Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:45

ik voer nu 2 jaar met tevredenheid de naturell :D

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:25

@ Kevje06, Ik heb de fokkerij gehad, maar merkte geen enkel verschil, nu terug op de Corn komt ze weer wat aan. Het was ook eigenlijk niet de bedoeling dat het veulen nu nog zou drinken, maar aangezien de verkoop op het laatste moment niet is doorgegaan en ik nog geen andere koper heb kunnen vinden......

@ Esther, Kwam Enjoy nou uit je Rhodium merrie? Dan snap ik dat hete :P Wel top dat ze het werk zo goed oppakt!
Hoe gaat het met knappe Donny? Ook zo heet?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:09

Neee dat zou een beetje veel inteelt zijn :p ze komt uit mijn lauries crusador, lekker veel volbloed :p heet maar goud eerlijk hoor, heb haar in m'n eentje zadelmak genaakten ze is helemaal niet kijkerig, wel gevoelig maar goed dat vind ik niet erg
Donny is een stuk nuchterder ;) geen dooie hoor maar laat alles makkelijk over zich heen komen, wist ook niet dat ie hengst was haha

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:20

Oh wat raar van de fokkerij, ik heb veel verschil bij mijn merries gezien, voorheen subli en havens gevoerd maar daar werden ze mager van.

Geef je het veulen ook iets?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:49

In je eentje? Wow! Heb je al foto`s? (kan ook in het Rhodium topic (is een beetje dood daar) of via PB) Wel fijn dat je niet 2 van die hele hete hebt dan.

@ Kevje06, Mijn pony stond al op de Corn en Sinfonie, dat toen vervangen voor Fokkerij, heb dus geen andere merken gehad tussendoor.
Het veulen kent mee eten met mams, maar hij is vet zat, dus krijgt apart geen krachtvoer. Van de Fokkerij heeft hij wel meegegeten.
Pony is laatst wel doorgemete door een natuurlijke paardenarts en daar kwam uit dat haar nieren, lever, lymfen en pancreas niet genoeg doen.Moet nu van het merk Kiemplant (iemand ervaring mee? want ik had er nog nooit van gehoord) 2 verschillende flesjes geven (Kiemplant Glyco en Kiemplant Urinewegen) en dan zou het beter moeten gaan, maar omdat ik eerst meer informatie over dit merk wil heb ik het nog niet besteld.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:00

Maar veulen eet dan met mama mee en dus deel van haar, neem aan dat het al een flink veulen is.
Hier kreeg veulen aparte voerbak met zelfde hoeveelheid als mams en die aten ook bijna zo snel.
Nu is ze vorige maand gespeend en krijgt ze nog dagelijks een schep fokkerij tot dat de zak op is.

Zij de gene die van marstall bij je geweest is niets over speciaal voer voor de nieren/lever/lymfen, ik heb nl laatst met ze gebeld voor een paard met nierproblemen en moest de naturell adviseren omdat daar het minste in zat wat belasting voor de nieren kon zijn.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:41

Nee, daar heeft hij niks over gezegd, die arts die `doorgemeten` heeft was toen ook nog niet geweest, dat was pas vorige week. Het gaat ook niet om belasting voor de nieren, maar hij vertelde dat deze organen niet voldoende werken. Hij vertelde het zo: het voer dat erin gaat, daar wordt maar de helft ongeveer van opgenomen en de rest word niks mee gedaan. Dat is ook de reden dat ik zo veel voer.
Het veulen krijgt niks extra`s meer. Hij is al veel te dik, dus ik haal zijn moeder uit de wei om te voeren.
Ik heb nog steeds niemand gevonden die ervaring heeft met het merk Kiemplant, vind het daardoor een beetje eng om te bestellen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:38

Mijn d-pony was geblesserd en zat tegen bevangenheid aan, door verkeerd gelopen afspraken. Ik geef het liefst goed ruwvoer en een beetje muesli voor vitamine en extra energie bij arbeid. Ze hebben altijd een mineralen blok.

