[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:54

Inmiddels wel weer tijd voor een update!
Maandag hebben ze een maagscopie gedaan, omdat ik hem verdachte van maagzweren, hier had hij echter absoluut geen last van! *\o/*
Natuurlijk heel fijn, maar ja... Wat was het dan wel?
Dierenarts stelde voor om wat stukjes weefsel uit de darm te halen, gezien ze er nu toch met de scoop bij waren. Dus zo gezegd zo gedaan.
Hier heb ik vandaag de uitslag van gekregen.
Hij heeft ontstekingen in zijn dunne darm. Hiervoor gaat hij nu een flinke kuur prednisonol krijgen.
Over 6 weken moet ik weer contact op nemen met Utrecht om te kijken hoe het allemaal goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:55

Fijn dat je gevonden hebt waar het vandaan kan komen Renske!

Ik vraag me nu eigenlijk in eens af, kunnen paarden niet ook de ziekte van Crohn hebben?? (ontstekingen in de dunne darmen) Eerlijk gezegd nog nooit iets van gehoord.

Had zelf altijd een OO Seven merrie die ook altijd dun/schraal bleef of snel werd. Een jaar geleden is ze in Zweden verkocht en zij hebben hetzelfde probleem met haar.
Ze was/is ook luchtzuiger, kreeg en krijgt onbeperkt ruwvoer en ik voerde haar altijd 2 kg basisbrok (afhankelijk van de arbeid, 2 kg is bij af en toe een ritje) en 2 kg schep gerstevlokken (deze tip kreeg ik in Zweden, omdat veel paarden daar in de winter schraal worden). Nou dat laatste werkte echt super!! Ze werd er niets heet van (terwijl ze dat zelf juist wel is), maar juist eerder wat rustiger. Havervlokken kan je ook geven of eventueel mengen, maar daar worden ze wel heet/heter van.
Daarnaast kreeg ze een emmer oud brood per dag.

Nu bij haar nieuwe eigenaren krijgt ze merriebrok in plaats van basis brok (ze moet nu weer werken en gaat weer op wedstrijden!), onbeperkt ruwvoer en ook het oud brood. Op het moment dat ze net wat extra's nodig heeft, krijgt ze de gerst er weer bij.

In Nederland kreeg merrie bij mij 6 kg brok, 4 kg muesli (of nouja die kg scheppen) en hooi (eigenlijk te weinig van de pensionhouder achteraf gezien). Na het rijden kreeg ze een halve emmer (10L emmer) geweekte bietenpulp met een schep slobber. Ze werd zo'n 6 keer in de week getraind en ging op wedstrijd. Toch werd ze nooit echt heel dik. Als ik het toch eerder geweten had van de gerst....

Dus wie weet voor jullie een goede tip om gerstevlokken/geplette gerst eens te proberen? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:23

Jeempie, echt 10 scheppen krachtvoer ?? Ik kan me voorstellen dat daar misschien juist het probleem ligt. Dat de darmen giga problemen hebben om al dat krachtvoer te verwerken en dat dat zoveel energie kost dat ze daarvan afvalt. Of ?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:30

Dat is inderdaad een hoop krachtvoer. Verder kan ik je niet echt helpen.

Luna is weer lekker bijgekomen. Hebben haar op merriebrok gezet en geen pulp meer, echt een wereld van verschil. Heeft ook geen diarree meer, eindelijk. Heb een dikke duim gekregen van de veearts

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:35

Ik denk dat wij hier ook op goede weg zijn.
21 jarige volbloed merrie, stat momenteel overdag nog op de weide en snachts op paddock, bij veel regen en koud weer snachts op stal, als hete cht winter wordt gaan ze elke nacht naar binnen en overdag op de paddock.

Aangezien mijn merrie allergisch is aan Tarwe ben ik op zoek gegaan naar gerstestro ipv vlas voor in de stal.
Ze krijgt nu 2x per dag 3/4 schep herbamix en 1/2 schep spelt bijgevoerd + wortelen en 1 biet per dag.
verder krijgen ze snachts zo goed als onbeperkt hooi.. wanneer ze snachts naar binnen gaan zal ze onbeperkt hooi krijgen.

