Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:17

Ben ook benieuwd naar de werking van de kruiden Sussanne. Sommige voerleveranciers passen seizoensgebonden kruiden toe. Volgens mij verzwakt de werking van kruiden na een paar maand en wordt er bij homeopathische middelen altijd geadviseerd om een stop van een paar weken in te lassen zodat de kruiden hun werking kunnen blijven doen. Ze prikkelen dan weer de organen. Iemand die meer weet over de kruiden in C4l en de werking op lange termijn?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:30

Dat die kruiden hun werk doen bij Justine is duidelijk te zien, ze is ontzettend afgevallen. En dit terwijl ik al een jaar met haar bezig was. Ze was zo'n 150/200kg te zwaar toen ik haar kocht. Sinds de c4l kan ik nu haar ribben voelen. Ik heb het gevoel dat ze haar afvalstoffen makkelijker kwijt kan. Het zou jammer zijn als ze er straks niks meer aan heeft en weer aan zou komen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:11

Je kunt altijd een periode stoppen en dan weer opnieuw beginnen. Sommige paarden geven het zelf aan dat ze het zat zijn. Dan stop je een week of 8-12 en als je het dan weer aanbiedt eten ze het wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:21

Ik voer deze zak leeg, en ga dan tijdelijk even stoppen.
Misschien in voorjaar/zomer weer.
Zo bied je niet het hele jaar de kruiden aan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:23

Die van mij hebben ook een tijd C4L gehad (de ene 3 maanden, de ander een maand). Eentje had er niet genoeg aan, icm de lage ruwvoer gift op de pensionstal, en is heel veel afgevallen. Nu heb ik ze verhuisd en krijgen ze onbeperkt ruwvoer, helaas was ze zoveel afgevallen dat ik nu een merrie-brok bijvoer. Ik ben nu net 2 weken gestopt met C4L all together, deels omdat het lastig te krijgen is en deels om even een break van de kruiden te doen. Ik moet wel zeggen dat ze het super deden op C4L en nu ze het niet meer krijgen, ze beide al flink verkouden zijn geweest. Kan natuurlijk toeval zijn.

Ik denk dat ik over een maand of 2 weer met C4L begin. Ze aten het beide wel goed, de ene wat beter dan de andere (die liet de gedroogde paardenbloemen staan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:43

De mijne vindt het heerlijk, krijgt het als kruidenkuur en om wat te mengen met zijn vitaminekorrels.
Verder alleen voordroog.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:52

Ik geef de mijne nu ook care 4 life icm pavo basisbrok. Die van mijn haalde niet genoeg vitamine uit alleen basisbrok. Daarbij was hij ook heel sloom. Hij vind het heel lekker. Mijne is gewoon goed op gewicht mijn vraag is wel, ze vallen toch niet af, als het gewicht goed is? In de zomer gaan jullie op ander voer over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:59

Ik hou het hierbij, of evt als deze zak op is, een andere aanvulling zonder suiker/graan.
Mijn pony wordt snel dik en die wil ik absoluut niet meer op muesli/brok hebben.

Als jouw paard niet dunner hoeft, zou ik het gewoon even in de gaten houden.
Het voer bevat niet heel veel energie dus ze kunnen er wel degelijk van afvallen. Hangt er ook vanaf wat je paard eerst kreeg.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:24

Ik voerde Pavo Basisbrok. Heb Care 4 life nu gemixt met pavo basisbrok. Heb van allebei een hele zak in de voerton.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:37

Mijn pony's staan al een tijd op c4l en lijken het er erg goed op te doen.
Nu we gaan verhuizen ga ik me verdiepen in ander voer en lees ik hier heel veel verhalen dat de paardjes schrikkerig worden van c4l.
Mijn merrie is inderdaad ook erg schrikkerig sinds ik dit voer. Nooit zo over nagedacht, maar nu ik het hier lees...

