Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:43

Nicky1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:01

Mijn paard en verzorgpaard krijgen sinds de zomer Metazoa. Ik vind het heel fijn voer. Hesly was erg dik, beetje dof in haar vacht en had erge last van mok. Toen ze Metazoa kreeg is ze afgevallen en weer onwijs gaan glanzen. Ook de mok is snel genezen! Nu krijgt ze meer voer dan alleen Metazoa, ze staat ook niet meer op het land vanwege het natte weer. Mijn merrie krijgt het ook en die ziet er ook goed uit, alleen vindt zij het wat minder lekker. Hesly eet daar in tegen alles. :+

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:14

Tamadine schreef:
Een stalgenootje voert dit nu momenteel. Voeren hier meer mensen dit voer en wat vinden jullie ervan:
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... se-care-bv

Ik ben in oktober overgeschakeld van de C4L naar de Vitalbix en dat bevalt tot hiertoe zeer goed!

Altijd gedacht dat mijn Fjord met z'n vale kleurtje niet kon blinken, maar het kan zowaar :+
Hij zit veel mooier in zijn vacht en als er licht op schijnt zie je een glans die ik nog nooit gezien heb bij hem.

Ik heb ook het idee dat het goed heeft bijgedragen tot zijn model. Hij was tot voor kort te dik en ook echt vadsig. Hij mag nog steeds wat kilo's kwijt, maar dat vadsige is wel weg.

Op de C4L kwam er uit elk bloedonderzoek wel een of ander tekort. Binnenkort nog eens een onderzoekje laten doen in de hoop dat het nu beter is.
En verder is het afwachten tot april/mei wat voor invloed het heeft op de jeuk.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:41

kan iemand met misschien vertellen hoeveel suiker + zetmeel er zit in Wiesencobs?
er staat alleen maar zeer laag gehalte op de site, maar ik wil graag de echte waardes weten ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:03

Mister01 schreef:
kan iemand met misschien vertellen hoeveel suiker + zetmeel er zit in Wiesencobs?
er staat alleen maar zeer laag gehalte op de site, maar ik wil graag de echte waardes weten ;)

Zie http://www.hufrehe-forum.de/28362214nx1 ... t5792.html in het duits ;)
zetmeel 0,5
suiker 6,9
fructaan 3,9

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:09

Maris schreef:
Mister01 schreef:

Zie http://www.hufrehe-forum.de/28362214nx1 ... t5792.html in het duits ;)
zetmeel 0,5
suiker 6,9
fructaan 3,9

dankjewel Maris

ik ben zoiets bij een nederlands voer nog nooit tegengekomen.
moet ik in dit geval de fructaan bij de suiker optellen of is het suiker gehalte incl fructaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:11

Dat weet ik niet zeker, ik denk dat je suikers hebt (6,9) waarvan 3,9 fructaan is.
Normaal tel je zetmeel + suiker bij elkaar op. Dus dan 7,4 % totaal.

Geen idee ook of er wel veel voer is wat nog lager zit in suikers en zetmeel. Ik ken dan alleen speedibeet , dat zit op 5%.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:21

maris: dit is heel erg laag in suiker en zetmeel! +:)+
en een stuk makkelijker te verkrijgen als HH hier in het tropische Zeeland 8-) (nu even niet met die sneeuw :brr: )

HH klinkt me echt heel erg goed in de oren en ik heb ook een mail gestuurd met vragen, maar dat ik het moet bestellen (en laten verzenden voor flinke kosten) staat me toch eigenlijk wel heel erg tegen.
straks duurt het opeens langer voordat het geleverd wordt dan je had verwachten zit je zonder eten.

en dit kan ik vlakbij kopen.

ik weet sowieso niet eens hoe mijn paard het gaat doen op een zo goed als suiker en zetmeel vrij dieet :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:22

Mijn paard vindt wiesencobs niet lekker ...... waarschijnlijk omdat het zo laag is in suiker en zetmeel, maar hij eet het echt niet op.
Als je eerst wil proberen , pb me maar, dan stuur ik een beetje op.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:24

je hebt pb! :-)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:34

Zit er geen bestelpunt in Zeeland? Jammer zeg.. je kan er altijd voor kiezen om dit zelf te worden als het je goed bevalt. Dan worden de spullen 1x per 2 maanden bij jou thuis bezorgt, zonder extra kosten en voor de je klanten die krijgt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:43

