[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:16

Sheran schreef:
Dat denk ik inderdaad ook :)

Mijn paardje is momenteel behoorlijk mager. Komt natuurlijk ook door de sneeuw, zodat er minder in het gras zit. Op de pensionstal waar ze staat wordt niet meer hooi gevoerd (ze krijgt nu ongeveer 2 a 3 plakken per dag) dus ik zet nu elke dag een bak seniores priores erbij. Mijn probleem is een beetje dat ze nu zo dun is dat ik het sneu vind om op haar te rijden. En dat ik beter even kan wachten tot ze wat voller is. Of is het beter om wel te gaan rijden, zodat de bespiering meteen meehelpt?

2 a 3 kleine plakken? dat is een kilo of 5.... een paard heeft 10-15 kg nodig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:11

Ik weet hoeveel ze nodig heeft, het is inderdaad veel en veel te weinig. Maar helaas niet te veranderen. Daarom voer ik haar bij met behoorlijk veel SP, wat op zich ruwvoervervanger zou moeten zijn :).

Hooi gaat binnen een maandje waarschijnlijk wel opgelost worden, trouwens :)

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:16

Waarom dan niet zelf lucerne of hartog grasmix of compactgras oid bijvoeren? Dat is echt ruwvoer.. SP deed hier niet zoveel behalve aan de schijt en slechte vacht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:17

Ah, die ervaring heb ik niet, de mijne komt er eigenlijk fijn van bij.

De belangrijkste motivatie is de prijs :P. Compactgras is hier ook 10 euro voor een zak, maar die zak heeft ze binnen 2 dagen op. SP doe je dan langer mee, wat mijn portemonnee fijner vindt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:19

Je kan ook gewoon een paar balen hooi kopen en bijvoeren?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:24

Als je paard zo dun is dat je twijfelt of je er wel op kunt rijden ga je het niet redden met een emmertje SP per dag. Dan zul je echt nu stappen moeten nemen. Voldoende hooi is de eerste, aanvullen met een goede brok, luzerne, olie en de SP.
uiteraard opbouwend en in porties verdelen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:32

Binnen een maandje gaat dat goedkomen, maar ik ben nu even bezig met de tussenoplossing. Balen hooi kopen willen ze niet hebben op t pension, maar over een maand is er een plekje vanwaar dat meegenomen kan worden en kan ze dus meer dan voldoende hooi krijgen :) Gelukkig! Olie doe ik er al wel doorheen :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:11

Sheran ik zou inderdaad tijdelijk een stop zetten op het rijden. Desnoods lichtjes longeren als je de bespiering op pijl wilt houden, maar ik zou eerst denken aan het gewicht als ze echt zo mager is. Mooi dat je vanaf volgende maand weer meer kan voeren :j Mijn oudje kreeg ook SP en deed het hier erg goed op, is zo'n 90% ruwvoer dus dat zit echt wel goed. Hoe veel kilo droge SP krijgt ze nu?
Manon het verschilt hoe groot je emmers zijn. Ik had grote 20 liter emmers (of 40?) en reken maar dat daar een goeie hoop SP in past :D

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:30

Ik lees even mee!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:51

Nou, mijn paardje is verhuisd nu, en krijgt nu superveel hooi en genoeg voer om weer op krachten te komen :). Ben heel blij :D

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:56

Hoi, ik lees al een tijdje met jullie mee maar ik heb nu zelf een probleem met mijn hete magere stresskip.

Ik heb haar nu bijna 3 maanden, ze krijgt onbeperkt hooi dag en nacht. En opzich leek ze daar de eerste weken ook echt van op te knappen maar nu heeft ze de laatste maand weer veel stress en regelmatig dunne mest. Ik heb haar een tijdje op de Subli zonder gehad maar omdat ze zo druk ik ben ik daar weer mee gestopt. Ik wil wel deze week nog mest onderzoek gaan doen, en ben nu 1,5 week pavo speedibeet aan het voeren met een scheutje olie erdoor.. Maar ze blijft mager, je ziet echt duidelijk haar ribben en blijft ingevallen in de flank.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:47

Bij mij bleek de magerheid door lint wormbesmetting te komen. Dit is overigens pas ontdekt na uitvoerig mestonderzoek (nadat bloed, ruwvoeranalyse, normale ontworming en speciaal krachtvoer niet leken te werken). Morgen gaat de spuit erin en hoop ik dat ik straks weer op hun gewicht moet letten de andere kant uit...

Overigens geen koliek hier....alleen magerheid en soms diaree..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:20

Danique hoeveel voer je nu van de speedibeet? En wat voor hooi heb je?

Riddershow, fijn dat je een oorzaal hebt! Hopenlijk gauw weer op gewicht.

Ik ga mijn stresskipje van het weekend verhuizen, ik hoop dat ze niet teveel invalt, ze is nu netjes op gewicht.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:12

Riddershow schreef:
Bij mij bleek de magerheid door lint wormbesmetting te komen. Dit is overigens pas ontdekt na uitvoerig mestonderzoek (nadat bloed, ruwvoeranalyse, normale ontworming en speciaal krachtvoer niet leken te werken). Morgen gaat de spuit erin en hoop ik dat ik straks weer op hun gewicht moet letten de andere kant uit...

