Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wwillemijn schreef:Mijn paarden staan er nu 4 dagen op en beiden ontzettend aan de diarree. Iemand dit ook meegemaakt?
Elsje123 schreef:Hallo allemaal, ik kom even in het topic binnen vallen, want ik zou jullie graag iets voorleggen en hoop daarbij niet meteen afgeschoten te worden...
Het zit namelijk zo: wij hebben een vijfjarige kwpn x Arabier, een ruintje van 1.62. In de zomer staat hij 24/7 op gras en dit bevalt niet echt goed. Hij heeft diarree, jeuk, een opgezwollen buik en af en toe ook wel buikpijn. Dit seizoen valt de jeuk mee (tot nu toe), komt vermoedelijk door de drainagecompositum die we hem hebben gegeven tijdens de overgang op het gras.
De eenvoudigste oplossing is natuurlijk om hem van het gras te halen, maar dat is ook weer niet heel eenvoudig in ons geval. De stal waar we staan biedt niet echt de mogelijkheid om hem bijvoorbeeld s'nachts naar binnen te doen. Verhuizen zien we zelf niet zo zitten, want voor de rest bevalt de stal erg goed. Daarbij hebben we ook nog een ouder paard, die helemaal opleeft van grasweide 24/7.
Momenteel krijgt hij equitop forte (vitamine/mineralen supplement) en biergist (voor de darmen). Dit krijgt hij in een beetje speedibeet (weinig suiker) met lucerne (om de darmen te stimuleren). Ook krijgt hij een dikke dot lijnzaadolie.
Denken jullie dat Gastro+ kan bijdragen aan een betere darmflora en dus minder klachten? Of is het water naar de zee dragen bij een paard op de volle weide? (Voor het laatste ben ik namelijk een beetje bang. Dan wordt het toch even zoeken naar een andere oplossing)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten Ellen
Edit: zin toegevoegd
rensju schreef:Die enkele procenten melasse kan mn paard prima hebben hoor.
Als je zo gaat kijken moet je geen gastro voeren, zit mais in en dat in feite ook vet slecht.
superpony schreef:rensju schreef:Die enkele procenten melasse kan mn paard prima hebben hoor.
Als je zo gaat kijken moet je geen gastro voeren, zit mais in en dat in feite ook vet slecht.
Het ene paard kan er prima tegen en voor het andere paard is elk beetje al teveel. Beter is helemaal geen rotzooi, maar dat is lastig.
Het gaat erom dat je weet wat je voert. Wij verkochten agrobs en voerden dat ook. Toen we gestopt waren en verhuisd, zocht ik iets vergelijkbaars. Iemand verkocht mij toen optiform van Mijten als melasse vrij. Ik kwam hele brokken tegen, net als in de Daily plus.
Nu is dat bij optiform helemaal anders, maar ik wil wel die keus hebben en zelf maken. Net als kuil, zgn voordroog of hooi voeren. Ik zie wel behoorlijke verschillen en wil ook zelf kunnen bepalen wat goed of slecht is en wat ik geef. Onze paarden, ons geld, dus onze keus.
Ik vind Gastro+ nog niet ideaal qua inhoud, maar wilde het voor onze jonge ruin graag proberen. Hij heeft erge maagproblemen gehad. De andere 3 krijgen het niet en hebben het niet nodig.