[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:34

Tips om sp lekkerder te maken |o ? Hij eet het echt niet, niet met appelstroop, niet gemengd met muesli, niks nie.. Hij kijkt me aan alsof ik gek ben :')

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:38

ik lees mee, slobber, maïsmeel en speciale muslie hebben voor mij goed geholpen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:47

Lust je paard wel slobber of is hij dat niet gewend om iets nats te eten?Je kan proberen om het wat warm te geven en er wat slobber van subli door doen..Dat werkte hier erg goed toen ik het nog voerde..
Laatst bijgewerkt door pleiada op 26-12-14 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:50

Behoorlijk kieskeurig :+,, Tsja, verder kan je nog van alles proberen om het lekkerder te maken... Stukken fruit, appelsap?... Maar elk paard is natuurlijk anders met wat hij graag lust. Die van mij at het aardig goed op met de slobbermash van Pavo erdoorheen.
Ik heb nu trouwens een muesli van masters, die is ergggg zoet, misschien dat dat erdoorheen helpt?

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:08

Kyrseltje schreef:
Tips om sp lekkerder te maken |o ? Hij eet het echt niet, niet met appelstroop, niet gemengd met muesli, niks nie.. Hij kijkt me aan alsof ik gek ben :')

Appelsap? ;)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:55

Ik had er wortels in stukjes doorheen gedaan, die heeft hij er lekker tussenuit gewriemeld. Toen ik net op stal was, stond hij toch wat er mee te spelen. Dus misschien dat het morgenochtend op is..

Pleiada, ik heb geen idee of hippostaij slobber überhaupt lust. Hij staat pas sinds paar maanden bij ons.

Appelsap ga ik nog proberen, en anders kijken of minder sp en meer muesli werkt. En dan muesli afbouwen, sp opbouwen. Hoop dat heet werkt, snotaap Haha.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:11

Je kan altijd nog die subli slobber door de sp proberen te mengen,die is erg kruidig en de zakken zijn klein en niet duur..Ik heb hier een hele kieskeurige en hij vond het geweldig!Daarvoor heb ik ook erg veel geprobeerd,drama haha!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:50

Kyrseltje schreef:
Ik had er wortels in stukjes doorheen gedaan, die heeft hij er lekker tussenuit gewriemeld. Toen ik net op stal was, stond hij toch wat er mee te spelen. Dus misschien dat het morgenochtend op is..

Pleiada, ik heb geen idee of hippostaij slobber überhaupt lust. Hij staat pas sinds paar maanden bij ons.

Appelsap ga ik nog proberen, en anders kijken of minder sp en meer muesli werkt. En dan muesli afbouwen, sp opbouwen. Hoop dat heet werkt, snotaap Haha.

Het was vanochtend op! *\o/* Meneer neemt er gewoon rustig zijn tijd voor dus.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:05

Ik volg dit topic al een tijdje, en ga even mijn vraag stellen:
Mijn paardje staat sinds april dit jaar op een paddock paradise.
Door de verhuis + rangorde bepaling, continu beweging en aanpassing aan het weer is hij na de zomer redelijk afgevallen. Hij heeft vanaf de herfst 24u beschikking over prima kwaliteit hooi en liksteen.
In de zomer hadden ze de beschikking over bepaalde cirkels grasweide maar deze zijn nu afgesloten.
Ze krijgen niks van krachtvoer, slobbers of andere supplementen.
Nu heeft hij een redelijke dikke wintervacht, en beschikking over meerdere schuilstallen.
Hij heeft echter zeer weinig energie (gaat allemaal naar warm houden volgens mij) en is nog altijd een beetje ingevallen, alhoewel dit is verbeterd door continu hooi te krijgen.
Volgens de gedachtengang de eigenaars zijn alle vormen van brokjes overbodig als het paard niet ziek is en een goede weerstand heeft. Maar ik wil hem nu zijn eerste winter 'naakt' buiten toch wat ondersteunen. Als ik naar stal kom, voer ik wel wortels en een PAVO koek bij, maar ik veronderstel dat dit het hem niet gaat maken. Wat zouden jullie doen? Bloedonderzoekje doen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:46

