Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:11

Vraagje, ik heb van de week een 3kg zake kocht voor mijn merrie die licht hoefbevangen staat. Is dit een gezond alternatief in plaats van brokken op dit moment? Normaliter krijgt ze helemaal geen krachtvoer omdat ze van de lucht al dik wordt (ook de reden van haar bevangenheid) en eigenlijk mag ze helemaal geen krachtvoer, maar ik moet iets geven om haar ontstekingsremmers te mengen....

Ik weet dat dit al een oud topic is en ik heb de eerste 40 pagina's doorgespit maar kon helaas geen antwoord vinden....

Mizora

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:14

Het lijkt me in principe een goed alternatief inderdaad.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:17

Mijn gevoel zei dat ook maar aan de andere kant ben ik bang dat er misschien nog steeds teveel in zit....? Maar t.o.v. sportbrok (standaard hier op stal) altijd een enorme verbetering denk ik?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:33

Absoluut. Maar alsnog kleine hoeveelheden (handjeswerk).

Anders zou je eventueel dieetmix van subli of faser light van marstall kunnen gebruiken.

Care4life heeft 11.5MJ/kg en 0.8 EWPa.
Hooi heeft een EWPa van gemiddeld 0.5.
Faser light heeft 9.5MJ/kg
Dieetmix heeft een EWPa van 0.77.

Uiteindelijk verschilt het dus kleine beetjes, vergelijkbaar met 200g hooi per kg krachtvoer.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:41

Ik pak nu inderdaad steeds een handje, poeder erop, klein scheutje water voor de zekerheid....
Verder staat ze met graasmasker 24/7 buiten, kan momenteel dus niet bij het gras maar krijgt verder wel onbeperkt ruwvoer (hooi en zeer droog kuil), aan het ruwvoer kan ik helaas niets veranderen. Vanaf volgende week staat ze in een paddock omdat er dan een nieuwe wei open gaat en ze mag dus absoluut geen gras....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:20

Er zit vrij weinig in c4l. Juist hiervoor is het heel geschikt.

Je kan ook speedibeet kiezen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:31

Ik gebruik fiberforce van cavalor,daar zit nog minder aan suikers in.Dat maak ik een beetje nat om de poeder door te mengen.De mijne mag ook eigenlijk geen eten maar moest wel medicatie slikken.De Care4life luste ze niet.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:02

Je zou misschien ook luzerne kunnen mixen met een klein beetje honing en daar dan je ontstekingsremmers erin? Speedybeet zou ook wel eens een optie kunnen zijn inderdaad!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:40

Na tester te zijn geweest ben ik zo'n 2 jaar later toch weer een zak gaan halen.
Mijn merrie kreeg eerst Metazoa maar heeft daar flinke tekorten aan over gehouden (oa magnesium en vitamine E) waardoor ik dus iets anders ben gaan zoeken. Ze was tijdens het testen erg fit en ik merk nu ook dat ze weer lekker fris wordt. Ze kijkt goed uit haar ogen en trekt weer lekker sprintjes in de wei. Ik voer het nog maar een week dus kan er nog niet veel over zeggen, al lijkt het wel dat ze er toch wat sensibeler op geworden is..
De muesli spreekt me door de kruiden erg aan, ik hoop over een poosje weer de dressuur op te kunnen pakken en ben wel erg benieuwd of ze het dan vol kan houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:29

Ik wil ook weer een zak gaan voeren.
Eerder reageerde hij er erg schrikkerig op, maar hij zit nu sowieso beter in zijn vel dus benieuwd hoe het nu gaat.
Wil het puur voor de structuur en kruiden geven als een soort kuur nu het najaar is.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:22

De samenstelling van de muesli vind ik zeer aantrekkelijk, gehalten aan voedingsstoffen welke schaars kunnen zijn in ruwvoer zijn ook voldoende aanwezig waardoor je met een kleinere hoeveelheid al kunt voldoen aan de behoefte. :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:33

Moet je echt 1kg voeren aan een paard van 600kg? Mijn paard vindt het voer heerlijk maar vanaf dat we meer dan een halve kg ervan voeren wordt ze gewoon te hevig. Is een halve kg naast voldoende hooi/stro voldoende om aan de behoefte aan vit/min te voldoen? Of gaan er dan tekorten ontstaan? (het gaat om een sober IR paard)

Ik geef nu sinds een maand de pavo summerfit koek omdat ze te hevig werd van de c4l maar dat is zo zielig weinig ;) (ze is wel terug rustiger!) maar als je de waarden vergelijkt van beide voeders zit er beduidend minder in de dagelijkse koek dan in de c4l, vandaar dat ik me begon af te vragen of ik niet gewoon minder c4l kan geven zonder haar tekort te doen!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:37

Als je minder geeft dan de adh dan wordt er geadviseerd om er vitaminen en mineralen bij te geven om tekorten te voorkomen.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:42

Wat gek Mandyke, er zit al zo weinig energie en ook snel verteerbare koolhydraten in de c4l. Wat voerde je hiervoor?

