Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:23

ik heb ook jaren Marstall gevoerd oa de Wiesenfasern, de Vito en de pure spelt, wordt idd door Langwerden thuis gebracht, prima service. De Metazoa heb ik zien liggen bij ons in de buurt, geen ervaring mee.
Ben ook tevreden over Gras Compact van Hartog, die geef ik meestal in een bak aan het hek 's avonds als ik de laatste controle doe voor ik ga slapen en dat vinden ze ook lekker. Of een voerbal met gaten met de grote wiesencobs van Agrobs.
Ben nu sinds een week met de natuurlijke kruidenbrokjes van HH (Relax Mix) begonnen bij mijn Quarter die wat schrikkerig kan doen om niks }> . Ik vond dat hij al relaxter was met de HH weideplus brokjes, kijken of dit dan helemaal het gewenste resultaat geeft.

Wijslander

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:30

Ik ben voor mijn pony's op zoek naar gerstestro, maar dat lijkt hier haast niet verkrijgbaar. Bestaan er nog alternatieven? De bedoeling is dat ze lang kunnen knabbelen op iets wat niet aanzet.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:59

Sonja89 schreef:
Ik ben voor mijn pony's op zoek naar gerstestro, maar dat lijkt hier haast niet verkrijgbaar. Bestaan er nog alternatieven? De bedoeling is dat ze lang kunnen knabbelen op iets wat niet aanzet.

Op www.rwdh.nl verkopen ze stro van Agrobs dat als bijvoeder dient voor paarden die te snel aanzetten, of gewoon om lekker op te knabbelen.
Misschien is dat een optie om in eerste instantie te kijken of ze het wel eten. :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:06

Sonja89 schreef:

Waarom geen tarwestro?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:15

Levita, ik heb zelf nog geen ervaring met het voeren van stro, maar hoor en lees dat paarden tarwestro minder goed eten dan gerstestro?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:45

Sonja89 schreef:
Levita, ik heb zelf nog geen ervaring met het voeren van stro, maar hoor en lees dat paarden tarwestro minder goed eten dan gerstestro?

Dat klopt, paarden vinden het over het algemeen smakelijker. Maar ik neem aan dat het jou er niet om gaat dat ze er veel van eten maar waarschijnlijk om ze wat meer structuur aan te bieden of ze langer bezig te laten zijn met ruwvoer?

Wanneer je stro gebruikt om te voeren, moet het uiteraard wel mooi schoon stro zijn, met een frisse geur, kleur en glans.

Wanneer je stro wil bijvoeren raad ik je aan maximaal de helft van de minimale behoefte aan ruwvoer te vervangen door stro. Bijvoorbeeld je hebt een pony van 400 kg, die heeft een minimale behoefte van 6 kg drogestof. In hooi en stro zit 85% droge stof, dat betekend dat je minimaal 6/0.85 is 7 kg ruwvoer moet voeren op een dag. Dat betekend minimaal 3,5kg hooi en 3,5 kg stro.

Het is heel erg belangrijk dat je de hoeveelheid stro langzaam opvoert, begin echt met een klein plukje en enkele dagen later ietsje meer, totdat je op de gewenste hoeveelheid zit. Het verteringsstelsel moet namelijk wennen aan het stro. De darmen moeten actiever worden om het stro goed te kunnen verwerken. Actievere darmen is goed voor de gezondheid van je paard! In onze rantsoenen ontbreekt het vaak aan structuur, alles is slap en zacht terwijl een paard van nature gewend is om veel structuur binnen te krijgen, takjes, barst, lange stugge halmen gras..... Dat is 1 oorzaak van de vele voer gerelateerde aandoeningen die er tegenwoordig zijn.

Voer het stro altijd samen met het hooi. Dan begint het paard aan het hooi, komt de speekselproductie
op gang en worden de darmen alvast wat geactiveerd. Wanneer het paard daarna aan het stro begint is het verteringsstelsel vast goed op gang.