Hoi, ik dacht dat mestonderzoek in de winter geen zin had omdat de wormen dan inkapselen. Is dit bij lintwormen niet zo? Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt. Waar heb je het wormonderzoek laten uitvoeren?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:24

Even een update van ons; Ik heb mijn paadje twee weken geleden verhuisd naar een andere stal waar ik zelf kan bepalen hoeveel hooi ze krijgt verdeeld over drie voerbeurten. Op de vorige stalling kregen ze ook in drie voerbeurten voordroog, maar als ik woog hoeveel dat per voerbeurt was kwam dat uit op 1 tot 1,5 kilo per keer, veelte weinig dus… Ik voerde er zelf dus nog eens 1/3 baal hooi bij, maar omdat de oogst van dit jaar mislukt was, werd het hooi van vorig jaar. Hooi zag en rook nog steeds goed, maar waarschijnlijk wel te weinig voedingsstoffen en in totaal nog te weinig om op gewicht te blijven.

Nu krijgt ze 14 kilo voordroog; 8kilo voor de nacht in een hooinet en overdag 2x 3kilo. De eerste twee weken was het iedere keer op. Nu lijkt ze wat verzadigt te raken en blijft er hooi in het hooinet zitten. Ze is in twee week ook echt aangekomen. De buik is mooi gevuld, maar zelfs de bovenlijn oogt beter, ondanks dat iedereen zij dat dat een spierenkwestie was. Ze zal dan nu ook voldoende eiwitten binnen krijgen om eindelijk weer spieren te kweken. Aan het krachtvoer heb ik niets veranderd, nog steeds 1 schep C4L, 300gr spelt en 300 gr pulp wat geweekt lekker veel wordt.

Mijn conclusie, de voordroog die ze nu krijgt is veel rijker en zet veel meer zoden aan de dijk. Ze krijgt nu eindelijk de hoeveelheid die ze nodig heeft. Helemaal blij met het resultaat. Nu hopen dat ze snel weer de wei op kunnen !

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:26

Weidebloem schreef:
Riddershow schreef:

Hoi, ik dacht dat mestonderzoek in de winter geen zin had omdat de wormen dan inkapselen. Is dit bij lintwormen niet zo? Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt. Waar heb je het wormonderzoek laten uitvoeren?

Blijkbaar niet. Lintwormen verliezen segmenten he, dus niet de wormen zelf of eitjes. En die segmenten kun je vinden in de mest. Mijn da heeft zelf het onderzoek gedaan. Aangezien ze al wekelijks op de stoep stond was dat een logische en snelle stap. Nu heeft ze gelijk de juiste spuiten besteld.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:29

manonutjuh schreef:
Danique hoeveel voer je nu van de speedibeet? En wat voor hooi heb je?

Riddershow, fijn dat je een oorzaal hebt! Hopenlijk gauw weer op gewicht.

Ik ga mijn stresskipje van het weekend verhuizen, ik hoop dat ze niet teveel invalt, ze is nu netjes op gewicht.

Ongeveer 1 voerschep droge speedibeet. het is hooi maar zit wel in plastic.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:35

Even een vraagje wat betreft mijn magere ruin van 17jaar.
Onze ruin (sune) is ontwormt en bij de tandarts geweest. Hij komt aan op zijn ribben en bij zijn schoft/schouder. Ook zijn nek en op zijn borst heeft hij al mooi spekjes gekregen. Maar de laatste paar ribben, flanken, en zijkant van de billen blijven heel mager en ingevallen. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. En natuurlijk zijn brokken en bieten.

Maar hoe krijg ik vet op zijn billen-flanken-laatste vier ribben?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:11

Hiii,

Ik heb probleem, me paard lijkt steeds dunner en dunner te worden
Krijgt al 1 kilo slobber en 3 x hooi op een dag..

Weet iemand iets
Foto zet ik maar niet hier want jullie zullen echt schrikken

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:38

Moonforever zonder foto of duidelijke beschrijving kunnen we helaas toch echt niet zo heel veel. Wat doe je vnl met het paard (qua werk/training) staat 'ie op het land op veel op stal, en hoeveel hooi krijgt 'ie ongeveer?
En ik heb meer dan genoeg magere paarden gezien, ik ben niet zo heel snel afgeschrikt :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:52

Afbeelding

iK rij elke zeker 10 km en heeft 3x volle hooinet, en 1 kilo slobber.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:01

Ik heb goede ervaring met seniores priores. Daarnaast geef ik nu sinds een aantal weken subli omega 3-6-9 bij. Dat geeft net nog even dat laatste zetje, met name op de bovenlijn.
En moonfever....ik heb ze jammergenoeg nog erger gezien....

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:19

Moonforever dit is zeker geen extreem mager paard of iets waar voor je je hoeft te schamen oid. Ik zie hier een wat schraal paard, meer niet. So no worry :) Wat voor slobber voer je ze?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:14

Als je pony nu niet heel hard meer afvalt is het denk ik niet zon drama..Het gras begint straks weer te groeien en dan trekken ze zo weer bij als er geen wormen,slecht gebit of andere dingen zijn..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:26

2 weken geleden dierenarts er al bij gehaald, Geen wormen, Gebid is goed enzo,,

een de gewone Slobber *ken er maar 1 * :o

ik zie ze ribben en raak gelijk in paniek na 2 weken ook omdat iedereen van stal zeg dat ik nu bij moet voeren en 4 kilo op een dag moet geven enzo pff.. :S ik weet het niet meer :(