[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:37

lauriluchies schreef:
Ik ben ook benieuwd naar mensen die magnesium voeren! Wil het voor mijn paard gebruiken voor zijn nerveusiteit, maar als het ook nog werkt bij een paar kilootjes afvallen is dat helemaal mooi! Hij staat nu namelijk op een heerlijke sappige groene weide waardoor die nu een beetje op een drachtige merrie begint te lijiken...... Gelukkig is die nauwelijks gevoelig voor hoefbevangenheid en train ik hem veel.

Een stalgenootje gebruikt het bij haar paard voor de nerveusiteit. Ik vroeg laatst aan haar of ze het idee had dat het hielp en ze dacht wel dat het paard iets rustiger/minder snel afgeleid was.

Samantha_01

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:46

Mijn paard is cool genoeg in haar hoofd, alleen wat sloom wat betreft snelheid. Maar ja, dat komt door die extra kilo's die ze mee moet zeulen en daar wil ik graag wat aan doen.

Ze hoeft dus niet mentaal rustiger te worden, dus ik hoop niet dat dat zou versterken als ik het zou voeren, want dan komt ze lichamelijk niet vooruit maar valt ze helemaal in slaap ;)

@Nann_: welke variant magnesium voert jouw stalgenootje?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:47

Dat artikel over magnesiumoxide (http://www.equicare-plus.com/voeding/magnesiumoxide/) suggereert dat de zuiverheid van deze verbinding veel hoger ligt dan de zuiverheid bij citraat of chelaat en dat het daarom beter is. Dus het kan goed op te nemen zijn maar wat neemt een paard dan precies op. Als de zuiverheid van een citraat of chelaat lager ligt wat blijft er dan nog over? Wetenschappelijk gezien zou citraat of chelaat beter zijn, maar de praktijkervaring wijst uit dat oxide beter werkt.. Vandaar deze kwestie aan de kaak wordt gesteld

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:37

Wat vinden jullie van Bart? Goed zo? Of mag er nog wat af? Ik vind dat er nog wel wat af mag, maar ik was benieuwd :).
Afbeelding

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:24

Afbeelding
Ik persoonlijk vind hem ok.

Karev begint ook te komen. Rij 4/5 x per week 10 km in draf en galop. Echt bijna geen stap. En het begint te werken. Verder van 8-15 op de wei met strook en 2 plak hooi en vitamine korrel

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:30

Ilangok, ik vind hem mooi zo.

Karev, je fjord ziet er ook goed uit. Zou van mij niks meer af hoeven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:50

Mwah kan nog echt wel wat af hoor :) foto vertekend ietsje

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:02

magnesium uitkijken heb ik mijn merrie ook gegeven. Hielp wel viel af als een trein, maar moest stoppen sloeg door en raakte aan de diarree. Ging toen veel te hard ben toen gestopt op aanraden van de dierenarts. Wees er dus voorzichtig mee.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:18

Ilangok je bent echt goed bezig +:)+

Karev ziet er ook goed uit, gaat hij echt halve dagen op de wei? :=

Fharao gaat hier ook de goeie richting uit, met de nodige maatregelen weliswaar _O-
Ik heb de paddock in 2 verdeeld, zodat ik wat beter gericht kan voederen voor mijn arabiertje dat erg snel afvalt en hij die erg snel bijkomt. Mijn shetlandertje is de makkelijkste qua voeding omdat hij zelf stopt als hij genoeg gegeten heeft, dus hij houdt afwisselend Sem en Fharao gezelschap :)

Fharao begin april, we waren toen al 2 weken bezig met het dieet := Foto is niet ideaal omdat de Shet ervoor staat, maar ik heb uit deze periode geen betere foto. Zoals je ziet is hij echt gigantisch, mijn arabiertje is ernstig ziek geweest in het voorjaar waardoor ik het eigenlijk te laat heb opgemerkt.

Afbeelding

Nieuwe foto's van afgelopen weekend, hij staat nu 6 weken op dieet. Hij gaat niet meer op de wei, verder krijgt hij enkel hooi en één handje brok per dag. Ook probeer ik hem heel regelmatig beweging te geven, mennen lukt niet altijd maar dan doe ik het aan de (dubbele) longe. Eigenlijk wil ik hem graag elke dag minstens een halfuur aan het werk zetten maar in de praktijk komt het meestal neer op 5x per week.

