Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:33

Nikass schreef:
Oh oh wat herkenbaar die pensionstallen waar je altijd moet vragen of je paard misschien voldoende te eten kan krijgen...
Ik heb 350,- "vol pension" betaald maar voerde zelf bij en mestte zelf uit want dat liet behoorlijk te wensen over.
Maar gevolg was op een gegeven moment dat zij mijn paard nog minder gingen voeren, want ik voerde toch zelf?
En ja, als je commentaar hebt kun je vertrekken. Voor jou 10 anderen.
Maar het is (bijna) overal hetzelfde is mijn ervaring.

Ik ben niet zo goed thuis in de kilo's; hoeveel weegt een klein baaltje hooi gemiddeld? Of is dat niet te zeggen?

Klein baaltje weegt ongeveer 20/25kg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:56

sharon2013 schreef:
Nikass schreef:
Oh oh wat herkenbaar die pensionstallen waar je altijd moet vragen of je paard misschien voldoende te eten kan krijgen...
Ik heb 350,- "vol pension" betaald maar voerde zelf bij en mestte zelf uit want dat liet behoorlijk te wensen over.
Maar gevolg was op een gegeven moment dat zij mijn paard nog minder gingen voeren, want ik voerde toch zelf?

Ik ben niet zo goed thuis in de kilo's; hoeveel weegt een klein baaltje hooi gemiddeld? Of is dat niet te zeggen?

Dat is optimistisch, ken ze vaker van 15kg eigenlijk.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 14:02

Azmay schreef:
sharon2013 schreef:

Dat is optimistisch, ken ze vaker van 15kg eigenlijk.

Dat zou ook best kunnen hoor, ligt er denk ik ook aan hoe strak ze geperst zijn.

DarkoFoitzik

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:12

heel herkenbaar. jammer dat dit een norm is. ik snap niet waarom de pension houders niet bespare op krachtvoer ipv hooi. ik betaal 375,- "all in" ik voer zelf illigaal in de avond omdat hij anders niet voldoende krijgt. als je er wat van zegt kun je vertekken. het is dat ik over ene paar maanden immigreer anders was ik al weg geweest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:12

15 is wel extreem licht hoor.
25 ook wel weer zwaar.

Ben net naar achteren gelopen en heb een baaltje gewogen.
zat op 21,9, zal kijken of ik de foto er van kan uploaden

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:18

Ik ga uit van ongeveer 50 euro per paard per maand voor onbeperkt hooi/voordroog van grote balen. In de winter, in de zomer leven ze van het gras :j

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:27

Bij mij staan de paarden dag en nacht buiten. Daar krijgen ze met zijn vieren onbeperkt hooi. Daar kom ik dus uit op ongeveer een baaltje per paard per dag. Nu voer ik momenteel hooi van grote pakken van het eigen land. Dat is weer anders, daar kan ik ongeveer 5 á 6 dagen mee doen. Nu eten ze hier natuurlijk wel steviger door dan wanneer ze op een warme stal staan. Hier moet hun kachel blijven branden :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:34

Hier eten drie paarden en 1 shet twee baaltjes per dag. (In het winterseizoen zonder gras)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:16

Heel herkenbaar helaas. Heb al 5x mijn paard verhuisd, en één van de altijd terugkerende redenen was te weinig ruwvoer... Moet je idd stiekem zelf gaan bijvoeren, terwijl je eigenlijk ruim genoeg betaald... Onbegrijpbaar soms.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:30

Onbegrijpelijk idd ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:16

AstraGirlie schreef:
Heel herkenbaar helaas. Heb al 5x mijn paard verhuisd, en één van de altijd terugkerende redenen was te weinig ruwvoer... Moet je idd stiekem zelf gaan bijvoeren, terwijl je eigenlijk ruim genoeg betaald... Onbegrijpbaar soms.

het gaat ook echt nergens over. je stalt je paard om een goede stalling zodat je zelf ontzorgt wordt. om vervolgens nog dagelijks te moeten komen en honderde euro's uit te geven om je paard maar op gewicht te kunnen houden. Want rijden zit er anders niet meer in. heel jammer maar wle de realiteit.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:44

Azmay schreef:
sharon2013 schreef:

Dat is optimistisch, ken ze vaker van 15kg eigenlijk.[/quote]

Naar aanleiding van dit topic heb ik onze balen gewogen, die zijn best flink, 21 kilo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:46

DarkoFoitzik schreef:
AstraGirlie schreef:

het gaat ook echt nergens over. je stalt je paard om een goede stalling zodat je zelf ontzorgt wordt. om vervolgens nog dagelijks te moeten komen en honderde euro's uit te geven om je paard maar op gewicht te kunnen houden. Want rijden zit er anders niet meer in. heel jammer maar wle de realiteit.

