Pavo FibreNuggets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:02

Ik voer gewone grasbrok en fibrenuggets beide droog en er zijn mensen die beide geweekt geven. Beide is geperst gras uiteindelijk, alleen is het gras in de fibrenuggets wat grover ;) Dus bij snel verslikken ed is (beide) geweekt geven beter.

Wat betreft energiewaarde denk ik dat het niet heel veel toevoegt tov gewoon voldoende ruwvoer. Bietenpulp lijkt me dan effectiever omdat dat een hogere energiewaarde heeft.

Gaat het je niet om meer gewicht, maar ondersteuning bespiering zou ik weer eerder voor een luzernebrok kiezen ivm hoger eiwit.

libert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:17

Hartog grasbrok (of een andere) vs Pavo Fibernuggets? Hier ook ervaring met beide en ik vind ze niet vergelijkbaar.
De grasbrok moet je wèl weken hoor, langer dan de Nuggets, zo'n 6 uur. Ik maak ' s morgens voor 's avonds en andersom. In grasbrok zit meer eiwit bijvoorbeeld, maar ook meer suiker dan in de Nuggets.
(En zoals de post hierboven al zegt, in lucernebrok meer eiwit en minder suiker dan in grasbrok)
Waar ze bij mij van de Nuggets niet aankwamen, doen ze dat van gewone grasbrok wel. De Nuggets vind ik vooral geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor suikers en sobere paarden.
Heel mooi vond ik bij de Nuggets de langere vezels na het weken. Ik vind de Nuggets een mooi product, ook door zijn 60 grassoorten, maar hier deed het niet waarop ik hoopte.

Djilna

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:41

Bij ons op stal wordt (Hartog) grasbrok gewoon zo gevoerd, ongeweekt. En idd is die wel nog wat energierijker per kg dan Nuggets of eigenlijk Heucobs (Duits product) door het verschil in grassoorten en structuur.

Die laatste is meer als extra aanvulling op een ruwvoerarm rantsoen of (natuurlijk geweekt) voor paarden met een slecht gebit die gewoon hooi niet meer wegkrijgen. Maar normaal gesproken idd geen dikmaker.

Maar daarom is de Fibrebeet een mooie combi van extra eiwit uit luzerne en energie uit bietenpulp. Jammer dat je paard dit niet wil eten Melissa!

Marije_jiplover

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:03

Hartog grasbrok voer ik idd al jaren 0,5-1,0 kg per keer aan pony zonder te weken.
Hij heeft 1 week enorm gesmuld van de Fibre nuggets en daarna mikte hij ze zn voerbak uit.
En heeftie de rest vd zak met lange tanden opgegeten...
De ander krijgt ivm slecht gebit alles geweekt, die krijgt een mix van pulp, grasbrok en vital. En die at het mengsel waar fibre nuggets inzaten ook met minder enthousiasme dan het mengsel met de Hartog grasbrok, dus ik ben na 1 zal terug overgestapt op Hartog.

Paard van stalgenoot daarentegen haalt haar neus op voor de (geweekte) grasbrok van Hartog en eet de emmer met geweekte fibre nuggets wel zo leeg.
Kwestie van smaak dus :+

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:24

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik denk dat ik maar eens een zak grasbrok ga proberen. Qua bespiering vind ik haar niet zo zeer achterlopen met haar leeftijd en het werk wat ze doet. Het is vooral dat ze wat ingevallen is achter bij de flanken (ruwvoer dus). Maar omdat ze gewoon niet meer hooi wil eten maar eens wat anders bij proberen.

Ik probeer de fibrebeet binnenkort nog wel een keer, misschien bedenkt ze zich nog. En anders maar eens een zak grasbrok proberen. (Volgens mij staat er op internet inderdaad dat je het zo kan voeren zonder te weken) Normale brokken vind ze heerlijk dus ik hoop maar dat het het geweekte is wat ze niet lekker vind.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:34

Hoelang weken jullie de fiber nuggets? Op site staat half uur met warm water

Maar bijv agrobs wiesencobs wat erg op de nuggets lijkt is met paar minuten geweekt,

Mijn haf heeft maagzweer en wordt voor behandeld hij staat op onbeperkt hooi, en in een pp.

Nu wil ik voor het rijden/training hem halve of hele schep nuggets geven. Hooi eet hij niet op stal omdat hij dan denkt stal= waar blijft m’n krachtvoer. Dus voordat hij wel hooi gaat eten (zet altijd een bak klaar) zijn we 20 min verder

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:43

Met warm water minuut of 10..
Maar dat zijn maar enkele handjes.