[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:19

Piekosjj, ja was inderdaad een reactie op jou :) en ik denk dat het inderdaad een goede keuze is om hem een senior slobber te geven (je hoort vaak goede verhalen over Subli Seniores Priores of Masters Senioren Slobber).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:26

Senior slobber kreeg hij al en deed ie 't enorm goed is :)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:21

Graag wil ik hier een vraag stellen. Sins augustus hebben we een paard op stal wat slecht aan komt. Nou hebben we hem een stuk bij gekregen door middel van 2 kilo brok + 2 kilo muesli + olie op een dag (op aanraden van de da). Echter werd hij heet van de muesli dus dit hebben we weg gehaald, maar de brok alleen vindt hij niet lekker. Ik heb er ook al een topic over geopend en daar kwam senioren priores naar voren. Ook krijgt hij nu wel echt veel brok terwijl hij niet buitensporig veel werk moet verzetten, dus ik wil hier graag wat in gaan zakken.

Dus nu wil ik de brok gaan inwisselen voor 1 kilo muesli zonder haver. Dit bijvullen met onbeperkt hooi. Nou eet hij alleen zijn hooi niet altijd even goed (hij krijgt nu al onbeperkt), dus misschien hier luzerne aan toevoegen? Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om bijvoorbeeld elke avond SP te voeren, naast de kilo muesli 's ochtends. Wat raden jullie aan?
De vraag is dus eigenlijk: hoeveel sp zouden jullie voeren en raden jullie luzerne aan als extra ruwvoer? Of eerst beginnen met sp kijken of dit al voldoende aanzet. Aangezien dit ook soort van ruwvoer is als ik het goed begrijp?

Het gaat om een paard was zo'n 4/5 keer per week dressuurmatig wordt bereden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:56

Kappen met extra brok bijgeven, dat geeft alleen maar meer energie waardoor hij alleen maar meer gaat verbranden.
Echte, goede kwaliteit ruwvoer is het beste dat je kan geven, aanvullen met SP is altijd een plan, maar vaak vinden ze het niet zo lekker. Mijn paard bleef ook lang mager en at niet goed van zijn hooi, nu staat hij anders en of het ligt aan het hooi of omdat hij nu concurrentie heeft bij de hooiruif, hij is enorm aangekomen in maar een paar maanden tijd, terwijl hij nu alleen een handje muesli na het rijden krijgt naast het hooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:57

niet ieder paard kun je op gewicht houden met alleen hooi....zeker als hij op leeftijd is of een volbloed.Of een volbloed op leeftijd :+

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:04

Ik zal lekker slobber gaan geven zonder haver een dik maker en worden ze niet gek van.
Toen ik mijn paard kreeg ong 8 maanden geleden was zij heel erg mager echt te erg.
Heb haar onbeperkt hooi gegeven.
In begin stond ze op kilo brok + halve kilo granen rn olie. En dit kreeg ze 2 keer daags.
Nu is ze van mager na een te dik paard gegaan hahah.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:09

Maar meer brok erin gooien gaat het ook zeker niet verbeteren ;), ruwvoer is altijd nummer 1, en bv SP is een ruwvoer vervanger, dus werkt ongeveer hetzelfde. Verder kan je zoeken naar een muesli met hoge vetgraad, maar veel muesli's bevatten daarnaast weer veel suiker.
Verder zeg ik niet dat je naast het hooi/kuil niks bij moet voeren, maar in het geval van mijn (toevallig een halfbloed) heb ik echt van allerlei soorten voer geprobeerd(over 5 jaar), en nu is hij in een keer mega aangekomen terwijl hij (vrijwel) alleen maar kuil krijgt.

SP werkte bij mijn paard dus voor geen meter omdat hij het gewoon niet lekker vond, de allsports muesli van pavo bevatte veel vetten, en dat zette duidelijk iets meer aan, maar hij werd er wel erg heet van. Luzerne heb ik verder geen ervaring mee ;).

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:39

Nouja meer ruwvoer is dus niet mogelijk, want meer dan onbeperkt kan je niet geven denk ik. Daarnaast is hij de baas in de wei, de oude fjord met wie hij staat, gaat hem écht niet weg jagen ;). Dus ik denk dat hij het gewoon niet zo spannend vindt. Daarom dus de hoop dat hij SP wel lekker vindt en dat 't gaat aanzetten.

Dan ga ik maar eens beginnen met kilo muesli + sp 's avonds. Hoeveel sp voeren jullie dan ongeveer/ wat raden jullie aan?

Ralphtdw wat voor granen voer(de) jij? En dat in combi met gewone basisbrok?

