Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:43

Josefien schreef:
Ben toch ook van mening dat verhitte dingen etc niet echt natuurlijk zijn..

Eet jij zelf ook alleen rauwe aardappel? En ongekookt ei?[/quote]

Nee, maar een paard is een paard en een mens is een mens... niet met elkaar te vergelijken?[/quote]

Zo zit ik er ook in en de titel van het topic is toch natuurlijk voeren? Vandaar mijn opmerking. En ik heb niet gesteld dat het slecht is of zou zijn maar dat het mijn mening is.
En ik voer persoonlijk ook liever de natuurlijke vitaminen uit kruiden dan de synthetisch toegevoegde van de grote fabrikanten, die met schroot en wat er over is van de levensmiddelen industrie werken. Als er pampit schroot, soja schroot of zonnebloempitten schroot in paarden voer zit dan weet je niet eens waar het vandaan komt, dat kan overal ter wereld geteeld zijn. Ik voerde dat ook hoor, had eigenlijk geen idee wat ik in mijn paarden stopte, tot er eentje een allergische reactie kreeg en ik me ben gaan verdiepen in de voer soorten die er zijn.
Ik zie dat ook terug in mijn praktijk, dat een hoop mensen niet eens weten wat ze hun paarden (of honden) geven, terwijl ze het beste voor hebben met hun dier en denken dat ze het goed doen. Daarom is het ook fijn dat dit topic er is zodat we van elkaar kunnen leren en ervaringen kunnen zien van anderen.

Ps mijn quotes gaan niet goed haha want mag niet te veel quoten geloof ik..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:53

Tinkels schreef:
Alle granen in paardenvoer zijn niet natuurlijk ;)
Daarom voer ik van Healthy Herbs, zit geen graan in... maar wel verschillende soorten grassen, struiken etc. Geen toegevoegde suikers/zout.

Ik denk dat ik dit voer ook eens een periode ga proberen.

Verder kan ik mezelf aansluiten bij Josefien :j

SummerRemedy

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:10

Ik wil mijn paarden weer brok gaan voeren, ik zit te twijfelen tussen de Marstall Wiesencobs en HH normaalbrok. Marstall is hier vlakbij verkrijgbaar maar wel gedoe met weken enzo.. En ik heb het idee dat die qua voedingsstoffen vergelijkbaar zijn met de weidebrok, als ik de beschrijving lees (voor oudere en gevoelige paarden). Weet iemand hoe dit zit?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:30

Tinkels schreef:
Alle granen in paardenvoer zijn niet natuurlijk ;)
Daarom voer ik van Healthy Herbs, zit geen graan in... maar wel verschillende soorten grassen, struiken etc. Geen toegevoegde suikers/zout.

Natuurlijk zou het het fijnste zijn wanneer we een paard enkel ruwvoer producten zouden kunnen voeren waar alles voldoende in zit! Echter is dat niet meer mogelijk en is een aanvulling nodig.

Wanneer je de analyse bekijkt van Healthy herbs, zie je dat het echt erg lage gehalten heeft aan mineralen. Met name op de gebieden welke in het "gewone ruwvoer" van een paard al tekort schiet. Koper, zink en selenium worden door deze brok naar mijn idee echt niet voldoende aangevuld. Op voervergelijk.nl kun je het mooi vergelijken met andere producten.

Vitaminen gehalten worden niet genoemd.....

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:49

Ben ik het niet met je eens, als ik kijk naar de Normaalbrok bijv.
De behoeftes van de paarden liggen inderdaad wat hoger dan wat er in de brok zit, maar aangevuld met hooi/gras komt dit zeker goed. Alle 3 de mineralen die je noemt zijn bij overschot, zelfs een lichte overschot al giftig of ze doen meer kwaad dan goed bij een overschot.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:52

SummerRemedy schreef:
Ik wil mijn paarden weer brok gaan voeren, ik zit te twijfelen tussen de Marstall Wiesencobs en HH normaalbrok. Marstall is hier vlakbij verkrijgbaar maar wel gedoe met weken enzo.. En ik heb het idee dat die qua voedingsstoffen vergelijkbaar zijn met de weidebrok, als ik de beschrijving lees (voor oudere en gevoelige paarden). Weet iemand hoe dit zit?

