[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:11

Wat voor prijskaartje hing daar toen aan (kan evt ook via pb hoor Lachen ).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:42

Dat zou ik echt niet meer weten, maar ik geloof niet dat het overdreven duur was.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:51

Als het echt schrikbarend was geweest wist je het vast nog wel Haha! Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel belangrijk vind om zeker te weten dat je paard insulineresistentie heeft of niet, dan weet je het tenminste echt zeker. Nou als ik de info van mijn DA heb zal ik 't ff op het forum zetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:08

Niet dat geld een rol speelt, maar dan kan ik er rekening mee houden met mijn uitgaven Knipoog . Zal het eens met mijn dierenarts overleggen...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:58

ik wilde net bij piafferuitersport die graaskorf aanschaffen, zag ik dat je geen maat kon selecteren,
heb je daar maar 1 maat voor voor die graaskorven?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:06

Via proruiter.nl kan je maat pony, cob en full selecteren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:13

Paardendrogist heeft ook verschillende maten. Moet ook wel natuurlijk, een shet is heel wat anders dan een Belg Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:52

oke bedankt, ja daarom vond ik het al raar dat ze dat niet hadden Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:28

ik ga denk maar de full kopen dan kan ie tenminste nog normaal kauwen enzo

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:21

Inderdaad! Daarom heb ik nu ook een full, de cob paste precies om haar snuit, dus dat schuurde met kauwen...

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:55

Waar op het internet stond ook alweer dat stuk dat je paarden juist onbeperkt hooi moet geven zodat ze afvallen?
Omdat ze met soms wat hooi juist alles als vetreserves opslaan ofzo.

Ik dacht op paardnatuurlijk maar kan het helemaal niet terugvinden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:25

Dat artikel staat inderdaad ergens op paardnatuurlijk. Ik vind paardnatuurlijk altijd lastig zoeken.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:50

heb de graaskorf woensdag besteld maar nog niet binnen,
zag dat ze hem bij prouiter nu 5 euro duurder hebben gemaakt Knipoog
ipv 15 euro naar 20 euro, heb ik ff geluk dat ik hem al besteld had Nagelbijten / Gniffelen

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:33

hallo allemaal,ik meld me natuurlijk niks voor niks aan bij dit topic Haha!.
Dus hier mijn verhaal: ik heb sinds 3 jaar een eigen pony,ze is nooit super slank geweest( al helemaal niet toen we haar kregen,toen leek ze net drachtig) maar nu was ze dus helemaal niet goed in haar rug naja fysio bij geweest okee zadel bleek ook helemaal niet goed te ligen dus wij zadelmaker bij gehaald en die adviseert ons dus een nieuw zadel.voor mij wel leuk maar me lerares zij ook ze zal ooit supper slank blijven ze zal altijd wel schommelen,dus zij ze neem een zadel dat een beetje mee groeit. maar mijn vraag is heeft iemand een misschien tips om haar een beetje op het zelfde gewicht te houden ? Ik hou dit topic goed in de gaten Knipoog hier nog een beetje info over haar: het is een merrie van 8 jaar nu,heeft aanleg om dik te worden,gaat in de zomer gewoon vollop het land op,krijgt niet veel bix,krijgt ongeveer normaal hoeveelheid kuil.
op het moment rij ik haar niet vanwege geen passend zadel,ik longeer haar wel met de pesoateugel.
ik hoop dat dit genoeg informatie is om tips te geven Lachen

Liefs.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:38

tessii1991 schreef:
heb de graaskorf woensdag besteld maar nog niet binnen,
zag dat ze hem bij prouiter nu 5 euro duurder hebben gemaakt Knipoog
ipv 15 euro naar 20 euro, heb ik ff geluk dat ik hem al besteld had Nagelbijten / Gniffelen

ik heb ook bij den besten in hierden even stil gestaan bij een muilkorf voor in de weide zodat ze iets minder kan eten.
is dit ook niet een goede manier in combinatie met veel beweging een aangepast voer schema en gewoon vollop de wei op maar dan met zo'n muilkorf om af te vallen ? ( sorry als me zin niet helemaal goed is !)

Liefs.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:19

LoveJessie schreef:
hallo allemaal,ik meld me natuurlijk niks voor niks aan bij dit topic Haha!.
Dus hier mijn verhaal: ik heb sinds 3 jaar een eigen pony,ze is nooit super slank geweest( al helemaal niet toen we haar kregen,toen leek ze net drachtig) maar nu was ze dus helemaal niet goed in haar rug naja fysio bij geweest okee zadel bleek ook helemaal niet goed te ligen dus wij zadelmaker bij gehaald en die adviseert ons dus een nieuw zadel.voor mij wel leuk maar me lerares zij ook ze zal ooit supper slank blijven ze zal altijd wel schommelen,dus zij ze neem een zadel dat een beetje mee groeit. maar mijn vraag is heeft iemand een misschien tips om haar een beetje op het zelfde gewicht te houden ? Ik hou dit topic goed in de gaten Knipoog hier nog een beetje info over haar: het is een merrie van 8 jaar nu,heeft aanleg om dik te worden,gaat in de zomer gewoon vollop het land op,krijgt niet veel bix,krijgt ongeveer normaal hoeveelheid kuil.
op het moment rij ik haar niet vanwege geen passend zadel,ik longeer haar wel met de pesoateugel.
ik hoop dat dit genoeg informatie is om tips te geven Lachen

