Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:47

meiske1577 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom jullie zo negatief zijn over Pavo? Ben hier echt oprecht geïnteresseerd in namelijk.... ik lees het vaker hier op bokt.

Als ik dan kijk naar een subli of marstall bv waar vaak de ingrediënten of gehaltes niet van worden vrijgegeven ben ik daar veel huiveriger voor.
Dus ik vraag me af waarom Pavo zo negatief is?

Ten eerste kijk je naar hoe het darmen stelsel van een paard werkt. Dan ga je kijken naar wat een paard echt nodig heeft.
Dan kijk je niet alleen naar analyses, maar vooral naar de ingredienten.

Ook Subli vind ik kwalitatief echt 10x niks en dat kon ook helemaal niet met die prijzen.

Andere merken ben ik ook geen fan van. Ze maken met hun commerciele benadering mensen vooral bang. De enige reden dat mensen zoveel hardvoer geven is voor hun eigen gemoedrust. Er zijn heel weinig paarden die echt kilo's hardvoer nodig hebben ALS ze goed en voldoende ruwvoer krijgen.

Maar paarden hun darmstelsel zijn vaak al jaren van slag door overmatig hardvoer geven.

Agrobs en VItalbix hebben een aardige muesli als je echt wat wil geven.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:56

Ik kom even binnen breken in dit topic. Iemand ervaring met Florian paardenvoer, en daarvan de "vi-mi" vitaminekorrels? Kan weinig vinden over het merk, lijkt onbekend.

meiske1577 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom jullie zo negatief zijn over Pavo? Ben hier echt oprecht geïnteresseerd in namelijk.... ik lees het vaker hier op bokt.

Als ik dan kijk naar een subli of marstall bv waar vaak de ingrediënten of gehaltes niet van worden vrijgegeven ben ik daar veel huiveriger voor.
Dus ik vraag me af waarom Pavo zo negatief is?

Hier eerstehands ervaring met mijn vorige paard. Na twee weken op Pavo (2x 1 standaard voerschep per dag, de sportmuesli) had dat paard zijn voorpluk en groot deel van zijn manen afgeschuurd. Huid was vet en had oneindig jeuk. Direct gestopt en alle klachten weg. Paard is nooit ergens allergisch op geweest. Maar daardoor vertrouw ik Pavo als merk niet.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:07

Dat is nu natuurlijk niet meer te vergelijken. Ik heb dezelfde ervaringen gehad op pavo standaard brok en muesli. Inmiddels heeft pavo ook niet stilgezeten en heeft enorm veel gedaan aan suikers en zetmeel in voer en andere troep en hebben nu ook gewoon hele mooie producten. Ik was er nooit fan van en toch staat mijn paard nu al de hele winter deels op pavo voer en nu helemaal en doet het er geweldig op.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:12

Ben ik met je eens hoor Yvank_, dat er in de tussentijd veel veranderd en verbeterd zal zijn. Heb de pavo vitalbix ook geprobeerd en sta wel open voor nieuwe producten. Maar toch speelt dit in het achterhoofd mee en als ik tussen twee volledige gelijkwaardige producten moet kiezen waarvan de een pavo is, zal ik toch voorkeur geven aan de niet-pavo door deze eerdere ervaring. En ik denk dat daar ook het slechtere imago vandaan komt, dat is niet zomaar weer verdwenen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:28

Inderdaad ook de ervaring, aan de enne kant reageerde de paarden er totaal niet op, tja, dan kun je net zo goed niks voeren.. En aan de andere kant werden ze er gek van, werden druk of kregen jeuk.

Tja, als je dan al zoveel dingen voorbij ziet komen, loop je er zelf al wat sneller voorbij..

Bij subli heb ik trouwens ook altijd het gevoel dat er niks gebeurt als je dat voert.. Maar die korrels /smikkels stond mooie uitleg bij en de waardes staan online. Plus de positieve reacties.