Tinkels schreef:
Zit er geen bestelpunt in Zeeland? Jammer zeg.. je kan er altijd voor kiezen om dit zelf te worden als het je goed bevalt. Dan worden de spullen 1x per 2 maanden bij jou thuis bezorgt, zonder extra kosten en voor de je klanten die krijgt.

nee hier is er geen. de eerste is echt een heel eind rijden kan alleen Brabant/Limburg vinden.

en ik zou echt niet weten waar ik het kwijt zou moeten al dat voer, dus zelf een afhaal punt worden zit er ook niet in helaas.

en dat vind ik wel jammer, want het maakt het en stuk lastiger om de stap te nemen en het te gaan geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:08

Mister01 schreef:
troi: ik heb even die quartermix opgezocht van Lannoo, maar daar zit 31,4 % suiker en zetmeel in! :oo
dan giet ik liever zelf een scheut olie over zijn voer heen.

Klopt hoor, maar slechts 3.9 suiker daarvan. Ongeveer hetzelfde als de balance :-)

Ik lees graag tzt hoe je paard het op het zetmeel arme voer doet!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:18

Tinkels schreef:

ooh dat is wel mooi zeg, zonder extra kosten !

Mister, bij Caballos is een afhaalpunt van HH, maar dat is nog een behoorlijk eindje rijden idd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:20

Troi, zetmeel wordt puur suiker, dus maar 3,9 % suiker is een understatement :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:27

freeride schreef:
Troi, zetmeel wordt puur suiker, dus maar 3,9 % suiker is een understatement :-)

Nou er is wel wat verschil tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Maar in mijn geval heeft mijn kerel de calorieën hard nodig en doet het er goed op :-)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:28

pff dat valt allemaal nog helemaal niet mee zeg om een voer te vinden waar je dan helemaal tevreden over bent.
in mijn zoektocht liep ik nog tegen een paar vragen aan waar jullie me misschien mee kunnen helpen:

wiesencobs kwam ik tegen van Marstall en Agrobs.
bij Marstall staat er specifiek bij dat je ze moet weken, bij Agrobs niet. deze kun je wel droog geven dan?

Agrobs Wiesencobs kan je als volledig krachtvoer geven, maar staat vernoemd on der ruwvoer. voor meer energie moet je gewoon meer geven dan?

ik lees hier dat veel van jullie HH voeren, en dan vaak 2 verschillende soorten samen. wat is de reden hierachter?
ik ga straks (hij heeft een blessure gehad) weer actief tot matig sport trainen met hem. zouden jullie me dan aanraden om als basis weidebrok te geven en wanneer hij heeft gewerkt normaalbrok erbij? of kan ik dan beter standaard normaal brok geven, en dan gewoon wat meer als ik heb gewerkt?

wat is jullie ervaring hiermee?

wat ik wel apart vind is dat je beter uit bent wanneer je per losse zak besteld, of anders gelijk de 150 kg ton, als wanneer je een paar zakken samen besteld.
vanaf 2 zakken zijn de verzendkosten gelijk 45 euro :oo

edit: en was de plus versie nu dat er olie extra is toegevoegd tov de "normale"versie?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:46

Ik voer hier ook marstall wiesencobs en ze kunnen ze hier allemaal droog eten,ook mijn oudere merrie met slechter gebit..Ze vinden het ook allemaal lekker,behalve eentje die de cobs er tussen uit vist en laat liggen..Ze vinden deze in elk geval lekkerder dan van andere merken..

Jammer is dat van de verzendskosten van hh..Ik wil voer wat makkelijk verkrijgbaar is dus nu krijgen ze wat wiesencobs,luzerne zonder melasse,beetje lijnzaad en copra,kruiden en soms een klein handje marstall vito..Mijn oudere merrie krijgt ook nog geweekte speedibeet en lucernebrok..Verder heb ik de pn liksteen en geef ze een klein beetje vit e met msm..

