4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:44

paardje schreef:
manubres schreef:
Ik heb het al eerder gevraagd, maar nog geen antwoord gehad...en snap dat je niet op iedereen kan antwoorden. Maar is het paard nagekeken door fysio of osteopaat?

Nee, daar is ze niet door nagekeken. Heb ook echt niet het gevoel dat ze ergens pijn heeft, maar dat kan je natuurlijk ook niet altijd merken. Er zijn wel foto's gemaakt van zowel rug als hals en de rest.

Pijn hoeft ze ook niet te hebben. Ze kan wel ergens geblokkeerd zijn waardoor ze minder soepel en makkelijk kan bewegen. Ik zou het toch doen om het uit te sluiten, als ander/meer voer niet werkt.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:49

paardje schreef:
Daarnaast heb ik al heel veel paarden gereden en zal je van mij hier geen vragen over rijtechnische problemen terugvinden.

paardje schreef:
Dat er rijtechnisch nog veel moet gebeuren weet ik, het is een combinatie van factoren, maar rijtechnisch gaat het me wel lukken met haar.

Sorry, maar dit komt zo arrogant over.

Rijtechnische adviezen negeer je hier omdat je.
1. Je conclusies al hebt getrokken en het paard hoe dan ook sneller wilt hebben, ondanks dat misschien het hele probleem met jullie als combinatie is.
2. Veel paarden hebt gereden en dus nu geen rijtechnische vragen meer hebt want je kunt het allemaal al?
3. Het gaat je wel lukken met haar, ondanks je alle rijtechnische adviezen negeert?

Als je les hebt van zo'n goed instructeur waarom vraag je hem dan niet om voedingsadvies?
Waarom open je een topic op bokt? Om alle goede tips te negeren en te doen alsof je zelf al over alle rijtechnische vaardigheden beheerst en je gegarandeerd succes gaat boeken met jou paardje?

Er worden hele goede adviezen gegeven en verklaringen voor het tempo van je paard.
Vele die suggereren dat het niet eens veranderd hoeft te worden, of met de tijd gaat verbeteren als je andere belangrijkere zaken aanpakt met haar.

Het is een paard he, geen machine met een 6e versnelling.
Misschien vind je paard het allemaal erg moeilijk. Te moeilijk om het allemaal te doen voor je en dan ook nog eens in een rap tempo. En het spijt me, maar op het filmpje is te zien dat jij het ook erg moeilijk vind.

Denk echt de de oorzaak van het gebrek aan balans/aanleuning/verfijning e.d. niet alleen bij het paard ligt omdat deze niet snel genoeg loopt.

Je trekt je niks aan hier van mensen die iets te zeggen hebben over iets anders dan voer. En die voer vraag kun je ook aan je instructeur vragen.

Wat is je doel dan met dit topic?

Anoniem

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:16

Kom op ts, je weet zelf neem ik aan wel dat neuzen met de buurman verre van vergelijkbaar en ideaal is dan lekker ravotten, kroelen en tutten met elkaar in direct contact?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:26

Ik kan TS wel begrijpen, ik denk dat ze les krijgt van een hele goede trainer, zal nu best allemaal nog niet perfect zijn, maar daar is het ook een jong paard voor. En er worden hier zoveel verschillende adviezen gegeven, naar wie moet ze luisteren dan? De een doet het zus, de ander zo. Adviezen spreken elkaar tegen, logisch want iedereen heeft een andere visie en moet je dan advies aannemen van Janneke op de hoek, met alle respect natuurlijk, die misschien nog nooit een sportpaard doorgereden heeft (we zijn allemaal anoniem hier, maar ben benieuwd of er iemand tussen zit met meer ervaring dan de trainer van ts). Ik denk dat het rijtechnisch echt wel goed komt.
Als eigenaar van een flegmatieke volbloed, ja die bestaan :') denk ik dat je qua brok nog wat kunt winnen. Als die van mij op subli zou staan, zit geen haver in en weinig suiker, dan kon ik helemaal niet rijden denk ik ;). Ergens las ik dat je geen mogelijkheden hebt om over te stappen, dat is jammer want ik zou zelf op zoek gaan naar een wat rijkere brok, iets van pavo of de havens draversbrok bijv. Krijg je iets meer vuur van. En dan minimaal 2 scheppen per dag gaan voeren.
Heb je het idee dat ze eiwit tekort komt? Dus te weinig spieropbouw? Dan kan de pavo topsport erbij nog wel helpen. Daar zit een hogere dosering eiwit in, en het is echt niet alleen voor de echte topsport, ook als bijv uit het ruwvoer te weinig eiwit gehaald wordt. En wordt ook wel gebruikt voor paarden schraal in de bespiering. Juist omdat het hoog in eiwit en vet zit en lager in suikers wel een aantrekkelijk voer, er loopt een topic op bokt met ervaringen erover.
Een andere optie is een goede sportmusli erbij, bijv havens power plus mix, zit ook gelijk haver in, en kijken hoe dit werkt. Helaas is wat voor het ene paard werkt, juist voor het andere helemaal niet werkt. Die van mij valt bijv ontzettend in op cavalor, terwijl ik ook veel mensen ken die er wel tevreden over zijn. Het is even zoeken en uitproberen helaas. Op de site van voervergelijk.nl kun je ook verschillende soorten voer met elkaar vergelijken.
Heel veel succes in elk geval!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:28