( ze ziet er niet uit op de foto, maar ze doet niets liever als in de modder gaan rollen )

Afbeelding

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:36

Hallo allemaal

Ik zou graag advies van jullie krijgen over het voer van mijn pony. Ik heb een (bijna) 3,5 jarige pony, staat 24/7 buiten en wordt licht bereden. Sinds ik haar heb (maart) voer ik haar metazoa. Ze heeft afgelopen zomer jeuk gehad en tot nu toe nog in lichte mate. Het is me niet helemaal duidelijk wat die jeuk is. Heb haar wel voor mijten behandeld en het lijkt minder te zijn. Ook al heeft ze denk ik alsnog meer jeuk dan andere paarden. Omdat ze laatste maand wat schraal is geworden (waarschijnlijk heeft het groeien er mee te maken) wil ik haar wat anders gaan voeren dan metazoa. Ik dacht aan merriebrok, maar ik weet niet of dit verstandig is in combinatie met haar jeukjes. Kunnen jullie mij een brok/muesli aanbevelen die wel aanzet maar waar ze niet jeukerig van wordt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:20

Ik ben ook op zoek naar advies. Ik geef nu lijnzaadolie maar wil overstappen op lijnzaadbrok zoals te bestellen op de paardendrogist.nl Nemen paarden dit evenggemakkelijk op als olie? Of ben ik er slechter mee af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:22

lijnzaadbrokken kregen mijn paarden buikpijn van. Hier olie dus.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:29

Oh zonde zeg! Hoeveel gaf je er van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:36

100 gram voor de pony en 150 gram voor het paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:41

Oh dat zou toch moeten kunnen. Klopt het dat de brokken ook enorm groot zijn?

Ik zoek iets wat ik samen met een vitamine korrel in een kattenvoer automaat kan mengen. Alles groter dan kattenvoer word hem natuurlijk niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:09

Ik vond ze wel aan de maat ja :j

Is grasbrok geen optie? Dat ik kleiner.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:13

Ja maar het is ter vervanging van lijnzaadolie, dat kan ik natuurlijk niet in die automaat gieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:18

dat wordt een beetje lastig ja :')

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:06

Mijn iets oudere merrie heeft onlangs een zware verwonding gehad aan haar gewricht waar ze maar net bovenop is gekomen en nu heeft ze heel wat gewicht verloren... Ze moest 1 maand lang enkel op stal staan en viel hierdoor in een depressie, niet meer eten altijd futloos en droevig... Enkel wanneer we even buiten gingen wandelen dit mocht Max 10minuten plukte ze wat grassprieten. Terwijl ze normaal een echte slokop is moest ze zelf haar slobber niet meer hebben ... Nu mag ze na een heftige discuttie met de dierenarts terug op de wei en is ze weer helemaal tevreden :) ze eet terug en is de vrolijkheid zelve :) nu zou ik haar bovenop haar brokjes, slobber , hooi en gras nog iets willen bijgeven om ze wat vet te mesten... Hopelijk weten jullie wat meer .
Groetjes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:17

Ik blijf gewoon vrolijk verder puzzelen. :D

Hoeveel lijnzaadolie mag je eigenlijk maximaal geven, per dag? Het gaat om een pony van pak 'm beet 200 tot 300 kg. Is aan de magere kant en moet aankomen.

Vanaf a.s. zaterdag ga ik ook kuilgras bijvoeren. Tevens krijgt ze elke dag al wat bietenpulp.

Zou het nog zin hebben om haar drie keer per dag een koffiekopje grasbrok te geven? Zo kan ik de hoeveelheid voedingsstoffen die ze aangeboven heeft een beetje over de dag verspreiden, dat zou ik dan namelijk in de kattenvoerautomaat kunnen stoppen. Alleen op bokt lees ik berichten dat het uit kan zetten.... Zou een koffiekopje al een gevaarlijke hoeveelheid zijn?

Wat een gedoe, ik ben mijn merrie gewend, die is juist eerder te dik.... Dit hele gedoe met bijvoeren is echt nieuw voor me!

Chelsea1691

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:09

Toen ik verhuisd was van stal had ik ook 2 paarden staan die begonnen in te vallen. (Waarschijnlijk ook door stress, maar had moeite met het gewicht er weer aan te krijgen daarna).

Ik heb maislijnzaadbrok een tijd gevoerd op advies. Dus 1 kilo krachtvoer vervangen door 1 kilo maislijnzaadbrok. (Ze kreeg 3 x op een dag krachtvoer, 2 kilo krachtvoer 1 maislijnzaadbrok).
Maar ik vond het weinig resultaat hebben.

Met lijnzaadolie pas ik tegenwoordig op. Ik heb beide paarden een scheutje gegeven een tijdje. 1 kon er goed tegen, was nog niks aan de mest te zien terwijl de ander bij 30 ml al aan de diarree ging. (30 ml dagelijks was op advies van de DA)

Ik heb toen seniores priores van Subli gegeven. (Eigenlijk voor oudere paarden). 3 x per week gegeven en toen zijn ze wel flink opgeknapt.

(Helaas weer moeten verhuizen. Nu sta ik volpension en gaan ze ook weer op stal. Voorheen stonden ze 24/7 buiten met schuilstal. Nu met deze verhuizing gelukkig nog niks gemerkt.)

