Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:43

Dan zou ik het even aankijken en het mengsel nog even zo houden. Pas als de diarree stopt evt. langzaam opbouwen tot de gewenste verhouding. Andere optie: nog even in verhouding meer van het oude voer en minder Gastro en dan langzamer opbouwen om de darmen meer gewenningstijd te geven.
Mits er geen andere oorzaak voor de diarree te vinden is natuurlijk.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:20

Hallo allemaal, ik kom even in het topic binnen vallen, want ik zou jullie graag iets voorleggen en hoop daarbij niet meteen afgeschoten te worden...

Het zit namelijk zo: wij hebben een vijfjarige kwpn x Arabier, een ruintje van 1.62. In de zomer staat hij 24/7 op gras en dit bevalt niet echt goed. Hij heeft diarree, jeuk, een opgezwollen buik en af en toe ook wel buikpijn. Dit seizoen valt de jeuk mee (tot nu toe), komt vermoedelijk door de drainagecompositum die we hem hebben gegeven tijdens de overgang op het gras.
De eenvoudigste oplossing is natuurlijk om hem van het gras te halen, maar dat is ook weer niet heel eenvoudig in ons geval. De stal waar we staan biedt niet echt de mogelijkheid om hem bijvoorbeeld s'nachts naar binnen te doen. Verhuizen zien we zelf niet zo zitten, want voor de rest bevalt de stal erg goed. Daarbij hebben we ook nog een ouder paard, die helemaal opleeft van grasweide 24/7.
Momenteel krijgt hij equitop forte (vitamine/mineralen supplement) en biergist (voor de darmen). Dit krijgt hij in een beetje speedibeet (weinig suiker) met lucerne (om de darmen te stimuleren). Ook krijgt hij een dikke dot lijnzaadolie.
Denken jullie dat Gastro+ kan bijdragen aan een betere darmflora en dus minder klachten? Of is het water naar de zee dragen bij een paard op de volle weide? (Voor het laatste ben ik namelijk een beetje bang. Dan wordt het toch even zoeken naar een andere oplossing)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Ellen

Edit: zin toegevoegd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:59

wwillemijn schreef:
Mijn paarden staan er nu 4 dagen op en beiden ontzettend aan de diarree. Iemand dit ook meegemaakt?

Ja mee gemaakt. Toch ff doorzetten.
Maar ik lees dat je er nog pavo brok bij geeft.
Dat is niet nodig en alleen maar belastend voor het paard. Als je wilt dat de Gastro zijn werk goed doet moet je hem dat alleen geven. Je mag het wel samen met ruwvoer geven. Maar de oude brok er helemaal af. Niet mengen.

baudyh

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:08

@ elsje123.
Nee hoor we vallen je niet aan. Het is gewoon niet altijd mogelijk om de paarden te houden zoals we graag zouden willen.
Ik denk dat in wat je schrijft de Gastro wel zou passen bij je paard. Alleen moet je hem dan naast de weidegang alleen Gastro geven en de mix erbij en verder niks. Het moet wel zijn werk kunnen doen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:09

Nee geen pavo hoor Dat wil ik niet in mn paarden hebben. Tis purefeed, gebaseerd op gras. Beetje als de luzerne die velen toevoegen aan de Gastro. Wij gaan nog doorzetten tot de zak leeg is, en dan maar afwachten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:41

Elsje123 schreef:
Hallo allemaal, ik kom even in het topic binnen vallen, want ik zou jullie graag iets voorleggen en hoop daarbij niet meteen afgeschoten te worden...