Geerke, hij is niet oud en geen volbloed. Eerder een 9 jarige onzekere pup, maar ik denk juist dat het onzekere en schrikkerige voor veel verbranding zorgt. (Oke als ik dit opschrijf zijn het wel wat volbloed kenmerken haha, maar hij is het niet op papier.)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:41

Sinds ik de nieuwe zak van sp (subli) heb vindt m'n paardje het wat minder lekker. Daarvoor at ie het gewoon goed. Het ziet er ook iets anders uit, ook als het geweekt is (lijkt meer op pulp dan slobber, ook als ik er nog meer water bij doe). Meer mensen die hier tegen aan lopen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:47

Ik voerde ongeveer twee van die gele scheppen sp, en dan een laaaaading water want het neemt echt heel veel op. Mocht hij het niet goed eten, dan zijn er allerlei manieren om het iets smakelijker te maken, beetje andere, zoetere zooi erin enzo.

Tegen het onbeperkt ruwvoer liep ik ook aan, hij had een hele rol voor zichzelf alleen maar vond het gewoon niet nodig om er meer van te eten. Nu grijpt hij elke kans aan om bij de ruif te eten als de grote baas er niet staat, en hij is veel minder druk in het weiland met nerveus opletten en rondjes rennen. Is er een mogelijkheid om hem iets meer prikkels te geven dat hij voor zijn idee wel moet eten?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:55

En daarnaast dus gewoon muesli? Die dingen staan aardig los van elkaar toch? Als ik het goed begrijp moet ik sp zien als een extra ruwvoer, klopt dat? Ben echt een leek in voeren :7. Heb altijd paarden gehad die genoeg hadden aan wat muesli en daarnaast brok, niks geks.

Ehm ja weet niet zo goed hoe.. Ook op stal eet hij het amper, op de wei eigenlijk het meest nog, daar krijgt hij heet in z'n sloowfeed bak. Op stal uit een hooinet (grond ook geprobeerd, zit geen verschil in). Hij staat gewoon liever lekker te staan op de wei en zoekt her en der een plukje gras.
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 23-12-14 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:56

Onbeperkt hooi is belangrijk.
Maar welk merk wij voeren weet ik zo niet van de granen/musli.
Andere brok is van action denk sportbrok want hebben alleen sportpaarden staan maar komt in groot verpakking van paar honderd kilo.
Maar wij doen op stal veel paarden binnen 10 dagen op 200 ml lijnzaad olie of zonnebloem olie te krijgen en dit een tijdje geven.
Knappen ze erg van op. Ook hier op stal krijgen of kregen de paarden het die internationaal lopen.
En je ziet ze veranderen

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:58

Maar slobber is ook zekers een aanrader wij hebben vaak jongen paarden zo uit de koppel en zo krijg je ze goed dik.
Let wel op zonder haver.
En wrl even met warm water doen uit de kraan. Koud kan eventueel ook.
En dit kan jr makkelijk opvoeren na 3 kilo per dag.
Wij vinden de slobber van havens het fijnste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:00

De slobber van Havens is juist degene waar haver inzit :)) heb de zak hier voor me liggen heel klein percentage maar het zit er toch echt in + enorm hoog suiker gehalte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-14 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:02

Olie krijgt hij al 200ml per dag. Ga ik toch twijfelen tussen gewone slobber en sp, hij is namelijk best kieskeurig. En als sp niet zo lekker is.. Al kan ik het altijd opleuken ;)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:20

Owh dan ben ik in de war met ander denk ik zal eens kijken op stal haha

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:20

Sp is dat voor de bejaarden zeg maar of?
Want daar krijgen ze toch dikke benen van

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:23

Ja, is officieel gemaakt voor oudere paarden, senioren ;). Maar heb het hier eerder voorbij zien komen en ook in mijn geopende topic, dus ook voor dunne paarden. Ken niet het dikke benen verhaal..?

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:31

In mijn zoektocht naar ander voer kwam ik de subli prestatiebrok tegen met de nodige aminozuren en vitamine en mineralen, een zak van 20 kg kost volgens voervergelijk zo'n 10/11 euro, dit in combinatie met de omega 369 mix van subli.

Zo blijft het ook een beetje betaalbaar..

Met de seniores priores van subli kwam mijn paard helaas weinig aan en het was ook erg lastig om het minimaal 6 uur te laten weken en max 10 uur..

Het probleem met zelf aan de verhoudingen zitten is dat je door de bomen het bos niet meer zit. Als je teveel van het één geeft zoals luzerne neemt het paard het ander niet op zoals calcium, om dat weer voor elkaar te krijgen moet je zemelen geven en ga zo maar door. Door voor een voer te kiezen met de vitamine en mineralen én de aminozuren hoef je je daar niet meer druk om te maken. Al schijnt het dat de meeste paarden wel een extra magnesium nodig hebben maar daar kan je gewoon wat van door het voer mengen.

Dit is mij verteld door een marstall voedingsadviseur :)

Info omega 369 mix
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html

Info prestatiebrok
http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... ebrok.html

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:50

Punt schreef:
In mijn zoektocht naar ander voer kwam ik de subli prestatiebrok tegen met de nodige aminozuren en vitamine en mineralen, een zak van 20 kg kost volgens voervergelijk zo'n 10/11 euro, dit in combinatie met de omega 369 mix van subli.

