[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:47

@ Paperboy: heb je de mogelijkheid om je hooi te mengen met stro of graszaadhooi? Ik voer die van mij bijna voor 85% graszaadhooi. Dat gaat erg goed.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:12

Ik heb alleen beschikking over de voordroog van de pensionstal. Ik doe het hooi in netten met hele kleine mazen zodat hij er langer mee bezig is. Hij staat op stro dus als zijn net leeg is kan hij op zijn stro knabbelen. Ik kom elke dag en als ik hem dan uit de wei haal ga ik hem buiten zijn stal poetsen en dan krijgt hij nog hooi op de grond (buiten de 8 kilo om)..... Ik kijk een weekje aan hoe het gaat, ik denk dat onze voordroog wat rijker is en daardoor wat sneller aanzet... Hij krijgt smiddags een heel klein beetje muesli voor zijn zwavelpoeder en wat ik nu neer heb gezet voor de ochtend/avond is een bakje met een bodempje voor het idee om de rest krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:38

Wij hadden toen ik op deze stal kwam ook alleen maar voordroog en best wel rijk.
Ik ben zelf overgestapt op kleine baaltjes arm hooi en we hebben nu voor erbij met een groepje een grote baal arm voordroog en een grote baal haverstro om naast het hooi te voeren.

Ik voer nu 's morgens en 's avonds een net hooi, tussen de middag en eind van de middag voordroog gemengd met haverstro en voor de nacht krijgt hij naast zijn hooi nog een pluk haverstro in zijn hooitas, omdat hij op zaagsel staat en anders helemaal niks meer te doen heeft.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:14

Nouvel dat is ideaal, ik heb in het verleden kleine baaltjes hooi gehaald, helaas door omstandigheden kan ik dit niet meer zelf halen. Op zich is het prachtig voordroog wat we hebben van eigen land van de stal, biologisch. Ik zal het dus met het voordroog moeten doen. Ik ga even kijken of ik toch het hooi iets op ga voeren naar 9 of 10 kilo en dan voor de nacht als extra, ik wil hem natuurlijk niet te kort. Het is zo weer voorjaar en dan komt de moeilijkste tijd met het gras. Gelukkig is er hier op stal heel veel mogelijk en kan hij op de winterwei blijven waar het hele jaar is gegraasd. De zomerweides hebben nu rust en daar staat straks enorm veel jong gras en dat gaat fout, 2 jaar terug is hij daar vreselijk ziek van geweest inclusief week opname in kliniek. Ik hoop dus echt dat ik hem nog iets kan laten afvallen.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:11

Oh ik wist niet dat dit bestond, handig. Ik meld me met mijn te dikke pony bart die echt wel het 1 en ander kwijt mag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:29

Mijn speklapje
Afbeelding
Afbeelding

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:52

Karev jouw fjord heeft veel gemeen kwa postuur met mijn hamlapje op dit moment haha. Maar toch heb ik die van mij redelijk op haar gewicht gekregen door veel bewegen maar wel veel ruwvoer. Staan in kudde appart voeren is geen optie helaas. En verhuizen ook niet want je heb hier alleen stallen waar ze de winter amper buiten komen. Dus nee we houden het maar zo :) Laatste tijd even wat minder kunnen trainen dus dan komen die vetjes er snel weer bij haha. Als ik haar netjes op gewicht heb in mijn ogen krijg ik van de hoefsmid, tandarts en osteopaat zelfs te horen dat ze er goed uit ziet voor een fjord want de meeste zijn blijkbaar vele malen dikker.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:10

Als ik weer eens zo'n manie heb dat ik haar te dik vind, rij ik altijd naar haar geboorte dorp waar de fokker nog een aantal fjorden heeft lopen..dan denk ik weer, nee ze is niet dik :)

Zo als ze nu is is ze eigenlijk altijd. Ik leg me er maar bij neer. Ze is natuurlijk het ouderwetse geblokte type met een korte hals en dikke ronde billen. En ja er zit wel reserve op maar dat is er gewoon echt lastig af te krijgen. Ze doet nu gemiddeld 3x per week wat wegens een nieuwe bijrijder. Dat is al meer dan voorheen. Zomers beweegt ze dagelijks. Meer dan dit kan ik niet, het moet ook leuk blijven..tis wel hobby

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:51

Precies zo denk ik er ook over die van mij wordt 4 a 5 x gereden/gelongeerd. Ook die van mij is het ouderwetse maa niet echt groot 1.43 en dan die korte pootjes hihi

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:54

Ik kreeg laatst te horen dat er bij die van mij echt niet meer af hoefde, want dan zou ze wel erg schraal worden vonden ze. Van mij persoonlijk mag er nog wel wat af, ze heeft stiekem nog wat vet reserves.

