Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 00:25

Ik heb die in shape nog niet goed bekeken, maar als de vital er al in zit, hoop ik dat die goed verdeelt in de zak zit. En je moet dan niet veel meer gaan geven dan nodig is.
Maar las gister even snel dat het wel hoog in eiwitten zit en dan is soms wel een dingetje. Dat paarden af moeten vallen, maar gelijk op de verkeerde plekken invallen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:02

ellepel schreef:
ja lexa.
mijn ruin is echt heel kieskeurig, maar lexa vind hij lekker.
het ruikt wat zoetig vind ik,wel goed.
kijk hier even voor info

https://www.kifrahorse.nl/Vitaminenbroken

Ik heb ook Lexa gevoerd. Prima producten! Goede kwaliteit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:01

Ik voer alleen Pavo Vital voor mijn koudbloeds en heb nog nooit zo goed glimmende paarden gehad. Ze zijn ook energiek en zitten perfect in hun vacht. Het lijkt zelfs of de haargroei verbeterde dat ik dit begon te voeren.

Wel lees ik hier wat berichten over jeuk. Heb 1 shetje die last van zn oogje heeft gehad en jeuk en die had een traanbuisonsteking.

Verwacht geen verband met Pavo Vital of hebben jullie hier wel vergelijkbare ervaringen mee?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:05

Ik heb een jeuk gevoelige pony maar die ging niet jeuken op de pavo. Reden dat ik terug ben gegaan naar VS200 zijn de veel hogere gehalte vitamine E, selenium en meer aminozuren in deze brok. Anders moet hij los vitamine E supplement krijgen dus beter zo :-)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:07

Mijn paard is juist gestopt met jeuken op pavo vital

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:33

hier ging het met mijn eczemer juist ook super goed op de vital :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 01:18

Dat je paard opknapt van de Vital kan ook komen omdat hij wel een tekort had bijvoorbeeld. Dan had de Force als voorbeeld even misschien hetzelfde effect gehad. Je kan ze naast elkaar leggen voor de verschillen, maar als een paard even tekort is gekomen is vaak een aanvulling sowieso een verbetering.

Bij ons wel eentje met jeuk tijdens de Vital en nu nog zonder nog niet ondanks veel mugjes hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:19

Ligt eraan of Force biedt wat de Vital biedt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:03

Talietjuh schreef:
Ligt eraan of Force biedt wat de Vital biedt.

Ja, als je gaat analyseren wel

Maar paarden die een tijd tekort hebben gehad, knappen doorgaans wel op als je "iets" geeft.

Beiden zijn niet perfect, maar doen wel wat als een paard tekort heeft gehad.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:18

De mijne doet het ook prima op de vital, is ook een eczemer en is er niet meer van gaan jeuken :) Staat heel rustig onder haar deken, nog nergens last van dit jaar.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:31

Gizeppie schreef:
ellepel schreef:
ja lexa.
mijn ruin is echt heel kieskeurig, maar lexa vind hij lekker.
het ruikt wat zoetig vind ik,wel goed.
kijk hier even voor info

https://www.kifrahorse.nl/Vitaminenbroken

Ik heb ook Lexa gevoerd. Prima producten! Goede kwaliteit!

Mijn veelvraat liet ze toch staan na een halve zak. Wel jammer, want ze deed het er verder goed op.

Ik heb voor mijn jonkie nu de balancer pro plus besteld van Je paard gezond & fit.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:04

Sas_Mon schreef:
ik heb jullie hulp nodig.
welke vitaminebrok is nou echt lekker?
paard staat onbeperkt hooi te eten in een kudde op de paddoc, doet wegens blessure momenteel helemaal niets en is dus te dik.
ze heeft jarenlang naar volle tevredenheid vitalbix met een hand lucerne gegeten. van de winter at ze het al minder tot niet en heb ik voor de verandering een zak pavo vital gehaald. voordeel daarvan is dat ze maar de helft hoeft te eten... nadeel is dat ze 100g vital brokjes nog veel te veel vind -O-
wat ik er ook doorheen meng, lucerne vind ze niet zo veel aan, stop ik er een hand muesli door vist ze de muesli tussen de vital vandaan en sta ik daar na een half uur met een bergje pavo vital die mevrouw weigert te eten. dit een tijdje opgelost door het te weken, dan ging ongeveer de helft er met lange tanden in...
vandaag maar eens gemixt met een hand in stukjes geknipt gras... het gras peutert ze ertussenuit en als het te veel moeite word laat ze het staan. gras zonder brokken ertussen gaat er als zoete koek in.

het probleem is dat ze 24/7 kan eten jaarrond. dus ze heeft nooit "honger" toen ze nog wat deed had ze na 2 uur tutten en rijden nog wel de motivatie om in ieder geval de helft op te eten (van die 100g -O- ) maar nu ze niets mag is zelfs die motivatie weg.

wegens haar omvang en gebrek aan werk mag ze niet te veel calorieen maar alleen hooi vind ik ook niet ideaal. wegens tegen spierbevangenheid aangezeten te hebben door gras krijgt ze dat niet en haar alleen zetten met beperkt hooi is ook geen optie.

welke vitaminebrok is nou echt lekker? liefst iets waarvan ik niet zo veel hoef te geven. veel eet ze toch niet op. vitalbix DC en pavo vital zijn blijkbaar vies en vallen dus af.
wie heeft de gouden tip?

