Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:53

Subli luzerne is ongemelasseerd maar met wat olie. Hartog heeft sinds kort ook compact luzerne. Dit is eigenlijk een pluimvee voeder maar ook ongemelasseerd. Het zit in vergelijkbare baaltjes als compact gras. Mijn hartog leverancier had het alleen niet op voorraad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:09

Je heb ook luzerne van equisentials en dan kan je nog kiezen met of zonder olie. En zonder steentjes of ander rotzooi. :j

Ben geen fan van de luzerne van subli zeker ook nadat ik een keertje een stuk ijzer erin gevonden heb. En daarover erg laconiek gedaan werd na ik het gemeld had incl. foto. :n

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:32

Wat slecht zeg! Ik wilde net een zak kopen omdat ik minder suikers erin wil (melasse) maar ik moet het los hebben en niet in plakken omdat ik het gebruik om slobber te maken.

Hoe lang geleden is het dat je dat ijzer erin aan trof?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:13

Hebben jullie ook al eens aan fibra gedacht? Erg mooi spul!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:16

Ik heb altijd de Lucerne van Subli en nog nooit gekke dingen gevonden. Vind het wel fijn spul maar het is vrij grof met dan wat gruis. Ik doe er vaak wat water over dan mengt het gruis beter met de rest van mijn voer en dan worden de stengels iets zachter en eten ze het beter.

Eerst had ik andere lucerne (meen van Hartog) maar daar vond ik melasseklonten in, wat an sich geen kwaad kan, maar wat ik niet wilde voeren. Die lucerne was wel fijner (zachter en korter) en het gruis plakte meer.

Beide zitten vrij los in een pak en zijn makkelijk er uit te halen :) Met de Compact Lucerne nog geen ervaring. Het Compact gras wel en dat vind ik fijn spul om te voeren ipv lucerne. Bijv. wanneer het gras al genoeg eiwitten bevat. Is alleen wel een worsteling om daar gedoseerd gras van het baaltje te halen. Alles doorsnijden en in een grote ton uit elkaar schudden is wel makkelijk, maar ik wil het in een voerton opslaan en daar past absoluut geen hele baal in. Compact gras is daardoor wel zuiniger in gebruik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:40

Is wel al een paar jaar geleden, maar in combi met de lading kleine steentje vond ik het geen succes. Plakken zijn eenvoudig uit elkaar te halen en geef ook niet per plak, maar hoog uit 1 volle voerschep. Die stof heb je altijd wel wat met luzerne van welk merk dan ook en dat kom vaak door verpulverd blad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 18:53

Volgens mij gaan we nu heel erf offtopic met praten over luzerne etc.
Dit topic gaat specifiek over Care4life. Mijn haf van inmiddels 26 doet het nog steeds supergoed op dit voer, al 1,5 jaar nu.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:39

Ik heb een half jaar lang care4life gevoerd, maar van de ene op de andere dag weigert hij het te eten. Ik kan het mengen met ander voer, dan nog filtert hij de care4life eruit. Toch maar op wat anders over dus...

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:08

danoesje schreef:
Ik heb een half jaar lang care4life gevoerd, maar van de ene op de andere dag weigert hij het te eten. Ik kan het mengen met ander voer, dan nog filtert hij de care4life eruit. Toch maar op wat anders over dus...

Had ik inderdaad ook. Paard at eerst voerbak en al op, en van de ene op de andere dag absoluut niet meer willen eten. Vond het heel jammer, paard ging heel goed op dit voer...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:18

Blijkbaar zit er iets in wat ze soms tegen gaat staan of waar ze voldoende van hebben gehad, ik weet het niet. Ach, het is niet anders, ga maar eens besterley Herbic proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:23

Hoe ruikt het? Zit er misschien wat schimmel in of muf?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:00

Russel, nee ruikt gewoon zoals anders. Is ook het enige wat ik voer, op hooi na natuurlijk, dus de verpakking is ook vrij nieuw. Voerton staat ook altijd binnen dus schimmel kan t haast niet zijn. Maar ik heb een zeikknol hoor, die wil het 100% of anders niet, dus als er iets in zit wat hem niet aanstaat, dan vreet ie het gewoon niet :)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:27

