Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:55

Kun je er geen lucerne bij gooien dan ?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:06

procaval schijnt het soberst te wezen van de ruwvoeders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:37

Nou,met die melasse erin vind ik het niet zo sober.
Zou dan eerder voor wiesenfasern gaan,zit geen melasse in.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:49

zit inderdaad mellasse in de procaval.
maar wiesenfaarsen zit weer veel hoger in de eiwitten.

basis : ruw eiwit 11.00 , ruw vet 4.80 ernergie 10.00
procaval: ruw eiwit 7.70 ,ruw vet 2,80 ,energie 7,80
wiesenfarnsen:ruw eiwit 11.00 , ruw vet 2,50 , energie 8,60
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-10-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:53

Ik denk dat een paard van een beetje melasse niet dood gaat :) Er zijn zoveel dingen in voer waar sobere paarden niet goed op kunnen reageren..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:56

ik weet nu uit bloedtest dat ze gevoelig is voor eiwitten.
wil haar kuil halveren in de winter zodat ze minder eiwitten binnen krijgt en zomers volledig op procaval omdat ze halve dagen op land komt te staan.

melasse is niet goed maar dit zal het enige melasse zijn wat ze krijt.
en beetje gaat ze inderdaad niet dood aan.

dacht dat ze altijd last had van het suiker maar blijkt eiwitten te wezen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:03

Toch handig dat dat is te achterhalen via een bloedtest :j Hopen dat je paard goed gaat reageren op het nieuwe voer..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:05

En wat is de reactie dan waaruit blijkt dat ze gevoelig is? En wat was er te zien in het bloedbeeld?
Want paarden hebben wel voldoende eiwitten nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:07

De mijne kan,helaas,geen melasse verdragen waardoor voor mij veel voer afvalt...
Eiwitten was vroeger wel vaak een boosdoener volgens mij,alleen tegenwoordig hoor je het niet veel meer dacht ik,dat paarden daar zo op reageren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:14

Nee men dàcht dat het de boosdoener was. Zoals bij hoefbevangenheid ed. Maar dat bleken fructanen te zijn of een overschot aan suikers/zetmeel in te korte tijd...

Problemen met eiwit komen zelden voor. Het is nl de bouwsteen van het lichaam. Dus er is wel voldoende nodig. Anders krijg je uiteindelijk problemen met zaken zoals peesblessures, spieropbouw, enz..
Bij een teveel merk je het snel genoeg, dan gaat de urine sterk ruiken en het paard gaat veel meer drinken. Maar ben altijd wat huiverig voor heel erg eiwitarme diëten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:17

dat bedoel ik...dat men dat dacht en daarnaar handelde door erg eiwit arm te voeren.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:49

haar eiwit was aan hoge kant en haar ureum.

er zit erg veel verschil in zoe de hele dag op land of halve dagen.
ze is veel fitter en minder stijf.

nu ze helemaal niet op land staat in ze superfit.
kuil reageert ze wel wat op door iets waterige mest maar niet dat ze ziek is.
daarom wil ik de procaval proberen om haar mest was vaster te krijgen.

zoe eet haar letterlijk te pletter op land en werkt alles zo snel mogelijk naar binnen grasmasker heb ik geprobeerd maar vondt ze een hel.
dus daarom 4 uurtjes op land waar ze beetje gras heeft en daarna op zand met hooi/procaval.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-10-12 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:52

Dat zijn idd wel 2 indicatoren die (te) hoog eiwit aanbod aangeven. Zit er zoveel in het ruwvoer/gras dan?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:57

wij hebben gewoon engels raaigras .
en moet gewoon zorgen dat ze minder eiwitten binnen krijgt.
natuurlijk moet ze wel eiwitten binnen krijgen.

voer verders in de winter faser light met force elke dag

en zomers de naturell met de lijndistelolie want dan staat ze hoger in het werk

wil van het zomer de champion proberen omdat eiwit iets lager ligt.

maar weet niet wanneer ze weer hoger in het werk gaat want hangt van mijn gezondheid af...

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:24

Interessant topic dit, mij werd door Marstall geadviseerd de IJslander Robust aan mijn Haflinger te geven. Hebben jullie dit weleens geprobeerd?

Eerst wil ik een bloedonderzoek laten doen voordat ik overstap op ander voer, ze is de laatste tijd erg mat en lusteloos. Onlangs is bloedarmoede geconstateerd, dit is al aardig bijgetrokken als ik het tandvlees mag geloven, maar qua gedrag zie ik nog geen verbetering. :n

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:56

Mijn haflinger krijgt de IJslander robuust en doet het daar erg goed op. Ze krijgt een ruime schep per dag (ongeveer een kilo) en wordt dressuurmatig getraind op M-niveau en regelmatig buiten gereden. Ze heeft voldoende energie om de trainingen vol te houden, maar wordt er niet heet van.

