[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:12

Stille meelezer...

Is draven niet meer om juist conditie op te bouwen?

Wij hebben (en nog steeds) veel gewandeld, lekker doorstappen, hierdoor zijn we al 81 kilo kwijt, andere paard 40 kilo (en zelf 6 kilo).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:13

Ze gaan hier trouwens 2x per jaar op de paardenweegschaal. Erg fijn om te weten wat ze wegen, wat ze aan gewicht kwijt raken en nog eens heel motiverend ook!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:50

Er Weegschaal in de buurt is wel handig!

Mijn dierenarts zei dat m'n paard net boven zijn normale tempo moest lopen, ik neem aan dat dat ook in draf de bedoeling is.

Ik heb vandaag een rondje gereden. Hij loopt het prima, basisconditie is niets mis mee volgens mij.

Afbeelding

Afbeelding
Varken

Gebruiken jullie ook endemondo?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:12

Klopt, tempo moet iets boven basistempo. Zo gaat de hartslag omhoog en gaan ze vet verbranden. Dat kan dus in elke gang :j

Ik heb Trailfinder als app.

Nono: prima rondje. Je zou kunnen kijken of je op dit rondje het tempo omhoog kan gooien. Of de afstand vergroten met dit tempo als je over dit tempo tevreden bent :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:14

Helaas geen paardenweegschaal in de buurt, we laten iemand komen met zo'n weegschaal, kosten +/- €10,- per paard

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:49

Ik meld me ook even in dit topic, volgens mij kan ik hier veel van leren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:26

Basis conditie opbouwen doe je door te stappen op hoog tempo. Half uur zo stappen is zwaarder dan stap, draf en galop afgewisseld.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:28

Ik wil eigenlijk wat verschillende rondjes gaan rijden (met endemondo) en daar dan steeds een iets sneller tempo aan gaan koppelen. Ik denk dat ik dan een mooi beeld krijg van zijn tempo en vooruitgang. De rondjes zijn hier tussen de 8 en 12 km.
Als ik mij niet vergis houdt endemondo ook de rondes bij en krijg je te zien of je de tijd verbeterd hebt.

Paardenweegschaal op locatie?! Handig! Helaas zijn mijn stalgenoten niet erg te porren voor dat soort dingen..

Welkom josien!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:32

Ja, de weegschaal komt op locatie! Jammer No_No dat je stalgenootjes er niet voor te porren zijn..... De kosten zijn het niet... Het is toch altijd heel erg nuttig om te weten ook bijvoorbeeld ivm medicatie.

Onze paarden zijn echt afgevallen door stappen aan de hand (uiteraard ook aangepast dieet, alles afwegen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:49

De truc zit 'm niet zo zeer in de gang, maar in het verhogen van de hartslag.
Conditioneel is dat in stap langer uit te houden dan galop, daarom heeft het in stap zo'n goed effect. Je kunt immers een langere tijd in dezelfde gang rijden. Een uur stappen is beter te doen dan een uur galopperen. Maar als je paard een goede conditie hebt kun je ook prima een lang stuk draven in een iets hoger tempo. Ook hier wordt de hartslag verhoogd en gaat je paard verbranden.
Het gaat om lange stukken achter elkaar, iets hoger tempo dan basis. Niet teveel in gang afwisselen op korte stukken. Was een advies van de dierenarts en dat werkt.
Galoptraining doe ik overigens wel. Maar dan in deze vorm: 15 minuten hoog tempo stappen, 1 minuut galopperen, 15 minuten stappen, 1 minuut galopperen, enz.
Dat is conditioneel trainen, maar ook spieren trainen. Maar niet expliciet voor het afvallen.

Als ruiter vind ik het persoonlijk toch wel fijn om af en toe even van gang te wisselen. Na een uur stappen schiet alles in de kramp en moet ik toch echt bewegen :+

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:53

Ik was bezig, maar paard staat met blessure in de paddock en stal dus mevrouw komt weer aan :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:03

Oh balen.
Ik ken het gevoel. Alleen niet paard met blessure, maar ik met blessure (gebroken middenvoetsbeentje) :+
Gelukkig heeft paardlief wel beweging, maar alleen in de bak. Gelukkig mocht ik afgelopen maandag uit het gips. Zondag wil ik er weer op, voorzichtig stappen. Als dat goed gaat, wil ik de staprondes buiten in ieder geval weer oppakken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:59

Oh ik Had ze vandaag omgezet in de wei. Ze stonden achter op maar zonder schaduw. Dus voor op de wei gezet waar schaduw is...en 1 meter hoog gras...Ze waren echt kogel rond vanmiddag :D. Onbedoeld ook iets langer op de wei geweest..morgen een cristal clean dagje voor ze haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:49

Zijn hier meer paarden die gaan schuren als ze op gras staan?
Hij staat op een paddock met heel weinig gras, hij schuurt heel licht zijn nek. Nou had de stalbaas hem bij de andere paarden inde wei gezet waar hij zich heeft uitgeleefd..
Volgende dag had hij enorm zijn staart geschuurd >;) zijn hals had hij ook meer geschuurd.
Ik vraag me af waar dat van komt. Ik vermoed dat hij wel iets ZE heeft maar dan is het toch best raar dat hij na grazen zijn staart ineens tot een suikerspin toupeert?