Tja, dat wil ik dan wel eens zelf proberen!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:37

Ik snap heel de Pavo discussie ook niet. Dan kan je over elk merk wel een discussie gaan houden.

Mijn paarden zijn dan wel heel uniek.... Altijd al Pavo gehad, en niks aan de hand, behalve dat mn senior de 18plus echt niet te nassen vindt.
Zo voer ik ook Marstall en Cavalor. Ook bij deze niks aan de hand.

Problemen met krachtvoer krijg je vooral door mensen die van alles proberen om het proberen. Niet omdat hun paard dat nodig lijkt te hebben, of er beter van wordt, maar gewoon omdat hun dat interessant vinden.
Dit staat natuurlijk buiten allergieën.

En vergis je ook niet in de simpele vergelijking van een kind wat niet met dieren op groeit tegenover een kind dat dat wel doet. Weerstand, allergieën etc.

Maar goed. Genoeg over Pavo als krachtvoer, want dit topic draait om vitamine/mineralenkorrels.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:52

meiske1577 schreef:

Ik snap dat ook nooit zo. Ze hebben tegenwoordig hardstikke mooie produkten in hun assortiment: een vitamine brok, de Care4life, nu weer een nieuw voer. Dan nog bietenpulp en 2 andere ruwvoer produkten die hardstikke mooi zijn.
Allemaal laag in zetmeel en suiker.

Ik voer naar volle tevredenheid speedibeet. En het is dat de luzerne te hard is in de Care4life voor mijn pony anders had hij dat ook gegeten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:55

ik ben echt dik tevreden over pavo hoor.
ik geef ook wel de fibrenuggets en de fibrebeet aan mijn oude paarden
heb een tijd de pavo vital gegeven, nu even lexa tussendoor maar als dat op is ga ik weer terug op de vital.
ze zijn dan toch energieker,vrolijker,mooier in de vacht :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:40

Ik ben geen subli fan. Ik geef liever pavo dan subli.

Maar toch doet mijn haf het super op de dieetmix van subli. Naast de equilin vitamine korrels.

De rede dat hij krachtvoer krijgt is dat ik 500 gram nodig heb om z’n poeders/kruiden te mengen.

Vitalbix vind ik vrij prijzig voor die 500 gram.. en m’n haf eet vitalbix niet graag.

Dan heb je argrobs ofzo maar zo zak kost 30€ en dan moet ik steeds bestellen

Pavo care4life eet m’n haf ook niet..

En van te veel Lucerne krijgt hij jeuk (het beetje Lucerne in krachtvoer kan hij wel hebben) maar een volle schep Lucerne gaat hij schuren.

En sinds kort doe ik er water bij en wordt het een soort slobber

Mijn jonky van 2 gaat op de equilin grow. Wat ik er naast bij wilt geven weet ik nog niet. Tot nu toe eet hij alleen maar dingen wat een brokstructuur heeft. Zelf appel snapt hij nog niet

Vroeger gaf ik van pavo de brok Liga speciaal voor koudbloeden en vind de nieuwe condition ook wel erg interessant.

Nature best van pavo ging de mijne op schuren net als met de koeken miss toch te veel Lucerne

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:33

ellepel schreef:
ik ben echt dik tevreden over pavo hoor.
ik geef ook wel de fibrenuggets en de fibrebeet aan mijn oude paarden
heb een tijd de pavo vital gegeven, nu even lexa tussendoor maar als dat op is ga ik weer terug op de vital.
ze zijn dan toch energieker,vrolijker,mooier in de vacht :j

Dat vind ik nou net niet de typische pavo producten. Wij geven al jaren speedibeet in de winter en nu na verhuizing geen wiesencobs in de buurt, dus Nuggets gekozen.

Heb vd winter ook 2 paarden fibrebeet gegeven.

En een tijd geleden 2 zakken VItal geprobeerd. Maar daar gingen er 2 juist erg op jeuken, terwijl ze hier nooit jeuk hebben.