Kliniek adviseerde de pavo koeken, maar ben de Marstall vito gaan kopen en voeren. Die koeken zit wel melasse in. Pony's ( ook de shet die erbij staat ) eten het goed. Maar ik vind het een beetje vervelend dat er tot nu toe het hele jaar door knoflook in zit.
Daarnaast schuurt mijn d-pony een beetje zijn staart bij beestjes. Dit was een hele tijd minder, maar deze zomer toch behoorlijk tot afgelopen week aan toe.

Ik heb eerder Equifyt gevoerd en HugHo. Ik deed daar Pre Alpin doorheen. Na verhuizing de Pavo natures best.

Hij is nog niet voldoende afgevallen, maar heeft wel te weinig energie om het werk op te schroeven.

Ik zit nu naar die nieuwe Pavo te kijken of de marstall Naturel. evt samen met Mijten optiform om er langer mee te doen en omdat het ruwvoer wisselt qua kwaliteit.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:14

ceasario schreef:
room10 schreef:
Iemand tips ??

Overgangen rijden.
Een snelle wordt vanzelf langzaam...Maar een langzame....

ja duhhh, als ik dacht dat het een rij-technisch probleem was had ik niet de vraag gesteld in een voer topic !

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:24

Ik stel m nog maar een keer, ik twijfel tussen de naturell en de havervrij, wil dat mijn paard genoeg aan nodige voedingsstoffen binnen krijgt, maar niet te heet wordt. toen ik door verhuizing overging van basis naar sportbrok wist ik (en hij vlgs mij ook niet) wat er gebeurde, nu kan ik terug naar de basis brok, dan is er niets aan de hand, maar wil dolgraag over op een natuurlijker voer (muesli) 9 jarige ruin warmbloed 1.70, geen weidegang in de winter. ik vul al aan met wiesen fasern omdat ie zo gulzig eet. Dus wel genoeg voedings waarde vit/min etc, maar niet teveel energie . . . .?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:42

Je zou dan inderdaad de Havervrij of de Freizeit kunnen gaan voeren. Het is goed om er een structuur bij te geven, maar het hoeft niet. Je zal merken dat hij toch wel al goed gaat kauwen op de muesli.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:29

mrim waarom de naturell niet?
gewoon uit interesse omdat ik zelf wel naturell voer

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:33

Eigenlijk puur prijstechnisch. Naturell is uitstekend voer, maar duurder. En als er geen specifieke reden is om het te voeren ben ikzelf een voorstander om voor het voordeligste te gaan.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:47

oke bedankt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:42

Hoeveel scheppen geven jullie allemaal per dag aan sportpaarden? Vind het lastig in te schatten, omdat er zoveel minder dan een kilo in een schep zit en je volgens mij toch wel met wat minder af kan dan bij ander voer.

Heb het over bijvoorbeeld de haferfrei en complete.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:00

Een en ander hangt af van de arbeid van het paard en natuurlijk de behoeften van het paard. Je hoeft ook niet te schatten...je kunt het wegen op de weegschaal en dan zo precies weten wat je voert. Op de site van Marstall kun je ook terugvinden wat het gewicht van een voerschep (inh.1 liter) van de desbetreffende muesli weegt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:10

Ik weet best hoeveel het weegt, maar daar gaat het ook niet om. Ik vraag om ervaringen, omdat ik benieuwd ben hoeveel men sportpaarden geeft. Marstall raadt wel iets aan, maar dat wil toch niet zeggen dat dit hoeft te kloppen? 3 kilo voor zware arbeid is al gerust 6 scheppen, vind ik een heleboel, dus ik betwijfel of dat wel klopt voor een gemiddeld sportpaard. Heb namelijk ook wel cornmuesli gevoerd en dan hoefde ik echt lang niet zoveel te geven om paard er super uit te laten zien.
Tuurlijk, gewoon wat proberen. Maar ik mag toch wel weten wat men hier doet?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:27