Onze hele kieskeurige merrie eet graag de Oerbalans brokjes. Wel met een handje luzerne erbij.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:40

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eens uitproberen. Nou is het wel zo dat de dag dat ik mijn vraag hier stelde. De prinses plots besloot dat de pavo vital toch niet giftig was. Terwijl ze al maanden loopt te miepen. Raar paard.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:58

Oke, poging 990 :+

Na advies hier ben ik begonnen met JPGEF voeren, omdat dit door de meeste goed gegeten werd. Proefemmer *\o/* , zak voor 85 euro gekocht en je raad het al... -O-
Ik heb nu geprobeerd; Marstall Force, Vitalbix, JPGEF..
Zijn er nog andere smakelijke!! opties...?

Ik heb nog een hele emmer Marstall force vitamine brokjes staan; 25 kg. Wat doen jullie met zulke overschotten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:02

verkopen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:03

Ja proberen te verkopen. Ellendig is dat toch zeg.....

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:06

Die van mij is ook best kieskeurig :D En krijgt nu geen korrel meer. Maar Pavo Vital werd hier goed gegeten.. En Lexa (de amino-mineral) ging ook wel goed door een handje muesli.. Oerbalans at hij ook wel (door de muesli heen) maar werd hij enorm druk/heet/schrikachtig van.

Force gewoon proberen te verkopen inderdaad :j

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:08

Voer je nu niet meer Yinthee? Omdat het te lastig was? Geen nadelige effecten van ondervonden?

Verkopen op Facebook, of waar doen jullie dat :-)
Ik baal er inderdaad wel van, maar heb me er bij neer gelegd.

Nog meer mensen met goede ervaringen Pavo vital?
Oer balans is mooi product, maar 30 euro in de maand vind ik wel echt prijzig, vond de 20 euro van JPGEF wel de max eigenlijk :P
JPGEF wordt gemaakt bij Lexa, zal dat dan niet om het even zijn kwa smaak?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:13

Nee hoor, gewoon omdat ik het niet meer nodig vond en ik toch eigenlijk ook geen verschil merkte (bij allemaal niet, marstall force heb ik ook nog geprobeerd) :+
Dus nee, ook geen nadelige effecten ondervonden aan het schrappen ervan.

Facebook inderdaad, marktplaats, boktmarkt?

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:17

Ik heb mijn pony's op pavo vital staan. Ik heb ze een hele lange periode jpgef gevoerd, daar deden ze het prima op. Ik heb alleen een drukke baan dus het bestellen schoot er wel eens bij in. Daarom ben ik op pavo vital overgestapt omdat ik dat makkelijker even snel kan halen. Mijn pony's doen het er al een tijdje super op. Ze vinden het lekker, glimmen als een spiegel en krijgen er geen jeuk van. Ik ben er dus zeer tevreden over.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:57

Ik ben ook aan het kijken naar een goede balancer.

Vital vond ik wel interessant, maar nu zag ik dat er maar bar weinig magnesium in zit.
Waardoor die voor mij echt afvalt.

Welke is nou een echte goede balancer?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:06

Ah oei, als vital enkel het idee is van het voeren van een vitamine brokje heeft het niet veel zin denk ik :(

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:43

Mandy89: VS200 vind ik eigenlijk wel de meest complete

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:55

IngridM schreef:
Mandy89: VS200 vind ik eigenlijk wel de meest complete

Daar was ik ook het meest tevreden over, en werd goed gegeten.
Paard is inmiddels over op 'normale' brok weer (havens Gastro+), vond een balancer haar uiteindelijk net tekort doen. Maar VS200 was wel de fijnste die ik gevoerd heb.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:17

Reden dat ik een vitamine/mineralen brok wil geven. Is omdat mijn paard van zichzelf al meer dan genoeg energie heeft.

Heb toen een tijdje metazoa gegeven, maar daar deed ze het niet fijn op (beetje futloos werd ze)

Ze krijgt nu 1,3 kg pavo condition per dag, maar behalve voor de vitamines en mineralen heeft ze de brok niet nodig.