Ik heb 2x een paard gehad dat op Pavo natures best stonden dus voor verhuizen en overgang dat gehaald. Omdat het zo geweldig zou zijn, de andere ook gegeven, maar mijn hb gevoelige liep meteen rot.

Ik heb ook iets nodig om wat doorheen te doen en als ik de 1 geef, geef ik de andere ook een beetje. Meer voor even lang bezig zijn.
Maar wij kijken eerst altijd naar ruwvoer mixen.

Overigens; je moet wel kijken naar de aanbevolen hoeveelheid. Wij verkochten voer en de duurdere merken gaven aan dat je minder moest voeren, dus de dagprijs was ongeveer gelijk. Of je het daar dan mee eens bent etc, is een andere kwestie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:25

wat is dan wel een typisch pavo product?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:03

Dat bestaat niet :+
Hier alweer een paar jaar de paarden op pavo 18+ (dat was voor mijn inmiddels overleden oudje) en pavo sportsfit. Paarden kregen een halve schep per dag in totaal. Maar nu andere situatie: paard dat op de sportsfit staat is al een tijd herstellende van een peesblessure en voor het oudje is een jonkie in de plaats gekomen.
Dus toch maar weer eens voorzichtig aan het rondkijken naar een goed voer, liefst voor beide.
Er zit hier ook een dodson en horrel dealer in de buurt, een vriendin is erg te spreken over hun ultimate balancer.... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje tegen die prijs aan zit te hikken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:14

Ik geef Cavalor en Pavo. Fibreforce, Care4Life, 18+ en Vital. Wordt alles goed gegeten, geen enkele schuurt en allemaal veilig voor mijn ex-hb merrie. Maar ik hou dan wel telkens rekening met de granen ( of liever geen granen :+ ) en het suiker-zetmeel gehalte voor haar.

@ Achterom ik ben jaloers op die dodson&horrell dealer in jouw buurt :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:38

ellepel schreef:
wat is dan wel een typisch pavo product?

De muesli's en brokken.

Care for life, nuggets etc is echt inspringen op de huidige tijd en vraag. Maar ik heb ooit care for life gegeven om te proberen en vond het echt niet zo geweldig.

Maar hun commerciele aanpak is gewoon heel sterk. Je wordt niet voor niks zo groot met zoveel invloed op eigenaren,

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:46

Achterom schreef:
Hier alweer een paar jaar de paarden op pavo 18+ (dat was voor mijn inmiddels overleden oudje) en pavo sportsfit. Paarden kregen een halve schep per dag in totaal. Maar nu andere situatie: paard dat op de sportsfit staat is al een tijd herstellende van een peesblessure en voor het oudje is een jonkie in de plaats gekomen.
Dus toch maar weer eens voorzichtig aan het rondkijken naar een goed voer, liefst voor beide.
Er zit hier ook een dodson en horrel dealer in de buurt, een vriendin is erg te spreken over hun ultimate balancer.... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje tegen die prijs aan zit te hikken.

Bestaat wel. De moderne producten is commercieel gezien goede aanpak op de vraag die er steeds meer is. Maar de gehele verdere lijn van pavo zijn wel typische pavo producten qua muesli, brok en vooral de eigenaren bang maken dat ze dat allemaal nodig hebben........

18+ gegeven, want 4 oudjes 20+, maar dat kleeft aan je handen, dus leuk dat het goed is voor oudjes en zal echt wel lekker zijn, maar het is geen paardenvoer.
Gaan mn oudjes echt problemen krijgen, vind ik dat een optie, omdat die ene dag, week of maand meer dan ook niet meer uitmaakt.

Maar mijn oudjes van 21 tm 27 doen het goed op gewoon goed voer.

Dodson and Horrel is een stuk beter en vaak geef je daar minder van. Toen wij voer verkochten, rekende wij de dagprijs uit voor mensen als ze de aanbevolen hoeveelheid gaven en dan valt het vaak reuze mee.
+ je geeft minder, dus belast het darmstelsel minder. ( naast voldoende goed ruwvoer natuurlijk )

Helaas staan veel mensen in pension, waar het niet altijd werkt om minder te geven.