Ik las trouwens dat horsefood een ruwvoer mix heeft de fibercomplete-mix..Iemand daar al ervaring mee?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:07

dankjewel pleiada!
Marstall is niet zo makkelijk in de buurt te verkrijgen, dus zou ik het ook moeten bestellen.
ik zou dan de Agrobs Wiesencobs halen, die kan ik wel makkelijk halen.
maar ze moeten wel een flinke tijd eraan wennen dan voor ze het ongeweekt kunnen eten?

maar ik wil graag af van dat lastige dieet af.
nu voer ik per voerbeurt:
1/4 muesli
1/4 biks
1 schep losse luzerne
1 schepje multi vit
2 capsules vit E
scheut water erdoor om alles aan elkaar te plakken

dat is echt elke dag weer een werkje om dat klaar te maken, en zeker als je het een keer aan iemand anders moet vragen....

nu zal het er wel op neer komen dat ik sowieso vit E bij zal blijven geven, puur omdat qh daar erg gevoelig op zijn, en ook dat ik losse luzerne erbij geef.
maar veel moeilijker wil ik het ook niet meer maken. :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:48

Ik weet niet of de cobs van agrobs net zo zijn als die van marstall..Misschien dat iemand anders dit hier weet?Op zich hoefden mijn paarden niet te wennen aan de ongeweekte marstell cobs,maar het is denk ik wel goed om eerst uit te proberen hoe je paard er op reageert..

Ik voer ook vanalles doorelkaar heen en dat is inderdaad erg lastig,haha..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:38

Mister01 schreef:
ik lees hier dat veel van jullie HH voeren, en dan vaak 2 verschillende soorten samen. wat is de reden hierachter?
ik ga straks (hij heeft een blessure gehad) weer actief tot matig sport trainen met hem. zouden jullie me dan aanraden om als basis weidebrok te geven en wanneer hij heeft gewerkt normaalbrok erbij? of kan ik dan beter standaard normaal brok geven, en dan gewoon wat meer als ik heb gewerkt?

wat ik wel apart vind is dat je beter uit bent wanneer je per losse zak besteld, of anders gelijk de 150 kg ton, als wanneer je een paar zakken samen besteld.

edit: en was de plus versie nu dat er olie extra is toegevoegd tov de "normale"versie?

Ik voer mijn merrie die ik zeer actief train op Zniveau de weideplus als onderhoudsbrok en na het rijden de Normaalplus. In de plus varianten zit meer olie verwerkt inderdaad.. dus meer energie om spieren te kweken en om op gewicht te blijven.
Ik heb mijnes ook een poosje op alleen de normaalplus gehad, maar ze doet het beter op deze combinatie. In elke brok zit toch net weer wat anders, andere kruiden etc.
In de Superbrokplus is net iets te veel energie voor mijnes. Maar dat verschilt per paard. Weet niet hoe jou paard is verder? qua karakter e.d.?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:56

Tinkels schreef:
Mister01 schreef:

Ik voer mijn merrie die ik zeer actief train op Zniveau de weideplus als onderhoudsbrok en na het rijden de Normaalplus. In de plus varianten zit meer olie verwerkt inderdaad.. dus meer energie om spieren te kweken en om op gewicht te blijven.
Ik heb mijnes ook een poosje op alleen de normaalplus gehad, maar ze doet het beter op deze combinatie. In elke brok zit toch net weer wat anders, andere kruiden etc.
In de Superbrokplus is net iets te veel energie voor mijnes. Maar dat verschilt per paard. Weet niet hoe jou paard is verder? qua karakter e.d.?

Arie is een erg koel paard. raakt niet zomaar over zijn theewater.
ohz moet ik er af en toe best wat aan rijden om hem lekker voorwaarts te houden, dat verbeterd wanneer hij weer langer in training staat wel weer.

hij is echt een typische koele quarter met een groot gevoel voor humor :D

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:54

Denk je dat je dan prima met de Normaalbrok kunt beginnen. Je kan altijd overgaan op 2 soorten bijv... of een andere kiezen.
De normaal is een fijne brok... maar als je denkt dat ie wel wat meer kan hebben na verloop van tijd, kun je de super proberen.
De basis/normaal/super, zijn vergelijkbare brokken met steeds is meer/minder energie erin.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:04

En de weidebrok dan Tinkels ? Is die helemaal anders ?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:09

Ja je kunt het voeren als basisbrok, maar het is een vettere brok.... met lage energie.
Het is echt afkomstig van weide, dus misschien meer een grasbrok om zo maar te zeggen.