Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:30

Summerremedy, wiesencobs haalt mijn paard echt zijn neus voor op. Dat hoeft hij niet. Terwijl hij verder ook geen krachtvoer krijgt.

Ooit wel eens gehoord ( dus echt van horen vertellen ) dat er oa aardappelschillen door paardenvoer heen gaan ( ging over een ander merk als Pavo ).

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:32

Ik zou moeten kijken welke kruiden er in zitten, ik weet wel dat de waardes op de proef zakjes staan. De meneer van HugHo paardenvoer, die hier vlakbij zit, werkt ook met kruiden en vertelde me dat als er meer calcium nodig was in een product van hem dat hij er meer brandnetel in doet. Die werkt nl ook alleen met kruiden voor de mineraal gehaltes. Maar die doet wel weer veel met granen en dat wil ik niet (meer).
Evelien die de lezing komt doen over natuurlijk voeren met HH maakt ook boekjes die je meekrijgt als je komt, met alle info ( en kortingsbon :D )
Hierbeneden ze ook wennen aan de brokjes en ook de agrobs die ik als snoepje geef was wennen maar dat is een kwestie van doorzetten en niks anders geven.
Zelfs de schapen vinden de agrobs nu lekker haha!

Edit: Zie nu dat op www.puurpaardenvoer.nl de waardes bij de diverse soorten brokjes staan
Laatst bijgewerkt door Josefien op 06-11-14 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:35

Anoniem schreef:
Ik was ook geinteresseerd in voergezond 2 jaar terug, echter door de bizarre agressieve email conversaties met ze (ik werd zelfs bedreigd met vervolging en het woord 'bedrijfs spionage werd gebruikt,hahaha :') ) ben ik mijn interesse compleet verloren.

Ik vind het een raar bedrijf, wat geen inhoudelijke vragen wil beantwoorden.

Die ervaring heb ik ook, werd ook geblokt op hun site.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:37

Tinkels schreef:
Voervergelijk is een commerciele website, ik verwacht dat dit niet door voergezond zelf is ingevuld.. alle gehaltes e.d.

Een voerproducent moet volgens mij zelf de analyses aanleveren voor voervergelijk.nl. Mocht voergelijk zelf wat gebeuren en er komen onjuiste gegevens te staan, zorg je er als voerproducent toch voor dat de juiste gegevens er komen te staan!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:40

Tinkels schreef:
Ben ik het niet met je eens, als ik kijk naar de Normaalbrok bijv.
De behoeftes van de paarden liggen inderdaad wat hoger dan wat er in de brok zit, maar aangevuld met hooi/gras komt dit zeker goed. Alle 3 de mineralen die je noemt zijn bij overschot, zelfs een lichte overschot al giftig of ze doen meer kwaad dan goed bij een overschot.

Hoe weet jij dat het ZEKER goed komt, ik heb hier hele andere gegevens. Baseer de behoefte op de Nederlandse voedernormen voor paarden welke zijn vastgelegd in het boekje "Mineralen- spoorelementen- en vitaminenbehoeften van paarden" welke is uitgegeven door het CVB in 2012.

Hierin staan de voedernormen maar ook de gehalten nutriënten wat in ons ruwvoer zit wat wij aan onze paarden voeren.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:58

Ik heb ook een tijd HH gevoerd, het concept staat mij erg aan, maar na verloop van tijd aten mijn paarden het echt niet meer.. helaas.
Dat ze bij behoefte wel weer zouden gaan eten ging naar mijn idee niet op, ze werden dof in het haar en deden het niet optimaal, maar naar de voerbak werd gewoon niet meer gekeken. -O-
Zelf heb ik toen het idee maar laten varen om helemaal zonder granen en melasse te willen voeren en ben ik op zoek gegaan naar een meer geconcentreerd voer.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de biologische lijn van Mühldorfer en daar doen ze het nu al langere tijd super op!
Ook de paarden die flink werken en op M of Z niveau presteren hoef ik niet meer dan een halve kilo tot een hele per dag te geven. (wat ik meng met wat luzerne zodat ze echt goed kauwen!)
Helaas stopte mijn tussenhandelaar er toen mee, maar gelukkig kon ik het dealerschap toen zelf overnemen.
De problemen van eerder, strakke spieren en vaak bultjes, blijven iig mooi weg! :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:25

Je weet pas de waarden van je ruwvoer als je een analyse laat maken. Dat staat echt niet in een boekje.
Ja de gemiddelden.

Fijn SparklingApp dat je voor jou paarden toch het juiste voer hebt gevonden!
Mijnes krijgt bultjes van pavo, subli, marstall etc.. op dit voer juist glad velletje, super glans, (meer dan)genoeg energie om op Z niveau te werken. Ik voer het al ruim 4 jaar. Met daarbij goede kwaliteit ruwvoer. Dus geen natuurhooi zonder bemesting.. mijn land wordt 2x per jaar bemest en de gehaltes in het land zijn goed.

En zo vind de een dit goed, en de ander weer wat anders.
Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:56

Dat is zeker zo, er zijn vele wegen.

Goed bezig met je ruwvoer tinkels! Veel mensen denken in der daad dat ruwvoer van onbemest land beter is.... maar nee, op een juiste manier bemesten zorgt voor ruwvoer met een lager suiker en betere gehalten nutrienten.