Voor de vergelijking moet je idd even eea checken op de sites, op voervergelijk kloppen de dingen over de HH in elk geval niet. Heb ze gemaild maar geen reactie (oa dat er melasse in zit en dat zit er echt niet in)
Ik heb de wiesencobs en wiesenfasern van Marstall ook gevoerd, prima spul maar dat weken is idd irritant vandaar liever een brokje.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:55

Voervergelijk is een commerciele website, ik verwacht dat dit niet door voergezond zelf is ingevuld.. alle gehaltes e.d.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:08

Op voervergelijk staan inderdaad hele andere waardes. Ook de verhouding Ca:P is anders. Op de site van voergezond zelf staan helaas geen waardes van mineralen en vitaminen e.d. Ik heb ze net gemaild of ik deze kan krijgen. Het dichtstbijzijnde verkooppunt heeft de waardes van voervergelijk overgenomen zie ik, ook staat er dat de aanbevolen hoeveelheid 175 gram per 100kg is ipv 125 op de voergezond site. Komt niet echt professioneel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:09

Ik was ook geinteresseerd in voergezond 2 jaar terug, echter door de bizarre agressieve email conversaties met ze (ik werd zelfs bedreigd met vervolging en het woord 'bedrijfs spionage werd gebruikt,hahaha :') ) ben ik mijn interesse compleet verloren.

Ik vind het een raar bedrijf, wat geen inhoudelijke vragen wil beantwoorden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:12

Ik kan wel even voor jullie kijken wat er op de tonnen/zakken staat.. heb net een levering binnen.

Over het voer van Healthy Herbs is echt goed nagedacht hoor :-) je hoeft niet bang te zijn dat er ook maar iets in zit wat slecht voor je paard is. Vorig jaar een informatiebijeenkomst gehad.. pff veel info maar erg interessant!! :)

@ Darkchrystal, zo heeft ieder z'n eigen ervaring. Er zijn veel merken die het voer willen nadoen, vandaar dat ze erg voorzichtig zijn met het geven van gehaltes, ingrediënten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:16

Tinkels, tuurlijk dat begrijp ik.
Maar dreigen met vervolging, ik heb me kapot gelachen. Te triest.
Ik was oprecht geinteresseerd in de brok, het enige dat ik wilde weten was waar het verschil inzat tussen 'normaal brok en de plus variant'.
Kennelijk te moeilijke vraag ofzo.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:17

Daar heb ik gelukkig destijds (ook voor ik afleverpunt was) gewoon antwoord opgekregen.

Info:
Wat betekent de toevoeging "Plus" achter de broksoort?
Plus geeft aan dat er een hogere dosering kruiden en daarmee dus ook meer vitaminen, mineralen en vetten toegevoegd worden. De basis blijft hetzelfde en het resultaat is dat door de extra concentratie kruiden het eindresultaat ‘rijker’ is. Paarden die wat meer nodig hebben, maar geen hogere soort brok nodig hebben kunnen dus overstappen op de Plus variant.

www.puurpaardenvoer.nl
Leuke informatieve website over het voer.
Laatst bijgewerkt door Tinkels op 06-11-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:18

Raar darkchrystal.. Ik bestel via puur paardenvoer, is een distributeur en zij komt de 22e uitleg geven over de diverse soorten.
Ik heb alle proefzakjes van de HH daar staan alles waardes op, bij interesse wil ik dat wel overnemen?
Voervergelijk is idd commercieel, toen ik dat merkte ben ik afgehaakt..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:20

Overigens heeft de maker van de HH gewerkt in de pavo fabriek hier in Heijen en is weggegaan omdat hij vond dat er te veel dingen in het voer gingen die niet natuurlijk/ goed zijn voor paarden (en koeien en varkens want dat maken ze hier ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:21

Ja,er zit wat anders in.
Mijn interesse was, wat voor soort kruiden leveren dan energie.... Ik wilde niet eens de samenstelling weten, maar onerbouwd krijgen hoe dat kan dat een kruid zoveel energie levert. Omdat ik altijd dacht dat dit juist eerder door bv vetten of koolhydraten geleverd zou worden.

