melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:25

Heb niet het hele topic doorgeworsteld. Maar merk gewoon steeds weer op dat de gemiddelde paardeneigenaar heel ouderwerts blijft voeren. Wees voorzichtig met 100% hele granen voeren . En dan bedoel ik niet alleen mee dat je wel supplementen erbij moet voeren ,maar om de granen zelf. De hele granen zijn lastig te verteren door paarden, kijk maar naar de hoeveelheid hele granen die in de mest achter blijft. Omdat granen zo lastig te verteren zijn, is de maag en dunnendarm voornamelijk bezig met het breken van de graan en hebben geen kans meer om de voedingsstoffen eruit te halen. Dat komt uit in de dikke darm, die er weer niet voor gemaakt is. In de dikke darm ontstaan zuren die weer verantwoordelijk zijn voor verzuurde spieren en hoefbevangenheid. Het is dus een ouderwets gegeven dat je paarden met spier problemen en hoefbevangenheid alleen granen mag geven, sterker nog, nu is aangetoont dat het gevaarlijk is.
Dat is dus de reden waarom je beter gebroken/geplette granen kan gebruiken, of granen welke een warmte behandeling heeft ondergaan. Dan kan de maag en dunnedarm gelijk mee aan de slag waar ze voor gemaakt zijn.

Over knoflook en zeewier kan ik alleen zeggen, voeren met mate en pas op met overige supplementen die je al geeft. Dus geen zeewier geven en flink schep zout met jodium..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:28

ik weet wel dat ik vrij lang zeewier heb gevoerd,als er iemand hier was die wat had dan zei ik ga zeewier voeren. Haha!
en wat botervlieg zegt dat klopt,ik gaf het zelf ook als kuur, ik kocht 1 pot voerde dat op en dan stopte ik er mee, ik gaf t dus alleen in de winter erbij

ik ben er zelf mee gestopt omdat mijn pony altijd zo ontzettend druk werd van zeewier,ik heb in topics ook wel es gezegd dat ik het idee had dat het op de schildklier kon werken.
nu achteraf bekeken zou dat dus best wel es zo zijn. Knipoog
ik ga zelf eerst es wat meer dingen uitzoeken,ik vind zo ontieglijk veel info op die engelse site's over voeding,supplementen etc..
ik las ook al egrens dat als je dus niet de precieze hoevelheid vitaminen en mineralen weet die jouw dier nodig heeft er dus behoorlijke tekorten kunnen onstaan of juist overschotten,met alle problemen die daarbij horen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:47

Toen ik nog niet van die haringen wist,
kwam ik eens bij een oude dame met IJslanders.
Die vertelde dat ze overgebleven broodjes ham
(van een zakenlunch, begrafenis e.d.)
aan de paarden gaf. Aten ze nog graag ook. Gestoord

Mijn IJs heeft een keer een ijsje uit m'n hand weggehapt.
En ik was een keer met hem bij een vriendin in de tuin;
ze zat aan de rum-cola en daar was hij erg in geïnteresseerd.
Ze gaf hem de ijsblokjes uit haar glas. Mjam, slurp, crunch, crunch.
Malloot. Haha!

Dat was wel zo'n beetje alle gekkigheid, hoor.
Verder wordt hij zorgvuldig gevoerd.

Ik zet altijd bakken met biologische brokjes + toevoegingen klaar voor de boer
om uit te scheppen (1/4 schep per dag). Daar zit ook zeewier bij. Een klein handje op
ca. 5 kilo.

Als hij het niet meer nodig heeft stop ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:36

Hangt denk ik ook af van de hoeveelheid die je voert. Connor krijgt 2 theelepeltjes knoflook zeewier per dag, dus een theelepeltje van elk per dag op ruim 600 kilo.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:54

eleonoor, wat houdt dat ouderwets voeren precies in dan?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:58

Pellie, ouderwets gedacht is dat granen goed is voor paarden die snel spierbevangen zijn of hoefbevangen. Ouderwets is dus dat gedacht werd dat eiwitten de boosdoener is in deze gevallen. Maar nu blijkt juist dat de fructaan (suikers) en zetmeel in granen, rijk gras e.d. de boosdoeners zijn. Bel maar een willekeurige voerleverancier en 80% zal je de ouderwetse tip geven granen te voeren ipv bewerkte granen (in een muesli waar geen hele granen in zitten of brok).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:06

ah oké dát bedoel je!! ja het is nog amper bekend dat er andere factoren meespelen in die ziektes. dat zal ook nog wel een tijd duren.

