Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:20

Tja, wat is natuurlijk voer? Grassen en kruiden ed ? Enkel wat paarden vroeger in de natuur aten?

Maar het probleem is volgens mij dat je daaruit niet meer voldoende vitaminen en mineralen kan halen om te voldoen aan de behoefte van paarden.

Een voerproducent is verplicht enkele zaken te vermelden op de verpakking van het voer: ruw eiwit, celstof, vet en as. Daarnaast de mineralen calcium fosfor en natrium.

De samenstelling van alle grondstoffen moeten worden genoemd op volgorde van grootste aandeel naar kleinste. Percentage hoeft volgens mij niet genoemd te worden.

Vanuit de grondstoffen mogen enkel de gehalten mineralen genoemd worden, de vitaminen die van nature in de producten zitten mogen niet meegeteld worden. Wanneer je dus op een verpakking een vitaminegehalte ziet staan zijn deze toegevoegd. Een gehalte aan mineralen is het totaal van want in de grondstof zit plus wat is toegevoegd.

Dus HH is ook niet puur natuur, zijn ook vitaminen aan toegevoegd als je het zo bekijkt?

Tinkels

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:30

Nope.. HH bevat alleen vitaminen die er van nature in de grassen/kruiden zitten. Daarom wordt het ook niet vermeld.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:32

Oke, ik blijf het vreemd vinden dat er dan wel gehalten staan op voervergelijk..... Waar komen die dan vandaan?

En hoe weet je dan of het jouw paard voorziet van voldoende vitaminen?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:28

De gehalten zijn wel bekend bij de leveranciers/verdeelpunten.
Het zijn geen geheimen o.i.d.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:06

ik heb inmiddels contact gehad met puur paardenvoer. ze vertelt dat idd voergezond moeilijk doet over vrij geven exacte samenstelling ivm de geheimhouding receptuur.
alles in HH is puur natuur, geen chemische toevoegingen en de vitaminen en mineralen komen echt van de kruiden af. ze gaf aan dat als iemand een paard heeft wat bv allergisch is voor een bepaald kruid, zij kan aangeven wat er in welke HH brok zit.
ik heb alle etiketjes gefotografeerd en er staan idd wel kruiden op maar niet in welke percentages, wel wat de waardes zijn. je kunt mijn mail adres via pb vragen dan kan ik ze sturen, zet het niet openbaar dankzij tip van één van jullie (dank :D :o ) hoewel het eigenlijk ook wel weer gewoon etiketten zijn op proefzakjes en tja die heb ik weer van fabrikant.. maar ik wil geen gedoe, dus.. pb me maar.

en volgens Evelien van puur paardenvoer hebben zij al meerdere keren bij voervergelijk aangegeven dat de info niet klopt maar er wordt niks aan gedaan..

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:10

student schreef:
er is van subli een soort waar geen haver en melasse in zit, kan zo gauw niet meer op de precieze naam komen maar ik heb een paard gereden die dat ook kreeg.

dieet mix bedoel je denk ik.
mijn tinker krijgt dit ook na het rijden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:42

Is HH het enige écht natuurlijke voer dat er op de markt is? En is er misschien iemand die een proefzakje op zou willen sturen, zodat ik het even kan zien/ruiken/proberen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:58

Agrobs heeft , dacht ik, ook een slobber op basis van natuurlijk ingrediënten = alpen gruen mash.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:05

Maris schreef:
Agrobs heeft , dacht ik, ook een slobber op basis van natuurlijk ingrediënten = alpen gruen mash.

Die is naar mijn weten nogal suikerrijk (appel, wortelen, rode biet als ingrediënt). Weet zo niet meer wat het suikergehalte was maar was wel erg hoog.
Proefzakken kan je toch gewoon bij HHH bestellen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:45

Klopt maar dat is dan meteen 8 kg en niet alle paarden schijnen het lekker te vinden..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:59

Meeste paarden moet er gewoon aan wennen...
Denk dat je met 8 kilo wel een goede graadmeter hebt..

Lees het PDF bestand maar eens wat bij de voersoorten staat als je het aanklikt.
Dit gaat over het voer laten staan etc.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:01

Mühldorfer heeft met de Low Glycaemic prebiotic ook een voer zonder melasse en graan. :)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:57

Die Mühldorfer zag ik ook, maar zitten suiker bieten in verwerkt. Suiker en zetmeelgehalte wordt niet genoemd, beetje raar

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:56

Ik ga binnenkort inderdaad maar gewoon een zak HH bestellen.

