Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:13

Muze schreef:
Hij eet t met niks.
Al vanalles geprobeerd.
Had laten uitmeten bij horsecomplete.
Snap dus niet dat hij t vervolgens niet eet.

Ik heb dat met de kruidenmix gehad....
Jpgzf at hij in de eerste instantie wel. Na 5 weken stopte hij.

Nu maak ik van de restjes slobber, dan eet hij het wel (met "junkfood" brok gemixt)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:16

Muze schreef:
Hij eet t met niks.
Al vanalles geprobeerd.
Had laten uitmeten bij horsecomplete.
Snap dus niet dat hij t vervolgens niet eet.

Dat heb ik ook wel eens gehad. Dat zn energie zegt dat hij t nodig heeft. (Of hoe ze het ook meten) betekend nog niet dat ze t lusten

Bepaalde groente zijn ook goed voor mij.. maar lust ook niet alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:17

Beter voer je een paard wat die nodig heeft op basis van een goede ruwvoer analyse en eventueel een gedegen medisch onderzoek op te korten...

Ik ga een paard niet pesten met iets wat die niet te vreten vindt en waar ook 0 medische onderbouwing voor is dat dat het enige voer is dat goed voor hem is.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:23

Iets minder onaardig mag welZ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:28

Oh ik bedoel er niks onvriendelijks mee. Maar waarom zou je iets persé willen voeren wat je paard niet te eten vindt?

Is er uit een (medisch) onderzoek gekomen dat dat hij alleen dit maar kan eten? Er zijn nog zoveel meer vitaminebrokken dan probeer je gewoon wat anders.

Vitalbiks bijvoorbeeld vonden ze hier niet te vreten. Nou dat ga ik dan toch echt niet elke dag met pijn en moeite en trucjes erin proberen te krijgen. Het is geen medicatie die ze móeten eten.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:35

Ze zegt toch niet dat hij het moet eten, alleen dat ze van alles had geprobeerd om het hem te laten eten. Geef haar eens ongelijk met een zak van 90 euro.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:35

Nee, ik ben het met je eens
Daarom stop ik er ook mee hoor.
Hij krijgt regelmatig wat anders, en eet t eigenlijk altijd prima.
Dus toen deze uitgemeten werd dacht ik “ helemaal top, doen we deze eens”.
Maar dit wil hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:43

Tja dat uitmeten geloof ik compleet niet in dus ik zou daar zeker niet op af gaan.

Ik zou gewoon een vitaminebrok nemen die hij wel eet. Je hebt van de meeste merken wel een een proefzakje. Dan ben je niet meteen heel veel geld kwijt. Want als ze iets niet lusten.... Dan eten ze het ook echt niet.

Eventueel n.a.v. een ruwvoeranalyse dat je ook weet waar er eventuele te korten zitten.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:58

SBravour schreef:
Iemand hier lexa of pavo vital die wat wil opsturen? :-)

Onze ton is nu bijna leeg, dus nu iets opsturen lukt niet.
Mocht je wat willen (als wij weer een nieuwe zak hebben) kun je mij een pb sturen, wij bestellen altijd de Top Mineraal :)

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:59

Yvank_ schreef:
Tja dat uitmeten geloof ik compleet niet in dus ik zou daar zeker niet op af gaan.

Ik zou gewoon een vitaminebrok nemen die hij wel eet. Je hebt van de meeste merken wel een een proefzakje. Dan ben je niet meteen heel veel geld kwijt. Want als ze iets niet lusten.... Dan eten ze het ook echt niet.

Eventueel n.a.v. een ruwvoeranalyse dat je ook weet waar er eventuele te korten zitten.

Ik moet zeggen dat ik heb moeten volhouden maar uiteindelijk eet mijn mieperd Marstall Force wel. In het begin echt niet, paar weken opgebouwd en nu eet hij het prima. Vandaar dat ik dát nog steeds geef, hij is zo'n zeikdoos.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:05

Dat uitmeten moet je echt met een korreltje zout nemen of een hele bus.........Als je even logisch nadenkt, snap je toch wel dat het echt belangrijk is om te weten wat een paard aan ruwvoer binnen krijgt, het soort, hoeveel etc. En dan wat voor paard, hoeveel arbeid etc.

