[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:40

Ik voer landmulhe muesli, en elke dag 20 gram msm zavel voor zijn blesuure.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:16

Welke manier van afvallen vinden jullie beter/gezonder? Elke dag lang actief stappen/draven of een kortere tijd draven/galloperen?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:33

ilangok schreef:
Welke manier van afvallen vinden jullie beter/gezonder? Elke dag lang actief stappen/draven of een kortere tijd draven/galloperen?

Ik zou zeggen wissel het af :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:39

Beginnen met LSD (dus langzaam & lang, bijv. op een goed stevig tempo doorstappen (net iets boven aangenaam tempo van je paard)) en als je paard fitter word kan je wat meer tempo opvoeren, in de vorm van interval-achtig (stukje galloperen, dan weer stappen, en dat een x aantal keer herhalen)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:09

Vooral veel afwisselen, goed opbouwen en elke dag iets van beweging geven, al is het op vrije dagen een stukje wandelen of even een paar rondjes aan de longe

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:11

Duurloop is beter voor energie/vetverbranding dacht ik

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:59

Okè bedankt allemaal.

@karev dat dacht ik inderdaad ook, maar aangezien iedereen altijd zo op mij hamert dat hij meer moet galloperen ect. bracht dat me weer aan het twijfelen.

Aangezien hij 2 weken geleden weer gevoelig liep (ex-hb, erg onregelmatige harde grond door de vorst toen) doe ik nog een beetje rustig aan. Ik denk dat ik het inderdaad ga afwisselen met grondwerken, wandelen, rijden enz.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:01

Elke manier van bewegen is iets, en je moet zeker niet overvragen maar rustig opbouwen en veel afwisselen, dan blijft het ook leuk voor ze en kunnen ze ook herstellen als er een keertje meer van ze gevraagd wordt.

Die van mij is nu net 5 jaar, afhankelijk van de mogelijkheden met het weer (natte/harde bak, etc) rijd ik 'm 2 tot 3x in de week een half uur onder het zadel in de bak (of een rustig rondje buiten), 1x in de week longeer ik 'm en 1x in de week werk ik aan de lange teugel.
De 2 dagen dat hij vrij heeft wandel ik meestal met hem of longeer ik 'm evt nog even kort voor de beweging.

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:50

wat denken jullie van mn verzorghaf?
Afbeelding

te dik? ik vind hem wel wat naar de brede kant toe

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:52

leny_horeman schreef:
wat denken jullie van mn verzorghaf?
[url]m/LI0wQu.jpg[/url]

te dik? ik vind hem wel wat naar de brede kant toe

Heb je ook nog een foto van de zijkant??

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:15

Ik vraag me ook af of je een foto van de zeikant hebt, maar zover ik kan zien vind ik hem wel aan de dikke kant ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:34

Mijn pony is ook dik.
Krijgt alleen nog vitaminekorrel. En onbeperkt ruwvoer(voordroog),samen met zijn weidevriendjes.
Hier ga/wil ik niets aan veranderen....

Echter lees ik soms ook wel over bietenpulp bij dikkies. Ergens spreekt dit mij wel aan, omdat het ook goed zou zijn voor de darmen...maar dikker moet ie écht niet worden...

cathysunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:54

Kun je nog meer dingen doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:26

Anoniem schreef:
Mijn pony is ook dik.
Krijgt alleen nog vitaminekorrel. En onbeperkt ruwvoer(voordroog),samen met zijn weidevriendjes.

Echter lees ik soms ook wel over bietenpulp bij dikkies. Ergens spreekt dit mij wel aan, omdat het ook goed zou zijn voor de darmen...maar dikker moet ie écht niet worden...

Zolang je een pony onbeperkt ruwvoer voert blijft hij dik.

Je hebt 2 keuzes: beperkt voordroog aanbieden, en onbeperkt graszaadhooi/ stro ernaast OF duursport gaan doen. Echt km'ers draven volgens een opbouwschema en dan 3x per week afstanden gaan rijden.
Oh wacht... en nog een 3 keuze: accepteren dat ie dik is.... maar dat is onverstandig met het voorjaar voor de deur :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:30

Ik zal wat verduidelijken.

Pony staat niet alleen. Allen staan 24/7 buiten. Ze krijgen voordroog.Mijn pony heeft een allergie,hooi of stro is geen optie.
Wij willen dat de paarden met kou gewoon kunnen knabbelen.
Als er weer gras is voeren we niets meer bij.