Het zit namelijk zo: wij hebben een vijfjarige kwpn x Arabier, een ruintje van 1.62. In de zomer staat hij 24/7 op gras en dit bevalt niet echt goed. Hij heeft diarree, jeuk, een opgezwollen buik en af en toe ook wel buikpijn. Dit seizoen valt de jeuk mee (tot nu toe), komt vermoedelijk door de drainagecompositum die we hem hebben gegeven tijdens de overgang op het gras.
De eenvoudigste oplossing is natuurlijk om hem van het gras te halen, maar dat is ook weer niet heel eenvoudig in ons geval. De stal waar we staan biedt niet echt de mogelijkheid om hem bijvoorbeeld s'nachts naar binnen te doen. Verhuizen zien we zelf niet zo zitten, want voor de rest bevalt de stal erg goed. Daarbij hebben we ook nog een ouder paard, die helemaal opleeft van grasweide 24/7.
Momenteel krijgt hij equitop forte (vitamine/mineralen supplement) en biergist (voor de darmen). Dit krijgt hij in een beetje speedibeet (weinig suiker) met lucerne (om de darmen te stimuleren). Ook krijgt hij een dikke dot lijnzaadolie.
Denken jullie dat Gastro+ kan bijdragen aan een betere darmflora en dus minder klachten? Of is het water naar de zee dragen bij een paard op de volle weide? (Voor het laatste ben ik namelijk een beetje bang. Dan wordt het toch even zoeken naar een andere oplossing)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Ellen

Edit: zin toegevoegd

Mijn eczeempaard kan ook slecht tegen gras en doet het t beste op alleen hooi. Hij wordt er vooral erg buikig, gassig en boerderig van. Daarnaast erge jeuk.
Ik had gehoopt dat gastro het beter zou maken, maar helaas. Mijn paard is erg opgeknapt van Gastro op meerdere punten, maar op gras blijft hij slecht, ondanks dat t opgebouwd wordt.
Dus hij komt voor nu niet langer dan 3/4 uur op t gras.
Enige optie die ik nog ga proberen is een graasmasker om hem wel de hele dag op land te zetten.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:01

Hartelijk dank voor jullie reactie. We gaan gewoon een zak halen en kijken of het werkt! Laten we idd alle andere poeders enzo weg. Hoeveel raden jullie aan te geven?

Mocht het niet voldoende werken, dan gaan we idd over op een graasmakser, maar vooralsnog gaan we proberen dat te voorkomen!

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:59

Toch ook even een mailtje gestuurd naar Havens om te vragen over hoeveelheden en zij raadden aan om te beginnen bij een halve kilo per dag en dit op te bouwen naar een kilo per dag, bij voorkeur meerdere keren per dag aangeboden. Dat zal bij ons dan in tweeën worden. Verder adviseerde ze er (havens) lucerne bij te voeren, maar we maken eerst maar even onze zak Hartog op.

Vanavond natuurlijk meteen het nieuwe recept aangeboden bij ons paard en hij at het iig smakelijk op. Nu maar wachten op resultaat. We zijn benieuwd! Als er meer te melden is horen jullie het van ons.

Groeten Ellen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:14

Ik geef ook hartog lucerne bij, kan prima hoor. Ik vind de havens mix teveel gras en te weinig lucerne

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 01:11

rensju schreef:
Ik geef ook hartog lucerne bij, kan prima hoor. Ik vind de havens mix teveel gras en te weinig lucerne

In Hartog luzerne zit melasse. En dat wil je liever niet. Je kan dus beter een melasse vrije luzerne nemen zoals havens mix of pavo daily plus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:59

In Daily plus zit ook melasse. Wij hebben nu optiform van Mijten. Niet voor de gastro+ overigens, maar de anderen. Heb altijd graag agrobs gegeven en nu al even zoekende. Ik wil geen lucerne, maar een mooie grasmix mengeling. Grasmix zelf vind ik echt niet geschikt en de rest is allemaal teveel lucerne of met melasse. Vorige keer, zo een 4jr terug had de optiform nog melasse, maar nu is het een heel ander product, dus eens zien....Geef puur een handje, omdat de rest eten krijgt en ik iets klaar wil zetten.

