[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:26

Ik moet eerlijk zeggen Ted was ook anders in het begin van het dieet.
Heb dit consequent aangepakt en hij is nu gewend aan zijn dieet en is hij weer zoals hij was.
Hij had een soort van "voernijd" er drammerig met voeren want voor zijn gevoel had hij honger hihi.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:31

kun je de pony in de paddock zetten en de andere op het land zodat ze elkaar wel kunnen zien?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:21

Hier gaat straks ook het grootste deel de hele dag de wei op, ik heb dat vorig jaar geprobeerd maar in no time kreeg ik een waarschuwing van de dierenarts... -O-
Ik heb een graaskorf gekocht, maar nog niet gebruikt, ik ban dat zijn gevoelige neus kapot gaat en hij niet meer lekker kan kriebelen enzo.
Daarom nu gekozen voor de ochtend in de wei en de middag in zijn paddock met een net hooi en stro.
Het is niet anders, hij moet het er maar mee doen...

Hij ziet er nu zo uit, nog niet mager, maar het is te doen en ik hoop dat ik hem met het gras erbij zo kan houden...
Afbeelding

Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:35

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:34

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:35

hier gaat Bo om de dag 1,5 uur op de wei, van half 9 tot 10 uur. De rest van de dag staat ze in de paddock met hooi.
Verder kreeg ze van de vier keer hooi, 1 keer kuil, dit is nu ook hooi geworden.
Als krachtvoer krijgt ze 1 handje coolmix van Havens.

Omdat ik een zwaar gekneusde rug heb, wordt ze al 6 weken maar 3 keer gereden door mijn instructeur.

Helaas is ze sinds ze op de wei staat wel iets gegroeid, maar het stabiliseert nu weer. Ik ga nu kijken of ik wat extra kan longeren enzo, zodat ze wat meer beweging krijgt..

Grasmasker werkt bij haar niet, vorig jaar geprobeerd en toen raakte ze in paniek en rende dwars door het draad heen.. Dus dat gaan we niet meer doen..

zo ziet ze er nu uit...

Afbeelding
Afbeelding

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:42

Hoi, mag ik me hier ook melden?

Ik ben in het bezig van een bijna 10-jarige merrie, van de winter zag ze er eindelijk weer goed uit, redelijk op gewicht, maar nu dat het gras weer volop aan het groeien is, zie ik mijn merrie ook groeien := Gelukkig met de staleigenaar af kunnen spreken dat ze over 2 weken de paddock in kan (gedeelte van de weides zijn ingespoten, dus alles staat helaas vol), hoop echt dat dit verschil gaat maken!

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:31

Door twee maanden niet gereden te kunnen hebben wegens omstandigheden van mijn paard. Zijn we weer terug bij af... Gelukkig kan ik nu weer rijden en straks weer bijna elke dag. Toch overweeg ik een graasmasker te proberen. Gezien de beweging die ze krijgt en het gras waar ze in staat, haar buikje in stand houden.. maar Lees dat paarden er wondjes van krijgen. Wat vinden jullie van graasmaskers ?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:10

Ik moet zeggen dat het hier nu aardig te handelen is. Ze staan van 8-16 op de wei ( kaal met strook begrazing ) en ik rij 4x per week 10 km buiten. Alleen maar draven en galop 90%. Bijrijder rijdt 2 al x per week in de bak en ze is lang zo vet niet als andere jaren.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:18

Hier wordt bel nog steeds 3x in de week gereden. Eventueel 4x. 2x intensieve buitenritten en 1x in de bak. En in combinatie van niet te veel gras en fibra en genoeg hooi, is ze nu netjes. Al krijg ik nog steeds van voorbij gangers te horen, die haar & haar ras niet goed kennen, die haar nog te dik vinden.
En dat terwijl je de ribben goed kunt voelen en kunt volgen. Ondertussen is het meer spier dan vet.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:29

Ted gooit zijn grasmasker af hoe dan ook.
Ik hoop dat ik hem een beetje op gewicht kan houden zoals hij nu is.
Al moet hij nog iets afvallen.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:36

Ik zal vanavond of morgen eens even een recente foto plaatsen ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:14

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben in het bezit van een 6 jarige KWPN merrie. Voor dat ze op het land ging, was ik redelijk tevreden. We gingen in ieder geval de goede kant op. Helaas groeit ze nu tonnetje rond en daarbij komt ook dat ik al enige tijd niet kan/mag rijden. Morgen komt de ostheopaat, dan moet ze ook nog eens een week stil staan. Nu longeer ik haar op verschillende manieren en springen los, ze werd nog gereden door mijn instructrice maar er is niet tegen aan te vechten lijkt wel.