Maar karev, jouw fjord ziet er zo netjes uit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:18

Fotos bedriegen madje :D . achter het "dekje" zit een hele dikke plak vet..cellulitus lijkt het op

Afbeelding

als je goed kijkt zie je het schuin onder het puntje van het "dekje"

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:32

Op deze foto zie je het idd beter. Altijd lastig die paarden die van lucht te zwaar worden.
Foto's kunnen veel verbergen

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:50

Hilja is ook weer aan het veranderen in een walrus :(. Alles wat er afgelopen zomer af is gegaan zit er weer bij aan...

Ze krijgt 3/4 schep Pavo C4L per dag en heel droog voordroog. Ik geef in de paddock nu hooi in een slowfeeder hooinet met wat stro er doorheen zodat ze langer bezig is. Ik heb helaas alleen een buitenbak dus consequent trainen zit er nu helaas niet in.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:22

Hoi ik kom even binnen vallen met een vraagje: Mijn verzorgfjord was erg dik en is momenteel rustig aan het afvallen, maar ze stapelt erg veel vet op bij haar hals en dit is ook best hard, gaat dat ooit weer helemaal weg of zal dat altijd een beetje blijven? (op deze foto lijkt de hals minder extreem dan in het echt) en is het goed om dat een beetje te 'masseren'?
https://www.dropbox.com/s/mgov3iiwhggr6 ... 5.jpg?dl=0

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:14

s1993 schreef:
Hoi ik kom even binnen vallen met een vraagje: Mijn verzorgfjord was erg dik en is momenteel rustig aan het afvallen, maar ze stapelt erg veel vet op bij haar hals en dit is ook best hard, gaat dat ooit weer helemaal weg of zal dat altijd een beetje blijven? (op deze foto lijkt de hals minder extreem dan in het echt) en is het goed om dat een beetje te 'masseren'?
https://www.dropbox.com/s/mgov3iiwhggr6 ... 5.jpg?dl=0

Dit zijn vetophopingen, die moeten als het goed is (en paard goed is afgevallen) naar verloop van tijd verdwijnen. Dit is wat de DA mij verteld heeft.

Karev op die onderste foto ziet je fjord er een stuk steviger uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:37

mijn instructrice zei vanmorgen dat ze hem vond afgevallen! *\o/*

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:00

s1993: die vetophopingen gaan zeker te weten weg.

Nouvel: super!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:08

wat zouden jullie aanraden, een emmer grasmix in de middag of hooi.

Hij is wel al veel afgevallen, maar er moet nog net even wat af. En kan altijd weer meer gaan voeren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:02

Hooi in een fijnmazig hooinet, zijn ze langer mee bezig en zet minder aan.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:30

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:45

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:56

Tja zo heeft alles voor- en nadelen...
Ik heb de netten van de Epplejeck en ze hebben hier geen ijzers, dus ze hangen tot op de grond en de mazen zijn niet zo klein dat ze er hard aan gaan staan rukken.
Maar ze zijn wel lekker bezig en het hooi waait niet weg buiten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:20

Hier ook hooinetten wel heel fijnmazig, werkt super en hij is echt wel langer bezig dan dat ik op verschillende plekken in zijn stal hooi neerleg... Ik voer nu 10 kg hooi en langzaam aan begin ik resultaat te zien, hij is niet meer zo opgeblazen :D
Ik denk dat er toch meer in ging dat ik wist, ik hoorde van een stalgenoot dat mensen hem vaak toch wat toestopte.... Het briefje op de stal lijkt te werken, in combi met afgewogen netten hooi.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:36

Ik gaat hier me eigen ook eens melden...
Zal ook eens een stuk gaan terug lezen...

Ik heb een bijna 7 jarige Tinker ruin die echt sinds september/oktober ineens steeds dikker werd.
Hij krijgt aan krachtvoer niks, 2 handjes luzerne voor zijn magnesiumpoeder en vitamine e selenium.
Hij staat ook geregeld met een dikke koker(soort stalbeen alleen dan in zijn koker)na bewegen is het ook weg.
Hij krijgt hooi gevoerd, ik zou het eens moeten wegen wat hij in gewicht aan hooi krijgt.
Nu staat hij ook nog samen met zijn zoon, die verhuisd volgende week.
Onbeperkt ruwvoer voeren doe ik dus maar niet meer, al is het voor hem beter voor zijn maag.
Helaas kan ik zelf door een operatie niets met hem doen...dus dat komt ook niet ten goede.

Hier een paar foto's van hem recent:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:00

Hoi Patrick,

Ik lees net jouw verhaal en over de dikke koker van je paard, dat heeft die van mij ook sinds een maand ... Ik heb zo'n weeghaak gekocht heel makkelijk om je hooi te wegen. Onbeperkt is bij de mijne ook geen optie, hij krijgt nu in de winter 8 a 9 kilo hooi verdeeld over 3 maaltijden in hooinetten. Vandaag even onder het zadel gestapt en de singel moest een gaatje strakker, dus langzaam aan gaat er wat af.
Succes, leuk paard heb je!