Ik geef mijn te dikke pony sinds een maand care for life, wel in combinatie met de ponybrok van subli.Daarnaast krijg ze er een hand luzerne bij van Hartog. Ze eet het wel op maar likt haar voerbak niet uit wat ze met ander voer wel doet. Er blijft dus wat gruis liggen. Mijn jonkie krijgt ander voer maar als die de kans krijgt ligt die de bak helemaal leeg waar de restjes care for life inliggen.
Ze doet het er wel goed op, ze is inderdaad was frisser geworden maar dat vind ik niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:58

danoesje schreef:
Russel, nee ruikt gewoon zoals anders. Is ook het enige wat ik voer, op hooi na natuurlijk, dus de verpakking is ook vrij nieuw. Voerton staat ook altijd binnen dus schimmel kan t haast niet zijn. Maar ik heb een zeikknol hoor, die wil het 100% of anders niet, dus als er iets in zit wat hem niet aanstaat, dan vreet ie het gewoon niet :)

:D

Jammer. Maar ze hebben een goede neus en misschien iets chemisch wat ze ruiken...ik vertrouw er altijd op als ze iets niet willen eten, dan is het ook niet goed. De natuur geeft ze die intuïtie, gelukkig maar.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:42

Mee eens hoor. En hij is toch niet te dwingen. Honger of geen honger, hij eet het gewoon niet. Ander voer gehaald dus gister en hij is er blij mee, begon toch wat in te vallen helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:43

Ja dat is altijd balen.

Maar gelukkig kunnen ze bijna op het gras, scheelt krachtvoer en worden ze weer mooi vol...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:44

Krijgt ie een bolle belly van :P Maar hij mag lekker naar buiten hoor, 24/7 zelfs. Knapt ie vast van op!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:45

Stil hier! Hoe doen jullie paarden het op de care4life in het weide seizoen? Dus naast een rantsoen van gras?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:56

Mijn paard staat 24/7 op het gras met een graasmasker, zo blijft hij mooi op gewicht en kan toch de hele dag door lekker knabbelen. Daarnaast voer ik pavo care4life bij (halve schep) icm een halve schep kentucky e lite. Dit bevalt prima. Mijn paard zit midden in het wedstrijdseizoen en heeft dus wel het eea nodig aan energie etc. Gisteren nog zei weidegenootje dat hij er uitziet alsof hij in bloedvorm is....

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:12

Mijn paarden doen het er super op.
Zijn ook snel Door hun wintervacht heen.
Ik geef het al ruim ander half jaar

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:48

hoeveel geven jullie je paard? ik ben er net mee begonnen..en bevalt me nu prima

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:02

Ik geef dus maar een halve schep, maar dat is omdat de andere halve schep Kentucky E lite bevat. En ik geef het eigenlijk dagelijks, samen met myoplast

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:05

@Dimple en @Russel, jullie zijn de meest recente meldingen van hopeloos gedrag bij het voeren van C4L. Ik ben me vorige week kapot geschrokken toen mijn merrie met bijrijdster erop als een pijl uit de boog eruit naaide en godzijdank nog net het benul op kon brengen om niet op het beton een hoek van 90 graden te maken... Dacht dat het bijgeloof was en heb als een speer weer een zak Cavalor Fiber Force gehaald, maar heb de schrik goed te pakken. Ze kan altijd wel een beetje "scherp" zijn, ligt grotendeels aan mijzelf, met de C4L was het "strak in d'r velletje zitten" al een stuk verbeterd, wisselde het een beetje af met de Fiber Force. Zijn er al oudere meldingen van bokkers in dit topic hierover geweest? Vond elders wel Janouk met een soortgelijke ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:11

Ik heb een hele tijd geleden ook zo'n soort ervaring gemeld .. Alleen vraag ik me ondertussen wel af of de Pavo daarvan de oorzaak is, immers ben ik toen van voer verandert en eigenlijk is het nog steeds niet beter (sommige periodes lijkt het wel, maar het komt ook steeds terug). Momenteel zit ik even een andere richting uit te denken, maar moet dat nog eens bespreken met de DA (pony staat momenteel ook op "pensioen" omdat ik het allemaal niet meer vertrouw).

Dus ondanks mijn ervaring die hier in het topic terug te vinden is, durf ik niet beweren dat het aan de Care4Life ligt, ookal leek dat toen in de tijd wel zo :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:14

Die van mij ook hyper! en ze stikte er ook nog in...Gebruik al een hele tijd Metazoa en helemaal niets meer aan de hand.