De emailwisseling kreeg iig al snel een agressieve wending en dat vond ik heel jammer.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:25

Josefien schreef:
Overigens heeft de maker van de HH gewerkt in de pavo fabriek hier in Heijen en is weggegaan omdat hij vond dat er te veel dingen in het voer gingen die niet natuurlijk/ goed zijn voor paarden (en koeien en varkens want dat maken ze hier ook)

klopt inderdaad :)
Veel restproducten wat 'over' is wordt door de brok gestampt.. fijn :7

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:27

Darkchrystal, is dat al 2 jaar geleden joh... ik herinner me dat verhaal idd ... was wel maf ja.

Ik zou sowieso willen weten welke kruiden er in zitten... gaan ze ook niet waarderen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:29

Nee. Ik wilde dat echt niet weten uit "" bedrijfs spionage'', ik snap echt dat ze voorzichtig zijn....
Maargoed, ik voer het niet meer.
Al vind ik het concept mooi.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:30

Het voer lijkt mij ook altijd nog erg interessant..Alleen jammer dat je regelmatig hoort dat het niet gegeten wordt..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:32

Tinkels schreef:
Josefien schreef:

klopt inderdaad :)
Veel restproducten wat 'over' is wordt door de brok gestampt.. fijn :7

Oh? Hoe kom je aan die informatie Tinkels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:32

Ik voer nu iig de balance van Pure Feed, dat eet de mijne goed.
Wil gaan aanvullen met bv mix van Havens, maar voor nu ga ik eerst een zak Care4life halen als boost(kruiden).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:36

Djilna, ik weet via mijn vader die vrachtwagen chauffeur is en dergelijk spul door de jaren heen nog wel eens gereden heeft en daarnaast ook voor een veevoeder bedrijf heeft gereden dat er idd voldoende restproducten uit de levensmiddelen industrie in vee en diervoeders verdwijnen.
Is ook logisch, wat moet je er anders mee

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:04

Ja varkens- en koeienvoer omdat daar heel anders naar voeding gekeken wordt door veehouders. Dat gaat om voedingswaarde versus zo goedkoop mogelijk ivm zo laag mogelijke kosten en hoog mogelijke opbrengst (bij de veehouders zelf dus ook).

Maar hier zeggen ze in paardenvoer. Geloof dat daar de eisen wat strenger liggen en ze niet zomaar wat erbij gooien omdat het ergens over is. Ze hebben redelijk strakke samenstellingen en kwaliteitseisen. Of Twinkels moet bedoelen dat ze standaard 'rest'producten als sojaschroot ed in sommig voer gebruiken, ja dat gebeurt inderdaad. Maar vandaar mijn vraag ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:22

Veevoeders hebben net zo goed strenge eisen... dat spul daar word ons eten mee groot gebracht ... zou wat zijn als daar maar van alles mee mag :+
Maar ook in paardenvoer zal een hoop restmateriaal in gebruikt worden... is op zich niet erg, heel veel restmateriaal is niets mis mee behalve dan dat ze het niet verder kunnen gebruiken in humane levensmiddelen en dus gaat het de vee en diervoeders in.
Hoewel dat eerder in brokken zal verdwijnen( hoe goedkoper de brok hoe....)
In muesli is het allemaal niet zo best te verbergen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:25

Ja alle grondstoffen moeten aan kwaliteitseisen voldoen, klopt :)
En ik heb geen bezwaar tegen die restproducten, zemelen is ook een restproduct en eet ik zelf ook :') (brinta :)) )