Ja maar sommige mensen zijn nergens tevreden!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:23

ElCamino schreef:
Jeetje wat een verhalen hier... ik ben blij dat ik op een pensionstal sta waar degene die voeren wél kijken naar het paard.

Ze voeren hier 3x daags hooi. 's Morgens vroeg, rond de middag en omstreeks 17.00 uur de grootste bult. Echter, die van mij heeft altijd nog hooi liggen de volgende dag.

Bij ons mag je géén netten ophangen maar omdat mijn paard zijn hooi door de box loopt en het vervolgens niet meer opeet mocht ik een netje hangen om te kijken of hij het nou niet hoefde en teveel kreeg óf dat hij het wél nodig had maar vanwege het onderplassen etc gewoon niet lustte.
Bleek dat met hooinet hij wel degelijk meer op had gegeten, en dus gaat het avondhooi in een hooinet. Dat doe ik zelf. En vaak ligt er nog een berg in zijn netje als ik de volgende dag 17.00 uur weer kom.
Ze voeren dan smorgens en smiddags alleen als het netje leeg is, anders niet. houdt mijn box ook een stuk schoner en scheelt vlas kopen.

Feit is we dat sommige mensen altijd wat te zeuren hebben op de pensionhouder wat betreft voerbeleid.... de pensionhouder doet het nooit goed, hier laat ik dus stal weinig brokjes geven en pas ik na het werk de slobber/brokjes aan aan de arbeid wat gedaan is.... hoef ik niet te vragen of hij meer of minder voer mag bij blessures / stilstand
en wat als jouw pensioneigenaar had gezegd "daar begin ik niet aan hij krijgt gewoon zo en zo veel" en wat als je nu NIET dat hooinet op had mogen hangen? Was je dan ook zo blij geweest of had je dan misschien zelf ook tot degenen behoort die "altijd wat te zeuren hebben"?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:50

DarkoFoitzik schreef:
AstraGirlie schreef:

Jouw realiteit misschien, maar mijne echt niet. Heb dit nog nooit ervaren gelukkig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:56

De prijzen van maralyn herken ik niet.

Ik zie meer dit langskomen:
http://www.hooienstro.nl/
€ 195-200 per ton hooi, bij kleine vrachten komt daar 45€ bezorgkosten bij. Bij grote vrachten zelf lossen.
€ 95-120 per ton stro

En ook op andere sites spreken ze over 160-250€/ton gemiddeld voor hooi.
Ik ben gewend om 200-250€/ton te betalen voor hooi, oftewel voor een klein baaltje hooi 4 tot 5 euro.

Als een paard 10kg hooi per dag eet, dus 300kg per maand, eet het voor 60 euro aan hooi weg (excl. btw van 6%). Gebruikt het ook nog 6-7kg stro per dag, dus 200kg per maand, verbruikt het nog eens 20-25 euro aan stro. Daar komt nog eens mestafvoer bij. Met vlas gebruik je een baaltje per 5 dagen, wat neerkomt op 25-30€/maand, maar met minder mest(afvoer). Krachtvoer kost zo'n 0.35€/kg minimaal. Dat komt dus neer op 20€/maand (gem. 2kg/paard/dag). Al met al zit je dan op minimaal 120€/maand aan kosten, dan moet je nog eigen arbeid rekenen en onderhoud.

Overigens hadden mijn paarden nooit genoeg aan 10kg hooi en reken ik met 15-20kg hooi per paard. Zowel hooi als mestafvoer gaan dan flink omhoog.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:45

Datbeniknou ik herken die realiteit wel helaas.
Meerdere problemen die steeds terugkeren op pensionstallen: te weinig en/of slechte kwaliteit ruwvoer;
Te weinig uren naar buiten kunnen en buiten staan wat niet voldoet (postzegel paddockjes, zware modder, geen ruwvoer en water tijdens het buiten staan; kapotte en/of gevaarlijke omheining;
Vieze stallen ("er wordt uitgemest")

Ik ken vele stallen in de regio Aalsmeer, Amstelveen, Ouderkerk ad Amstel en er was hierop slechts 1 uitzondering en deze stal bestaat helaas niet meer.

De prijzen liggen over het algemeen boven de 300,- per maand. Goedkope Biks bij de prijs inbegrepen, hetgeen zo'n rotzooi is dat iedereen toch zijn eigen krachtvoer koopt.

En zonder uitzondering is er geen communicatie over bovenstaande punten mogelijk, maar kun je vertrekken als je er iets op aan te merken hebt.