Ik snap dat mensen in zoiets willen geloven. Maar het is echt geld verdienen over de rug van baasjes die hopen zo goed te doen. Er bestaat echt niet zoiets als uitmeten via een foto of telefoon. Niet eens van dichtbij door kijken en voelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:11

Ik vind het zelfs met bloedonderzoek al lastig. Hoe vaak doe je dat, hoe zoek je daar iets bij, bij welke veranderingen moet het aangepast?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:13

MyWishMax schreef:
Ik vind het zelfs met bloedonderzoek al lastig. Hoe vaak doe je dat, hoe zoek je daar iets bij, bij welke veranderingen moet het aangepast?

Precies. Dan heb je letterlijk bewijs uit het lijf, maar het zegt niks. Dan zou je het echt met regelmaat moeten herhalen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:20

superpony schreef:
MyWishMax schreef:

Precies. Dan heb je letterlijk bewijs uit het lijf, maar het zegt niks. Dan zou je het echt met regelmaat moeten herhalen.

Ja, en als je paard besluit om de dag na het bloedonderzoek op een andere plek in het land te gaan eten waar de begroeïng anders is, dan kan de uitslag zomaar heel anders zijn.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:15

Ik heb het ook een keer laten uitmeten voor mn pony, haar analyse klopte zker maar zou inderdaad zomaar gelinkt kunnen zijn aan de informatie die ik heb moeten doorgeven (medicatie en huidige voeding). '

Ik heb besloten om maar gewoon gevarieerd te voeden (iedere keer een ander merk balancer/vitaminebrok zonder al teveel suikers) om zo de eventuele tekorten/overschotten weg te werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:24

Caritas schreef:
Ja, en als je paard besluit om de dag na het bloedonderzoek op een andere plek in het land te gaan eten waar de begroeïng anders is, dan kan de uitslag zomaar heel anders zijn.

Dat zeg ik toch? Dat je het met regelmaat moet herhalen dan?

En al dat uitlezen is NOOIT bewezen en kan dan net zo goed verschillend zijn. Want als je paard de ene dag veel van dit binnen krijgt en de andere dag veel van dat, is het ook weer anders in principe. Maar hey, laat mensen vooral geld verdienen........

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:53

Ik doe het ook niet meer.
Deed het voor kruiden en heb dat twee keer laten doen incl ook voermeting..
Kwamen twee keer andere brokjes uit dus ik wilde het wel proberen.
Maar ik ga denk ik terug naar vitalbix.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:52

Zijn hier ook mensen die slechts periodes een vitamine brok geven?
Bv maandje wel, dan weer niet..
En dan wisselen met merk?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:14

Ja! Wij wisselen van merken en bestanddelen.

Over bloedonderzoek kan ik ook wel discussiëren.
Wat in het bloed zit, betekent niet dat het klopt tegenover wat er in de spieren zitten.

Ook ruwvoer analyse is leuk...
Maar meeste analyses is op basis van suikers en eiwitten.
En dat is te weinig informatie.

Informatie van welke kruiden er staan/stonden, groei van gewas, moment en temperatuur van maaien, dat vind ik veel interessanter.

Daarnaast het complete beeld van "ruwvoer" is moeilijk.
Veelal omdat de meesten veel te eenzijdig zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:57

Muze schreef:
Zijn hier ook mensen die slechts periodes een vitamine brok geven?
Bv maandje wel, dan weer niet..
En dan wisselen met merk?

Ja, wij geven het vaak in het najaar. Als het echt koud wordt en in het voorjaar tijdens de vacht wisseling.

We gaven voorheen Force, toen VItalbix. Een tijd Vital geprobeerd, maar die beviel niet zo, dus weer vitalbix gepakt.

maralyn schreef:
Ja! Wij wisselen van merken en bestanddelen.

Over bloedonderzoek kan ik ook wel discussiëren.
Wat in het bloed zit, betekent niet dat het klopt tegenover wat er in de spieren zitten.

Ook ruwvoer analyse is leuk...
Maar meeste analyses is op basis van suikers en eiwitten.
En dat is te weinig informatie.

Informatie van welke kruiden er staan/stonden, groei van gewas, moment en temperatuur van maaien, dat vind ik veel interessanter.

