[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:36

dankjewel! ben er wel even zoet mee. :)
Alleen als ik dan 'super'voer zie tegenkomen denk ik van dju, hadden ze dat hier ook maar. Het aanbod is hier echt mega klein en iedere paarden krijgen hetzelfde voer (andere hoeveelheden).
In het stalgeld zit: 4kg alfalfa per dag & 4kg ruw per dag. Ik voer dus al 4 kg extra van alfalfa (en 'stiekem' gooi ik nog wel eens een extra plak, dat merken z dus duidelijk op..) heb vorige maand, enkel aan extra alfalfa, dus die wat ze bovenop die 4 kg krijgt, 35 euro betaald, moet ik toch eens navragen. Ikd enk dat ik dus gewoon beter haar in totaal 12kg alfalfa geef? (s'morgens 2, smidaags 4 en savonds 6). Ik kan het wel betalen, ikvind het gewoon allemaal hartstikke duur. Ik weet wel dat dat bij een paard hoort, maar als je alles opteld, moet je toch even slikken

december;
stalgeld: 367 (daar komt vanaf deze maand iedere keer 15 bij aangezien ze de grote piste (120X40) aan het hermaken zijn en drainage (?) aan het leggen zijn ) en vanaf nu is er toegang tot crossparcours :+
visites van dierenarts; 55
medicatie;55
hoefsmit (4ijzers!):25
wortels: 30
aankoop v dekje, handschoenen, springschoenen, bandages, oortjes, hooizak, neusbontje, bitringen, leervet: 100
maandelijkse kost van lerares (tal van privelessen, enkele groeps (rijd niet in een lijntje meer :D), zij rijd mijn paard soms, longeert hem wanneer ik er niet ben,..: 150

totaal van: 758 (ja, dat bedoel ik dus :D)

neen, na 7 s'avonds krijgt ze niets meer. er is wel een nachtbewaker dus mss kan ik overleggen en regelen dat hij haar snacht s nog wat geeft? Het is dat echt geen enkele andere paardeigenaar zoveel alfalfa heeft en zoveel eisen :')

Ja en buiten dat 4kg standaard inbegrepen is (sommigen voeren zelfs 5), werkt ze ook veel dus ik vind het best 'normaal'..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:38

Ja dat lijkt me inderdaad lastig in Urugay. In Nederland en Duitsland is er zoooo veel voeraanbod dat je er gewoon in verzuipt.
Ik ga vanavond nog even uitgebreid op je reageren, ik moet nu eerst naar 't werk!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:42

Ja echt waar. En daar heb je een goede begeleiding van dierenarts etc.
oke dankjewel, veel plezier op't werk ;) :P }>

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:13

Ten eerste; geen dank. Ik ben nu gewoon aan't oefenen voor m'n tentamen morgen haha :D
Wat apart dat er maar zo weinig ruwvoer bij je stalling zit, dit spoort niet echt aan om meer te geven, wat voor elk paard wel nodig is. De prijs van alfalfa is hier ietsje goedkoper, maar nog steeds aardig duur ja. Kan je ze geen hooi geven of hebben jullie dat daar niet? Alfalfa is erg zacht en dus makkelijk te eten, terwijl hooi meestal wat stengeliger is en ze er dus langer over doen. Ook zal hooi een heel stuk goedkoper zijn, omdat het veel makkelijker groeit etc.
Als de nachtbewaker 's avonds nog wat zou willen geven zou dat super zijn! Desnoods zet je 't alvast klaar dat hij 't alleen nog maar in de stal hoeft te leggen, is een kleine moeite.
Je hebt wel een lekker goedkope hoefsmid :D