Ik heb mijn paard uiteindelijk eerst 80 km uit de regio geplaatst. Wat niet ideaal was aangezien ik geen rijbewijs heb. Maar ik trok die stallen niet langer. Op die manier wil ik nooit meer een paard.
Mijn (paarden-)man en ik hebben vervolgens gezocht naar een mogelijkheid om de paarden aan huis te houden, ook niet eenvoudig met een niet al te hoog inkomen.
Wel gelukt al moesten we er voor naar een heel andere regio verhuizen, waar helaas ook nadelen aan kleven. Ik vind het wat dat betreft niet zo eenvoudig om in Nederland op een goede manier een paard te houden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:49

Overigens ben ik benieuwd of de TS al een gesprek heeft gehad met de stal eigenaar?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:13

Hier ook ervaring met zo`n pensionstal. Na veel overleg mochten we zelf een baal voordroog bij hem kopen en het zelf voeren. De kwaliteit was echter altijd slecht en we betaalden daar wel de hoofdprijs voor.

Mijn huidige stal is heerlijk, alleen zouden de paarden meer naar buiten mogen. Maar ze hebben onbeperkt goede kwaliteit voordroog, staan in een ruime schone box met eerder teveel dan te weinig stro en in overleg kan alles. Zo heeft mijn stalhouder bijna 3 maanden elke dag met mijn paard gelopen na een operatie. In de zomer 24/7 buiten in een hele grote wei met een kleine groep. Hangt wel een prijskaartje aan, 300 euro per maand.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:18

IngridM schreef:
Overigens ben ik benieuwd of de TS al een gesprek heeft gehad met de stal eigenaar?

Ik ga vanmiddag heen, ik hoop dat ze er dan ook is. Het zit me niet lekker en maak me er al de hele week druk over, vooral voor het gesprek zelf. Het is dat ik gewoon niet de mogelijkheid had eerder heen te gaan en maandag was ze niet aanwezig helaas.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:18

Ik heb ook op zo'n stal gestaan. Er waren maar 2 voerbeurten. Het hooi werd heel erg opgefluft dus het zag er uit als een behoorlijke hoeveelheid. Maar de paarden waren echt te mager voor woorden. Toen we het gingen wegen kwamen we uit op 15 kilo, voor 5 !! paarden. We hebben nog een poosje ´s avonds zelf wat hooi bij gepakt, maar dat hielp ook niet, ze haalden het er weer uit als we het erf af waren. -O-

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:24

Biaffrastal Cookies... Bah

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:27

Dat is toch gewoonweg schandalig zo'n stal, paarden die mager staan en dan het hooi er nog uit halen ook.
Die zouden toch aan de grootste schandpaal genageld moeten worden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:30

sharon2013 schreef:
IngridM schreef:

Ik ga vanmiddag heen, ik hoop dat ze er dan ook is. Het zit me niet lekker en maak me er al de hele week druk over, vooral voor het gesprek zelf. Het is dat ik gewoon niet de mogelijkheid had eerder heen te gaan en maandag was ze niet aanwezig helaas.

Succes! Jullie komen er vast uit :-)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:36

Mizora schreef:
De prijzen van maralyn herken ik niet.

Ik zie meer dit langskomen:
http://www.hooienstro.nl/
€ 195-200 per ton hooi, bij kleine vrachten komt daar 45€ bezorgkosten bij. Bij grote vrachten zelf lossen.
€ 95-120 per ton stro

En ook op andere sites spreken ze over 160-250€/ton gemiddeld voor hooi.
Ik ben gewend om 200-250€/ton te betalen voor hooi, oftewel voor een klein baaltje hooi 4 tot 5 euro.

Als een paard 10kg hooi per dag eet, dus 300kg per maand, eet het voor 60 euro aan hooi weg (excl. btw van 6%). Gebruikt het ook nog 6-7kg stro per dag, dus 200kg per maand, verbruikt het nog eens 20-25 euro aan stro. Daar komt nog eens mestafvoer bij. Met vlas gebruik je een baaltje per 5 dagen, wat neerkomt op 25-30€/maand, maar met minder mest(afvoer). Krachtvoer kost zo'n 0.35€/kg minimaal. Dat komt dus neer op 20€/maand (gem. 2kg/paard/dag). Al met al zit je dan op minimaal 120€/maand aan kosten, dan moet je nog eigen arbeid rekenen en onderhoud.

Overigens hadden mijn paarden nooit genoeg aan 10kg hooi en reken ik met 15-20kg hooi per paard. Zowel hooi als mestafvoer gaan dan flink omhoog.

Dus in jouw geval zou je de maandelijkse kosten voor het hooi nog eens moeten verdubbelen en dan kom je op 180/maand. Zie je meteen hoe klein de marges zijn in dit wereldje......