Een osteopaat kan inderdaad nooit kwaad. Dat doen we hier minstens 1 keer per jaar per paard. Je paard hoeft geen pijn te hebben maar kan wel ergens een wervel scheef hebben of een blokkade hebben: dat kun je er niet uit trainen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 10:57

manubres schreef:
Pijn hoeft ze ook niet te hebben. Ze kan wel ergens geblokkeerd zijn waardoor ze minder soepel en makkelijk kan bewegen. Ik zou het toch doen om het uit te sluiten, als ander/meer voer niet werkt.

Daar ben ik het mee eens.

@Dittaswart; jij kan duidelijk uitleggen wat ik bedoel, ik ben daar zelf minder sterk in denk ik, maar het is precies hoe ik erover denk. Daarnaast, bedankt voor je advies.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:06

Ik heb niet dit hele topic doorgeworsteld maar wel genoeg reacties van ts gelezen om mijn mening te vormen. Het komt op mij allemaal wat ouderwets over paard is voor de sport en dat heeft ie maar te doen, geen enkele vorm van emphatie voor zo'n jong paardje wat op deze manier recht op een psychische staak wordt afgereden. Ga eens lekker naar buiten met hem en neem daar wat oefeningen mee, gaat prima hoor. Wat ik zie is dat je een heel braaf en meewerkend paard heb maar nee, das niet spectaculair natuurlijk. Sneu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:11

dittaswart schreef:
Ik kan TS wel begrijpen, ik denk dat ze les krijgt van een hele goede trainer, zal nu best allemaal nog niet perfect zijn, maar daar is het ook een jong paard voor. En er worden hier zoveel verschillende adviezen gegeven, naar wie moet ze luisteren dan? De een doet het zus, de ander zo. Adviezen spreken elkaar tegen, logisch want iedereen heeft een andere visie en moet je dan advies aannemen van Janneke op de hoek, met alle respect natuurlijk, die misschien nog nooit een sportpaard doorgereden heeft (we zijn allemaal anoniem hier, maar ben benieuwd of er iemand tussen zit met meer ervaring dan de trainer van ts). Ik denk dat het rijtechnisch echt wel goed komt.
Als eigenaar van een flegmatieke volbloed, ja die bestaan :') denk ik dat je qua brok nog wat kunt winnen. Als die van mij op subli zou staan, zit geen haver in en weinig suiker, dan kon ik helemaal niet rijden denk ik ;). Ergens las ik dat je geen mogelijkheden hebt om over te stappen, dat is jammer want ik zou zelf op zoek gaan naar een wat rijkere brok, iets van pavo of de havens draversbrok bijv. Krijg je iets meer vuur van. En dan minimaal 2 scheppen per dag gaan voeren.
Heb je het idee dat ze eiwit tekort komt? Dus te weinig spieropbouw? Dan kan de pavo topsport erbij nog wel helpen. Daar zit een hogere dosering eiwit in, en het is echt niet alleen voor de echte topsport, ook als bijv uit het ruwvoer te weinig eiwit gehaald wordt. En wordt ook wel gebruikt voor paarden schraal in de bespiering. Juist omdat het hoog in eiwit en vet zit en lager in suikers wel een aantrekkelijk voer, er loopt een topic op bokt met ervaringen erover.
Een andere optie is een goede sportmusli erbij, bijv havens power plus mix, zit ook gelijk haver in, en kijken hoe dit werkt. Helaas is wat voor het ene paard werkt, juist voor het andere helemaal niet werkt. Die van mij valt bijv ontzettend in op cavalor, terwijl ik ook veel mensen ken die er wel tevreden over zijn. Het is even zoeken en uitproberen helaas. Op de site van voervergelijk.nl kun je ook verschillende soorten voer met elkaar vergelijken.