Zo heb ik zelf ooit ergens gestaan waar mijn voer in de voerkar stond en de moeder daar het voeren deed. Het bestond uit een groot deel ruwvoer mix en een beetje Marstall vito toen, want ik wilde tijdens de voerronde wel dat ze ook even iets kregen.
Zij vond het zielig dat ze zoveel ruwvoer kregen en had dus veel meer vito gegeven..........

Klaarzetten is dan wel belangrijk. En misschien heeft je paard iets meer of iets minder nodig dan de aanbevolen hoeveelheid, maar dat moet je proberen.
Ze rekenen met gemiddelden en tabellen die zeker niet voor elk paard gelden. Vaker niet dan wel.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:09

superpony schreef:
Achterom schreef:

Bestaat wel. De moderne producten is commercieel gezien goede aanpak op de vraag die er steeds meer is. Maar de gehele verdere lijn van pavo zijn wel typische pavo producten qua muesli, brok en vooral de eigenaren bang maken dat ze dat allemaal nodig hebben........

18+ gegeven, want 4 oudjes 20+, maar dat kleeft aan je handen, dus leuk dat het goed is voor oudjes en zal echt wel lekker zijn, maar het is geen paardenvoer.
Gaan mn oudjes echt problemen krijgen, vind ik dat een optie, omdat die ene dag, week of maand meer dan ook niet meer uitmaakt.

Maar mijn oudjes van 21 tm 27 doen het goed op gewoon goed voer.

Dodson and Horrel is een stuk beter en vaak geef je daar minder van. Toen wij voer verkochten, rekende wij de dagprijs uit voor mensen als ze de aanbevolen hoeveelheid gaven en dan valt het vaak reuze mee.
+ je geeft minder, dus belast het darmstelsel minder. ( naast voldoende goed ruwvoer natuurlijk )

Helaas staan veel mensen in pension, waar het niet altijd werkt om minder te geven.

Zo heb ik zelf ooit ergens gestaan waar mijn voer in de voerkar stond en de moeder daar het voeren deed. Het bestond uit een groot deel ruwvoer mix en een beetje Marstall vito toen, want ik wilde tijdens de voerronde wel dat ze ook even iets kregen.
Zij vond het zielig dat ze zoveel ruwvoer kregen en had dus veel meer vito gegeven..........

Klaarzetten is dan wel belangrijk. En misschien heeft je paard iets meer of iets minder nodig dan de aanbevolen hoeveelheid, maar dat moet je proberen.
Ze rekenen met gemiddelden en tabellen die zeker niet voor elk paard gelden. Vaker niet dan wel.

En dat is de reden waarom het andere paard ook Bietenpulp krijgt, heel klein beetje weliswaar, omdat ik het zielig vindt om hem niets te geven als het ene paard wel krijgt. (Maar ik vind het ook zielig voor de pinken want die slaan ook aan als ze de paarden zien en horen reageren. Dus daar doe ik dan maar het ruwvoer omgooien en dan denken ze dat ze nieuw hebben gekregen, haha) (andersom werkt het precies zo, als de pinken krachtvoer krijgen, slaan de paarden aan. Die krijgen dan een plukkie hooi van de boer)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:19

Weet iemand hoeveel/hoelang je je paard moet laten likken van een Horslyx om de benodigde vitaminen binnen te krijgen? In de productbeschrijving stond dat dit voldoene vitaminen/mineralen aanvulling zou zijn bovenop enkel hooi/gras.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:36

nanoukkie schreef:
Weet iemand hoeveel/hoelang je je paard moet laten likken van een Horslyx om de benodigde vitaminen binnen te krijgen? In de productbeschrijving stond dat dit voldoene vitaminen/mineralen aanvulling zou zijn bovenop enkel hooi/gras.

