Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:43

Tinkels schreef:
Normaalbrok Plus en de Weidebrok Plus...

Ook een poosje de superbrok Plus gevoerd toen de weerstand wat minder was..
Vriendin van me, haar belg had chronische mok volgens de dierenarts.. nu met de Superbrok Plus helemaal over! Ze is nu overgestapt op de Normaalbrok en het blijft goed.

Fijn dat ze het er zo goed op doet!

Zit zelf nog een beetje te twijfelen welke brok ik zou nemen als ik op HH zou overstappen.
Het gaat om een Shet die circa 4 keer in de week arbeid verricht. Hij staat voor de kar (soms wel flinke buitenritten) en wordt regelmatig gelongeerd of er wordt flink met hem gefietst. Hij is wel iets wat aan de dikke kant.

Tinkels

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:55

Dan denk ik aan de basis of de normaal.. en dan niet de plus variant.

De plus staat voor extra omega olie.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:02

Tinkels schreef:
Dan denk ik aan de basis of de normaal.. en dan niet de plus variant.

De plus staat voor extra omega olie.

Aha, daar staat de plus dus voor :Y) .
Dank voor je advies, ik denk er nog even over na, op zich denk ik dat wat extra's weinig kwaad van in dit geval (geen extra suiker oid) dus ik denk dat ik voor de normaal ga, maar dat zie ik wel weer als mijn huidige voer op is.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:28

Op zaterdag 22 november as geef ik een gratis lezing voor paarden eigenaren over mijn bioresonantie praktijk voor dieren, je bent van harte welkom. er is ook een gast spreker aanwezig over natuurlijke voeding bij paarden (de HH grasbrok)! Pb me je emailadres voor de digitale uitnodiging met alle info.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:10

O da's lekker in de buurt Josefien, hoe laat is dat?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:36

dat is van 10-12.30 uur! waar woon je?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:17

Zijn er hier ook mensen die hun paard voeren op de manier van paardnatuurlijk, d.w.z. alleen goede kwaliteit hooi en een liksteen en verder dus géén supplement/vitaminekorrel (laat staan krachtvoer)? En dan heb ik het over paarden die (recreatief) bereden worden?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:25

Sonja89 schreef:
Zijn er hier ook mensen die hun paard voeren op de manier van paardnatuurlijk, d.w.z. alleen goede kwaliteit hooi en een liksteen en verder dus géén supplement/vitaminekorrel (laat staan krachtvoer)? En dan heb ik het over paarden die (recreatief) bereden worden?

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar, hoewel ik het zelf überhaupt nooit heb geprobeerd.
Puur omdat een paard alleen voor de behoefte van natrium aan zo'n steen likt en niet voor de behoefte van mineralen -werd mij verteld-.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:39

Als je een zoutblok hebt kom je idd niet verder dan zou behoefte... als je een mineralen blok hebt krijgen ze meer binnen natuurlijk maar vanuit welke behoefte ze hem gebruiken... :?

Maar ik heb vroeger voldoende dieren gereden die puur wei, hooi en en zo,n rood mineralenblok kregen.
Zelf heb ik liever een korreltje om bij te geven omdat ik dan weet wat er binnenkomt en een liksteen irritant is... naast dat sommige dieren hem niet gebruiken, anderen overmatig , word zo'n ding ook ranzig of smelt de helft weg door rege etc.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:58

Ik heb de liksteen gekocht van paard natuurlijk, vorig jaar (2 dus behoorlijk prijzig), de eerste is gewoon weggesmolten buiten want ze deden er niets mee en de tweede nu is wel een aardig eind op, dus ze hebben het licht gezien,.
Heb nu de liksteen van puur paardenvoer waar ik ook de grasbrokjes van voer, die beginnen ze nu ook te waarderen. En in de wei hangt de Himalaya steen, boven de waterbak, dus dat drupt dan ook daarin..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:17

Helaas zit er in ruwvoer alleen niet meer voldoende vitaminen en mineralen om paarden en pony's te voorzien van alles wat ze nodig hebben. Een liksteen bestaat voor gemiddeld voor 95% uit natrium, zout, en vult dus niet alles aan wat te weinig in ruwvoer zit!

De tekorten in ruwvoer blijkt uit onderzoek van het CBV (Centraal Bureau voor de Veevoeding) 2012. Zij hebben onderzoek verricht naar de voedingswaarde van ruwvoer voor paarden. Op 26 september 2012 hielden ze een themabijeenkomst over de Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden. Hier werd de totstandkoming van de (eerste!) Nederlandse voedernormen gepresenteerd door het CVB en ook werd de voorziening van nutriënten bij paarden en voeding in het algemeen besproken, super interessant!

Maar dat een paard tekorten heeft, hoeft ook niet te betekenen dat hij ziek zou zijn of worden. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groete en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17 enz enz.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:14

Ik denk dat het ook wel belangerijk is dat een paard voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt,maar vind het wel een lastig iets hoor..Ik heb een poos een hoogedoseerd supplement zonder ijzer ect gegeven en dat ging hier echt niet goed..Mijn 11 jarige merrie werd ipv beter slechter,zij werd veel stijver in haar spieren en werd hoefbevangen..Mijn 20 jarige kreeg een hele slechte vacht waardoor ik aan cushing begon te denken..Je weet natuurlijk nooit zeker of het daardoor is gekomen,maar het heeft wel iets getriggerd denk ik..Ik durf nu ook niet meer zomaar iets te geven..Ze hadden wel magnesium en vit E tekort dus nu krijgen ze een beetje voer(equi Magic)naar behoefte vit E en magnesium en ik heb een paardnatuurlijk liksteen..Dit gaat veel beter en het gaat nu ook goed met ze..Ik heb dus zowiezo mijn vraagtekens bij die hoge doseringen van vitaminen/mineralen waar ze vaak een tekort van zouden kunnen hebben..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:25