Mee eens! Daarbij is het ook nog eens een paard in de groei en heeft daarvoor ook veel energie nodig. 1 Kg bijvoeren voor een paard in de groei dat ook net is begonnen met inrijden is dan best weinig. Ik kan me echt goed voorstellen dat dit invloed heeft op haar energielevel nu.
Maar ik zou je toch aanraden advies bij de DA te vragen hoe je het beste energie kan toevoegen. Als er eiwit tekort is, kun je dat met een bloedonderzoekje zien evenals eventuele andere tekorten. Dan kun je gericht de juiste elementen toevoegen die je paard nodig heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:12

farahdiba46 schreef:
Ik heb niet dit hele topic doorgeworsteld maar wel genoeg reacties van ts gelezen om mijn mening te vormen. Het komt op mij allemaal wat ouderwets over paard is voor de sport en dat heeft ie maar te doen, geen enkele vorm van emphatie voor zo'n jong paardje wat op deze manier recht op een psychische staak wordt afgereden. Ga eens lekker naar buiten met hem en neem daar wat oefeningen mee, gaat prima hoor. Wat ik zie is dat je een heel braaf en meewerkend paard heb maar nee, das niet spectaculair natuurlijk. Sneu.

Had je beter wel kunnen doen. Misschien leer je daar nog wat van :D :D :D

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:15

Oh, dat je een slappe vierjarige maar moet oppeuten met brok zeker. Nee, dank je.

***toch nog een tip voor ts , ga naar buiten en dan lekker stappen en nog eens stappen, lekker op het harde, worden ze kneiterhard van EN tis goed voor het koppie.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 13-06-17 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:19

Hoi TS, over het rijtechnische gedeelte ga ik me niet uitspreken, maar ik wil je wel even mijn ervaring delen aangezien ik ook met een 4-jarige merrie zit. Mijn merrie heeft van januari tot april op een grotere pensionstal gestaan (ca. 25 paarden) waar er geen mogelijkheid was tot weidegang tijdens die periode en ook geen paddock. Als de bak vrij was en je had geluk kon je je paard hoogstens een uur losgooien. Paard had hier ook wel "contact" met andere paarden, maar nooit los. Toen het weideseizoen eraan kwam wilden ze mijn merrie met maar liefst zes(!) andere paarden op een stukje weide zetten dat eigenlijk te klein was om weg te lopen in geval van conflicten. Ik heb er dus voor gekozen om haar te verhuizen naar een kleinere en minder luxueuze stal, maar wel eentje waar ze het hele jaar door zo lang als ze wilt de weide op mag.

Heb ik een verschil gemerkt? Zeker en vast.
In de eerste stal leek het wel alsof mijn paard zintuiglijk en lichamelijk gewoon "afgestompt" was, het rijden ging niet helemaal zoals ik het zou willen, merrie zat duidelijk niet zo lekker in haar vel, reageerde nergens op etc.. Op de nieuwe stal is ze helemaal opgebloeid tot een blije en werklustige merrie en het rijden gaat nu ook beter dan ooit. Mijn merrie komt minimum 10u per dag buiten met haar vriendjes, ze is nu echt een heel ander paard geworden dat eindelijk een beetje karakter begint te tonen (aangezien ze in de vorige stal nergens op reageerde). Qua bijvoeren kan het inderdaad misschien geen kwaad, ik ben van 1kg naar 2kg onderhoudsmix gegaan omdat mijn merrie een flinke groeispurt heeft gekregen (4cm gegroeid op een halfjaar!) en dus al haar energie nodig heeft. Als ze niet in de weide staat heeft ze onbeperkt hooi op stal.

Dus TS, ik zou alle adviezen ivm weidegang echt ten harte nemen, want voor mijn paard heeft het echt wonderen gedaan.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:23

Babootje schreef:
dittaswart schreef:

Mee eens! Daarbij is het ook nog eens een paard in de groei en heeft daarvoor ook veel energie nodig. 1 Kg bijvoeren voor een paard in de groei dat ook net is begonnen met inrijden is dan best weinig. Ik kan me echt goed voorstellen dat dit invloed heeft op haar energielevel nu.
Maar ik zou je toch aanraden advies bij de DA te vragen hoe je het beste energie kan toevoegen. Als er eiwit tekort is, kun je dat met een bloedonderzoekje zien evenals eventuele andere tekorten. Dan kun je gericht de juiste elementen toevoegen die je paard nodig heeft.