Ten eerste: waarom bepaalt de stalhouder wat jij jouw paard wel of niet wilt voeren? Meteen kilo's brok geven is inderdaad nergens voor nodig, maar een goeie seniorslobber zal 'm zeker geen kwaad doen :j

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:27

Een mens die doelgericht traint heeft ook een aangepast dieeet. Wat wil je bereiken met je paard? Ik vind het toch wel raar dat iedereen overal maar een senioren slobber geeft. Je paard heeft gewoon brandstof nodig voor wat jij met hem wel bereiken en een senioren slobber is misschien handig om snel een paard aan te laten komen maar zal dan alsnog tekortkomingen hebben van bijvoorbeeld eiwitten, mineralen of vitaminen :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:40

hoi allemaal, kan iemand mij advies geven?
mijn paard heeft aanleg te dun te worden, zeker met dit koude weer. hij staat nu dik in de dekens, en kan bij evt. kouder weer nog dikker. hij staat 3,5 uur per dag in de paddock behalve bij regen. verder wordt hij ong 4 a 5 dagen per week gereden, afwisselend trainen met gewoon beweging, de overige dagen los gooien of longeren. Hij komt uit spanje en heeft denk ik daardoor wat moeite met de overgang van het koude weer.
hij krijgt nu te eten:
- 4 keer per dag voordroog kuil, 3 keer een grote portie en 1 keer wat minder. als ik hem meer geeft eet hij het niet op
- verdeeld over 4 keer max 1 kilo biks (havens draversbrok) en ong 3/4 schep muslie ( Hippostar muslie voor hete/ gevoelige paarden)
-dagelijks slobber

niet zoveel krachtvoer dus (totaal 1,5 a 1,3/4) als ik hem veel meer geef is hij met dit weer veel en veelste fris.
is er iets wat ik hem kan geven? ik geef hem omg 1x per week een schepje vitamine E + selenium en 3 schepjes electroforte voor soepele spieren (hij is stijfjes met dit weer)

alvast bedankt voor het meedenken! :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:39

Ik lees mee! Binnenkort krijg ik mijn eerste paardje, en die is best wel schraal. Mag zeker wel 50 kg aankomen. Ze is 16 jaar oud, en ik ga in het begin lekker haar conditie/spieren opbouwen. (Dat dus naast het aankomen in gewicht.)

LaPuraVida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:55

Ik zou graag jullie advies vragen voor mijn te dunne paard!
Ik heb sinds 2 jaar een paard en hij was altijd redelijk vol en had mooie bespiering. Door een tijd (land) rust vanwege een blessure is hij veel afgevallen en nu krijg ik er amper weer gewicht bij. Hij heeft wel genoeg conditie en energie.
Hij staat elke dag een paar uur op de wei, er staat alleen weinig gras. Hij krijgt 3x per dag 3/4 schep biks(sport) met daily plus, hooi en 1x slobber met zemelen en een flinke scheut zonnebloemolie.

Wat zou ik er nog bij kunnen geven om hem aan te laten komen? Van stal wisselen waar ze onbeperkt hooi krijgen is door omstandigheden GEEN optie. Oja en gebit is goed en hij heeft geen wormen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

LaPuraVida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:54

@xpinoxx is het voor jou een idee om olie te geven bij de slobber? Zonnebloemolie of maïsolie? Daar schijnen ze wel wat van aan te komen, ze mogen best veel olie hebben op een dag.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:27

mijn paard is aan de dunne kant ( heb al een topic geopent en hier nuttige antw op gekregen!)
maar ik zag vandaag dat ze echt haar alfalfa (soort v hooi)naar binnen schrokt.
Ik had na het rijden (halfuurtje stappen door blessuure) haar afgspoten en meteen op stal gezet.
Ze krijgt s'middags 1 plak maar daar er niem te bespeuren was gaf ik er 'stiekem' 2,
totaal v 4 kg dus. Ik geef ook gewoon de plakken zo, haal het niet uit elkaar. (dan duurt het even langer, dacht ik?!)
toen ik terug kwam na het longeren, hooguit 30 minuten, was het al helemaal op...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:09

