Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:19

..
Laatst bijgewerkt door Muze op 22-03-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:22

@Lori Astrid van pure paardenvoeding is in mijn ervaring altijd eigenlijk wel goed te bereiken... Misschien iets tussen gekomen aan haar kant? Via mail, via FB, zelfs via Insta krijg ik gewoon altijd reactie van haar binnen korte tijd. Maar iedereen kan natuurlijk even een paar dagen uit de running zijn of weg zijn. Het is geen groot bedrijf met een enorme klantenservice aan de achterkant die de hele dag bereikbaar zijn.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:33

@Skippy, Ik heb de eerste keer al enkele weken terug gemaild. Het berichtje op fb is ook bekeken gewoon al zag ik. Dat je niet na 5 minuten antwoord krijgt is normaal en daar ga ik ook zeker niet over vallen maar ik wil gewoon kunnen bestellen en dit eerst weten... :)

@Muze, Niet netjes nee want vitaminen lopen op een gegeven moment ook terug in het voer... ik verwacht als ik wat bestel dat het toch nog een 4 tal maand zeker goed blijft. Ik zit met kleine pony's hier en voer niet dagelijks wat bij dus dan gaat zo een zak wel een eindje mee.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:35

Ik vind dat dus ook niet netjes.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:36

Ow wow, dat is dus echt niet mijn ervaring. Wat gek! Dat is inderdaad niet netjes nee...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:18

Muze schreef:

Ik heb ook een keer een dingetje daar gehad. Het is toen een soort van opgelost, maar door de manier van communiceren bestel ik daar geen voer meer.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:25

plutolover schreef:
Voor de paarden die het slecht eten. Je kan het toch door een beetje krachtvoer mengen?

Ik zelf geef naast de vitaminekorrel, 500 gram graanvrij-suikerarme krachtvoer.

Want alleen vitamine korrel vind ik ook te weinig. Maar wil geen 1,5/2 kg krachtvoer geven daarom ook een combi

Geef nu je paard gezond en fit. Maar ga terug op equilin

Welk krachtvoer voer jij?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:52

Tessebes schreef:
Muze schreef:

Ik heb ook een keer een dingetje daar gehad. Het is toen een soort van opgelost, maar door de manier van communiceren bestel ik daar geen voer meer.

Idem.
Ik ook niets meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:59

Klein of groot bedrijf mag voor de klanten niet uitmaken.

Ik heb daar weleens iets vandaan gehad, maar door de stukken die ze tegenwoordig schrijft of deelt, ben ik ook afgehaakt op iemands geloofwaardigheid.

Misschien soms het nadeel bij kleine bedrijven dat mensen moeite hebben zakelijk en prive gescheiden te houden. Een eigen mening of ervaring, moet losstaan van de feiten.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:51

Ik heb Astrid is ook geprobeerd te bereiken en ook zonder succes. Dit is inmiddels al 1,5 jaar geleden denk ik. Ik heb er toen ook niks besteld om deze reden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:04

Ik heb recent nog prima contact met haar gehad nadat er een levering mis was gegaan... zal eens kijken naar de datum van de week. Is via bijrijdster geleverd dus zelf nog niet gezien.

Mocht ik geen verschil merken met de agrobs, ga ik daar wel weer naar terug. Erg tevreden over die leverancier.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:39

Ik ben dus niet de enige zo te lezen die niet in contact komt met haar. Het bericht is wel degelijk bekeken maar antwoorden doet ze niet, het is nochtans een heel simpele vraag.

Toch eens kijken naar jpgef plus dan of iets anders met hoog vitamine E gehalte in en bij voorkeur luzerne vrij, zijn er nog suggesties?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:49

Ik geef nu ook de jpgef pro plus ivm paard in de groei en achterblijven van bespiering in de bovenlijn. Ik vind het wel gelijk vrij prijzig, maar ik ben tevreden over het merk en de leverancier, dus ik blijf er toch bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:01

Ik heb een idee, wat jullie?

Als we nou allemaal de etiketten van onze brok plaatsen dan kunnen we vergelijken welke vitaminebrok en balancer de meeste en juiste ingredienten bevat? Lees dat Vital weinig magnesium heeft...was er zo tevreden over..

Ik kan de pavo Vital en pavo muesli doen (Moet ff kijken welke muesli ik precies heb)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:29

Ik voer ook jpgef. Fijne brokjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:32

op voervergelijk kun je toch ook supplementen vergelijken.
daar kijk ik meestal :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:33

ellepel schreef:

Voer vergelijk mag wel even weer een x updaten.
Sommige dingen die vorig jaar zijn veranderd, zijn niet aangepast op hun site.
Kwam er laatst toevallig achter, omdat ik aan het vergelijken was voor een klant.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:43

Al wel een wat verouderd bericht en schema van Mizora, maar wel superhandig!

Mizora schreef:
Ja, ik adviseer 180g Vital voor een paard van 600kg (mits hij geen ander bijvoer krijgt!).
Nee, niet puur vanwege de hoeveelheid vit. E.

Aangezien je er muesli naast voert, zou ik de soort en de (gewogen! niet gemeten) hoeveelheid moeten weten om te kijken of je voldoende voert.