Op deze manier is stro een hele gezonde en goede ruwvoerbron! Echter niet alle paarden zijn gelijk dus blijf goed kijken naar je paard en kijk naar de mest.

Stro kan erg goed gebruikt worden om paarden te laten afvallen zonder ze tekort te doen. Stro bevat namelijk geen suiker in tegenstelling tot hooi wat tussen de 5 en 20% suiker kan bevatten. Wat wel belangrijk is om je te realiseren dat stro ook minder mineralen en vitaminen bevat, die moet je op een gezonde manier weer aanvullen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:07

Dank, levita! Het is zo dat de pony's ruim voldoende hooi krijgen en eentje was te dik, is al een heel eind afgevallen maar nu het laatste stukje nog.

Ze zijn altijd vrij snel klaar met hun hooi (aan slowfeeders wordt gewerkt) en ik zie ze wel graag de hele dag knabbelen, maar zie ze niet graag dikker worden.

Vandaar dat ik stro overweeg, niet als vervanging dus, maar als knabbel erbij!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:52

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:05

Graszaadhooi geen optie dan?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:35

Tamadine schreef:

Wellicht ja, maar ik wil het product dat het minste aanzet en kwam daarbij al snel op stro uit. Ik denk dat in graszaadhooi toch nog meer suiker zit?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:06

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:15

Tamadine schreef:

Oppassen met graszaadhooi, daar zit nl. soms een vorm van schimmel in die gevaarlijk kan zijn voor paarden, is dus geen optie! : zie artikel in het topic hierboven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:39

Hmm, ook geen optie dus.. ik denk dat ik maar begin met de dagelijkse portie hooi in de slowfeeders te doen en dan zien hoe lang ze daar zoet mee zijn.

Of heeft er nog iemand een goede tip als alternatief voor gerstestro?

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:19

Ik voer Marstall

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:11

_Forgetten schreef:
Ik voer Marstall

:')

sorry vind dit niet z'n nuttige post.... zonder onderbouwing

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:44

Sonja89 schreef:
Hmm, ook geen optie dus.. ik denk dat ik maar begin met de dagelijkse portie hooi in de slowfeeders te doen en dan zien hoe lang ze daar zoet mee zijn.

Of heeft er nog iemand een goede tip als alternatief voor gerstestro?

Tarwestro dus! ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:52

Dat schijnen ze niet goed te eten over het algemeen..?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:43

Wat ik zoek: een grote brok met zo weinig mogelijk troep erin, die je droog mag geven. Wie kan me hier ideeën geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:58

Marstall wiesencobs :)
Maar waarom een grote brok als ik vragen mag?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:02

Tamadine schreef:
Wat ik zoek: een grote brok met zo weinig mogelijk troep erin, die je droog mag geven. Wie kan me hier ideeën geven?

Healthy Herbs, via www.voergezond.nl... je kan de brokken extra groot bestellen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:53

Ik heb nu een meusli van Subli Dieetmix en daarbij doe ik wat brok erin om wat te mengen. Maar ik neem de subli basis brok, maar zijn kleine brokken en met trainen en in mn zak doen zijn grotere wat makkelijker.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:41

Ik ben nu begonnen mijn pony's over te zetten op Healthy Herbs. Contact met de leverancier is super en geen vraag is te veel. Ik ga de overstap heel geleidelijk doen, dus kan voorlopig nog niks van effecten zeggen. Maar ik ben zelf nu al erg tevreden! Het voer ziet er heel fris uit en ruikt ook zo, erg prettig spul.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:08

Vinden ze het ook lekker?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:10

Ze hebben lekker staan smikkelen, maar het percentage hh is nu nog maar klein :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:30

Nou maar als ik iets door het voer doe wat ze niet lekker vinden selecteren ze dat er mooi uit en eten ze dat mooi niet op..Enorme zeikerds zijn het haha!!