Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:12

Welke van HH zijn dan wel goed te weken en welke niet ? Weet iemand dat ?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:13

Maris schreef:
Welke van HH zijn dan wel goed te weken en welke niet ? Weet iemand dat ?

Misschien dat het ook verschilt per samenstelling? De brokken hebben immers elk seizoen een andere samenstelling.

Wijslander

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:18

Ik voer de superbrok en heb gisteren een brokje in een glas water gedaan. Het brokje viel niet uit elkaar, maar verpulverde wel toen ik hem platdrukte.

Hier voer ik dus ongeweekt, nu nog wel gemengd door het oude voer. Mijn pony's kauwen goed en eten rustig, dus ik ben niet echt bang voor verstopping.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:20

Sonja89 schreef:
Ik voer de superbrok en heb gisteren een brokje in een glas water gedaan. Het brokje viel niet uit elkaar, maar verpulverde wel toen ik hem platdrukte.

Hier voer ik dus ongeweekt, nu nog wel gemengd door het oude voer. Mijn pony's kauwen goed en eten rustig, dus ik ben niet echt bang voor verstopping.

ik wil het wel echt weken en om nu brokje voor brokje te moeten verpulveren ....... :+

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:31

Maris: Ja zeker wel weken! Dan is het prima te doen.

Aan de schrale paarden voeren we weidebrok + en super+ geloof ik. We hebben er in het begin gistblokjes bij gedaan, dit werkt ook echt heel goed! Ze waren toch vrij snel weer op gewicht.

Wij hebben naast de Weidebrok+, Superplus, ook de Normaal+ en Basis+ en we weken ze allemaal. De een zet wat meer uit, de ander valt wat meer uit elkaar maar ik durf geen enkele meer gewoon zo te voeren.

2 van de paarden die een verstopping kregen waren wel echte schrokkers, maar de 3e niet die at vrij rustig en kauwde ook netjes.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:36

Ik week niet en voer de weidebrok en de weidebrokplus, ze eten langzaam en kauwen goed, hoofden blijven in de emmers haha. Weken is extra werk en echt niet nodig bij die kleintjes. De agrobs en de wiesenfasern/wiesencobs die ik eerst gaf heb ik wel altijd geweekt.
Nu geef ik de agrobs alleen nog in de voerbal en als beloning. Overigens geef ik nu s avonds nog een halve emmer gras compact van Hartog voor samen (hang ik aan de poort bij het hooi, kunnen ze wat mummelen)
Ik ben erg tevreden. Als je wilt weten welke brokjes je nou moet geven (want samenstelling verschilt uiteraard onderling en heeft ook te maken met wat je paard nodig heeft, of ie veel arbeid verricht etc, ik heb bij mijn paarden zelf uitgetest met bioresonantie apparaat wat ze moesten hebben) of je belt met Evelien van puurpaardenvoer om te vragen wat zij adviseert, ze heeft er goede kijk op.
Ik heb volgende week een afspraak met voergezond. Ik ben benieuwd..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:53

Ga je er heen Josefien! leuk! Trek er een dag voor uit :)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:48

Ehm ja dat had men al verteld hihi :')

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:28

:D
Josefien schreef:
Ehm ja dat had men al verteld hihi :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:20

Ik heb vandaag mijn proefpakketje Superbrok van HH binnen gekregen. Ziet er goed uit :)

Ik heb meteen maar de test gedaan in water: echt uitzetten doet het niet. Het valt uit elkaar en daarbij zet het wel iets uit, maar dat zal met normale brok ook zo zijn.
Gelukkig is mijn paard geen schrokker en ligt er een liksteen in zijn (toch al kleine) voerbak, dus slokdarmverstopping zal hier niet zo snel gebeuren.

Ik vind het mooie brokjes om te zien en ze ruiken lekker.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:37

Ja hè, ik had de proefzakjes voor de lezing in kantoor staan en het rook er echt naar hooi/gras/kruiden hahaha!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:04

Josefien schreef:
Ja hè, ik had de proefzakjes voor de lezing in kantoor staan en het rook er echt naar hooi/gras/kruiden hahaha!

Inderdaad, ik vind het heerlijk ruiken!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:05

Iemand enig idee welk verkooppunt van Hayster het dichtst bij vanaf Apeldoorn/Epe is?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:39

Ik heb helaas tot op heden nog niet echt een goed product advies gekregen voor een grote brok en dan liefst met zo minder mogelijk 'troep'. Dit is voor beloning voor onderweg etc. Maar ook om te voeren. Ik heb geen mogelijkheden tot weken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:44

Ik vind het voer ook heerlijk ruiken! Ik meng nog steeds met mijn oude brok, omdat ik liever iets te langzaam dan te snel overstap. Heb besloten om voorlopig niet te gaan weken, ze eten heel rustig en verstoppingsgevaar heb je met ieder voer natuurlijk wel, terwijl ik eerder ook nooit heb geweekt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:27

Tamadine schreef:
Ik heb helaas tot op heden nog niet echt een goed product advies gekregen voor een grote brok en dan liefst met zo minder mogelijk 'troep'. Dit is voor beloning voor onderweg etc. Maar ook om te voeren. Ik heb geen mogelijkheden tot weken.

Hayster Healthy herbs brok. Kan je ook in proefverpakking van 8 kg kopen. Of wiesencobs van Marstall b.v.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:32

Healthy Herbs kun je ook in extra grote brokken bestellen.