Afbeelding
Afbeelding

Ik schrik eigenlijk van hoeveel hij al afgevallen is, ik zie hem elke dag dus het valt me eigenlijk niet zo op.
Maar maak je geen zorgen, vetjes heeft hij nog genoeg :=
Afbeelding

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:46

ilangok schreef:
Wat vinden jullie van Bart? Goed zo? Of mag er nog wat af? Ik vind dat er nog wel wat af mag, maar ik was benieuwd :).
[ [url=m/z5sHcS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2fS1CK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar kan zeker nog wel wat van af. Hij lijkt op zijn schouders, buik en rug nog genoeg spekkies te hebben. :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:10

Ja ze gaat echt halve dagen op de wei. Maar deze foto was na 3 uur paddock, en 10 km buffelen. Was ie 3 uur eerder genomen, toen ze van de wei kwam...Was het beeld anders maar ik ben niet ontevreden

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:30

Karev begint er goed uit te zien, maar mag inderdaad nog wel iets af vallen.

Fharao is inderdaad flink afgevallen. Maar vind het hem niet mis staan. Maar inderdaad hij heeft nog vetjes genoeg.

Bart kan inderdaad nog afvallen.

Dit is hoe Bel er momenteel uit ziet. Er kan zeker nog wat vanaf, maar bij de ribben kan ik er al meer dan 3 voelen. Op de schouder heeft ze nog weinig vet kussentjes en bij haar billen zit geen gleuf meer in,mooi plat aan de bovenkant.

Afbeelding

Afbeelding

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:08

Hoihoi!
Mijn vzpony staat tegenwoordig met graasmasker en is daardoor in combinatie met meer beweging al een heel stuk beter op gewicht (al heeft ze nog steeds wel vetjes zat). Nu zit ik erover te denken om een vitaminekorrel bij te voeren omdat ze natuurlijk wel minder binnenkrijgt nu en ze zit niet zo strak in dr zomervacht als ik zou willen en ze heeft ook vrij slechte hoeven... Of dit iets te maken heeft met vitamines etc weet ik niet zeker maar t lijkt me wel een poging waard, zeker omdat je er vaak niet heel veel van hoeft te geven. Nu twijfel ik alleen nogal wat precies te voeren, aangezien ik overal wat anders lees Wat adviseren/voeren jullie?

Hieronder trouwens even vergelijk foto's van een half jaar:
12 November 2014
Afbeelding

10 Mei 2015
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:08

Hallo, mag ik ons hier ook melden?
Mijn VEdje moet ook afvallen en op dieet. De stakker... Zijn hobby is namelijk grasverwerken en al dat er niet is schranst hij alles wat eetbaar is.

Mijn vEdje is een 7 jarige fjord met wat lichamelijke probleempjes. Bloedonderzoek gedaan, insuline is goed maar de glucose wat verhoogd. Verder is zijn mineralengehalte aan de ondergrens van normaal.
Advies van de DA is, veeeeeeeel bewegen (lange ritten, geen korte zware trainingen), hooi, liefst geen gras en een vitaminesupplement.
Ik zal dit topic even door spitten.
Hier mijn vEdje die weer gewoon Edje moet worden

Een paar weken geleden:

Afbeelding

1,5 jaar geleden en zoals hij weer moet worden (met meer bespiering):

Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:15

Bel kan inderdaad nog wat afvallen, maar ze ziet er al een stuk beter uit hoor :)

s1993 wat een verschil zeg, ik had hem echt niet herkend :o Misschien kan je wat biotine bijvoederen? Dat is heel goed voor vacht en hoeven :)

Edje heeft nog wel een lange weg te gaan, maar op de 2de foto zien we dat hij het wel kan ;) Succes!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:27

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:35

DAnk je!
Hoe hebben jullie de training aangepakt met jullie paarden? Hij moet lange afstanden hobbelen.

Metazoa voer ik niet meer. Veel te veel ijzer en te scheve verhoudingen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:14

Ik ben gewoon gegaan..merk zelf wel wanneer ze wat moe worden en dan even stappen. Mischien is er in het endurance deel iemand die je een opbouwend schema kan geven.

Doet ie nu niks? Lange afstanden stappen in up tempo is ook goed!

Metazoa zou ik ook niet doen ivm ijzer. Ik voer de balancer van je paard gezond en fit. Maar prijstechnisch is de vitalbix leuker!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:41

Ik heb vorig jaar een opbouwschema van de KNHS gebruikt, maar ik zie dat deze niet meer online staat.
Een enduranceschema om op te bouwen naar een klasse I kun je vast wel ergens vinden via google. Dat in combinatie met een app als trailfinder om je afstand en snelheid in de gaten te houden.