Chelsea1691

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:14

Ohja, daarnaast kregen ze ook elke dag een schep luzerne. (Die van Hartog)
En toegang tot onbeperkt hooi.
(Ik had verder geen weiland tot beschikking).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:25

Hallo allemaal, ik kom even binnen vallen met een vraagje en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik zit erover na te denken om mijn verzorgpony over te kopen, en er zijn een paar dingen die ik eerst geregeld wil hebben. Een erg belangrijk iets is voeding. Ponylief is 27 jaar met PPID en komt moeilijk aan, en valt ontzettend snel af. Hij kreeg bij mij eerst een mix van speedibeet, senior slobber en een half schepje muesli. Hij is nu verhuist naar een pensionstal en krijgt daar 4kg sportbrok. Dit is niet wat ik wil en waar ik niet achter sta, maar helaas heb ik nu niks meer voor het zeggen.
Als hij van mij word, gaat zijn dieet weer wat meer lijken op wat het eerst was, alleen de speedibeet er uit en de muesli wil ik vervangen. Hij zal wel senior slobber blijven krijgen omdat hij het hier super goed op deed.
Nu zit ik te denken aan een vitaminenbrokje en ik heb een heel lijstje met wat ik 'nodig heb' maar door de bomen zie ik het bos niet meer.
Belangrijk voor de cushing's is zo laag mogelijk in suiker en zetmeel (oa melasse) en zou ik graag veel eiwit en fibre willen hebben zodat hij lekker wat aan zet. Het mag best hoog in energie zitten, dat is geen probleem. Op voervergelijk komen er merken voorbij als metazoa en vitalbix, maar ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee en ik vind de prijs ook wel erg hoog. Is het daadwerkelijk zo goed dat het zo duur 'moet' zijn, en hoe veel voer je hier gemiddeld van? Heeft een paard hier genoeg aan als enige krachtvoer verstrekking en zetten ze hier wat vn aan? Zijn er evt nog andere alternatieven?
Uiteraard zal hij meer dan genoeg ruwvoer krijgen dmv hooi/gras en de senior slobber :)
Een fotoo'tje hoe ponylief er nu bij loopt, voor het idee.
Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:32

qua vitaminebrok is die van jepaardgezondenfit.nl goed en compleet, makkelijk te geven. Dan heb je dat iig goed voor elkaar.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:49

Het jammere van een vitaminebrok vind ik wel dat je vaak hoort dat paarden er van afvallen.. op zich ook logisch omdat ze alleen binnen krijgen wat ze moeten krijgen. Maar daarom vind ik het minder geschikt voor magere paarden want naar mijn mening mogen die nog wel wat extra krijgen zoals een senior slobber, bietenpulp, luzerne en/of brok met weinig suikers en melasse zoals die van action quality.

Hera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:51

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:57

Em_ schreef:
Het jammere van een vitaminebrok vind ik wel dat je vaak hoort dat paarden er van afvallen.. op zich ook logisch omdat ze alleen binnen krijgen wat ze moeten krijgen. Maar daarom vind ik het minder geschikt voor magere paarden want naar mijn mening mogen die nog wel wat extra krijgen zoals een senior slobber, bietenpulp, luzerne en/of brok met weinig suikers en melasse zoals die van action quality.

Natuurlijk, maar dat andere voer kun je er dan toch zonder problemen bijgeven zonder dat je je nog druk hoeft te maken of je paard wel alles binnenkrijgt?

Mijn merrie krijgt enkel vitaminekorrel met 30 ml lijnzaadolie.
Mijn pony krijgt ook vitaminekorrel, maar dan met bietenpulp en 200 ml lijnzaadolie. Soms ook nog grasbrok.

Ik denk (maar ik weet het niet zeker hoor) dat gewoon vloeibare lijnzaad het beste op te nemen is? Ik weet alleen niet hoeveel ik geven mag....
Oja ik voer geen zetmeel, granen of suikers. Eigenlijk gaat het op dit moment tussen kuil, grasbrok, bietenpulp en lijnzaadolie... Maar hoeveel kan ik van dat alles nou het beste geven, dat vind ik best lastig.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:21

Hier iig weer goed nieuws, mijn paard is weer helemaal opgeknapt!
Staat weer op een normaal rantsoen, zonder me arm te eten.
Geen mais meer, geen senioren priores, maar gewoon basis brok en haver.
Hier staat nog een foto van hoe hij er nu uit ziet!
[EJL-ITP] [2014] Wedge zijn jaar vol pech.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:12

Em_ schreef:

Zoals in mijn bericht staat zal hij ook senior slobber gaan krijgen (ik weet niet of dit bericht een reactie op mij is? :o )

Gypsy, alle soorten olie zijn erg goed op te nemen. Ik gaf mijn pony de olie gewoon door het voer (slobberpapje) en dat ging hartstikke prima. Hij kreeg een hele fles per week, een flinke schuit dus. Je hoort wel eens dat paarden zo'n 200ml olie krijgen per dag, maar meestal zijn dit endurance of renpaarden op topniveau.