Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
plutolover schreef:Voor de paarden die het slecht eten. Je kan het toch door een beetje krachtvoer mengen?
Ik zelf geef naast de vitaminekorrel, 500 gram graanvrij-suikerarme krachtvoer.
Want alleen vitamine korrel vind ik ook te weinig. Maar wil geen 1,5/2 kg krachtvoer geven daarom ook een combi
Geef nu je paard gezond en fit. Maar ga terug op equilin
ellepel schreef:op voervergelijk kun je toch ook supplementen vergelijken.
daar kijk ik meestal
Mizora schreef:Ja, ik adviseer 180g Vital voor een paard van 600kg (mits hij geen ander bijvoer krijgt!).
Nee, niet puur vanwege de hoeveelheid vit. E.
Aangezien je er muesli naast voert, zou ik de soort en de (gewogen! niet gemeten) hoeveelheid moeten weten om te kijken of je voldoende voert.
Ter verduidelijking waar de waarden vandaan komen, een tabel:
[ [url=m/i0SbG3.gif]Afbeelding[/url] ]
Ik heb in dit geval grof hooi gepakt om de hoeveelheid energie niet volledig uit de pas te laten lopen. Maar gemiddeld hooi en fijn hooi zitten gemiddeld gesproken o.a. lager in het selenium. Welk soort ruwvoer ik kies wisselt, daardoor zijn niet al mijn overzichtjes gelijk.
Dit is een paard van 500kg, waarbij er 10kg hooi gegeven wordt en dit eventueel aangevuld wordt met een mineralenbrok. De hoeveelheid staat er dan boven. De behoefte is afgestemd op een volwassen paard in rust (en niet drachtig of lacterend). Echter verandert er totdat je in de zware/zeer zware trainingen zit eigenlijk vrij weinig, anders dan dat de eiwit- en energiebehoefte omhoog gaat.
Wat belangrijk is bij deze tabel is dat er vrijwel geen absolute getallen in opgenomen zijn. Het zijn relatieve getallen waarbij 1 gelijk is aan de minimale advieshoeveelheid (ADH, minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Als er 1 staat, betekent dit dat het 100% van de ADH is. Hoger dan dat is niet beter over het algemeen, lager is ongewenst vanwege het risico op tekorten of (in het geval van vit. E) suboptimale hoeveelheden. De minimumwaarde voor vit. E is 0.35 (dus 0.3-0.4).
Vit. A is op het moment een beetje een twijfelgeval. Ik ben het niet eens met de insteek van Pavo dat paarden minder vit. A nodig hebben, paarden komen er echter een heel eind mee. Het is voor mij wel de reden dat ik geen Pavo Vital adviseer aan dieren jonger dan 3 jaar, die hebben ook nog eens een verdubbelde vit. A-behoefte. Behalve bij Vital zal ik dan ook streven naar minimaal 1.0 qua relatieve waarde.
De kleuren zijn niet gekoppeld aan gewenste waarden. Het is simpelweg een trucje om geen afwijkende waarden over het hoofd te zijn. Groen staat dus niet voor goed, maar voor hoogste waarde. Rood staat niet per se voor slecht, maar voor laagte waarde. Doordat ik gekozen heb om voor deze tabel geen zout te supplementeren, zie je dat Na en Cl beide zeer laag zijn. De meeste mineralenbrokken zullen wel iets van deze twee producten bevatten, maar niet zo veel, maar het is vaak niet opgenomen in de analyse op de verpakking en dus kan ik het niet meenemen in de tabel.
De bonus die ik in deze tabel heb meegenomen is Subli bikkels. De fabrikant adviseert 30-100g bikkels/100kg paard. De dosering hier is 120g/100kg paard. Ik ben geen fan van het product, omdat je zelfs met 4x zo hoge dosering als het minimum-advies van de fabrikant, je nog steeds weinig vit. E geeft en pas aan de minimale ADH van zowel Se als Zink.
Ps. Negeer de tweede kolom, die kan er niet afgeknipt worden i.v.m. de tabelopbouw, maar voegt niets toe in dit geval.
Ps2. De bronnen voor de ADH zijn zoals altijd een combinatie van de hoogste minimale waarden van het CVB en NRC. Met vit. E als enige verhoogd naar eigen inzicht.
Muze schreef:Ik kreeg de laatste keer een zak die tegen de houdbaarheid aanzat.
Op mijn vraag daarop of dat niet slecht was werd gereageerd dat het alleen wat zei over de uiterste verkoop datum.
Ik vind dat niet zo netjes, zoveel kilo kreeg ik niet meer op voor de datum verstreken was.
Muze schreef:Ik geef de balancer pro plus. Mijne vindt het niet te pruimen.
Net gekocht, was voor hem uitgemeten..