Ik denk ook dat een beetje bijvoeren geen kwaad kan met een paard in de groei. Ik struikel alleen over het feit dat ze hem voet bij stuk sneller wilt rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:23

dittaswart schreef:
. En er worden hier zoveel verschillende adviezen gegeven, naar wie moet ze luisteren dan? De een doet het zus, de ander zo. Adviezen spreken elkaar tegen, logisch want iedereen heeft een andere visie en moet je dan advies aannemen van Janneke op de hoek

Dit idd...

er wordt gezegd dat TS niets met de adviezen doet, maar welk advies 'wint' er dan?

Beestje is op de foto geweest, maar mankeert niks, en dan toch een osteopaat? Das lekkere handel ook voor die lui.. :D

Kan ze niet simpelweg gewoon 'niet zo vlot zijn'? Of is het normaal voor KWPN-ers om heet te zijn? Of hoe noem je dat .. looplustig?

De een is nou eenmaal wat fanatieker dan de ander.. als t echt niet werkt, is het beste advies waarschijnlijk inderdaad een ander paard zoeken en deze overlaten aan iemand die een rustig dier zoekt :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:27

Cer schreef:
dittaswart schreef:
. En er worden hier zoveel verschillende adviezen gegeven, naar wie moet ze luisteren dan? De een doet het zus, de ander zo. Adviezen spreken elkaar tegen, logisch want iedereen heeft een andere visie en moet je dan advies aannemen van Janneke op de hoek

Dit idd...

er wordt gezegd dat TS niets met de adviezen doet, maar welk advies 'wint' er dan?

Beestje is op de foto geweest, maar mankeert niks, en dan toch een osteopaat? Das lekkere handel ook voor die lui.. :D

Kan ze niet simpelweg gewoon 'niet zo vlot zijn'? Of is het normaal voor KWPN-ers om heet te zijn? Of hoe noem je dat .. looplustig?

De een is nou eenmaal wat fanatieker dan de ander.. als t echt niet werkt, is het beste advies waarschijnlijk inderdaad een ander paard zoeken en deze overlaten aan iemand die een rustig dier zoekt :j

Als je mij op de foto zet van binnen zie je ook niets mis bijzonders, toch heb ik vaak veel pijn en moet ik regelmatig naar de fysio/osteopaat. Een paard kan nou eenmaal ergens een blokkade hebben, vooral als je er ook nog op rijd (daar zijn ze eenmaal niet voor geboren).

Wellicht dat ts inderdaad winst kan halen in het voer, maar ik vermoed dat de gehele manier van trainen en paard houden ook veel kan opleveren bij verandering. Meer buiten geeft ook al meer basisbespiering etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:33

Ik heb vroeger heel veel paarden zadelmak gemaakt en verder ingereden.
En op die stal ging alles eigenlijk weer terug 24/7 de wei op als ze de de stap en draf en de galop wat beheerste.
En die paarden stonden alleen in de nacht op stal, voor de rest nog gewoon in de wei samen met andere.
Dus al veel minder impact als bij TS.
Ik denk dat het erg onderschat word dat het best een impact kan maken op een paard als wij daar als mens op gaan zitten.
Ook al bouwen we dat netjes op.
Bij de een wat meer de ander wat minder, maar eigenlijk kwamen ze allemaal weer beter uit die vakantie. En nee 3 weekjes volstaat niet, denk aan 3 maanden.
En je merkte dat oppakken dan daarna zoveel fijner ging.
Net alsof ze een soort van volwassener waren, er over nagedacht hadden bijna wel :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:39

Bruintje123, dat zei mijn instructrice ook altijd als iets niet wilde lukken in de les "laat hem er maar wat nachtjes over slapen.Let maar op volgende keer schudt ie het zo uit zijn mouw" en dat was ook zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:46

bruintje123 schreef:
Ik heb vroeger heel veel paarden zadelmak gemaakt en verder ingereden.
En op die stal ging alles eigenlijk weer terug 24/7 de wei op als ze de de stap en draf en de galop wat beheerste.
En die paarden stonden alleen in de nacht op stal, voor de rest nog gewoon in de wei samen met andere.
Dus al veel minder impact als bij TS.
Ik denk dat het erg onderschat word dat het best een impact kan maken op een paard als wij daar als mens op gaan zitten.
Ook al bouwen we dat netjes op.
Bij de een wat meer de ander wat minder, maar eigenlijk kwamen ze allemaal weer beter uit die vakantie. En nee 3 weekjes volstaat niet, denk aan 3 maanden.
En je merkte dat oppakken dan daarna zoveel fijner ging.
Net alsof ze een soort van volwassener waren, er over nagedacht hadden bijna wel :)