Liefs.

wat voor weide heeft ze tot haar beschikking, en hoeveel kilo is een 'normale hoeveelheid' kuil? kuil is voor paarden die makkelijk dik worden zowiezo af te raden, oud stengelig hooi is vele malen beter. de weide dient uit 'schraal' gras te bestaan, dus niet van die malse groene zoete sprieten.
en ieder paard is mooi slank te krijgen/ houden, voeren is daar slechts één onderdeel van.

heb je al eens bloed laten testen? paarden die moeilijk afvallen hebben dikwijls de verhoudingen in het lichaam 'scheef staan'. wij hebben er ook zo één, die valt amper af, wat je ook doet, en heeft het met werken vrij snel zwaar. zij staat nu op een magnesiumkuur, de bijhorende info hiervan staat o.a. op 'www.paardnatuurlijk.nl'.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:53

Ik zit op het moment ook met een te dikke haflinger.
Hoe moet echt afvallen en is gevoelig voor bevangenheid.Hij krijgt 1 pavo koek op een dag. Wat hooi en 2 keer per dag 1 klein handje pavo enjoy.
Waar ik binnenkort ook mee ga stoppen (morgen)
Hij staat elke dag een paar uur op het land maar met graasmasker.
Wie heeft tips?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:58

OohafoO schreef:
Ik zit op het moment ook met een te dikke haflinger.
Hoe moet echt afvallen en is gevoelig voor bevangenheid.Hij krijgt 1 pavo koek op een dag. Wat hooi en 2 keer per dag 1 klein handje pavo enjoy.
Waar ik binnenkort ook mee ga stoppen (morgen)
Hij staat elke dag een paar uur op het land maar met graasmasker.
Wie heeft tips?

ik zou in ieder geval uitkijken met de pavokoeken, hierin zit een hoop suiker wat de kans op hoefbevangenheid groter maakt, en zelfs net de druppel kan zijn om dit te triggeren. wij zitten ook met een heel dikke haf welke momenteel met een graaskorf om loopt, en hebben alles met een hoger suikergehalte uit haar dieet geschrapt. zo ook de pavokoeken. we zijn aan het rondkijken voor een suikerarme brok oid, en het paardje staat nu ook aan een magnesiumkuur.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:08

Maar voor je magnesium gaat geven moet je tog eerst weten of er een te kort aan is?
Werkt het bij jou haf met een graaskorf. Dit is het eerste jaar dat hij weer het land op gaat. We zijn nu rustig aan het opbouwen maar ik vind het best wel eng eigelijk

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:49

de graaskorf doet het bij ons prima, ze kan nu minder grote hoeveelheden voedsel tegelijk naar binnen werken, maar wel gewoon goed eten.
als je de dosering magnesium laag houdt is er geen probleem, evt. overschotten worden gewoon uitgeplast. wel is het belangrijk om dan van tevoren te weten of je paard geen nierproblemen heeft. wij zien wel degelijk verschil, het paardje is frisser en minder sloom, we gaan nu op korte termijn het werk weer lichtjes oppakken, ze is er een tijdje uitgeweest nu wegens omstandigheden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:21

Ik ga dit denk ik ook doen.
Zie je al snel de verbetering?
Hoe dien je de magnesium toe?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:58

ik heb het idee dat het nu al verschil maakt, hoewel het lastig te zeggen is omdat Mone meerdere probleempjes had. ze wilde niets meer, niet lopen etc.
nu is ze al flink wat energieker en drukker, wat erop kan duiden dat de magnesium nu al invloed heeft op de spieren. dit is heel goed mogelijk.

wij moeten het dwangvoederen, bij het magnesium hoort een heel dieet om het goed te laten werken, en Mone mocht zowiezo al geen krachtvoer hebben, dus nu al helemaal niet. los neemt ze het niet, ze vindt het echt te goor. wij mengen het met water in een oude schoongemaakte wormenspuit en spuiten het mengsel zo achter in de mond. leuk vindt ze het niet maar het is 'for the good cause'.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:45

ik heb graaskorf binnen, ga hem van de week omdaoen, gaatje is wel errug klein.
maargoed heb gezien jullie ervaringen vertrouwen in dat het goed komt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:02

tessii1991 schreef:
ik heb graaskorf binnen, ga hem van de week omdaoen, gaatje is wel errug klein.
maargoed heb gezien jullie ervaringen vertrouwen in dat het goed komt Knipoog

in het begin kon Mone er niet mee eten, maar later ging dat erg goed, en dan is dat gaatje ook écht groot zat. wij hadden het bij haar eerste korf groter gemaakt om haar ermee te leren eten, maar dat ging uiteindelijk net zo hard als zonder korf, dus hebben we er nog één gekocht waarvan we het gat niet vergroot hebben.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 00:30

hoi
ik meld me ook....
mijn d pony van bijna 10 is echt heel dik,
vandaag op wedstrijd wel 100 keer gehoord wat is ze dik..
ze is ook echt rond!!
ze staat op heel kaal gras, bijna niets,
en anders paddock.
krijgt 4 keer per dag kleine portie hooi/kuil.
verder 1/2 biks en ook 1/2 muesli.
wat doe ik verkeerd?
verder krijgt ze elke dag genoeg beweging!

ik zal snel een foto maken en plaatsen..
vind het zo vervelend dat ik haar niet slanker krijg..