Is er trouwens iemand die ervaring heeft met de haaranalyse die ze aanbieden bij voergezond? Ik heb hierover gemaild met ze en ze testen op de volgende zaken, aan de hand van een pluk haar (die ze ook op kweek zetten, zo werd me verteld):

"Bij de analyse wordt gekeken naar vetten, water(gehalte), mineralen(soorten), melanine en keratine (eiwitten)."

Lever dit waardevolle informatie op, denken jullie?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:23

geen idee, ben daar ook benieuwd naar...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:24

Geen ervaring mee...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:29

Aan de hand van de test adviseren ze dan een van de varianten van Healthy Herbs... Kost 10 euro per test.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:50

ik kan dit niet vinden op de site eerlijk gezegd, heb je een link voor me?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:51

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:05

Levita30 schreef:
Maar het probleem is volgens mij dat je daaruit niet meer voldoende vitaminen en mineralen kan halen om te voldoen aan de behoefte van paarden.

Deze vraag heb ik voorgelegd aan voergezond en hier heb ik direct een reactie op gekregen, waaruit blijkt dat ze zich hier wel bewust mee bezighouden. De informatie die je per e-mail van ze krijgt, mag niet openbaar neergezet worden. Mocht iemand dit toch willen lezen, stuur me dan even een pb :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:38

Waarom zo geheimzinnig? vraag ik mij af.......

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:24

Nou geheimzinnig, als je zelf even de moeite doet om contact op te nemen en je vragen te stellen, doen ze nergens geheimzinnig over?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:15

Sonja89 schreef:
Nou geheimzinnig, als je zelf even de moeite doet om contact op te nemen en je vragen te stellen, doen ze nergens geheimzinnig over?

Wanneer ze mij blokken op hun website omdat ik kritische punten naar voren breng in een toppic hier op bokt om hun standpunt beter te bereipen en zaken duidelijk te hebben, heb ik niet de behoefte verder contact op te nemen.

Ik vind dat ze net als alle andere voerproducenten gewoon volledige en kloppende informatie moeten en kunnen verstrekken en er open over zijn. Maar dat is mijn mening, hun zullen vast hun reden hebben.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 01:37

Na een tijdlang met goede ervaring marstall Force te hebben gevoerd ben ik over gegaan op metazoa. Reden 1 was met name het aan-het-product-kunnen-komen. De Marstall werd steeds slechter geleverd en de Metazoa kan ik gewoon zelf in de winkel hier halen.
Beide paarden vinden het ook lekkerder dan Force dus dat was reden 2.
En ik vind dat ze het er nog beter op doen.

Met de Force waren sowieso de korstjes in de sokken etc van mijn Fries al snel weg. Nu nog staan beide er prima bij met droge benen (geen korstjes dus) en ze glimmen zelfs als ze onder t stof zitten. Conditie is prima en ik vind met de Metazoa dat ze nog minder last hebben van een keer dunnere mest. (Dat komt dus nog minder vaak voor dan met Force) Heb het idee dat de spijsvertering dus echt nog beter is dan met de Force (en daar was ik al tevreden over)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:05

liefmeisje21 schreef:
Ik heb het een en ander gelezen in dit topic maar ook ik had een vraag. Ik wil mijn fjord een muesli gaan geven waar haast tot geen suikers inzitten, weinig zetmeel en geen melasse. Nu had ik al het advies gehad om marstall te voeren maar dat is helaas niet hier in de buurt te krijgen dus zoek een vergelijkbaar iets. Wie heeft suggesties?

Marstall o.a. kan je bestellen bij Langwerden veevoeders http://www.langwerden-veevoeders.nl/sho ... _Marstall/ , zij bezorgen door heel Nederland. http://www.langwerden-veevoeders.nl/prijsstelling/
Ik heb erg slechte ervaringen met de Metazoa, hoestend paard en 1 die hoefbevangen werd na 1 x voeren, dus dat komt er niet meer in. Ik vertrouw dat voer niet o.a. omdat de samenstelling dus zomaar veranderd wordt en omdat ik het vermoeden heb dat het besmet is met bacteriën en schimmels!