Echter is het helaas niet voor iedereen haalbaar/ rendabel om een ruwvoer analyse uit te laten voeren. Dan is een tabel met gemiddelden het geen wat het dichts bij de praktijk komt. Natuurlijk is een boekje niet heilig maar het bevat super veel nuttige info en feiten. Ik denk dat het naïef is om dit soort gegevens te negeren. Tinkels, jij hebt dus waarschijnlijk op papier wat er in jouw ruwvoer zit en bekijkt aan de hand daarvan of jouw voer kan aanvullen waar het tekort komt. Heb je die mogelijkheid niet, moet je toch in het boekje kijken.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar het koper, zink en selenium gehalte in jouw ruwvoer!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:35

Josefien ik ben wel benieuwd naar de waardes van de normaalbrok :)

Dat van die mailing klinkt trouwens heel bizar, snap dat je geen interesse meer hebt dan :\

Wijslander

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:08

Ik ben ook wel benieuwd naar zo veel mogelijk info over de HH!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:50

De waardes staan bij het voer genoemd op http://www.puurpaardenvoer.nl maar niet welke kruiden. Bij de supplementen staat wel welke kruiden er in zitten. Ga vanaf morgen de relax mix geven want Jodi is buiten vrij pittig en de andere dingen die ik heb geprobeerd werken niet (nerv control van Pavo, stressless van Primeval, supplementen paardendrogist, magnesium etc) met de HH weide brok plus is het al vele malen beter maar ik probeer dit ook nog. Morgen komt leverancier brengen dus dan vraag ik haar er naar.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:39

Dat zijn weer dezelfde waardes van voervergelijk :D Ik zoek eigenlijk de waardes van vitaminen en mineralen, op voervergelijk staat wel iets maar die vertrouw ik niet meer :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 06:14

Ik heb een lijst van kruiden gekregen van ze en de energiegehaltes per variant. Heb dan ook totaal niet de ervaring dat ze geen informatie vrijgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:02

Nou, kennelijk zijn ze bijgetrokken dan! Dat is wel positief.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:12

Ik zal de proefzakjes eens tevoorschijn halen of er afwijkende waardes op staan. Ik begreep van mijn leverancier dat ze hebben geprobeerd om bij voervergelijk de juiste waardes en ingredienten er op te laten zetten want daar kloppen een aantal dingen niet, maar voervergelijk werkt niet mee.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:24

Jammer dat voervergelijk niet meewerkt, het is een mooie site maar als de waardes niet kloppen heb je er niks aan.

Ik heb een mail terug van voergezond, vond de toon erg onvriendelijk. Het kwam erop neer dat ze de waardes niet vrijgeven om dat dat volgens de wetgeving niet zou mogen voor een natuurproduct. Maar wiesencobs is ook een natuurproduct toch? Daar staan de waardes wel vermeld. Ik denk dat ik maar gewoon voor Marstall ga..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:58

SummerRemedy schreef:
.... Maar wiesencobs is ook een natuurproduct toch? Daar staan de waardes wel vermeld...

Volgens mijn weten is dat dus niet zo. Ook als je je inleest op de productinformatie staat er duidelijk "Ernährungsphysiologische Zusatzstoff" , vertaald staat er "Nutritioneel toevoegingsmiddel" . Ik weet ook niet anders dat zij inderdaad vit/min. toevoegen om bepaalde waardes te verkrijgen omdat het land waarvan de wiesencobs afkomstig zijn té arm is......
En als ik de wetgeving lees over diervoeding dan heeft voergezond wel gelijk.... Over wel/niet onvriendelijk kan ik niet oordelen, heb alleen zeer positieve ervaringen met voergezond.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:13

Waar vind je dat? Ik heb een productinformatie waarin dit staat:

Einzelbestandteile: 100 % Aufwuchs von Dauergrünland (getrocknet + pelletiert). Bestehend aus einer Vielzahl verschiedener Kräuter und Gräser.

Ik zeg ook niet dat het niet waar is hoor. Maar omdat ik dit las over de Marstall snap ik het niet helemaal meer. Het wordt wel lastig kiezen zo..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:28

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:12

Maar je gaat nu kiezen tussen 2 werelden...

Healthy Herbs is krachtvoer.. op natuurlijke basis.
Wiesencobs valt meer onder de noemer, ruwvoer.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:36

madamX schreef:
SummerRemedy schreef:
Waar vind je dat?

http://www.marstall.nl/pdf/marstall_wiesen-cobs.pdf

Ik heb het ook gevonden :') Dus die waardes is wat ze toegevoegd hebben, en wat er van nature aanwezig is weten we niet (maar dat zal dan waarschijnlijk niet veel zijn).

Tinkels ik wil graag iets extra's geven voor een iets gevarieerder dieet. Marstall is hier makkelijk verkrijgbaar maar de beschrijving van de normaalbrok klinkt toepasselijker voor mijn situatie. Ik wilde graag de waardes weten of het echt meerwaarde heeft om de normaalbrok te regelen, maar die zijn dus niet beschikbaar :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:16

Misschien is Pure feed dan wat ( Van Assiepassie hier op bokt ) ?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:16

Maris schreef:
Misschien is Pure feed dan wat ( Van Assiepassie hier op bokt ) ?

Dat is geen natuurlijk voer (waar dit topic over gaat) maar net zoiets als bv marstall.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:20

Dat is waar MadamX, maar in ieder geval lijkt Pure feed een stuk meer verantwoord als ander krachtvoer. En ook niet hoog in suikers en zetmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:53

Idd, ik vind het aardig richting "natuur"komen hoor.
Mijn pony krijgt er de Pure Balance van en vindt dat iig erg smakelijk.