Ga toch maar proberen wat anders te voeren aan mijn hoefbevangengevoelige pony.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:15

Stal_Fiore schreef:
Mijn pony's staan al een tijd op c4l en lijken het er erg goed op te doen.
Nu we gaan verhuizen ga ik me verdiepen in ander voer en lees ik hier heel veel verhalen dat de paardjes schrikkerig worden van c4l.
Mijn merrie is inderdaad ook erg schrikkerig sinds ik dit voer. Nooit zo over nagedacht, maar nu ik het hier lees...

Ga toch maar proberen wat anders te voeren aan mijn hoefbevangengevoelige pony.

Hoi...kom een beetje binnenvallen in dit topic. Heb een kleine zak gekocht voor mijn pony...maar las jouw verhaal. Ik heb geen hoefbevangengevoelig paard maar wel een die gevoelig is op insulineresistentie. Ook gauw schrikkerig. Ik voerde Metazoa wat super voor hem was maar hij miste na een paar zakken toch magnesium. Ik ben nu sinds een paar maanden overgestapt op Hipro Flexibel Move met daarbij lucernebrokjes van Metazoa en ben echt dik tevreden (heb al zoveel geprobeerd). Hij kan zich concentreren. ..schrikt minder...echt fijn. Het kan de leeftijd zijn (wordt 14) maar ik vind het wel wat. De hipro is ook niet duur en zo te bestellen via Han Vossen...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:59

Ik voer nu ruim twee weken c4l, ik merk wel dat ie wat wakkerder is. Hij let veel meer op. Hij is wel wat afgevallen lijkt. Je ziet de ribben niet, hij is precies goed nu! Hij krijgt ook elke avond na het werken slobber. Hij glimt! Niet normaal, ik doe er ook een scheut lijnzaadolie bij.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:05

Ik voer het ook al een tijdje. Vanaf het begin vroeg ik me af of hij (15 jarige ruin met een rustig karakter) hier toch enigszins op reageerde in de zin van nerveus en veel schrikken. maar het was ene keer wel en de andere keer weer niet vandaar dat ik twijffel. Nu alweer een tijdje erg schrikachtig, heel lastig. Hij krijgt dagelijks echt maar een heel klein beetje C4L dus het lijkt me bijna niet mogelijk dat het door het voer zou komen. Als ik zou stoppen om dit te testen, hoe snel merk ik daar wat van? Ik voer het met name bij omdat het graan en melassevrij is en vanweg pre en probiotica (Hij is vaak erg opgeblazen aan de rechterkant van zijn buik overigens is zijn mest wel goed).

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:06

Ik ben, toen het voer net op de markt was, 2x begonnen en ook weer gestopt aangezien mijn paard er enorm schrikkerig van werd. Met 2 tot 4 weken werd zijn gedrag weer stabieler. Agrobs heeft ook graanvrij voer volgens mij.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:59

Ik gaf ook heel weinig. Kwart beker (gele overschep) en daar was mijn tinker wel schrikkeriger door

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:16

Hier ook met weinig voer een schrikkkerige pony. Geef nu Subli dieetmix.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:56

Aan degenen die er een schrikkerig paard van kregen. Vrij kort na het beginnen met voeren van C4L of duurde dat het een tijdje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:26

Ik heb er de vorige keer niets van gemerkt.
Ga binnenkort weer een zak of twee voeren. Wil t niet standaard ivm de kruiden maar als afwisseling vind ik t fijn spul om m'n vitaminekorrel mee te
Mengen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:29

Bij mij was het binnen de 14 dagen. Uiteindelijk ben ik gestopt met C4L omdat ik het voer er van verdacht heb (nog steeds en mijn DA toen ook) dat dit de oorzaak was van het overmatig drinken gevolgd door ernstige nierkolieken....
Paardjes hebben nooit zoveel gedronken als toen ze dit voer kregen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:24

Wat is nierkoliek?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:22

Voer nu de C4L ruim een jaar met af en toe een stop. Voer bevalt goed, zeker omdat je maar 1 schep hoeft te voeren om aan de juiste vitamine/mineralen te komen. Ik voer het in combinatie met bietenpulp en wordt met smaak gegeten. Mijn paard is er nooit rillerig van geworden, maar ik voer ook magnesium bij. De hoeveelheid mg die op de verpakking staat, schijnt niet. Altijd te kloppen. Geen idee of dit werkelijk zo is.