Ik ga straks een hooinet kopen zodat ze dat minder snel eet want dat krijgt ze 's avonds. Ze staan van 7 uur 's ochtends tot ongeveer 20u buiten. Verder krijgt ze een beetje Care4life en na een les of een pittige buitenrit geef ik haar 1/3 voerschep muesli erbij.

Ik zal eens kijken of ik een goede foto kan vinden hoe ze er nu uit ziet.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:43

Hier lijkt het toch de goeie richting uit te gaan :)

Het grote probleem is dat één van mijn pony's erg snel dik wordt maar dat mijn andere veel neiging heeft om te dun te worden. Fharao staat nu 's nachts op stal met weinig hooi zodat de andere twee pony's wat kunnen bij-eten, en dat lijkt te werken :=

Overdag staan de mannen samen op de paddock, ook met hooi. In de late namiddag gaan ze een uurtje of 2-3 het land op, Fharao met graasmasker dan.
In het begin gooide hij het graasmasker steeds af, maar ik heb het zeg maar wat meer 'ponyproof' gemaakt door er een neusriempje aan te bevestigen. Vanaf dat neusriempje heb ik dan nog een riempje naar de bovenkant van de korf gedaan zodat hij ze niet zo makkelijk meer kan af krijgen.

Erg slechte foto want mijn mobiel wou niet scherpstellen, maar je kan wel zien hoe ik het masker aangepast heb :)
Afbeelding

Nann_, hooinetjes werken bij mij erg goed om de snelheid waarmee ze eten wat te verlagen :) en een graasmasker kan ook een oplossing bieden als ze elke dag op het gras gaat.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:04

Nann__ schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik ben in het bezit van een 6 jarige KWPN merrie. Voor dat ze op het land ging, was ik redelijk tevreden. We gingen in ieder geval de goede kant op. Helaas groeit ze nu tonnetje rond en daarbij komt ook dat ik al enige tijd niet kan/mag rijden. Morgen komt de ostheopaat, dan moet ze ook nog eens een week stil staan. Nu longeer ik haar op verschillende manieren en springen los, ze werd nog gereden door mijn instructrice maar er is niet tegen aan te vechten lijkt wel.

Ik ga straks een hooinet kopen zodat ze dat minder snel eet want dat krijgt ze 's avonds. Ze staan van 7 uur 's ochtends tot ongeveer 20u buiten. Verder krijgt ze een beetje Care4life en na een les of een pittige buitenrit geef ik haar 1/3 voerschep muesli erbij.

Ik zal eens kijken of ik een goede foto kan vinden hoe ze er nu uit ziet.

Hier nog één... Ze staan van 9 tot 19 op het land. Wel een klein strookje maar toch zie ik haar groeien. Helaas ook twee maanden niet kunnen rijden. En zit er sinds een kleine week weer op. In die tijd dat ik niet kon rijden ook veel gelongeerd. Maar er valt nu niet tegen de vechten. Rij 4x a 5x in de week een flink uur. Wil buitenritten gaan rijden en graasmasker aanschaffen. Weet niet meer waar ik het moet zoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:09

Ik heb 'm nu echt alleen de ochtenden in het gras staan, en soms ook nog korter omdat 'ie er dan uit moet om te werken...

's Middags en 's avonds krijgt hij dan netten haverstro met hooi.
Tot nu toe bevalt hij goed, hij is naar mijn idee nog niet echt dikker geworden sinds hij op de wei staat.
Moet zeggen dat ik ook wel intensiever met hem werk dan vorig jaar.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:31

Helaas niet de mogelijkheid om ze hier een voor een uurtje op het land te zetten, gezien de staleigenaren hier niet aan mee willen werken. Natuurlijk ben ik nog maar weer een week aan het werk maar toch ben ik bang dat ze hoef bevangen word, gezien ze gewoon door blijft eten. Hier een recente foto van afgelopen vrijdag. Vanaf woensdag weer om de week volle bak lessen.
Afbeelding

