Sonja89 schreef:Levita, ik heb zelf nog geen ervaring met het voeren van stro, maar hoor en lees dat paarden tarwestro minder goed eten dan gerstestro?
Dat klopt, paarden vinden het over het algemeen smakelijker. Maar ik neem aan dat het jou er niet om gaat dat ze er veel van eten maar waarschijnlijk om ze wat meer structuur aan te bieden of ze langer bezig te laten zijn met ruwvoer?
Wanneer je stro gebruikt om te voeren, moet het uiteraard wel mooi schoon stro zijn, met een frisse geur, kleur en glans.
Wanneer je stro wil bijvoeren raad ik je aan maximaal de helft van de minimale behoefte aan ruwvoer te vervangen door stro. Bijvoorbeeld je hebt een pony van 400 kg, die heeft een minimale behoefte van 6 kg drogestof. In hooi en stro zit 85% droge stof, dat betekend dat je minimaal 6/0.85 is 7 kg ruwvoer moet voeren op een dag. Dat betekend minimaal 3,5kg hooi en 3,5 kg stro.
Het is heel erg belangrijk dat je de hoeveelheid stro langzaam opvoert, begin echt met een klein plukje en enkele dagen later ietsje meer, totdat je op de gewenste hoeveelheid zit. Het verteringsstelsel moet namelijk wennen aan het stro. De darmen moeten actiever worden om het stro goed te kunnen verwerken. Actievere darmen is goed voor de gezondheid van je paard! In onze rantsoenen ontbreekt het vaak aan structuur, alles is slap en zacht terwijl een paard van nature gewend is om veel structuur binnen te krijgen, takjes, barst, lange stugge halmen gras..... Dat is 1 oorzaak van de vele voer gerelateerde aandoeningen die er tegenwoordig zijn.
Voer het stro altijd samen met het hooi. Dan begint het paard aan het hooi, komt de speekselproductie
op gang en worden de darmen alvast wat geactiveerd. Wanneer het paard daarna aan het stro begint is het verteringsstelsel vast goed op gang.
Op deze manier is stro een hele gezonde en goede ruwvoerbron! Echter niet alle paarden zijn gelijk dus blijf goed kijken naar je paard en kijk naar de mest.
Stro kan erg goed gebruikt worden om paarden te laten afvallen zonder ze tekort te doen. Stro bevat namelijk geen suiker in tegenstelling tot hooi wat tussen de 5 en 20% suiker kan bevatten. Wat wel belangrijk is om je te realiseren dat stro ook minder mineralen en vitaminen bevat, die moet je op een gezonde manier weer aanvullen.