Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:17

KoudbloedKim schreef:
Staat dit trouwens nog ergens op de zak? Of het stal of weideseizoen is?
Want ik zie het nergens staan.

Je moet heel goed kijken, het staat er wel op.
Ik hoop voor jullie dat dit daadwerkelijk de oorzaak is.

Anoniem

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:20

Ik zal morgen even de ingrediënten vergelijken. :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:18

http://www.pavo.nl/fokkerij/producten/pavo-podo(r)lac---stalseizoen schreef:
Hoe kan ik aan de verpakking zien welke versie ik heb?

Op de verpakking is het verschil tussen de weide-samenstelling en de stal-samenstelling op de achterzijde van de verpakking zichtbaar. In de tekst is te lezen om welke samenstelling het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:30

Bedankt. :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:41

Zou toch wel te gek zijn dat je er op deze manier achter moet komen dat de brok per seizoen van samenstalling verandert. Dat zou tot duidelijker zichtbaar moeten zijn. Zeker als men weet dat paarden er anders op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:55

Dat vind ik ook, ongeacht of het bij ons paard hierdoor wordt veroorzaakt of niet.
Ik wist dit niet en er staat niks duidelijk op de zak en de zak ziet er net zo uit als anders.

Dit zijn sowieso al ingrediënten die niet in de zomervariant zitten:
Premix
Maïs
Raapzaadschroot
Luzerne

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 07:37

Weet niet of die ingrediënten kwaad kunnen maar het is wel heel veel toeval dat een ander paard hetzelfde probleem laat zien. Hoop dat je het gevonden hebt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:04

Heb ik nog een vraag, je zegt dat je maar een bodempje voerde.
Hoeveel is eem bodempje,want dat zou raar zijn als het daar van komt, tenzij ze allergisch zou zijn...wat natuurlijk wel kan.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:04

Nee het staat niet duidelijk op de zakken ik ben het te weten gekomen via de verkooppunt en toen gaan naarzoeken bij pavo en bij voer vergelijken.
Ze vinden gewoon dat paarden dat meer nodig hebben in de winter dan zomer. Omdat er dan geen stoffen uit het gras gehaald worden.
Hier kreeg ze 3/4 schep per dag.

Eigelijk zouden ze gewoon een stikker op de zak moeten plakken met winter of zomer brok. Ik heb het al 2 jaar eerde gevoerd aan een ander paard nooit problemen mee gehad.
In juni dit jaar ben ik het gaan voeren geen problemen tot 1 maand terug snapte er niks van in eerste instantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:21

Een bodempje in de voerbak, iets minder dan een halve voerschep per keer en dat 2x per dag.

En ik begrijp ook wel dat paarden die in de wei staan andere bijvoeding nodig hebben dan paarden die op stal staan, maar inderdaad, laat dat weten, zet het op de zak of duidelijk op de website.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:37

KoudbloedKim schreef:
Een bodempje in de voerbak, iets minder dan een halve voerschep per keer en dat 2x per dag.

En ik begrijp ook wel dat paarden die in de wei staan andere bijvoeding nodig hebben dan paarden die op stal staan, maar inderdaad, laat dat weten, zet het op de zak of duidelijk op de website.

Ik ben het met jou eens hoor maar het staat toch echt wel op de website :j . Dat bektent trouwens niet dat het in november ook al in alle winkels verkrijgbaar is, ik heb afgelopen jaar in december nog zakken in de winkel gezien van de zomerversie.
Weet je inmiddels welke versie je nu hebt?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:49

Als je gewoon merriebrok in de winkel koopt, zoals wij, en het niet besteld via internet of via Pavo zelf, dan zie je dat gewoon niet.
De zak verandert niet van kleur of ontwerp, dus dan ga ik er vanuit dat de samenstelling ook niet verandert.
Ik ga nu even kijken welke versie onze meest recente is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:55

Het is de winterversie. :j
Al is het wel raar dat op de site staat dat in de winterversie geen sojaolie zit, maar dat dus wel het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:07

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:25

En helaas weer in het zweet en kramperig...
We hebben haar eergisteren voor het laatst merriebrok gegeven, ze krijgt een kuur tegen maagzweren sinds eergisteren, en een bloedarmoede kuurtje, verder geen bijvoer meer, maar nog geen verbetering.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:35

Wat sneu voor d'r dat het zo aan blijft houden :(:)