Hij is ir geprikt terwijl hij op dieet staat. Daar kwam een prima insuline gehalte uit maar wel een verhoogde glucose.
(Hij is tegen 11.00 geprikt.)

Hij kan overigens bakken wortels eten zonder te gaan schuren.

Straks een laaaaaaaaange rit met hem maken

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:17

Ik had er eigenlijk niet echt over nagedacht maar hier schuren ze in het voorjaar ook een beetje. Ik dacht altijd dat dat samenging met het verharen.
Overigens nog geen model pleeborstel.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:53

Meneer valt eindelijk af *\o/* lang leve het hooi!
Bijna een nieuwe singel nodig. Vorige week was ik nog bang het niet vast te krijgen.

Ritje was niks aan .. Meneer schrok overal weer van |o lang gras is heel eng om door heen te lopen, bochten met begroeing er naast is eng, rust bankjes zijn eng, erven van huizen en boerderijen zijn eng, plassen zijn eng, varkentjes zijn eng etc etc..
Ik heb een rondje van bijna 10 km gedaan. Hij zou het dubbele wel kunnen. Helaas kon ik bijna niet draven want meneer stond om de 100 meter stil met als doen zich om te draaien. Als we draafde scheurde hij er als een gek vandoor.
Grote tractoren zijn niet eng! Ook niet als ze reusachtig zijn, lopende motor en een enorme kar er achter hebben met een kraan er op %) containers zijn ook niet eng.. Soms wordt ik echt dol van dat beest. Met een ander paard er bij loopt hij vaak voorop langs dat soort dingen maar alleen? _-:(
Maar goed, hier onze endemondo uitslagen
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:15

Je gaat niet heel "hard" of wel? Mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 10. Met max 25 ongeveer. Denk dat je best wat hoger in tempo kan gaan hoor.

Hier ook jeuk van voorjaars gras. Heb nu mooi lang uitgebloeid gras en dan valt het mee

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:19

Ff als voorbeeld. Dit was een lalala klets ritje maar wel Door stappen en stukjes draf

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:42

Ze zegt er ook bij dat ze veel gestapt heeft!
ik ga mijn endomondo ook weer eens aanzetten, heb hem lang niet meer gebruikt maar is voor het trainen van afstanden/conditie wel handig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:02

Ja maar dat kan ook in een hoger tempo :D . Dat bedoel ik te zeggen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:50

Dat was in een behoorlijk hoog tempo, alleen door dat stomme stilstaan van meneer schoot het niet op dus ging dat weer van de gemiddelde tijd af ^)

Het liefst had ik hem veel meer laten draven maar dat zat er dus niet in.. helaas..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:32

Bel lijkt helaas toch weer aan te komen. Al zei mijn instructrice dat ze mooi op gewicht blijft.
Afbeelding
Afbeelding

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:21

Afbeelding
Hier mijn bolletje :')
Al maanden bezig om haar af te laten vallen, maar we zijn er nog lang niet. Inmiddels
heeft ze een smallere boom in haar zadel, dus we gaan de goede kant op!
Ze staat op een schrale weide en heeft een grasmasker om als het gras te lang wordt. Elke ochtend om 8:00 gaat ze naar buiten en eind van de middag weer naar binnen. Eenmaal op stal krijgt ze zeer arm hooi bijgevoerd.

Ik sta momenteel op een stal waar we heerlijk buiten kunnen rijden en dit doen we dan sinds twee week ook regelmatig! Lange ritten met veel draf hebben haar zeker goed gedaan. :j Dit blijven we dan ook zeker doen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:25

Wij zijn de buitenritten ook weer aan het oppakken (heb zelf 6 weken in het gips gezeten). Het valt niet echt op op de foto, maar hij heeft weer wat spek op de ribben en begin van lovehandles. Hij moet weer wat harder aan het werk ~~}>
Afbeelding

Dit was Jim toen hij mooi op gewicht was. Allemaal net ff wat strakker :j
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:48

Die van mij lijkt ook weer vetter -O-