@ Dribbelkont ik las dat je de procaval wil gaan voeren, maar dat je nog niet wist wanneer je het binnen zou krijgen. Bij welke leverancier bestel je het? Ik voer namelijk ook procaval, geef het door de muesli zodat ze rustiger eten, en bestel het bij Langwerden in Hengelo. Zij leveren door het hele land, dus misschien zou je hen nog kunnen proberen. Bij mij eten ze de procaval trouwens goed, ben er erg tevreden over!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:16

Fijn om te horen Winna!! +:)+

Dit is wat Marstall mij adviseerde;
Citaat:
Ik wil u de marstall IJslander robust adviseren deze muesli is speciaal ontwikkeld voor sobere paardenrassen, het bevat geen haver en heeft een laag eiwitgehalte. Wanneer je deze paarden conventioneel voer geeft dan bestaat er snel de kans op traagheid en vervetting. Naast hydrothermisch ontsloten graan zorgen vezelrijke pellets en lucerne hooi voor voldoende verzadiging. De speciaal samengestelde mix van vitaminen, mineralen en sporenelementen voorziet ook bij kleine porties in de behoefte.
Ook bevat deze muesli onbehandelde kruiden en het ontslakkende knoflookgranulaat.

De reden van traagheid en vervetting zetten mij aan om het in ieder geval te proberen, mijn merrie is op dit moment (en voor de bloedarmoede ook al) vaak traag en snel "op". Ik hoop dat dit voer enigszins positieve uitwerking gaat hebben :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:28

ik heb de procaval inmiddels via marstall zelf besteld.
was een leverancier probleem zei ze dus dan zal iedereen er last van moeten hebben.

ben benieuwd of ik het nu gelijk binnen krijg :)

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:32

Martine mijn instructeur merkte laatst op dat ze tegenwoordig de trainingen veel beter volhoudt dan een jaar geleden en ook is ze op de plekken waar vet opgeslagen wordt echt afgevallen. Natuurlijk komt dit ook door de training zelf, maar het voer heeft er ook zeker een aandeel in gehad. Nadeel is nu wel dat mijn zadel te breed geworden is, maar dat is weer aan te passen gelukkig.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:38

Dat is positief! :j Thnx voor je reactie! :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:18

[@ Dribbelkont ik las dat je de procaval wil gaan voeren, maar dat je nog niet wist wanneer je het binnen zou krijgen. Bij welke leverancier bestel je het? Ik voer namelijk ook procaval, geef het door de muesli zodat ze rustiger eten, en bestel het bij Langwerden in Hengelo. Zij leveren door het hele land, dus misschien zou je hen nog kunnen proberen. Bij mij eten ze de procaval trouwens goed, ben er erg tevreden over![/quote]

Het nadeel van Langwerden ten opzichte van een dealer is dat Langwerden geen service kent in de zin van adviseren en met je meedenken....en dat is nu net wel de kracht van de dealers van Marstall. :)
Overigens heb ik nog wel een zak Procaval in huis, maar dan zit je wel vast aan verzendkosten...of Dribbelkont moet toevallig om een andere reden net bij mij in de buurt zijn, dan is het af te halen :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:46

mirim bedankt.

ik heb inmiddels een zak via marstall site besteld wel duurder omdat er verzend over heen komen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:17

@ Mirim Langwerden heeft wel een adviseur voor het Marstall-voer, nl George Massen. Toen ik via de site van Marstall advies had gevraagd voor mijn haflinger heeft hij contact met mij opgenomen en de 1e bestelling e.d. geregeld. Ook heb ik na die tijd nog een keer contact gehad over hoe het voer beviel, erg netjes dus. Verder vind ik het voordeel van Langwerden dat ze het zonder verzendkosten aan huis leveren, zelfs als je maar 2 zakken voer besteld.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:38

winna dat wist ik niet.
ik bestel al 2 jaar bij marstall site.en altijd voor 2 zak .

nu 1 keer bij tussenpersoon hier in de buurt omdat ie gratis thuis leverd.
maar heeft helaas geen grote marstall kring nog.
dus besteld pas als er meerdere klanten zijn die wat hebben moeten.

hoe lang moet je wachten op langwerden als je besteld?

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:00

Langwerden levert bij mij in de buurt 1x in de 2 weken op vrijdag. Van het voer wat ik voer, de ijslander robuust, hebben ze vaak niet veel op voorraad, dus daar houd ik altijd wel iets rekening mee met bestellen, maar heb nog nooit zonder gezeten. De procaval heb ik de eerste keer wat langer op moeten wachten, maar bij de laatste bestelling zat het er wel meteen bij. Je zou ze het beste een keer kunnen bellen, dan kun meteen even horen wat de mogelijkheden zijn.