Is het een idee om het bloedonderzoek ook nog eens te herhalen? Dan kunnen beide resultaten naast elkaar gelegd worden en rolt er mogelijk iets uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:43

Ja, dat is wel een optie inderdaad.
Ik wil nog even kijken of er na 2 dagen meer verbetering is (de maagzweerkuur zou na 4/5 dagen effect moeten geven als dat het is) en de merriebrok even de tijd geven om helemaal uit haar systeem te gaan.
Maar mocht het nou verergeren of halverwege volgende week nog steeds zo zijn, laat ik denk ik eerst nog eens een bloedonderzoek doen of als mijn dierenarts het beter vindt, direct door naar de kliniek.
Dit klopt gewoon niet. :n

Ik heb nog even alles op een rijtje gezet:
- Met name in de avond buikkramp
- Zweten zonder verhoging
- Gezonde eetlust, stopt niet met eten
- Na Colosan binnen een half uur krampvrij
- Mest en urine is goed
- Bloeduitslag goed, op lichte bloedarmoede na
- Geen zand in de mest (3x gecontroleerd, ook door DA)
- Geen wormen
- Geen beknelling
- Maagzweerkuur tot nu toe geen effect (3de dag)
- Geen stress

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:03

Wat zielig voor haar. Hopelijk knapt ze snel op.

Hier heeft het bijna 2 weken gedeurd voor de problemen weg waren.

Ik hoop zo dat dit bij haar ook het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:05

Ik wil het liefst gewoon zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is.
Het gekke is dat het niet erger wordt of zeg maar zo erg dat er direct een dierenarts bij moet komen.
Een half uur na het geven van Colosan is het 'over' tot de volgende dag.
Maar het zijn geen aanvallen waarbij ze gaat liggen en soms komt ze er ook zelf doorheen zonder Colosan.
Ik weet niet of ik nog 2 weken wil wachten. :o

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:11

KoudbloedKim schreef:
Ik wil het liefst gewoon zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is.
Het gekke is dat het niet erger wordt of zeg maar zo erg dat er direct een dierenarts bij moet komen.
Een half uur na het geven van Colosan is het 'over' tot de volgende dag.
Maar het zijn geen aanvallen waarbij ze gaat liggen en soms komt ze er ook zelf doorheen zonder Colosan.
Ik weet niet of ik nog 2 weken wil wachten. :o

Dat snap ik wilde ik toen ook niet eigelijk maar dierenarts had zo iets als ze er met colosan door komt wacht het dan even af.
Lichaam heeft tijd nodig om alle opgeslagen stoffen uit lichaam te krijgen.
Plus dat onze merrie drachtig is dus wil je ook niet te veel onderzoeken doen op eventuele risico's.

Maar dat probleem heb jij niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:13

Ja, dat begrijp ik inderdaad, met een drachtige merrie moet je niet teveel rommelen. :o
En ik wil het echt nog wel even tijd geven, maar maak me tegelijk ook veel zorgen, ondanks dat het 'onder controle' lijkt.

Het is ook gewoon al vanaf 11 November aan de gang, dus al ruim 2 weken.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:27

Is het geen optie om een endoscopie te doen, kan zo op de kliniek, met een half uurtje is het klaar. Je paard mag alleen 24 niets eten, en dat is vaak vervelender dan het onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:27

Een endoscopie is een laatste stap. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:35

Polie had precies de zelfde symptomen en bleek piroplasmose te hebben. de dierenarts heeft het ontdekt via bloedonderzoek hetgeen ik aangevraagd had. Ze had het net zoals Kim niet zo'n zware klachten. Onze middelen tegen koliek hielpen goed. Polie ging ook vaak liggen (koliekerig). We hebben het via onze natuurgeneeskundige behandeld en Polie is al een lange tijd weer goed. Het zweten, zwaar ademen deed Polie ook.
Ik zeg niet KbK dat Kim dit ook heeft, maar dit in het kader met meedenken met je. Want ik las net je laatste paar posts en dacht, hé dit lijkt wel veel. Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:39

Ik zal het benoemen als ik morgen weer bel. :j
Ze staat nu ook weer zeiknat in de stal.
Nu hebben we haar vanmiddag rond half 3/3 uur gewassen, maar nu is ze nat i.c.m zweet.
Heeft een uur een zweetdeken omgehad, deken is nat en Kim ook nog steeds nat, wel iets droger.
Ze voelt ook vrij koud aan, maar haar temperatuur is wel normaal.