Ik hoop op tips van jullie, ik weet niet meer zo goed waar ik moet beginnen en hoe ik dit goed kan aanpakken. dacht zelf om toch een graasmasker aan te schaffen, minimaal 1x in de week op buitenrit te gaan, 4x in de bak te trainen met 1x een sprongetje. en natuurlijk om de week les :-)
Helaas is ze op buitenritten niet de makkelijkste, waardoor ik dit niet heel vaak doe.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:01

mijn paard is ook iets te zwaar, bij ons gaan ze van 10.00 tor 16.00 op de wei en dan op de paddock zonder eten tot 19.00 en dan op stal met ong 1kg droog hooi in slowfeeder
en elke dag schone stro stal
mijn paard heeft nog een hooiblok van de Paardendrogist hangen maar eet daar amper van

en bijna elke dag haal ik hem nog uit de wei rond 11.00 om te rijden of te wandelen en is hij er zo`n 2 uur uit
hij staat er dan zo`n 3.5 a 4 in
de rest 6 uur en het verschil is goed te zien.....

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:01

Is het mogelijk om ze ook dagen op de paddock te houden? Balansdagen zeg maar. Wij doen dat nu ook.hebben 2 middagen op het land gestaan op klein stukje. Vandaag weer op de paddock

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:06

dianalamboo schreef:
Is het mogelijk om ze ook dagen op de paddock te houden? Balansdagen zeg maar. Wij doen dat nu ook.hebben 2 middagen op het land gestaan op klein stukje. Vandaag weer op de paddock

Helaas zijn ze aardig star hier.. :( en gezien ik niet elke dag heen kan heb ik hier verder ook geen zicht op. Zo zou ik het liever ook zien. Land afwisselend met paddock.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:15

Ik ga dan toch voor wat meer regelmaat in het rantsoen, en dan halve dagen wei en de rest paddock.
Anders eten ze dan weer heel veel gras en dan weer alleen hooi, moeten steeds de darmen opnieuw wennen lijkt me...

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:24

Nouvel schreef:
Ik ga dan toch voor wat meer regelmaat in het rantsoen, en dan halve dagen wei en de rest paddock.
Anders eten ze dan weer heel veel gras en dan weer alleen hooi, moeten steeds de darmen opnieuw wennen lijkt me...

Heb je ook een punt. Eerst hebben ze hier een uurtje in het wei gestaan en de rest van de dag in de paddocks om er rustig aan te wennen werd dit steeds meer opgebouwd. Ze staan nu op een klein stukje maar toch blijft ze groeien -O-
Hoop met veel training in de bak en buiten rijden het weer wat in te perken, schaam me soms een klein beetje als mensen vragen of ze drachtig is :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:31

ja die van mij blijft ook te buikig, lastig is dat... -O-
ik hoop ook dat het met alleen ochtenden gras en meer werk een beetje in de hand blijft, ik wil hem dat beetje plezier van de wei en zijn vriendjes ook niet helemaal ontnemen, hij wordt er zo blij van!

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:35

Nouvel schreef:
ja die van mij blijft ook te buikig, lastig is dat... -O-
ik hoop ook dat het met alleen ochtenden gras en meer werk een beetje in de hand blijft, ik wil hem dat beetje plezier van de wei en zijn vriendjes ook niet helemaal ontnemen, hij wordt er zo blij van!

Ja precies dat laatste! Vind het sneu om haar alleen in het paddock te zetten terwijl de rest allemaal in het land staat. Krijg je niet een gelukkig paard van. Daarom neig ik nu toch een graasmasker aan te schaffen, heb alleen geen idee welk graasmasker :\

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:41

ik wil mij ook graag melden hier om de tips mee te lezen

verzorgden sinds een oktober een appaloosa merrie, ook te dik
stond 23/7 op stal met kuil en biks
Hebben in februari de overstap gemaakt naar een stal 11/7 buiten en onbeperkt ruwvoer, geen biks, alleen handje daily plus.
En sinds 3 weken eigenaar van het dier

wordt: gereden door mn dochter (4), matig actief,
gelongeerd, actief
opgeleid voor de kar, nu nog in stuur fase, matig actief
sinds een week naast de fiets, actief

Inmiddels zien we wel al wat verbetering gelukkig. Appels en wortels bijna allemaal afgeschaft. Hooguit eens per 2 weken eens, verder beloning in handje Daily plus.
Staat nu 4/5 uur per dag op klein stukje grasland en verder 20/7 paddock met hooi

Afbeelding

ik verwacht straks eenmaal voor de kar dat haar buik wat meer zal optrekken? Of is dat een blijvertje?