Wel extra duur.. ;)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:29

Tamadine schreef:

Ik heb dus de agrobs wiesencobs als beloningsbrokje. En die geef ik soms een handje zo zonder geweken..maar dat moeten ze wel gewend zijn!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:43

ik ben bijna het hele topic door geworsteld (nog een paar pagina's, maar ik wil toch al vast mijn vraag stellen)

ik heb een quarter van 6 jaar oud, en hij werkt gemiddeld sport/recreatief.
en wil overstappen van voer op HH.

nu zat ik zelf te denken aan de normaal brok.
daar wordt geadviseerd om 125 gr per 100 kg paard per dag te geven, dus kom ik op 565 gr per dag.

maar ik lees veel in het topic dat de paarden toch regelmatig minder eten (niet speciaal de normaal brok) dan de geadviseerde hoeveelheid.

nu staan quarters erom bekend dat ze snel tekort hebben aan vit E.

zouden jullie me een ander HH aan bevelen? of denken jullie dat ik anders dan beter zelf vit E bij kan geven om zeker te zijn?

ik wil buitenom de brok nog luzerne extra bij geven (ongeveer 1 kg per dag) voor zijn spieropbouw.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:55

wat voer je nu en waarom wil je wat anders?

Ik voer mijn quarter momenteel hartog balance met maisvlokken. De muesli omdat die laag is in suiker maar wel genoeg vitaminen bevat (wel redelijk wat zetmeel maar daar kan mijn paard prima tegen) en de mais omdat hij in de winter snel invalt en de vlokken zonder suiker zijn. Itt maisbrok waar wel aardig wat suiker in zit.
Ik zit wel wat met de vit e en ga waarschijnlijk binnenkort quarter mix van lannoo proberen, 3.5% suiker net als de balance maar hoger in vet en mn vit e.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:10

ik geef nu havens nature balance en basisbrok van horsefood.
van allebei een halve schep bij arbeid.

daarbij bijna 1 kg luzerne, en een multi vit.

ik vind dat hij teveel suiker binnen krijgt, en hij kan af en toe wat gevoelig op zijn spieren zijn (geen pssm 1 of 2 gelukkig! )

Hartog heb ik ook naar gekeken, en heb een mail gestuurd om advies, maar moet er flink veel van geven om aan de dagelijkse dosis te komen. kreeg het advies om 1,5 tot 2 kg te geven per dag (de westernmix)

zetmeel heeft hij geen last van voor zover ik het merk, maar wil het eens proberen hoe het is met zo min mogelijk.
bevalt het niet dan stap ik zo weer over op iets met meer zetmeel. :D

edit: lannoo ken ik niet, maar zal het gelijk eens opzoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:15

ik ben benieuwd hoe het je bevalt!

Waarom nu eigenlijk de brok ernaast? De muesli (helemaal icm de multivit) moet toch genoeg zijn?

Overigens houdt ik me nooit aan de aangegeven hoeveelheid. Wat een paard nodig heeft is toch in samenspel met wat er in het ruwvoer zit en dat wisselt bij ons dus blijft het toch een gok. Ik laat wel jaarlijks bloed prikken om zijn vitamines te controleren.

Lannoo geeft overigens geen standaard info over de suikergehalte op hun site,de 3,5% van de quarter mix heb ik opgevraagd via mail. Hoe het bij hun andere muesli zit weet ik niet.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:43

Mister01 schreef:
ik ben bijna het hele topic door geworsteld (nog een paar pagina's, maar ik wil toch al vast mijn vraag stellen)

ik heb een quarter van 6 jaar oud, en hij werkt gemiddeld sport/recreatief.
en wil overstappen van voer op HH.

nu zat ik zelf te denken aan de normaal brok.
daar wordt geadviseerd om 125 gr per 100 kg paard per dag te geven, dus kom ik op 565 gr per dag.

maar ik lees veel in het topic dat de paarden toch regelmatig minder eten (niet speciaal de normaal brok) dan de geadviseerde hoeveelheid.

nu staan quarters erom bekend dat ze snel tekort hebben aan vit E.

zouden jullie me een ander HH aan bevelen? of denken jullie dat ik anders dan beter zelf vit E bij kan geven om zeker te zijn?

ik wil buitenom de brok nog luzerne extra bij geven (ongeveer 1 kg per dag) voor zijn spieropbouw.

Ik zou als ik jou was een mail sturen naar voergezond zelf.. zij weten enorm veel van voeding voor paarden. Ze kunnen je ook goed advies geven wat de luzerne betreft! ;)

Succes...

De brokken bevallen mij enorm goed voor m'n merrie.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:53

troi: ja dat is eigenlijk een goede vraag! uhh ik heb eigenlijk geen idee :o
meer in mijn hoofd waarschijnlijk dat ik denk dat brok geconcentreerder is en omdat ik van allebei niet de aanbevolen hoeveelheid geef, dat ik dan zo meer in de buurt kom :Y) }:0

maar ik wil af van dat gif-mengen....
schepje van dit, scheutje van dat, snufje zo, 3x roeren, scheutje olie en opdienen maar ;)

tinkels: ja dat ben ik ook van plan, maar dacht eerst eens even hier te vragen of er meerdere qhp eigenaren zijn die dit voeren en hoe het hun bevalt :o

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:15

troi: ik heb even die quartermix opgezocht van Lannoo, maar daar zit 31,4 % suiker en zetmeel in! :oo
dan giet ik liever zelf een scheut olie over zijn voer heen.