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:06

Oh succes!
Oh hoeveel kost alfalfa dan per baal van 20 kg ongeveer?
Wist niet dat het daadwerkelijk duur was...
Gewoon hooi hebben ze hier niet... Echt typisch van amerika die alfalfa.
Mss kan ik met mijn lerares(die werkelijk alle paardenmensen van't land kent :D) vragen of niet iem van het 'campo' (land) hooi kan verkopen. Maar dan moet het al een mooi land zijn en zonder planten die gifitg zijn ofzo, dus zij weten sowieso al niet de welke en ja voor zo een kleie hoeveelheid weet ikniet of ze dat zouden willen doen. Heb haar na het rijden (enkel stappen, uurtje) nog lekker veel gegeven (stiekem :D) 1,5 plak in de hooizak en dan nog 4 kg gewoon op de grond en dat heb ik dan nog eens goed opgeshut, dan lijkt het al meteen veel meer.
En ja nu iknaar de prijzen van hierboven keek, idd echt goedkoop!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:21

nanoukkie schreef:
Dankjullie wel voor de nuttige reacties! en spelt uhm, een idee hoe je dat in het engels zegt?
Ik heb alleen gehoord van 'super' en 'avena' ipv brok.. Bestaan er andere benamingen voor spelt/ of in het engels?

Dus moet ik alfalfa wat verhogen? Ik dacht aan 4 smiddags en 6 s'avonds.. Ik doe het nu in een hooizak maar dat helpt niet echt heel erg.. Zal wanneer ik naar belgie kom (7februari) een slowfeeder aanschaffen, enzoniet sowieso een hooinet.

Eerlijk gezegt heb ik geen idee hoe zwaar ze is..
ik kan een foto'tje plaatsen om een 'schatting' te doen? Ze meet 1m63

dinkel wheat of hulled wheat

Ik zou zeker meer ruwvoer voeren

zijn er geen andere ruwvoeders, hooi oid wat je kan voeren waar niet zn scheve verhouding calcium-fosfor-magnesium in zit?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:51

Ehm dat weet ik niet precies, maar heb van dat voorverpakte gevonden op voervergelijk en dat ging van een halve tot ong 1 euro per kg. Klopt in de US en UK zie je veel alfalfa :j Misschien kan je een oproepje plaatsen op stal om te vragen of er meerdere mensen hooi zouden willen hebben? Dan kan je gewoon een grote baal kopen en de kosten besparen :)
Mag ik trouwens vragen waarom je in Urugay bent gaan wonen? :D

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:17

ja natuurlijk,
ik ben hierheen verhuist voor het werk van mijn vader!
ze gingen hier, met de stijgende economie, een al bestaand bedrijf in vele andere continente, opbouwen. En zo natuurlijk proberen door te breken in middel-en zuid amerika!

Het is dat mensen op stal volgens mij helemaal 'geen reet geven'. Iedereen komt gewoon een uurtje rijden en vertrekt. Paarden staan al opgezadelt klaar door hun groom enze stappen af an vertrekken. Degroom verzorgt dan uiteraard het paard. En veel mensen zijn te zuur om gewoon te glimlachen als ik dat doe...
Maar als er de mogelijkheid is (even met lerares raten zosnel ik haar zie) koop ik et lekker zelf..

Heb even met mijn stalhulp gevraagt en of ik het paard wel terug zou zetten, hij betwijfelde het, maar in het grote land is wel een kleinerafgezet stuk, en hij zou haar daarin plaatsen. ook wat te knabbelen daar
Eerst zien dan geloven :+
Maar anders zeg ik het nog wel een keertje

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:37

Afbeelding

dit is een foto van gisteren

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:43

Ah vandaar. Slimme move, Zuid Amerika is op het moment natuurlijk enorm in de groei!
Vervelend van dat soort stalgenoten, daar heb je ook niet zo heel veel aan. Zou fijn zijn als ze in dat afgezette stukje zou kunnen! Misschien dat ze dan ook alvast wat kan 'wennen' aan die andere paarden en ze misschien uiteindelijk wel bij elkaar kunnen :j
Ten eerst heb je een enorm prachtig paard, helemaal mijn type met van die mooie lange benen! Verder vind ik haar niet erg mager. Er mag uiteraard wat bij maar ze is niet levensbedreigend mager oid. Op een schaal van 1 tot 5 waarin 5 levensgevaarlijk dik is, zou ik d'r een 2 scoren. Je aim ligt op 2,5. In nederland zie je de paarden vaak tussen 3 en 3,5.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:52