zo ben ik al in debat met mijn hooi-man, die heeft nog speciale weides met van dat moderne snel groei gras, en verkoopt het als paardenhooi. gelukkig heeft hij ook ander hooi maar het is niet goed dat hij het niet weet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:15

modern snelgroeiend gras? Wat moet ik me daarbei voorstellen. kan me niet indenken dat dat echt gezond is, dan zou je steeds voorjaarsgras hebben of zo barstens vol slechte dingen.

De uitleg over de granen is ook wat de Waibierhoeve ons vertelde. Daarom krijgt Connor ook alleen geplette haver ipv hele haver. Het is veel economischer te verteren omdat de voedingsstoffen gemakkelijker vrijkomen.

Hetzelfde bij de mens trouwens ook, havermout in proncipe geplette gekookte haver is lekker maar een hele graankorrel in je brood komt er aan de achterkant net zo uit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:51

ik weet niet hoe die rassen heten maar het is een dik, stevig grassoort, van brede donkergroene sprieten en het groeit gewoon ongelovelijk hard Nagelbijten / Gniffelen maar het komt niet tot een bloei, maar de bladeren zijn met gemak 20 cm voordat het gemaaid wordt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:59

Engels raaigras.......denk ik.... in Baarle Nassau hebben ze daar hele velden mee staan, mij is verteld dat als je daar een paard in laat grazen dat ie na een paar uur dood neervalt

Dat jullie trouwens haver voeren, ik zoek speciaal voer uit zonder ook maar 1 korreltje haver, Norikers worden helemaal gek van haver......

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:33

@Ellepel, dank voor je link, ik voer ook heel enthiousiast zeewier, ik moet zeggen dan mijn enthiousasme wel wat getemperd is....geloof dat ik ga afbouwen en stoppen met die handel. Scheve mond

@Elenoor, ik sluit me bij je aan. Vroeger werden vooral granen gevoerd omdat het voorhanden was en een goed alternatief leek voor de paarden die geen tijd hadden om te grazen, domweg omdat ze moesten werken (heb het al eens eerder gezegd in dit topic)
Vroeger was beslist niet alles beter, want ook de zogenaamde 'molenaarsziekte' is een gevolg van dat granenvoeren. Het komt erop neer dat de paarden een calciumtekort krijgen en daardoor problemen krijgen met hun skelet.
Bovendien is het idd zetmeel, en dus koolhydraten, en dus risico op bevangenheden.
Niet voor niets is de term 'maandagziekte' (spierbevangenheid) ook zo'n kreet van 'vroeger' (vraag elk willekeurig 'mannetje' ernaar en ze weten wat het is hoor)
Reden: gewoon doorvoeren terwijl er op zondag niet werd gewerkt. En op maandag had je dan de ellende.
En dat sprookje over eiwitten die zorgen voor hoefbevangenheid....ik hoop dat dat nu eindelijk eens de wereld uitgeholpen wordt. De echte oorzaak is fructaan idd!
Tuurlijk is teveel eiwitten ook niet goed, maar er zijn nog zoveel misverstanden....

@Morrie, idd Engels raaigras en Italiaans raaigras. Dat zijn soorten die gekweekt worden als productiegras, vooral voor koeien.
Het zit ook in de meeste graszadenmengsels waar weiden mee worden ingezaaid, ook die waar paarden lopen.. Engels raaigras is ook heel sterk, al die soorten die goed zijn voor paarden houden het niet zolang uit...tenzij je 10 ha hebt, dan kan het prima maar anders kan het niet goed tegen intensieve begrazing.
Dat is ook de ellende: wij houden onze paarden op van die postzegels (oneerbiedig gezegd Haha! ) terwijl ze, als je het 'natural' bekijkt, ze eigenlijk een enorme oppervlakte zouden moeten hebben. Dan kun je het redden met langzaam groeiend, structuurrijk gras.
Helaas lukt dat in veel gevallen niet.
Dus ik denk dat een paard laten grazen in zo'n veld en dan na een paar uur dood neervallen een ienie minie overdreven is.... Bloos

