Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:46

Dat hebben ze hier eerder ook wel gedaan, maar nu niet gelukkig! Emmers waren keurig schoon gelikt :j

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:08

De paarden zijn gewoon verwend door de suikers/zouten die in andere voeders zit! Daarom moeten ze erg wennen aan de smaak!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:59

mirim schreef:
Marstall wiesencobs :)

Die moeten geweekt worden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:04

Net een rondje bellen gepland en bij het eerste telefoontje was het al raak... Ik mag bij een fruitteler fruittakken komen ophalen, zoveel als ik wil :D Ze telen appels, peren, pruimen, kersen en morellen. Zijn er nog do's en dont's wat het soort fruittak betreft?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:09

Kersen en pruimen zou ik niet doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:21

Vanwege de smaak of iets anders, Marcella?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:26

Giftige bomen zijn o.a. de walnoot, wilde kastanje (niet te verwarren met tamme kastanjes, deze zijn nl. niet giftig), beuk, rode esdoorn en kersen- en pruimenboom. Het beste is om een paard simpelweg geen toegang te geven tot takken, bladeren en vruchten van deze bomen. - See more at: http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... xEuBm.dpuf

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:27

Dank!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:35

Wilgentakken zijn ideaal en vinden ze ook erg lekker.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:38

Klopt ja, maar dan moet ik hier in de buurt zelf gaan staan zagen en dat zie ik dan net weer iets minder zitten :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:36

Hier heel dichtbij hebben ze net een paar wilgen gesnoeid en een hele stapel grote takken laten liggen..Ik haal nu elke dag achter mijn fiets aangesleept een paar enorme takken op..Ziet er uiteraard belachelijk uit,hihi!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:25

Hier heeft de gemeente dat vorig jaar ook gedaan, wellicht deze winter weer. Dus daar ga ik zeker op letten en toeslaan zodra het kan :D tot die tijd zullen ze fruittakken vast ook lekker vinden. Ons voerbeleid wordt totaal omgegooid, maar het bevalt me nu al prima :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:18

Ik ben begonnen met het doorlezen van dit topic maar dat gaat nog niet zo snel...

Iemand hier enig idee wat nou natuurlijker/beter is: Marstall Vito of Hayster Healthy Herbs? Of is er een nog beter alternatief?

Belangrijk is dat het voer:

- geen soja/ soja olie bevat
- geen melasse bevat
- geen alfalfa bevat
- zo min mogelijk suikers/zetmeel bevat

Ik voer nu Natural Balance van Havens maar daar zit nog flink veel zetmeel in.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:28

Marstall vito bevat wel alfalfa..Niet veel maar toch..Vind het zelf op zich wel fijn voer..

Natural balance ziet er mooi uit en ruikt lekker,maar bevat wel chemische conserveringsmiddelen en naar mijn idee ook zowiezo geurstoffen die niet natuurlijk zijn..Ik heb het een paar jaar geleden aan mijn oudere merrie gegeven en zijn kreeg er erg dunne mest van..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:00

HH is in ieder geval 100% natuurlijk. Ik heb zelf geen ander voer gevonden dat volledig uit natuurlijke ingrediënten, vitaminen en mineralen bestaat. Vorige week ben ik gestart met het overzetten van mijn pony's op dit voer, dus verder kan ik er nu nog niet over oordelen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:02

Sonja89 schreef:
HH is in ieder geval 100% natuurlijk. Ik heb zelf geen ander voer gevonden dat volledig uit natuurlijke ingrediënten, vitaminen en mineralen bestaat. Vorige week ben ik gestart met het overzetten van mijn pony's op dit voer, dus verder kan ik er nu nog niet over oordelen.

Is Marstall Vito niet ook 100% natuurlijk?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:03

pleiada schreef:
Marstall vito bevat wel alfalfa..Niet veel maar toch..Vind het zelf op zich wel fijn voer..

Natural balance ziet er mooi uit en ruikt lekker,maar bevat wel chemische conserveringsmiddelen en naar mijn idee ook zowiezo geurstoffen die niet natuurlijk zijn..Ik heb het een paar jaar geleden aan mijn oudere merrie gegeven en zijn kreeg er erg dunne mest van..