Zou dat werkelijk werken? Ik weet zeker dat ons andere paard blijft likken. Doet hij nl met mineralen likstenen ook. Gewoon blik op oneindig en gaan...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:43

Caritas, bietenpulp is voor veel mensen in pension ook lastig om te laten geven. Zeker zomers wanneer het warmer is.

Wij geven speedibeet va September, dus ook een pavo product, maar hij wordt beter gegeten dan de andere bietenpulp. Stoppen daar altijd in April weer mee. Maar staan 24/7 buiten zonder dekens, dus kunnen dat extra goed gebruiken.

Nanoukkie, ik denk heeeeel lang. Ten eerste weet je niet of je paard tekorten heeft en welke en ten tweede weet je niet wat hij oplikt en hoeveel van wat etc. Zou er als echte nodige aanvulling niet op inzetten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:12

Yvank_ schreef:
Dat is nu natuurlijk niet meer te vergelijken. Ik heb dezelfde ervaringen gehad op pavo standaard brok en muesli. Inmiddels heeft pavo ook niet stilgezeten en heeft enorm veel gedaan aan suikers en zetmeel in voer en andere troep en hebben nu ook gewoon hele mooie producten. Ik was er nooit fan van en toch staat mijn paard nu al de hele winter deels op pavo voer en nu helemaal en doet het er geweldig op.

Dit, ik vond het altijd troep maar de vital brokjes vind ik zo onwijs goed, net als de nuggets en de speedibeet

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:28

Welke vm brok is beter, als je moest kiezen tussen Marstall Force en Pavo Vital?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:10

Voeren hier okk mensen jepaardgezondenfit?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:32

Muze schreef:
Voeren hier okk mensen jepaardgezondenfit?

Ik voer dit op moment maar nog niet zo heel lang om effect te zien.

Maar denk dat ik toch terug ga op equilin. Heb niet echt een rede meer gevoel

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:08

Ok. Bij de mijne is deze uitgemeten.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:16

ik heb jullie hulp nodig.
welke vitaminebrok is nou echt lekker?
paard staat onbeperkt hooi te eten in een kudde op de paddoc, doet wegens blessure momenteel helemaal niets en is dus te dik.
ze heeft jarenlang naar volle tevredenheid vitalbix met een hand lucerne gegeten. van de winter at ze het al minder tot niet en heb ik voor de verandering een zak pavo vital gehaald. voordeel daarvan is dat ze maar de helft hoeft te eten... nadeel is dat ze 100g vital brokjes nog veel te veel vind -O-
wat ik er ook doorheen meng, lucerne vind ze niet zo veel aan, stop ik er een hand muesli door vist ze de muesli tussen de vital vandaan en sta ik daar na een half uur met een bergje pavo vital die mevrouw weigert te eten. dit een tijdje opgelost door het te weken, dan ging ongeveer de helft er met lange tanden in...
vandaag maar eens gemixt met een hand in stukjes geknipt gras... het gras peutert ze ertussenuit en als het te veel moeite word laat ze het staan. gras zonder brokken ertussen gaat er als zoete koek in.

het probleem is dat ze 24/7 kan eten jaarrond. dus ze heeft nooit "honger" toen ze nog wat deed had ze na 2 uur tutten en rijden nog wel de motivatie om in ieder geval de helft op te eten (van die 100g -O- ) maar nu ze niets mag is zelfs die motivatie weg.

wegens haar omvang en gebrek aan werk mag ze niet te veel calorieen maar alleen hooi vind ik ook niet ideaal. wegens tegen spierbevangenheid aangezeten te hebben door gras krijgt ze dat niet en haar alleen zetten met beperkt hooi is ook geen optie.

welke vitaminebrok is nou echt lekker? liefst iets waarvan ik niet zo veel hoef te geven. veel eet ze toch niet op. vitalbix DC en pavo vital zijn blijkbaar vies en vallen dus af.
wie heeft de gouden tip?