Mijn ervaring is dat een paard van 600kg welke wel wat arbeid verricht wel minimaal 1kg care4life moet hebben, dit zit hem vooral in de nutriënten selenium, zink en vitamine E. Ruwvoer bevat helaas weinig van deze nutriënten.

Je zou een rantsoen berekening kunnen laten doen, dan weet je precies wat je paard nodig heeft. Je zou waarschijnlijk ook goed kunnen voldoen met een vitamine korrel, of de c4l in combinatie met een vitamine korrel. Voor de rantsoen berekening; zie de link in mijn onderschrift.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:08

Blijkbaar zijn er toch meerdere paarden die hevig worden van de c4l. Ik had hierover onlangs een topic geopend en dit werd toen beaamt door meerdere mensen. Je hebt in mijn andere topic al gelezen dat ik hierdoor op zoek ben naar ander voer. Of ik blijf dit geven maar dan max een halve kg per dag.

Ik zal de link van de rantsoenberekening eens bekijken!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:13

Een rantsoenberekening lijkt me moeilijk want ik ken de gehaltes van het ruwvoer niet en aangezien dit te snel wisselt van loten ga ik geen analyse laten uitvoeren.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:19

Mandyke schreef:
Een rantsoenberekening lijkt me moeilijk want ik ken de gehaltes van het ruwvoer niet en aangezien dit te snel wisselt van loten ga ik geen analyse laten uitvoeren.

Wanneer je regelmatig ander ruwvoer hebt en dit komt ook nog van verschillende percelen en het liefst ook nog uit verschillende delen van Nederland, kom je dicht bij het gemiddelde analyse in de buurt. In het boekje "Mineralen-, spoorelementen- en vitaminenbehoeften voor paarden" kun je deze gemiddelden vinden. In dat geval is het een prima uitgangspunt.

Een groot voordeel van ruwvoer voeren van verschillende plekken gedurende het jaar is dat je niet gedurende een lange periode een groot overschot en of een groot tekort voert en je weet dus dat je bij het Nederandse gemiddelde in de buurt komt.

Wanneer je een analyse hebt, weet je waar je aan toe bent maar kun je er niets aan veranderen. Stel jouw geanalyseerde ruwvoer bevat een erg hoog ijzer...... tja..... niets aan te doen.....

Ik voer Fibra, Fibra is afgestemd op het Nederalndse ruwvoer. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen 7 verschillende soorten ruwvoer: gras, grof hooi, gemiddeld hooi, fijn hooi, grof, gemiddeld en fijn voordroog. Ik zorg dat ik iedere keer ander grof of gemiddeld hooi heb, iedere keer van een andere plek. Winters kies ik een iets rijker ruwvoer en zomers armer omdat ze dan ook weidegang krijgen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:37

Heb net de tweede zak aangeschaft. Mok lijkt echt minder te worden en pony voelt zich super fit! :D Tot nu toe dus erg tevreden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:41

Kan dit voer(de kruiden)ook ontgiftend werken...en daardoor wat oog"prut"veroorzaken?
Of is dat toeval.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:26

Ik las in de nieuwsbrief dat ze de soja bonen vervangen hebben voor soja vlokken, ben beneiuwd of dat echt het enige is wat ze hebben aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:05

Het bevalt mij dit keer prima.
Pony wordt er niet anders van.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:17

Mijn merrie werd er echt heet van maar onze ruin doet het er prima op!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:54

Is care4life ook geschikt voor een bijna jaarling? Ik wil van die melassebrok af (pavo grow).
Hoeveel zou ik moeten geven? Hij krijgt onbeperkt ruwvoer verder. Moet ik nog vitamines bijvoeren?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:44

Ik zou zelf niet weten waarom niet Brendaaaa. Ik zou het gewoon proberen en dan in de gaten houden hoe hij reageert. Maar dat moet je bij elke voer wisseling doen. Hoeveel voer krijgt hij nu?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:28

Hij krijgt nu 2x een halve kilo pavo grow en onbeperkt ruwvoer. Ik ben eigenlijk op pavo uitgekomen omdat hij het veulenvoer van marstall indertijd niet at. Ik vind pavo op zich goede producten hebben, maar ik vind care4life echt een mooi product, dus zou daar graag langzaamaan op over gaan. Ik weet alleen niet of ook jaarlingen er wel bij varen.