[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:42

Ik heb er eentje hangen, maar heb mezelf nog niet zo ver kunnen krijgen om 'm om te doen, omdat 'ie ook zo graag staat te kriebelen met andere paarden.

Ik hoop dat het zo met voldoende werk erbij gaat lukken deze zomer...

MoniekV

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:54

Ik ga niet aan een graasmasker beginnen, mijn paard heeft een enorm gevoelige huid dus dat worden gegarandeerd wondjes..

Nadat ze afgelopen winter 3 maanden heeft stil gestaan door een blessure en het slechte weer was alles wat eraf was er weer bij maar nu gaat het er langzaam aan weer vanaf gelukkig, de singel gaat alweer bijna 2 gaatjes hoger. Ze staat nu een paar uur per dag in de wei en de rest van de dag in de paddock waar ze hooi krijgt maar niet onbeperkt. Ik merk vooral dat mennen goed helpt omdat dat toch intensiever is dan longeren, rijden staat ivm haar blessure op een laag pitje.

Ponytje hierboven ziet er al veel beter uit! Ik denk dat als je deze lijn doorzet de buik wel voor een groot gedeelte zal verdwijnen, lekker de buikspieren gaan trainen :).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:04

MoniekV schreef:
Ponytje hierboven ziet er al veel beter uit! Ik denk dat als je deze lijn doorzet de buik wel voor een groot gedeelte zal verdwijnen, lekker de buikspieren gaan trainen :).

ik ben bezig met een pessoa op maat te maken, wat zijn de eventuele optie's die ik nog heb aangezien ze (nog) niet voor de kar loopt? Mijn dochter is nog te jong om haar er aan te rijden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:09

spieren en conditie trainen scheelt inderdaad al een stuk als je dat rustig aan steeds verder uit kunt bouwen!

moniek, dat is ook een beetje mijn punt met die graasmaskers, die gevoelige huid...
hij heeft al zo snel plekjes, lijkt me dat dit de boel ook geen goed doet...

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:12

Ojajoh schreef:
MoniekV schreef:

ik ben bezig met een pessoa op maat te maken, wat zijn de eventuele optie's die ik nog heb aangezien ze (nog) niet voor de kar loopt? Mijn dochter is nog te jong om haar er aan te rijden

Lange lijnen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:13

Madje1992 schreef:
Lange lijnen?

Ja doe ik wel eens, maar heb er wat begeleiding in nodig, ze snapt t niet helemaal, ze gaat gauw te hard of valt terug

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:17

dubbele longe kun je dan misschien meer mee en kun je ze ook lekker laten lopen

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:21

Ik longeer mijn dikke pownie ook altijd met de dubbele longe, heel fijn ding. Je kunt ze ook balkjes laten lopen, ook goed voor de spieren.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:36

Hier wel een merrie met masker. Een sloper met masker. Maar mijn eigen creatie laat ze omzitten en ik heb het idee dat het helpt. Alle beetjes zullen vast helpen. Het halster heb ik goed strak, de korf heb ik tussen het halster zitten.

Afbeelding

Hier ook altijd begin van het seizoen plekken. Heb hoefbevangenheid meerdere keren mis zien gaan. Dus liever plekken dan bevangenheid

LisanneeD schreef:
Helaas niet de mogelijkheid om ze hier een voor een uurtje op het land te zetten, gezien de staleigenaren hier niet aan mee willen werken. Natuurlijk ben ik nog maar weer een week aan het werk maar toch ben ik bang dat ze hoef bevangen word, gezien ze gewoon door blijft eten. Hier een recente foto van afgelopen vrijdag. Vanaf woensdag weer om de week volle bak lessen.
[ Afbeelding ]

Ik hoop op tips van jullie, ik weet niet meer zo goed waar ik moet beginnen en hoe ik dit goed kan aanpakken. dacht zelf om toch een graasmasker aan te schaffen, minimaal 1x in de week op buitenrit te gaan, 4x in de bak te trainen met 1x een sprongetje. en natuurlijk om de week les :-)
Helaas is ze op buitenritten niet de makkelijkste, waardoor ik dit niet heel vaak doe.

Deze merrie lijkt wel drachtig.. Als je naar dr kont en manenkam / voorkant kijkt vind ik dr niet zwaar. Maar die ronde buik, jeetje.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:46

Snap je punt, heb dat ook heel lang gedacht. Ook dierenarts er bij gehad, die dacht het eerst ook maar ze heeft geen uiers. Oude eigenaar ook bericht die sloot ook uit dat het niet kon. Maar het is echt alleen dat buikje. Osteopaat zei ook dat ze weinig rugbespiering en weinig buikspieren heeft. En ze heeft in het verleden ook twee veulens gehad. Zou wel een hele verassing worden als ik er straks twee heb...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:48

Kan mij voorstellen dat het dacht. Fijn dat er een dierenarts bij is geweest. Uiers zegt trouwens niet alles toch ?
Volgens mij een heel ander paard als ze een strak buikje heeft. Plaats je de na foto's ook :) ?

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:54

SIEMxFUNNY schreef:
Kan mij voorstellen dat het dacht. Fijn dat er een dierenarts bij is geweest. Uiers zegt trouwens niet alles toch ?
Volgens mij een heel ander paard als ze een strak buikje heeft. Plaats je de na foto's ook :) ?

Ja, je bent echt niet de eerste haha! Klopt, heb mij da weer even een berichtje gedaan. Ben benieuwd wat ze zegt. Ik ga jullie up to date houden! Als hier animo voor is ?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:21

Voor het ouderwetse type en haar bijna 17 jarige leeftijd vind ik haar prima zo. Ze is pas sinds een jaar ongeveer echt aan het werk. Daarvoor was het het een papzakkie :p
Afbeelding

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:01

Afbeelding
Mijn shetlander is oktober. Wegens omstandigheden snel moeten verhuizen van plek in augustus en door de drukte was al het werk stilgevallen. Ze stond moddervet op deze grote veel te rijke weide.