Sorry, dan heb ik je vraag niet goed begrepen of verkeerd opgevat.
Bij veel paarden is het zo dat ze wel wat minder kunnen krijgen dan wat vermeld staat. Marstall muesli's worden goed verteerd waardoor het mogelijk is om minder te voeren dan van een ander merk voer.
Maar alles is paardgerelateerd. Net als bij mensen is het zo dat het ene paard 'meer verbruikt' dan het ander. De voedingsadviezen zijn dan ook qua hoeveelheid richtlijnen.
Je kan natuurlijk vragen hoeveel anderen voeren, maar daar heb je zelf dan nog niets aan.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:55

Mijn sportpaard krijgt nu 2 x 1 schep Sinfoni en 2 x 1/4 van de stalbrok (basisbrok van Subli) per dag, over 2 weken wanneer de Sinfoni (heb ik gevoerd als kuur) op is gaan we over op de Concours. Daar krijgt ze dan maximaal 1.5 kg per dag van. Loopt thuis M/Z niveau en gaat in januari weer op cc.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:06

Mijn instructrice voert 5 scheppen naturel en 4 wiesencobs aan haar grote (180) paard die ze fanatiek rijd.

Maar onze paarden krijgen daar in tegen weinig, een halfje havervrij.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:08

mijn tinkertje krijgt 100 gram naturell met 200 gram procaval per voerbeurt.
doet nu weinig.

als ze aan het werk is 4 keer per week dan 300 gram naturell met 400 gram procaval per voerbeurt.

verders voordroogkuil. 1x per dag 50 gram force en 1 lijnsnack per dag

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:35

Dank voor jullie berichten!

mirim schreef:
Sorry, dan heb ik je vraag niet goed begrepen of verkeerd opgevat.
Bij veel paarden is het zo dat ze wel wat minder kunnen krijgen dan wat vermeld staat. Marstall muesli's worden goed verteerd waardoor het mogelijk is om minder te voeren dan van een ander merk voer.
Maar alles is paardgerelateerd. Net als bij mensen is het zo dat het ene paard 'meer verbruikt' dan het ander. De voedingsadviezen zijn dan ook qua hoeveelheid richtlijnen.
Je kan natuurlijk vragen hoeveel anderen voeren, maar daar heb je zelf dan nog niets aan.

Toch wel, want ik vroeg me af of die indicatie van Marstall is omdat ze anders niet genoeg vitaminen/mineralen binnen krijgen of dat het een andere reden heeft. Als iedereen hier zou zeggen; 'je moet er wel 2,5 kilo per dag van voeren anders krijgen ze niet genoeg binnen', dan was dat ook goed om te weten. Verder kijk ik gewoon wat de paarden aangeven.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:01

@Mirim, ik heb Marstall Optimal besteld voor mijn haflinger met een leverbeschadiging.
Ik heb gekeken op de site om te kijken hoeveel ik moet voeren, maar ik kan er geen wijs uit, wil jij me helpen?
Het gaat om een haflinger van 500 tot 550 kg die momenteel op rust staat ter genezing.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:50

Martine ik kom er morgen op terug, maar waar moet ik aan denken bij de leverbeschadiging? Is je paard ziek, of werkt de lever niet naar behoren?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:50

Je merkt niks aan haar nu ze op rust staat, ze heeft energie voor 10. Voordat we het bloedonderzoek lieten doen en ik nog reed was ze suf en lusteloos, niet vooruit te branden! Ze staat nu 2 weken op rust op alleen een basisbrok en de Marstall Force + hooi.
De dierenarts heeft mij gezegd dat de lever beschadigd is (waarschijnlijk JKK), haar tandvlees en oog wit zijn ook gelig. De leverenzymen en galenzymen waren niet goed.
Ze krijgt vanaf het weekend een kuur om te ontgiften (Hepakuur) maar ik wil daarbij de lever ondersteunen met de Optimal. De basisbrok wil ik daarbij laten vervallen. Heb je hier voldoende informatie aan?