Oh dan is dat geen geschikt voer voor mijn paard. Ik kan overigens nergens vinden dat er alfalfa in zit, waar staat dat?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:09

In de ingredientenlijst staat luzerne heu 4%..Vito bevat anorganische vitaminen en mineralen,dat is niet natuurlijk..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:11

pleiada schreef:
In de ingredientenlijst staat luzerne heu 4%..Vito bevat anorganische vitaminen en mineralen,dat is niet natuurlijk..

Oke dank je voor de uitleg

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:02

Sonja89 schreef:
Net een rondje bellen gepland en bij het eerste telefoontje was het al raak... Ik mag bij een fruitteler fruittakken komen ophalen, zoveel als ik wil :D Ze telen appels, peren, pruimen, kersen en morellen. Zijn er nog do's en dont's wat het soort fruittak betreft?

is het een reguliere teler?
Ik heb tussen wat appel en peren boomgaarden gestaan met paard , daar werd zeer regelmatig gespoten .
Ik zou er voorzIchtig mee zijn

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:41

"Sinds 1985 wordt er milieuvriendelijk geteeld. Dit houdt in dat wij door het uitzetten van roofmijten (nuttige insecten) de roestmijt en spint (schadelijke insecten) bestrijden. Door selectieve middelen te gebruiken bouwen wij een biologisch evenwicht in onze boomgaard. Selectief wil zeggen: wij doden de schadelijke insecten maar de nuttige, (bijvoorbeeld: gaasvlieg, lieveheersbeestje, oorworm, roofmijt en sluipwesp) blijven leven. Ons bedrijf is sinds 2002 Global-gap gecertificeerd en daarmee voldoet het aan de strenge milieueisen en wettelijke voorschriften." Bron: http://dewoerdt.nl/.

Ik ga ze zo nog bellen, maar dit lees ik op de site. Bedankt voor de tip, Sonja_vR!

Edit; heb even gebeld, er wordt wel gespoten, maar minimaal. Helemaal niet spuiten zal je wel nergens meer tegenkomen denk ik?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:06

Hoi,

Ik zie dat er hier ook Healthy Herbs gevoerd wordt dus wilde ook even mijn ervaring delen :)

Sinds een halfjaartje krijgen de paarden op onze privéstal HH, o.a. bejaarde paarden (22+) jonge paardjes vanaf een jaar of 5 en twee eczemers. Ook zaten er twee paarden bij die wat mager waren.

We hebben zo'n beetje alle merken al wel gehad, de ene ramp na de andere dus toen we bij voergezond.nl uitkwamen was ik wel eens benieuwd.

Wij voeren het wel geweekt, het was bij 3 paarden meteen raak die stonden na een paar happen met een slokdarmverstopping en 1 had duidelijk last van haar buik. Dit is wel iets dat ze wat duidelijker op de site mogen zetten vind ik, volgens hen horen ze er niet veel klachten over maar als je op internet je huiswerk doet zijn er wel degelijk meer verschijnselen.

Verder prima voer voor zover ik het nu kan beoordelen, de wat schralere paarden werden én bleven er wat dikker op. In de zomer kijk ik wat voor effect het heeft op de paarden met eczeem, de oudere paardjes doen het er ook goed op. Ze vinden het trouwens allemaal erg lekker, de wat kieskeurige eters vinden het ook goed te doen.

Op zich dus prima te voeren voor elk paard, maar wel even weken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:46

Ik heb een proefverpakking besteld :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:05

Posh, wel weken dus ! En gaat dit goed ? Een paar jaar geleden heeft iemand hier op Bokt ( geloof ik ) een experiment gedaan met het weken van de HH brokken en dit ging toen niet erg goed.
Welke brok van HH voeren jullie aan wat oudere, schrale paarden ?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:07

Wat ik wel raar vind van de HH brokken dat de ene variant wel weekbaar is en de andere blijkbaar niet.
Toen ik een keer voor proef wat HH brokken had, heb ik ze ook geprobeerd te weken en dat ging goed... Ze zetten vrij snel uit... Het was overigens de basis plus