Ik heb een greenguard klaarliggen voor het moment dat hij weer volledig op gras 'rantsoen' is. Want dát zijn de maanden dat hij net een skippybal wordt. Ondanks dat ik dus wel goed beweging geef, afgelopen zomer bijna elke week wel 5x incl pittige ritten. Dat haalde nog niks uit, dus daarom ga ik nu het grasmasker proberen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 07:51

Afbeelding

Wat vinden jullie? Te dik of goed?
Als ze te dik is wat is dan het ideale trainingsschema?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:00

Ik vind haar op die foto wel wat dik ja. Niet extreem maar wat eraf lijkt me beter. Over het trainingsschema heb ik geen idee.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:05

Wij voeren onze IJslanders juist BIJ met bietenpulp zodat ze dikker worden :-( En dan is 100 gram genoeg met water, ze worden echt al dikker. Alleen waren die van mij te dun ipv te dik.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:15

Anoniem schreef:
Ik zal wat verduidelijken.

Pony staat niet alleen. Allen staan 24/7 buiten. Ze krijgen voordroog.Mijn pony heeft een allergie,hooi of stro is geen optie.
Wij willen dat de paarden met kou gewoon kunnen knabbelen.
Als er weer gras is voeren we niets meer bij.

Ik heb een greenguard klaarliggen voor het moment dat hij weer volledig op gras 'rantsoen' is. Want dát zijn de maanden dat hij net een skippybal wordt. Ondanks dat ik dus wel goed beweging geef, afgelopen zomer bijna elke week wel 5x incl pittige ritten. Dat haalde nog niks uit, dus daarom ga ik nu het grasmasker proberen.

Bij mij haalde lange pittige ritten niks uit, echt bakwerk doet bij die van mij wonderen, al is het maar 30 minuten. ( en ik moet natuurlijk 20 minuten heen en terug stappen, misschien dat dat ook helpt)
Misschien helpt het bij jouw paard ook om ander soort werk te doen.

Anniek22 schreef:
Wij voeren onze IJslanders juist BIJ met bietenpulp zodat ze dikker worden :-( En dan is 100 gram genoeg met water, ze worden echt al dikker. Alleen waren die van mij te dun ipv te dik.

Maar bietenpulp is inderdaad een middel om paarden aan te laten komen, niet om af te laten vallen.

M_nouska schreef:
[ Afbeelding ]

Weet niet wat haar trainingsschema op dit moment is? En wat krijgt ze te eten?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:17

Ninx schreef:
Anoniem schreef:
Mijn pony is ook dik.

Zolang je een pony onbeperkt ruwvoer voert blijft hij dik.

Je hebt 2 keuzes: beperkt voordroog aanbieden, en onbeperkt graszaadhooi/ stro ernaast OF duursport gaan doen. Echt km'ers draven volgens een opbouwschema en dan 3x per week afstanden gaan rijden.
Oh wacht... en nog een 3 keuze: accepteren dat ie dik is.... maar dat is onverstandig met het voorjaar voor de deur :-(

Stro is ook ruwvoer :) Dus je kan wel onbeperkt ruwvoer geven als je eg een deel vd tijd stro geeft, ipv kuil of hooi.

Die van mij krijgt sinds deze week weer kuil ipv hooi (niet onbeperkt) omdat ze haar hooi echt niet meer wilde eten. Nadeel vh kuil is dan weer dat ze alles opeet, en heel snel te dik wordt. Omdat er net een mal is gemaakt van haar rug en schoft voor een nieuw zadel, mag ze eigenlijk niet tonnetje rond worden. Ik heb nu 2 opties, 1) weer op hooi overzetten of 2) haar krachtvoer van een half kilo per voerbeurt naar een kwart kilo terug brengen. Of 3) afwachten en dik laten worden :+ Iemand hier tips? Harder laten werken is lastig, ze komt nu al elke dag in beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:15

Hij mag geen stro en hooi ivm allergie.

Bakwerk vind ik zelf niks aan en hij ook niet. Evt zou ik er wel 1x voor kunnen vervangen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:23

Madje1992 schreef:
M_nouska schreef:
[ Afbeelding ]

Weet niet wat haar trainingsschema op dit moment is? En wat krijgt ze te eten?

Tranings schema is nu 5 dagen in de week rijden en 2 dagen longeren of als het weer niet meezit een rust dagje.
Ze krijg metazoa met luzerne er door heen.
3 keer per dag krijgt ze hooi.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:24

Anoniem schreef:
Hij mag geen stro en hooi ivm allergie.

Bakwerk vind ik zelf niks aan en hij ook niet. Evt zou ik er wel 1x voor kunnen vervangen.

Die van mij vind dat geen straf. Schilt waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:35

haha, de mijne wel.
Die kan ik actiever buiten in het bos rijden, lekker goede afstanden..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:39

Bel staat nu zonder deken in de wei. Nu kon iedereen thuis zien dat ze echt is afgevallen. Zoals mijn zusje zei, ze lijkt nu niet meer op een trekpaard, maar op een pony.
Foto is niet echt top kwaliteit, maar je kunt het enigzins zien zo op een afstand.
Afbeelding