Heb nu voor de zomer toch besloten om over te stappen naar ander voer; vitalbix met bietenpulp.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:46

Ik merkte het vrij snel na het beginnen met geven van de C4L, en ook weer vrij snel een kalmere reactie nadat ik gestopt was. Dus ik ben er bijna zeker van dat het door deze zak kwam. Heb daarna structomix gegeven van cavalor, hier deed hij het wel weer goed op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:48

Nierkoliek is een soort falen van de nieren. Ofwel filteren ze de afvalstoffen niet meer en loopt al wat ze binnenkrijgen aan vocht gewoon los erdoor en plassen ze zich te pletter (en drinken bijgevolg ook overmatig veel) ofwel blokkeren de nieren omdat ze de afvalstoffen niet afgevoerd krijgen.

Ik heb eentje staan die het eerste heeft gehad: beest dronk tot 70l op nog geen 24u in het voorjaar. Nu zijn we 3 jaar verder en weet ik dat er waarschijnlijk nog iets heeft meegespeeld en niet alleen de c4l, maar het is daar wel mee begonnen.

Het paard in kwestie eet alles, maar hij leek nooit optimaal energie uit zijn voeding te halen. Dat ging een stuk beter toen ik overgestapt ben naar een voer hoog in vetten, maar ik moest alsnog flink voeren. Per toeval vorig najaar een keer aveve sport mix zero gehaald en getest. Is licht sportvoer, granenvrij en ook aardig wat vetten in. Ik kan je zeggen, dit is de jackpot!

Paard glanst je tegemoet, zelfs in ongeschoren wintervacht. Pikt training veel beter en makkelijker op. Hoeven waren matig, die zijn nu echt perfect bijgetrokken. Mest is beter, hij is veel minder gevoelig aan de buik en tussen de oren echt immens vrolijk. Het drinken is naar een normaal niveau gezakt.
Gelukkig is dit voer prima betaalbaar en makkelijk te krijgen :) Vroeger moest ik zowat 2kg+olie voeren en ook op rustdagen voor een tikje energie dat na een halve les op was. Nu staat hij op 800gr/1kg + olie voor basiswerk en tot 1,5kg bij wedstrijd of intensiever werk. Gaat gewoon perfect...

Het is een heuse zoektocht geweest. Ik geloof wel dat c4l zijn nut heeft, maar helaas is het niet heiligmakend voor alle paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:40

Geen enkel voer is zaligmakend. Heb jij contact gehad met pavo hierover...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:13

Indertijd wel. Paard stond toen in de kliniek voor observatie na overleg met mijn DA, maar Pavo wou het volledige onderzoek helemaal zelf in handen nemen, contact met de DA's etc. Zij zouden het wel oplossen, had echt het gevoel dat ik compleet buitenspel gezet zou worden. Mijn paard is toen van de C4l af gegaan (ik gaf het als extraatje, niet als hoofdvoer) en het "drankprobleem" is toen weer de goede kant op gegaan.
Ik was altijd heel tevreden over Pavo, het paard in kwestie is opgegroeid op de PodoGrow, mijn andere paarden waren gek en heel erg goed met de DailyPlus ook. Mijn tinker en 2 shetjes deden het ook aardig goed op de C4L maar na die ervaring heb ik dat voer eruit gegooid. Dat was in april.

Het voordeel van mijn huidige voer, de sport mix zero, is dat ik af en toe een handje kan meevoeren aan de tinker en de 2 shetjes ( aka gekrompen welsh en minipaardje). Bij ander voer moet ik daar toch wel mee opletten, zeker met de welsh ivm hoefbevangenheid. Die wordt dik van lucht.