Mandyke schreef:Een rantsoenberekening lijkt me moeilijk want ik ken de gehaltes van het ruwvoer niet en aangezien dit te snel wisselt van loten ga ik geen analyse laten uitvoeren.
Wanneer je regelmatig ander ruwvoer hebt en dit komt ook nog van verschillende percelen en het liefst ook nog uit verschillende delen van Nederland, kom je dicht bij het gemiddelde analyse in de buurt. In het boekje "Mineralen-, spoorelementen- en vitaminenbehoeften voor paarden" kun je deze gemiddelden vinden. In dat geval is het een prima uitgangspunt.
Een groot voordeel van ruwvoer voeren van verschillende plekken gedurende het jaar is dat je niet gedurende een lange periode een groot overschot en of een groot tekort voert en je weet dus dat je bij het Nederandse gemiddelde in de buurt komt.
Wanneer je een analyse hebt, weet je waar je aan toe bent maar kun je er niets aan veranderen. Stel jouw geanalyseerde ruwvoer bevat een erg hoog ijzer...... tja..... niets aan te doen.....
Ik voer Fibra, Fibra is afgestemd op het Nederalndse ruwvoer. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen 7 verschillende soorten ruwvoer: gras, grof hooi, gemiddeld hooi, fijn hooi, grof, gemiddeld en fijn voordroog. Ik zorg dat ik iedere keer ander grof of gemiddeld hooi heb, iedere keer van een andere plek. Winters kies ik een iets rijker ruwvoer en zomers armer omdat ze dan ook weidegang krijgen.