Ik ben begonnen met 1 vast rondje van 8 km. Dit deed ik 2x per week, naast 3/4 dagen bakwerk.
Begonnen met het rondje uptempo stappen en na 2 weken stukjes draf erbij. Dit uitgebouwd tot bijna volledig draven.

Ik had voor mezelf gesteld: als we zonder moeite dit rondje op 8/9 km/u gemiddeld kunnen rijden, dan mogen er een paar km bij. Dan zak je weer iets in tempo omdat je wat meer stapt, zodra je ook dit op 8/9 km/u kan, weer een paar km erbij.
In 3 maanden zaten we op 22 km.

Nu heb ik wel een haflinger met een vrij laag basistempo in draf. Vandaar de 8/9 km/u. Voor hem was dit een fijn constant tempo. En natuurlijk kun je afwisselen met stukken galop en stap.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:59

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:26

Aangezien ik een beetje wanhopig word van mijn dikzakkie, vond ik het tijd om dit topic te gaan lezen en me hier te melden. Ik moet nog alles doorlezen.
Ik heb dus een veeeeeel te dik paard. Kruizing gelders x fries met flink brede bouw. Tot 3 jaar geleden was hij altijd heel dik in de zomer maar dat raakte hij in de winter altijd weer kwijt. Mooi natuurlijk verloop dus eigenlijk. Dikke 3 jaar geleden ben ik verhuist en nu staat hij lekker aan huis. Omdat hij nu een mooie schuilstal heeft en goed onbeperkt hooi krijgt, valt hij dus niet meer af in de winter. Tel daarbij op dat ik nogal problemen heb gehad met zn maag en darmen, waarbij onbeperkt hooi echt de enige maatregel was die goed hielp. Ik heb inmiddels een goede leverancier gevonden met grof hooi, waarbij hij weer afvalt in de winter, ook bij onbeperkt voeren. Mijn hooi ga ik dus ook niks aan veranderen, behalve meer in porties geven ipv echt onbeperkt. Hij blijft enorm gevoelig voor voerveranderingen jammergenoeg.

Punt is echter wel dat hij een goede 100 kg kwijt moet. Dikke vetophopingen bij schouder en kont. Het dieet nu: max 4 uurtjes wei, strookbegrazing op paardengras. Verder paddock met dus het grove hooi. Hij staat samen met mn bejaarde fjord en samen eten ze een half baaltje per dag weg, dus zo'n 10 kilo. Verder krijgt hij nu alleen een half schepje sanequi colon, voor het idee omdat de fjord wel 3x per dag voer nodig heeft.

Ik vrees dat ik alleen nog de weidegang kan verminderen, maar dat is weer niet goed voor de fjord want die moet juist aankomen. Ik zit aan een graasmasker te denken, maar hij heeft een teer huidje en krijgt al plekken van een halster, daarbij werkt hij alles af... Hebben jullie gemerkt dat dit echt veel doet? Want dan is het de moeite waard om toch te proberen.

Training is bijna niet bestaand op dit moment. Hij is nog onbeleerd (door omstandigheden, meneer is wel 8) maar longeren e.d. kan prima. Wat voor training is het meest efficient om er wat vetjes af te werken?

Magnesium klinkt ook nog wel interessant. Ik zat er al aan te denken omdat hij erg nerveus is en als het ook nog helpt bij afvallen werkt het natuurlijk dubbelop!

Alle tips zijn verder welkom! Mocht ik vragen stellen die ongetwijfeld al 100x gesteld zijn, wijs me daar gerust op, ik moet dus nog de vele paginas gaan doornemen maar wilde alvast mn dilemma voorleggen, wie weet heeft iemand nog de gouden tip....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:07

Duurloop. Km maken en draven draven draven
Al getest op ir?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:08

Bedankt!
Iemand waar ik wel eens mee rijd traint ook voor endurance. Ik zal haar vragen!

Hij stapt zo 12 km, dat maakt hem niet uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:14

karev schreef:
Duurloop. Km maken en draven draven draven
Al getest op ir?

Dit was op mij gericht denk ik?
Ik heb niet getest op ir, zag er nog geen reden voor. Het is namelijk heel begrijpelijk dat hij zo dik is geworden en afgezien van de darmproblemen (jarenlang bloedworm gehad) en maag (zweren door stress) is hij in geweldige gezondheid. Ik heb me nog nooit echt verdiept in ir, maar zie je dan niet meer problemen dan dik worden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:29

Bij ir zie je veel vet ophopingen, moeilijk afvallen. Het zou kunnen zijn. .