Ja de stalgenoten zijn echt 10x niks, haha!
mijn 'stalhulp' is wel echt heel erg lief en behulpzaam (natuurlijk :D)
Wist niet of ik het al verteld had maar ze hadal een tijdje bij de andere paarden gestaan,
tot ze er een stamp had gekregen en borstsper had gescheurt.
Ik wil niet dat et opnieuw geburt, aarhet zin in zo een klein hoekje...
Maar dan denk ik een paard moet toch bij zijn soortgenootjes staan..
(de aparte weiden zijn wel allemaal langs elkaar dus ze kunnen wel wat snuffelen met meerdere paarden.
En dankjewel! Heb al eens gehoord ''je paard lijkt net een giraffe', ja compliment of uh?..
Heel stiekem is ze echt totaal niet het paard wat ik in mijn hoofd had te kopen. Ik vind mooie, volle, grote paarden mooi, maar ben helemaal verliefd geworden op haar (karakter)!
Op naar de 3, dan is ze perfect..
Maar volgens mij is het gewoon haar bouw en is ze nu goed op gewicht, mag niet magerder zijn en niet veel dikker, maar een beetje zou toch mooier zijn.
Heb gisteren trouwens zonne- en maïsolie gekocht. Kan ik de gewoon afwisselen of eerst een fles opmaken?
En vandaag nog maar eens een handje gekookt lijnzaad geven :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:06

Er zeker wel wat bij, vooral op de rug en de achterhand, maar het is niet dat ze echt extreem mager is.
Olie is inderdaad een hele goede dikmaker! Beginnen met een klein schuitje en dat steeds een beetje uitbouwen. Paarden kunnen best veel olie op een dag binnen krijgen en je zult hier zeker resultaat van zien, ze gaan d'r ook mooi van glimmen.
Qua het weiden, dat moet je inderdaad zelf goed bedenken. Ik zou ze d'r gewoon bij zetten maar ik denk altijd van 'ze zoeken het zelf wel uit' :+ Niet dat ik niet zuinig ben op m'n paard, integendeel, maar er zal altijd een kans zijn dat iets gebeurd ofzoiets, maar hoe groot is die nou? Daarvoor zou ik zelf persoonlijk mijn paard niet apart oid zetten. Tenzij het zo is dat ze wel de hele tijd blijven vechten of dat 'ie echt niet meekomt met de groep, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:22

Misschien zet ik haar eerst gewoon een poosje op die aparte weide en dan zet ik haar terug in de groep. Ze hing altijd wel samen met een andere merrie daarvoor, dus wanneer ik haar los liep, liep ze altijd naar die merrie. Alleen nu laatst stonden ze naast elkaar in een weide en beten ze, maarbon, paarden vinden het iddzelf wel uit.
En ja, als ik haarnu nog onbeperkt hooi zou kunnen geven zou het helemaal perfect zijn denk ik, en zoniet verhoog ik de alfalfa naar eerst 10 en daarna mogelijk naar 12.
Dit is trouwens een foto van toen ze nog mijn verzorgpaard was, een hele verandering al zeg ik het zelf:

Afbeelding

en dit van toen ze een tijdje van mij was: (al iets beter)
Afbeelding

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:46

Ik vind je paard niet zozeer mager, wel schraal, vooral op de bovenlijn/ billen. Kun je aan bietenpulp komen?

Ik kon niet terug vinden hoelang ke haar al hebt? Ze is al aardig bijgetrokken inderdaad!
Olie rustig opvoeren, daar zitten ook aardig wat kcal in.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:20

Ik heb haar 5 maanden:)
en bietenpulp uuuh geloof het niet
per hoeveel kg wordt dat verpakt?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:53

Dat ziet er al een heel stuk beter uit! :j
In bietenpulp zit erg weinig proteine in en zul je dus niet veel spiergroei van krijgen. Dan kan ik eerder seniorslobber of merrie/veulenbrok aanraden. Al denk ik dat olie en meer ruwvoer ook al heel veel zal helpen!
Bietenpulp wordt hier van pavo in 15kg zakken verkocht.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:17