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:54

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:05

Morrie, haver gaat bij Connor goed, maar dan heb je het dus ook maar over maximaal 200 gram per dag als hij geen gras krijgt. Het is net het verschil in pit en conditie met werken. Maar ga ik ietsje meer voeren wordt hij totaal oncontroleerbaar lomp en heet.

raaigras ken ik wel, een boer heeft ooit gezegd van dat spul in de wei dat het typisch koeiengras is wat zowiezo voor paarden al moeilijk eetbaar is en voor hem onkruid in zijn wei.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:16

interessant artikel. Ecologisch geteelt gras en hooi bevat dus meer suikers ed dan bemest hooi. Totaal tegenovergesteld aan de eiwitgehaltes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:48

interessant artikel, maar eh...hoe meer we lezen, hoe ingewikkelder het wordt Knipoog
Ik voer Kinke St Hippolyt (neemt mn vader af en toe mee uit Duitsland) maar had gisteren aan Rene Wielens gevraagd of er verkooppunten van St Hippolyt en Dodson & Horrell bij mij in de buurt zijn en tadaaaa...blijkt er een verkooppunt van Dodson & Horrell in Assen te zijn (Udding diervoeders), zo'n 15 km. van mijn huis Haha!
Heb dus net maar even een zak gehaald, de laatste van het soort wat ik wilde hebben Bloos
Ze hebben dus lang niet alle soorten op voorraad, dus van tevoren even bellen is wel zo verstandig Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:00

Citaat:
maar eh...hoe meer we lezen, hoe ingewikkelder het wordt

dus niet teveel gaan lezen... Knipoog

hey wat goed dat ze in assen dat verkopen?
zeker bij Udding?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:12

klopt Ellepel Lachen

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:31

Hoe komen we nu bij Dodson & Horrell terecht?
Is dat voer melassevrij?
Welk type voer je ervan?
Heb de Fiber P en Pasture mix gegeven maar je kunt het hier in de buurt niet meer krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:46

we komen bij D&H terecht omdat dat merk in dit topic al vaker genoemd is Lachen
Ik ga de leisure mix voeren (wou eigenlijk de safe&sound, maar die hadden ze niet meer). Bij mijn weten zit er geen melasse in. Ik zal die duitse website even opzoeken, daar staan meer details mbt de ingredienten.

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:36

Super, bedankt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:40

gevonden! (moet wel de meest waardeloze sitenaam zijn die je kunt bedenken) Knipoog
ik ga dit dus voeren:
http://www.horse-hound-tack-shop.de/osc ... -p-36.html

geschikt dus voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid (hufrehe). Eigenlijk wilde ik de Safe and Sound versie proberen.
Ik zal vanavond nog even op de verpakking kijken of er nog meer info opstaat (suiker/melasse)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:23

hey kinke ja dat zou wel fijn zijn als je er iets over kon vinden.

de prijs is vergelijkbaar geloof ik met marstall??

dat artikel uit de mensport ga ik lezen als ik meer tijd heb. Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:05

ahum...er zit wel melasse in Bloos
ingredienten van Leisure Mix: Haverdoppen, strohaksel, gerst, melasse van suikerriet, soja, tarwedoppen, erwten, mais, plantaardige olie, kalksteenmeel, dicalciumfosfaat,zout, lijnzaad, mineralen, vruchten, kruiden.
Ik ga even een mailtje naar Dodson & Horrell sturen en vragen in welk voer van hun geen melasse zit Haha!
edit:
je kunt ze niet zo mailen, wel een of ander formulier invullen of bellen, dat ga ik morgen dan maar eens even doen Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:19

geen idee of jullie er wat mee kunnen hoor,kwam toevallig wat info tegen over paard en verteren van voer.
staat ook een heel stuk in over melasse(molasse in dit geval)in voeding.
ik vond t zelf wel interresant om te lezen,alhoewel ik een paar keer wel moeite had met sommige engelse termen Tong uitsteken

http://www.xcodesign.com/aaep/displayAr ... cfm?ID=200

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:26

goed artikel ellepel! lijkt mij nu zo klaar als een klontje voor iedereen die zijn/haar paard maar op 2 of 3 plakjes hooi per dag heeft staan. Ga het dit weekend nog maar eens rustig nalezen Lachen