Afbeelding
En mijn shetlander gisteren. Niet de beste foto, maar het verschil is wel duidelijk te zien. Ze staat nu op de paddock met wat hooi, gaat een paar uurtjes per dag een weitje op en krijgt wat basisbrok voor sobere rassen na dat ze gewerkt heeft. Ze loopt nu toch minstens 2x per week, vooral voor de koets :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:13

Doemaar ik vind haar er zeker goed uit zien. :j Leuke fjord ook!

Sammyfloor je ziet wel duidelijk verschil tussen de 2 foto's. :j Fijn dat ze het goed doet. Het scheelt al heel veel dat ze niet meer op zoveel gras staat denk ik.

Ik zal vanavond eens een foto maken van mijn dikkie. Vind het zelf ook wel leuk om in de gaten te houden. Ostheopaat is van de week geweest dus volgende week mag ze weer volgas aan de slag! Ik heb wel echt baat bij een hooinet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:38

sammiefloor: mooi verschil :j

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:55

Dankje Nan. Ze staat zelfs 24 uur op de weide haha. Eerste paar weken doe ik wel een korf om als ze op een nieuw stuk komen te staan.

Afbeelding

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:41

@doemaar ziet er idd goed uit :) Prima zo.

Wbt graasmaskers: ik heb daar geen goede ervaringen mee. Heb het met mijn haflinger geprobeerd maar die kreeg hem af, en op de dagen dat ze hem niet af kreeg had ze rauwe schrale schuurplekken op haar mond -O- Met mijn kwpner zou ik sowieso geen grasmasker gebruiken want die heeft een te gevoelige neus. Ze is dan wel wat te vadsig maar liever een iets te dik paard dan dat gehannes met grasmaskers en apart zetten enzo :)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:03

Afbeelding

Mijn lieve dikzakje! Zonder graasmasker was ze er niet meer geweest.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:16

Ik ben ook op zoek naar een oplossing voor het vol-slank zijn van mijn paard. Toen ik hem kocht was ze al rond en dat wordt niet minder. Alleen al van het kijken naar een grasspriet komt ze al aan :(

In oudere berichten op dit onderwerp las ik veel over het bijgeven van magnesium, dat zou meehelpen om de vetophopingen te verminderen. Ook op paardnatuurlijk.nl wordt erover geschreven.
Maar op andere websites wordt daarvoor gewaarschuwd.

Ik zou het best willen proberen maar in recente posts op dit centrale toppic wordt er ook niet veel meer over gesproken. Dus wilde ik informeren of mensen met volslanke paarden (of hopelijk niet meer zo volslanke paarden) daar nu wel of niet positief over denken, of het juist afraden?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:01

Ik las laatst een artikel erover. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Ik heb er ook wel eens aan gedacht om magnesium erbij te geven maar heb er nog mijn twijfels over. Lees er inderdaad ook weinig over.

Edit: Dit is de link. http://www.equicare-plus.com/voeding/magnesiumoxide/

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:43

Thanks voor de link. Ik heb het gelezen en zie dat de meningen over anorganisch of organisch magnesium nogal verschillen. Deze link zegt dat je magnesiumoxide best kan geven. Het wordt misschien minder goed opgenomen maar de paarden eten het makkelijker.

Maar als je op paardnatuurlijk.nl kijkt dan zeggen ze juist dat magnesiumchelaat beter is, en dat de anorganische vorm laxerend kan werken.

Magnesium oxide is wel goedkoper dan chelaat maar ja, als je er meer van moet geven (omdat de opname slechter is) en laxerend kan werken, dan schiet dat niet zo op.

Zijn er mensen met ervaring hiermee en dat hun paard daar daadwerkelijk slanker van wordt?

@Nann_: is het bij jou ook voor een volslank paard of voor andere reden(en)?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:47

Ik heb een beetje me twijfels of het echt werkt. Vind het best lastig.. Ik voer het (nog) niet zelf hoor. Maar las toevallig laatst een stuk erover.

Ja ik heb een volslank paard haha. Nu staat ze weer vol in training (sinds gister) dus ik hoop toch dat ze daarmee heel wat kilo's gaat afvallen. :D

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:00

Ik heb ook die twijfels. Op de sites waar ze het verkopen is het halleluja (uiteraard) maar ik wil graag horen van mensen die het gekocht hebben en het gebruiken, ook als het niet werkt.

Misschien is het per paard verschillend maar als het grootste deel van de ervaringen negatief is, dan word ik ook niet zo enthousiast :P

Maar ik heb wel het idee dat mijn paard groeit van lucht, dus als magnesium erbij geven haar al wat kan helpen, dan zou ik dat meteen doen. Ik kan toch niet niets voeren (ze krijgt letterlijk een paar handjes muesli en verder gras/hooi).

Ik las ook ergens dat koeien ook wel die magnesium oxide krijgen van sommige boeren (bij ons niet geloof ik) over het eten heen.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:12

Ik ben ook benieuwd naar mensen die magnesium voeren! Wil het voor mijn paard gebruiken voor zijn nerveusiteit, maar als het ook nog werkt bij een paar kilootjes afvallen is dat helemaal mooi! Hij staat nu namelijk op een heerlijke sappige groene weide waardoor die nu een beetje op een drachtige merrie begint te lijiken...... Gelukkig is die nauwelijks gevoelig voor hoefbevangenheid en train ik hem veel.