Dit is overigens een foto van de ingrediënten van de brok. Als iem spaans spreekt zou het van pas komen..
Afbeelding

ik zal seffes even proberen wat te vertalen.
Ook heb ik hier een zak van zien staan. Speld? Iem had me dat aangeraden (jij?), dus mss kan ik dat voeren. Wat denk je?
Afbeelding
toen ik haar vandaag ging halen van de weide zag ik trouwens dat ze op het afgezette stuk in de grote weide stond, was lekker aan het knabbelen, en het paardje wat in de grote weide zelf stond, stond lang haar! :D

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:14

En gras is ook ruwvoer he dus als ze op de weide staan moeten ze nietper se hooi?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:28

Ik spreek een klein woordje Spaans maar hier haal ik niet zo veel uit :+ Wat ik er zo uit haal is water, (humedad?) eiwitten (proteina), vezels (fiber), as (cenicas) as bestaat voornamelijk uit mineralen, calcium, fosfor en zout. Dus redelijk standaard producten van elk paardenvoer product. In het tweede kopje lijken wat mineralen en vitaminen te staan en hoe veel ze voorkomen. Ah en het derde kopje nog meer ingedrienten :D Ik zie soya, mais, ik gok nog wat meer 'standaard' ingredienten die eigenlijk elke brok wel bevat. Daaronder staan geloof ik de hoeveelheden dat een paard nodig heeft (onderste kopje) maar dat kan ik niet zo goed lezen. Let op dat voederbedrijven graag een aardige hoeveelheid voorschrijven wat meestal helemaal niet nodig is. Zie het als een leidraad om je ration op af te stemmen.
Wat je ziet is haver! Dit bevat veel energie in de vorm van zetmeel, dus 'snel vrijkomende' energie.
Ah dat is goed nieuws! Gras is inderdaad ook ruwvoer :j Zit wel enorm veel water in, maar zo'n 10-15% van gras bevat daadwerkelijke voedingsstoffen. Maargoed, ze eten ook meestal enorm veel gras dus weten ze er toch nog wel het een en ander uit te halen :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:32

ga haar binnekort maar weer in de kudde zetten.. Maar er is een vervloekte ruin bij, en ik weet gewoon dat hij haar heeft gestampt..
Ohja haver is niet echt een goed idee met al zo'n energiek paardje..
Eersgisteren ging ik trouwens rond 9 uur. Toen stond ze nog op de stal en er lag nog een klein beetje hooi in de stal en toen ik het ahar aanbod nam ze het niet. (werd om 5 gevoederd), 2 kg, betekende dat ze genoeg had?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:33

Heeft ze de rest van de dag & de dag ervoor wel goed gegeten?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:46

ja hoor! ook toen na het rijden had ik d"r weer 4 kg extra gegeven en ten begon ze weer met eten!
Ik heb echt een heel erg lieve stal'hulp' en hij merkt ook dat ik altijd wat meer geef,
dus soms smiddags geeft hij nu 4 ipv 2 enzo!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:16

Oh ok! Ik ben altijd erg oplettend als het gaat om niet willen eten. Ik heb twee vreet-monsters gehad en als die niet meer wouden eten kon je dus meteen de dierenarts bellen want dan was d'r iets goed mis. Maar in jou geval zou ik me geen zorgen maken, waarschijnlijk had ze dan voor dat moment genoeg gehad. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:14

Dat denk ik inderdaad ook :)

Mijn paardje is momenteel behoorlijk mager. Komt natuurlijk ook door de sneeuw, zodat er minder in het gras zit. Op de pensionstal waar ze staat wordt niet meer hooi gevoerd (ze krijgt nu ongeveer 2 a 3 plakken per dag) dus ik zet nu elke dag een bak seniores priores erbij. Mijn probleem is een beetje dat ze nu zo dun is dat ik het sneu vind om op haar te rijden. En dat ik beter even kan wachten tot ze wat voller is. Of is het beter om wel te gaan rijden, zodat de bespiering meteen meehelpt?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:14

Als ze echt extreem mager is zou ik het rijden een beetje laten.
Je kan evt ook longeren/aan de hand wandele of dergelijke.
2 plakken is sowieso te weinig :/