Dat is in mijn ogen een teken van te weinig krijgen. Krijgt ze maar 4kg alfalfa op een dag? Of krijgt ze hiernaast ook nog ander ruwvoer? Een tip om d'r langzamer te laten eten is om de alfalfa in een fijnmazig hooinet of andere soort slowfeeder te geven en eventueel icm wat stro of stengelig hooi. :j

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:26

het probleem is dat ik in zuid amerika woon en het aanbod erg klein is , ied geeft gewoon alfalfe maar neen ze krijgt
smorgens:2kg brok, 2 kg alfalfa
smiddags: 2kg alfalfa
savonds: 2 kg brok, 4 kg alfalfa, 1,5 kg wortel

was al aan het denken alfalfa te verhogen maar dan beweren mensen dat het calcium waarde te hoog is?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:03

nanoukkie schreef:
het probleem is dat ik in zuid amerika woon en het aanbod erg klein is , ied geeft gewoon alfalfe maar neen ze krijgt
smorgens:2kg brok, 2 kg alfalfa
smiddags: 2kg alfalfa
savonds: 2 kg brok, 4 kg alfalfa, 1,5 kg wortel

was al aan het denken alfalfa te verhogen maar dan beweren mensen dat het calcium waarde te hoog is?

Hoe zwaar is jouw paard? Ze heeft 1,5% van haar lichaamsgewicht aan drogestof nodig voor een gezond verteringsstelsel en dus een gezond paard. Gedroogde alfalfa heeft een drogestof percentage van +/- 85%. Stel jouw paard weegt 600 kg heeft ze 9 kg droge stof nodig op een dag, dat betekend 9 / 0.85 is 10,5 kg alfalfa!

De calcium-fosfor verhouding is idd erg scheef in alfalfa, er zit erg veel calcium in waardoor fosfor en magnesium minder wordt opgenomen in het lichaam, er kan een tekort ontstaan. Kun je misschien aan spelt komen? Daarmee kun je de verhouding weer recht trekken het levert energie en is gezond voor het verteringsstelsel omdat het veel structuur bevat. Je kan dan ook minder brok voeren, want jouw merrie heeft waarschijnlijk geen 4 kg brok nodig om aan de vitaminen en mineralen behoefte te komen. Dat is uiteraard wel afhankelijk van de samenstelling van de brok!!

hier kun je meer lezen over spelt: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/cont ... raan-spelt

uiteraard zijn er ook andere producten die de verhoudingen recht kunnen trekken maar in dit geval denk ik dat spelt de beste optie is.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:56

Wat trouwens ook nog een belangrijk puntje is dat een paard eigenlijk niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer moet staan. Gebeurd dat wel verzuurt de maag. De kans op maagzweren is dan super groot! Paarden met deze problemen zijn vaak mager. Je kan bijvoorbeeld een slowfeeder gebruiken om te zorgen dat ze langer bezig is met het ruwvoer.

Nog een puntje, de genoemde 1,5% van het lichaamsgewicht is de minimale behoefte van een paard wat nodig is voor een gezond vereteringsstelsel. Een paard kan maximaal ongeveer 2,5% van het lichaamsgewicht opnemen wanneer hij onbeperkt kan eten, dat zal betekenen voor een paard van 600 kg 17,5 kg alfalfa of hooi.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:09

Dankjullie wel voor de nuttige reacties! en spelt uhm, een idee hoe je dat in het engels zegt?
Ik heb alleen gehoord van 'super' en 'avena' ipv brok.. Bestaan er andere benamingen voor spelt/ of in het engels?

Dus moet ik alfalfa wat verhogen? Ik dacht aan 4 smiddags en 6 s'avonds.. Ik doe het nu in een hooizak maar dat helpt niet echt heel erg.. Zal wanneer ik naar belgie kom (7februari) een slowfeeder aanschaffen, enzoniet sowieso een hooinet.