Een overschot aan bepaalde mineralen of vitaminen kan het paard belasten en is vaak even schadelijk als een tekort. Het fijne aan Fibra vind ik dat het afgestemd is op het Nederlandse ruwvoer wat aan paarden gevoerd wordt. Fibra heeft net nog wat aanpassingen gedaan, onder andere het ijzergehalte verlaagd: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/17-nieuws

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:34

Van fibra vind ik het dan weer jammer dat er maïs en wortel in zit. Wortel geven we zelf al genoeg en paarden aten in de natuur toch ook geen maïs?

Vitaminen voeren, zeker, ik geloof wel in die onderzoeken. Maar dan wel op een zo natuurlijk mogelijke manier...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:40

aten ze wel wortels in de natuur dan? ;)

hitte bewerkte mais kan een paard heel goed mee overweg en bevat dingen die belangrijk zijn in de voeding van een paard zoals vitamine a en essentiële vetzuren.

Niet hitte bewerkte mais is niet goed voor een paard! Het is dan moeilijk afbreekbaar en de kans bestaat dat het onafgebroken doorstroomt naar de dikedarm, daar is het een goede bron voor de slechte bacterien waardoor het de darmflora verstoord en koliek kan ontstaan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:47

Nee, daarom hoef ik ze niet ook nog eens in het voer te hebben. Een wortel als beloning vind ik meer dan genoeg. Paarden kunnen vast met van alles overweg, maar ik wil graag zo dicht mogelijk aansluiten bij de natuur.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:12

Ben toch ook van mening dat verhitte dingen etc niet echt natuurlijk zijn..
Wortel bevat behoorlijk veel suikers dus die heb ik inmiddels helemaal geschrapt. Ik geef nu sinds 2 maanden de HH weideplus grasbrokjes, doe er nu in deze periode wel olie overheen (lijnzaad x zonnebloem 1:3),dan voor Jodi zijn artrose zijn supplementen erbij, met hooi van eigen land, overdag 8 u strookbegrazing in wei en dan in de paddock, geregeld een voerbal met agrobs grasbrokken erin. Rock (krijgt maar klein handje) schuurt niet meer, Jodi (Quarter en hittepetit) is stuk relaxter dujs mij bevalt dit erg goed. Heb voorheen ook al matig suikers gevoerd maar wel altijd met granen (spelt) en mais etc. ze moesten even wennen, vooral rocky (Jodi eet nog wel vloeibaar beton haha)maar de hoofden komen nu niet meer uit de emmers met eten.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:17

Wortel veel suiker??

wortel bevat 4% suiker! Dat is minder dan in ruwvoer waar tussen de 5 en 15% suiker in zit. Appelen bevatten 10% suiker.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:26

Haha ben wel benieuwd hoe dat fabeltje de wereld in is gekomen?!Het valt me wel op dat er vaak meer dingen worden geroepen die dan als waarheid worden aangenomen,zonder dat mensen zich er zelf in verdiepen..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:23

hm mijn dierenarts heeft dit altijd gezegd en ik merkte aan de paarden die ik vroeger reed dat als ze winterwortelen kregen, dat ze werkelijk te veel energie kregen (heet werden zelfs, waren rustige Friezen). ik weet dat er vrij veel fructose aanwezig is in winterwortel maar percentage zou ik moeten opzoeken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:54

Josefien schreef:

Eet jij zelf ook alleen rauwe aardappel? En ongekookt ei?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:42

Djilna schreef:
Josefien schreef:

Eet jij zelf ook alleen rauwe aardappel? En ongekookt ei?

Nee, maar een paard is een paard en een mens is een mens... niet met elkaar te vergelijken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:59

Ja en nee. Wij eten ook producten die we van oorsprong niet zouden (kunnen) eten, maar door het op een bepaalde manier te bereiden kunnen we die voedingsstoffen er wel uithalen. Is dat dan meteen allemaal slecht? En dat vind ik zelf zowel voor de mens als voor een paard gelden. Hoe verschillend we verder spijsverteringstechnisch dan ook zijn.

Natuurlijk is voor 80-90% van de paarden een goede kwaliteit ruwvoer en een aanvulling in bepaalde vit/mineralen al ruim voldoende voeding en overvoeren veel mensen hun paard (vandaar dat er zoveel te dik zijn).
Maar als je dan wel een aanvulling nodig hebt is het wel fijn als een paard dat wat je aanbiedt ook goed kan benutten. Onbewerkte gerst kan een paard amper verteren, terwijl gebroken of gepoft het ineens een prima lichtverteerbaar voer maakt.
Maar goed, gelukkig is er genoeg te kiezen om naar eigen voorkeur te kunnen voeren :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:04

Tja... groenten uit pot zijn echt niet ongezond, maar verse groenten zijn nog altijd beter. Mijn hond functioneerde op brokken, maar doet het nog beter op natuurlijke voeding.

Ik ben dus op zoek naar een natuurlijke manier om vitaminen en mineralen bij te geven, in plaats van een synthetische manier. Maar natuurlijk hoeft van mij niet iedereen dat te doen :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:23

Alle granen in paardenvoer zijn niet natuurlijk ;)
Daarom voer ik van Healthy Herbs, zit geen graan in... maar wel verschillende soorten grassen, struiken etc. Geen toegevoegde suikers/zout.