Met de seniores priores van subli kwam mijn paard helaas weinig aan en het was ook erg lastig om het minimaal 6 uur te laten weken en max 10 uur..

Het probleem met zelf aan de verhoudingen zitten is dat je door de bomen het bos niet meer zit. Als je teveel van het één geeft zoals luzerne neemt het paard het ander niet op zoals calcium, om dat weer voor elkaar te krijgen moet je zemelen geven en ga zo maar door. Door voor een voer te kiezen met de vitamine en mineralen én de aminozuren hoef je je daar niet meer druk om te maken. Al schijnt het dat de meeste paarden wel een extra magnesium nodig hebben maar daar kan je gewoon wat van door het voer mengen.

Info omega 369 mix

Info prestatiebrok

Klopt, daarom ben ik ook geen groot voorstander van 3 kilo of meer brok voeren, naast dat het het paard zijn stofwisseling belast is de kans groot op een vitamineoverschot. Hier wordt altijd heel makkelijk over gedaan, dat plassen ze wel weer uit, maar de kans op een te kort op magnesium wordt zo wel vergroot. Een uitgebalanceerd voerbeleid blijft lastig, maar wees vooral bewust wat je voert. Al die extra's aan slobber en brok kunnen ook negatief werken. Daarnaast verschilt het sterk per paard hoe ze erop reageren.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:00

Weidebloem schreef:
Punt schreef:

Info omega 369 mix

Info prestatiebrok

Klopt, daarom ben ik ook geen groot voorstander van 3 kilo of meer brok voeren, naast dat het het paard zijn stofwisseling belast is de kans groot op een vitamineoverschot. Hier wordt altijd heel makkelijk over gedaan, dat plassen ze wel weer uit, maar de kans op een te kort op magnesium wordt zo wel vergroot. Een uitgebalanceerd voerbeleid blijft lastig, maar wees vooral bewust wat je voert. Al die extra's aan slobber en brok kunnen ook negatief werken. Daarnaast verschilt het sterk per paard hoe ze erop reageren.

Ok dat snap ik, maar ben nu de weeg kwijt in voederland }:0. Is het nou wel of niet aan te raden om muesli + sp/slobber zonder haver te voeren? Ieder heeft natuurlijk zijn eigen manieren maar met alleen brok + hooi komen we er niet..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:19

2 kilo brok met 2 kilo muesli vind ik persoonlijk veel ste veel krachtvoer. Naast goed en onbeperkt ruwvoer kan je prima sp voeren als dikmaker. Watvoor muesli voer je? Watvoor slobber ben je anders van plan te voeren?

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:25

Ik zou persoonlijk voor één voer kiezen die aan al jouw eisen voldoet.

Mij is verteld dat een paard vermagerd als je wel meer van hem vraagt maar dat niet bijvoerd. Als er niets mis is met de tanden zou ik niet kiezen voor een slobber maar voor een muesli die dus alle mineralen en vitamine bevatten..

In plaats van die omega 369, die best duur is zou je ook voor de marstall corn gaan, die kost ook maar 16,50 en staat best goed bekend om zijn dikmakende eigenschappen. Ik wil deze ook graag proberen maar ben nu nog bezig mijn condicion en westernmix op te maken, ik geef ook tegen de 3 kilo per dag, maar wel in aparte voederbeurten. Het is zonde als je voer gewoon wordt uitgeplast toch?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:04

Ik zou gewoon voor de SP gaan, worden ze niet druk van en het is bedoelt als ruwvoer vervanger voor oude paarden met slechte tanden, lijkt me niet verkeerd als je paard niet zoveel hooi eet. Pavo heeft trouwens ook zoiets, de speedibeet ofzo, is geloof ik makkelijker met weken en misschien wel lekkerder.
Je kan er altijd iets doorheen gooien als hij het niet lekker genoeg vind (die van mij al het wel een tijdje met appelstroop/sap erdoorheen, maar dat is wel weer een suikerbom).
Qua brok/muesli gewoon niet overdrijven, ligt er ook aan hoe druk hij is.
Verder kan je in dit seizoen een hoop winterwortel bijvoeren, verkopen ze vaak bij de boerenbond en dat kost echt geen drol.
Ik heb ook goede verhalen gehoord over maïsmeel, maar weet er verder niks van, zou je even kunnen nagaan.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:43

Oké ik ga nu kilo muesli s ochtends en sp s avonds voeren. Muesli als kracht, sp als extra ruw. De muesli dan zonder haver, havens of hippostar. Weet ik nog niet precies welke. Wortels krijgt hij sowieso al, ook gewoon omdat het lekker is:-). Alleen nog even uitvogelen hoeveel sp.