Daarnaast het complete beeld van "ruwvoer" is moeilijk.
Veelal omdat de meesten veel te eenzijdig zijn.

Ja, niks is zeker en alles is een momentopname. Ruwvoer in Nederland is hartstikke eenzijdig en zeker kuil heeft vaak niet de structuur die gewenst is, buiten de analyse, het fermenteren etc.

Maar iets wat je echt kan meten is nog altijd beter dan mensen in uitlezen op een foto laten trappen. Dat is gewoon afzetterij.

Ik heb voer verkocht en advies gegeven. Dan kan je beter iemand kiezen die verstand heeft van voer, die eens samen, echt bij je alles bekijkt en doorneemt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:19

Daar ben ik het zo mee eens!
Sluit mij daar volledig op aan hoor.

Ook onafhankelijkheid vind ik heel belangrijk. Niet iets willen. Verkopen voor de centen, maar echt een toegevoegde waarde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 02:55

maralyn schreef:
Daar ben ik het zo mee eens!
Sluit mij daar volledig op aan hoor.

Ook onafhankelijkheid vind ik heel belangrijk. Niet iets willen. Verkopen voor de centen, maar echt een toegevoegde waarde.

Daarom ben ik toen gestopt met de verkoop van voer. Ik ben totaal geen handelaar en kan mensen niks aansmeren. Als je hoort hoe de merken hun voer promoten en mensen bijna door de strot duwen, word ik daar niet vrolijk van. Er werden zelfs tips gegeven hoe je op mensen hun gevoel speelt om goed te kunnen verkopen..........

Maar zelfs veeartsen zijn niet altijd 100% onafhankelijk bij hun advies. Zodra ze iets verkopen, smeren ze dat ook aan..........

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:32

ja maar welk voer is dan wel goed? elke voer wilt verkopen... pavo care 4 life is ongv 17 euro? maar bij agrabs alpengrun mulsie betaal je 30€ voor 15kilo en dan nog verzendkosten erbij omdat het lastig te verkrijgen is hier in deze regio

Genoeg paarden die oud worden op de commercieele voer... dus waarom zou ik dan dure zak voer kopen? als een paard het ook goed doet op wat goedkopere voer wat niet persee slecht hoeft te zijn.

dat vind ik soms lastig... Want hoe je went of keert elk voerfabrikant wilt verkopen. Tuurlijk de manier waarop kan soms anders.

Maar kijk ook vooral waar je paard het goed op doet. Zo doet mijn oudere haflinger het prima op een halve kilo subli dieetmix (en nee ben geen grote fan van subli). De alpengrun begin ik niet aan want als hij het niet lust zit ik met een zak van 15 kilo van 30 euro... (hij is soms wat kieskeurig)

Wel krijgt hij vitamine korrel van je paard gezond en fit. Mijn jonky krijgt op het moment de equilin grow en wat lucerne van pavo (deze had ik gekregen) wel wil ik hierna over op een andere luceren of gras mix iemand een idee?

iemand ervaring met de grasmix van hartog?

kruiden laat ik ook door meten. Mijn haf doet het er prima op hij heeft een veel minder dikkere nek dan voorheen. Voorheen kreeg hij gluco balance en dat ging al wat beter maar nu met aangemeten kruiden doet hij het top. Of het nou wel of niet onzin is hoe ze het meet, ze heeft er in ieder geval vestand van.

bij gluco balans van phytonics wat echt top spul is trouwens krijgen ze wel steeds dezelfde kruiden dus wordt advies gegeven om stopweek te houden. Met aangemeten kruiden krijgt het paard gewoon elke 5/6 weken nieuwe/andere kruiden. Net wat je zelf prettig vind.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:46

Ik heb de grasmix gevoerd en de grasbrok. Ondertussen weer terug op lucerne van ander merk. Ze vond het niet zo heel lekker ( en ze eer zo goed als alles) en ik moest er een stuk voor rijden om het te kopen. Ze at het wel, maar gooide het eerst uit de voerbak waardoor ze een gedeelte verspilde.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:07

van welk merk geef jij dan de lucerene? ik vind die die van pavo niet zo mooi uitzien.. mn andere haflinger gaat er op schuren dus die krijgt geen extra lucerene meer.