Zelfde geldt voor mijn merrie, zadelmak gemaakt en stond 6 uur op de paddock met hooi (ze bleef maar rennen op een graspaddock van 15 x 20 ofzo).
Dier werd hartstikke ongelukkig daar.
Verhuisd en staat nu heerlijk van 8 tot 5 op het land (heel goed gras, beemster gras) en dier is zo enorm opgeknapt in haar koppie. Doe haar nu af en toe longeren en straks naar de keuring toe meer maar dat land joh, dat doet ELK paard goed! Ik snap echt nog steeds niet dat mensen denken dat ze op de paddock gelukkig kunnen worden. Zet je paard op GOED land en je krijgt pas een gelukkig paard. _/-\o_

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:57

Wat zegt * over je probleem TS? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Want kan me voorstellen dat hij behalve over het rijden, ook wel een visie heeft op de wijze van voeren ( en eventueel de wijze van houden).

En hoe vaak les je eigenlijk bij hem/ heb je bij hem gelest? ( ik bedoel eigenlijk: heb je hem vaak genoeg gesproken om het ook hier over te hebben?)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:08

Punz schreef:
Wat zegt * over je probleem TS? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Want kan me voorstellen dat hij behalve over het rijden, ook wel een visie heeft op de wijze van voeren ( en eventueel de wijze van houden).

En hoe vaak les je eigenlijk bij hem/ heb je bij hem gelest? ( ik bedoel eigenlijk: heb je hem vaak genoeg gesproken om het ook hier over te hebben?)

Ik les al zo'n 10 jaar daar en heb hem over dit paard nog niet gevraagd.

Voor mij is het helemaal niet zo'n groot ding als het door dit topic inmiddels lijkt. Tuurlijk ga ik hem vragen, maar eerst krijgt ze een paar weekjes rust en ga ik daarna wat verder trainen.
Laatst bijgewerkt door paardje op 13-06-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:20

Het ding was groot genoeg om dit topic over aan te maken, dus ergens zal het je toch bezig houden.
Zou gewoon * mening vragen ( of les je "daar", maar niet van hem?)
Hoe dan ook: als ik een dergelijke paardenman om me heen had zou ik eerlijk gezegd niet op bokt advies gaan vragen over voer.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:29

Punz schreef:
Het ding was groot genoeg om dit topic over aan te maken, dus ergens zal het je toch bezig houden.
Zou gewoon Johans mening vragen ( of les je "daar", maar niet van hem?)
Hoe dan ook: als ik een dergelijke paardenman om me heen had zou ik eerlijk gezegd niet op bokt advies gaan vragen over voer.

Nee, daar ben ik inmiddels ook achter, haha.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:31

Weer zo'n heerlijke opmerking van TS. Wel zuur voor je TS dat je dan toch zo'n rommelige video van jezelf op bokt hebt staan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:40

Maar serieus TS: Ik vraag me af waarom je het doet. Echt.
Ik wil niemand op bokt diskwalificeren, maar je weet gewoon niet wat de achtergrond is van de mensen die reageren. Dus waaraan weeg je een advies?
Terwijl je dus in je eigen omgeving iemand hebt lopen waarvan je heel goed weet wat zijn status, kennis en kunde is.

Dat begrijp ik dus écht niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:42

Eerlijk: dan denk ik dus dat je daar iets gehoord hebt wat je niet wilde horen, of waar je niet tevreden over bent/ was.

En dat je nu dus via dit topic hoopte te bereiken/horen wat je daar niet bereikte/ te horen kreeg..

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:43

Punz schreef:
Maar serieus TS: Ik vraag me af waarom je het doet. Echt.
Ik wil niemand op bokt diskwalificeren, maar je weet gewoon niet wat de achtergrond is van de mensen die reageren. Dus waaraan weeg je een advies?
Terwijl je dus in je eigen omgeving iemand hebt lopen waarvan je heel goed weet wat zijn status, kennis en kunde is.

Dat begrijp ik dus écht niet.

Omdat ik dacht dat er op bokt ook kundige mensen zijn en ik pas een tijdje na mijn vakantie weer naar les ga en er dus een periode tussen zit, waarin ik ook nog wat kan doen.