Ter verduidelijking waar de waarden vandaan komen, een tabel:

[ [url=m/i0SbG3.gif]Afbeelding[/url] ]

Ik heb in dit geval grof hooi gepakt om de hoeveelheid energie niet volledig uit de pas te laten lopen. Maar gemiddeld hooi en fijn hooi zitten gemiddeld gesproken o.a. lager in het selenium. Welk soort ruwvoer ik kies wisselt, daardoor zijn niet al mijn overzichtjes gelijk.

Dit is een paard van 500kg, waarbij er 10kg hooi gegeven wordt en dit eventueel aangevuld wordt met een mineralenbrok. De hoeveelheid staat er dan boven. De behoefte is afgestemd op een volwassen paard in rust (en niet drachtig of lacterend). Echter verandert er totdat je in de zware/zeer zware trainingen zit eigenlijk vrij weinig, anders dan dat de eiwit- en energiebehoefte omhoog gaat.

Wat belangrijk is bij deze tabel is dat er vrijwel geen absolute getallen in opgenomen zijn. Het zijn relatieve getallen waarbij 1 gelijk is aan de minimale advieshoeveelheid (ADH, minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Als er 1 staat, betekent dit dat het 100% van de ADH is. Hoger dan dat is niet beter over het algemeen, lager is ongewenst vanwege het risico op tekorten of (in het geval van vit. E) suboptimale hoeveelheden. De minimumwaarde voor vit. E is 0.35 (dus 0.3-0.4).

Vit. A is op het moment een beetje een twijfelgeval. Ik ben het niet eens met de insteek van Pavo dat paarden minder vit. A nodig hebben, paarden komen er echter een heel eind mee. Het is voor mij wel de reden dat ik geen Pavo Vital adviseer aan dieren jonger dan 3 jaar, die hebben ook nog eens een verdubbelde vit. A-behoefte. Behalve bij Vital zal ik dan ook streven naar minimaal 1.0 qua relatieve waarde.

De kleuren zijn niet gekoppeld aan gewenste waarden. Het is simpelweg een trucje om geen afwijkende waarden over het hoofd te zijn. Groen staat dus niet voor goed, maar voor hoogste waarde. Rood staat niet per se voor slecht, maar voor laagte waarde. Doordat ik gekozen heb om voor deze tabel geen zout te supplementeren, zie je dat Na en Cl beide zeer laag zijn. De meeste mineralenbrokken zullen wel iets van deze twee producten bevatten, maar niet zo veel, maar het is vaak niet opgenomen in de analyse op de verpakking en dus kan ik het niet meenemen in de tabel.

De bonus die ik in deze tabel heb meegenomen is Subli bikkels. De fabrikant adviseert 30-100g bikkels/100kg paard. De dosering hier is 120g/100kg paard. Ik ben geen fan van het product, omdat je zelfs met 4x zo hoge dosering als het minimum-advies van de fabrikant, je nog steeds weinig vit. E geeft en pas aan de minimale ADH van zowel Se als Zink.

Ps. Negeer de tweede kolom, die kan er niet afgeknipt worden i.v.m. de tabelopbouw, maar voegt niets toe in dit geval.

Ps2. De bronnen voor de ADH zijn zoals altijd een combinatie van de hoogste minimale waarden van het CVB en NRC. Met vit. E als enige verhoogd naar eigen inzicht.

Aanvulling: bericht inclusief conversatie is terug te vinden op pag 72 in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:49

ellepel schreef:

Goede tip!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:45

Muze schreef:
Ik kreeg de laatste keer een zak die tegen de houdbaarheid aanzat.
Op mijn vraag daarop of dat niet slecht was werd gereageerd dat het alleen wat zei over de uiterste verkoop datum.
Ik vind dat niet zo netjes, zoveel kilo kreeg ik niet meer op voor de datum verstreken was.

Oef daar zou ik ook niet blij van worden nee.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:10

Ik geef op dit moment nutrimash van vitalbix gemengd met 100 gr. erwteneiwitisolaat, 3amino, magnesium chelaat en vitamine E olie vanwege spierastrofie en suspect op PSSM2. Sinds hij dit krijgt is hij echt in een paar weken tijd enorm opgeknapt. Ik heb nu de JPGEF Balancer pro plus voor hem besteld omdat daar ook grote hoeveelheden van bovengenoemde supplementen inzitten en het suiker/zetmeel% laag is vanwege PPID.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:45

Ik geef de balancer pro plus. Mijne vindt het niet te pruimen.
Net gekocht, was voor hem uitgemeten..

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:09

Muze schreef:
Ik geef de balancer pro plus. Mijne vindt het niet te pruimen.
Net gekocht, was voor hem uitgemeten..

Ik was ook bang dat de mijne het niet zou eten, en toen ik de zak openmaakte en het naar oude kaas rook was ik ervan overtuigd dat het niks zou worden, maar gelukkig eet hij het tot nu toe goed weg. Wellicht een idee om het een beetje te weken en iets erbij te geven (nutrimash bv?)

Wat bedoel je precies met 'voor hem uitgemeten?'

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:49

Hij eet t met niks.
Al vanalles geprobeerd.
Had laten uitmeten bij horsecomplete.
Snap dus niet dat hij t vervolgens niet eet.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:31

Mijne eet het ook niet, de rest op stal vindt het heerlijk, staat er dus wel om bekend goed gegeten te worden :-)