Eerlijk gezegt heb ik geen idee hoe zwaar ze is..
ik kan een foto'tje plaatsen om een 'schatting' te doen? Ze meet 1m63

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:20

Ik vind het ook vervelend dat er zoveel uren tussen zitten.
Smorgens is om 5 uur en dan gaan ze om 8 de weide op,
alleen is deze 'weide' nietmeer dan een 'stofondergrond' waar hier en daar wat sprietjes op staan.
Dit is zeker te wijten aan het klimaat maar ook aan het feit dat er zoveel paarden op staan.
Voorheen stond ze in een kleine kudde (paar paarden, soms 3, 4..) op een erg groot stuk land waar ook nog eens mooi gras op staat, maar volgens mij wordt ze er niet in geaccepteerd. 2 maanden geleden ging ik haar van de weide halen en sleepte ze haar voorbeen mee-gescheurde borstspier. Ze is nogsteeds in de revalidatie en dus durf ik haar nietmeer bij de andere paarden te zetten...
Dus even een overzicht:
5 uur smorgens: 2kg kracht, 2kg ruw
12 uur s middags: 2 ruw
7 s'avonds: 2 kracht, 4 ruw

WEIDEGANG: (behalve maandag)
8 uur tot 6 s'avonds. Maar zoals ik al zei wat je 'wei' noemt...
En dan soms staat ze binnen van 12-3 Als ik haar in die periode rijdt.
Ik zou haar graag onbeperkt laten eten maar..
1. Kostplaatje.. geen idee maar alfalfa blijkt dus 'duur' te zijn
2. Ik sta op een hele grote staling (100 paarden) en dan 'zien ze me weer afkomen met mijn absurde vragen :D)
3. Ivm calcium-fosfor (wat is dit eigenlijk precies?!), is het wss beter dat ik niet veel meer hiervan voer.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:23

ik heb erg veel vragen maar kan iemand mij eigenlijk eens uitleggen wat een paard nu dagelijks moet binnekrijgen van vitaminen etc

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:06

Nanouk als ik jou was zou ik de site van voergelijk eens goed doorspitten, hier staat enorm veel makkelijk uitgelegde informatie op :j http://voervergelijk.nl/kennisbank .
Dit kan misschien rude overkomen maar ik vind zelf dat als je niet een compleet dieet voor je paard kan betalen, dat je geen paard aan moet schaffen. En je moet zeker niet bang zijn om vragen te stellen! De meeste mensen zullen het helemaal niet erg vinden om je te helpen, al helemaal niet als het gaat om de gezondheid van je paard.
Krijgt ze na 7 uur 's avonds helemaal niks meer tot 5 de volgende ochtend? Dat is dus bijna 12 uur lang, laten we stellen dat je paard dan 8 uur zonder voer staat, en dat is echt te lang. Het verteringsstelsel van een paard is hier zeker niet op gemaakt. Door zo lang zonder eten te zitten gaat alles verzuren van binnen en heb je een zeer grote kans op maagzweren, iets wat echt heel erg vervelend is voor een paard. Soms hebben ze er zo'n last van dat ze stoppen met eten en slapen (want liggen doet pijn aan de buik) en dat is echt geen pretje.
Spelt is gewoon spelt in het engels (niet op enkel spelt zoeken want dan krijg je de vervoeging van het werkwoord 'to spell', zoek ipv daarom op 'spelt cereal' of 'spelt grain') en is een graan, netzoals bijv tarwe en haver.
Ik zou als ik jou was toch proberen om je paard op de goede wei te krijgen. Ik weet niet of je hebt gezien hoe ze de blessure heeft gehad, maar het hoeft niet te komen door te vechten. Voor hetzelfde geld hebben ze erg ruw lopen spelen of is ze simpelweg uitgegleden. Misschien kan je ze 1 voor 1 aan elkaar laten wennen, of in ieder geval apart aan het leidende/dominante paard van die kudde? Want het zou ideaal zijn als ze weer op goed land kan staan :j
Zoals al eerder is gezegd krijgt ze enorm veel krachtvoer. Heb je hier een rede voor of 'doen ze dat gewoon zo' op jouw stalling?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:18

Even kort berichtje. Mijn paarden vielen deze winter ook erg in. En mijn dierenarts raadde rice-up aan (Nee ze het geen aandelen) naast uiteraard voldoende ruwvoer.

Alle paardjes die ze kent die dit voer bij kregen kwamen goed in het vel/bespiering te zitten.

Tot nu toe lijkt het ook bij mij aan te slaan, maar voer het Nog te kort voor echte resultaten.