Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
plutolover schreef:van welk merk geef jij dan de lucerene? ik vind die die van pavo niet zo mooi uitzien.. mn andere haflinger gaat er op schuren dus die krijgt geen extra lucerene meer.
superpony schreef:maralyn schreef:Daar ben ik het zo mee eens!
Sluit mij daar volledig op aan hoor.
Ook onafhankelijkheid vind ik heel belangrijk. Niet iets willen. Verkopen voor de centen, maar echt een toegevoegde waarde.
Daarom ben ik toen gestopt met de verkoop van voer. Ik ben totaal geen handelaar en kan mensen niks aansmeren. Als je hoort hoe de merken hun voer promoten en mensen bijna door de strot duwen, word ik daar niet vrolijk van. Er werden zelfs tips gegeven hoe je op mensen hun gevoel speelt om goed te kunnen verkopen..........
Maar zelfs veeartsen zijn niet altijd 100% onafhankelijk bij hun advies. Zodra ze iets verkopen, smeren ze dat ook aan..........
Muze schreef:En jouw opleiding is ?
plutolover schreef:ja maar welk voer is dan wel goed? elke voer wilt verkopen... pavo care 4 life is ongv 17 euro? maar bij agrabs alpengrun mulsie betaal je 30€ voor 15kilo en dan nog verzendkosten erbij omdat het lastig te verkrijgen is hier in deze regio
Genoeg paarden die oud worden op de commercieele voer... dus waarom zou ik dan dure zak voer kopen? als een paard het ook goed doet op wat goedkopere voer wat niet persee slecht hoeft te zijn.
dat vind ik soms lastig... Want hoe je went of keert elk voerfabrikant wilt verkopen. Tuurlijk de manier waarop kan soms anders.
Maar kijk ook vooral waar je paard het goed op doet. Zo doet mijn oudere haflinger het prima op een halve kilo subli dieetmix (en nee ben geen grote fan van subli). De alpengrun begin ik niet aan want als hij het niet lust zit ik met een zak van 15 kilo van 30 euro... (hij is soms wat kieskeurig)
Wel krijgt hij vitamine korrel van je paard gezond en fit. Mijn jonky krijgt op het moment de equilin grow en wat lucerne van pavo (deze had ik gekregen) wel wil ik hierna over op een andere luceren of gras mix iemand een idee?
iemand ervaring met de grasmix van hartog?
kruiden laat ik ook door meten. Mijn haf doet het er prima op hij heeft een veel minder dikkere nek dan voorheen. Voorheen kreeg hij gluco balance en dat ging al wat beter maar nu met aangemeten kruiden doet hij het top. Of het nou wel of niet onzin is hoe ze het meet, ze heeft er in ieder geval vestand van.
bij gluco balans van phytonics wat echt top spul is trouwens krijgen ze wel steeds dezelfde kruiden dus wordt advies gegeven om stopweek te houden. Met aangemeten kruiden krijgt het paard gewoon elke 5/6 weken nieuwe/andere kruiden. Net wat je zelf prettig vind.
Muze schreef:Wauw. Wat ben jij zielig.
Niet iedereen reageert direct op een pb.
Ik wilde er later uitgebreid op reageren, maar gezien jouw arrogante houding doe ik dat dus niet meer.
Muze schreef:Uiteraard nog niet gereageerd.
Ga weg joh. Niet terug krabbelen.
SBravour schreef:ik zie hierboven staan dat paarden die 24/7 buitenstaan met enkel hooi en vitamine -> dof en slecht in hun spieren.
Dan denk ik direct 3 stappen verder, zijn deze paarden niet dof vanwege gebrek aan verzorging/wassen en voor TRAINING. Ik zie maar al te vaak in mijn omgeving dat de paarden in een box de enige zijn die fanatiek getraind worden, gewassen worden en weet ik het allemaal.
Ja, mijn paard komt ook dof en zanderig uit de paddock, maar van zodra ik haar heb geborsteld en in training zet is zij vergelijkbaar met de paarden uit een box met scheppen muesli en brok..
plutolover schreef:Ik probeer ook m’n paard zo min mogelijk krachtvoer maar als ik merk dat hij bijv spier verlies of niet red met genoeg ruwvoer krijgt hij ook gwn meer krachtvoer
Maar op moment niet nodig
Soms kan het in praktijk ind anders zijn
Tessebes schreef:Ik ken geen enkel paard wat er slecht uitziet. Ook niet van alleen ruwvoer en vitaminebrok. Mocht dat wel zo zijn, bloedonderzoek laten doen wat ze echt tekort komen. Zo heeft mijn vorige merrie een Seleniumtekort gehad en mijn ruin bleek een spoelwormbesmetting te hebben. Dat zijn zaken die gericht aangepakt moeten worden en niet te wijten zijn aan het voerbeleid.