Onze jonge ruin heeft nu 2 zakken Gastro+ op. Weet nog niet of het werkt, maar we houden het nog even vol. Hij is verhuisd, kreeg sowieso ander voer, nu ook ander ruwvoer en onbeperkt. Staat veel meer buiten. Maar hij komt goed aan, dus even zien.
Hij had flinke maagzweren toen we hem net hadden en diverse klachten. Nu is het iets wisselend, maar minder. Komt natuurlijk ook door onbeperkt, goed hooi.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:41

Ik ga er mee stoppen als deze zak leeg is. Bijna gelukkig. Ze blijven zuur ruikende slappe mest houden. En sinds een paar dagen schuren ze beiden de staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:20

Komt het niet gewoon van 24/7 op gras? Daar gaat die van mij ook van schuren en aan de dunne... Er zit momenteel heel veel suiker in het gras namelijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:57

Mijn eczemer schuurt nu ook als hij de hele dag op gras staat, als hij er 4 uurtjes op staat gaat het goed. Nog wel buikig en gassig, dus vandaag eens een graasmasker proberen.
Maar ja, dat die mest niet goed is (en hiervoor denk ik wel?) zegt natuurlijk ook wel wat.

Tja, het zal nooit voor iedereen werken. Elk paard is immers anders.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:52

Die enkele procenten melasse kan mn paard prima hebben hoor.
Als je zo gaat kijken moet je geen gastro voeren, zit mais in en dat in feite ook vet slecht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:39

rensju schreef:
Als je zo gaat kijken moet je geen gastro voeren, zit mais in en dat in feite ook vet slecht.

Het ene paard kan er prima tegen en voor het andere paard is elk beetje al teveel. Beter is helemaal geen rotzooi, maar dat is lastig.
Het gaat erom dat je weet wat je voert. Wij verkochten agrobs en voerden dat ook. Toen we gestopt waren en verhuisd, zocht ik iets vergelijkbaars. Iemand verkocht mij toen optiform van Mijten als melasse vrij. Ik kwam hele brokken tegen, net als in de Daily plus.
Nu is dat bij optiform helemaal anders, maar ik wil wel die keus hebben en zelf maken. Net als kuil, zgn voordroog of hooi voeren. Ik zie wel behoorlijke verschillen en wil ook zelf kunnen bepalen wat goed of slecht is en wat ik geef. Onze paarden, ons geld, dus onze keus.

Ik vind Gastro+ nog niet ideaal qua inhoud, maar wilde het voor onze jonge ruin graag proberen. Hij heeft erge maagproblemen gehad. De andere 3 krijgen het niet en hebben het niet nodig.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:33

Ik heb voor mijn pre ook een zak gastro gekocht. Zijn jullie ineen keer overgestapt op dit voer of langzaam over geschakeld. Mijn pre is ondanks onbeperkt ruwvoer afgevallen en mest ook soms dun en mest ook water geen dunne mest maar echt water.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:35

Hangt er vanaf hoeveel je nu geeft. Havens zei dat mijn 2x per dag een handje prima kan worden vervangen zonder mengen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:42

Hij krijgt nu twee keer per dag bietenpulp met fibra er door. Ongeveer 130 gr pulp en 170 fibra

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:00

superpony schreef:
rensju schreef:

Het ene paard kan er prima tegen en voor het andere paard is elk beetje al teveel. Beter is helemaal geen rotzooi, maar dat is lastig.
Het gaat erom dat je weet wat je voert. Wij verkochten agrobs en voerden dat ook. Toen we gestopt waren en verhuisd, zocht ik iets vergelijkbaars. Iemand verkocht mij toen optiform van Mijten als melasse vrij. Ik kwam hele brokken tegen, net als in de Daily plus.
Nu is dat bij optiform helemaal anders, maar ik wil wel die keus hebben en zelf maken. Net als kuil, zgn voordroog of hooi voeren. Ik zie wel behoorlijke verschillen en wil ook zelf kunnen bepalen wat goed of slecht is en wat ik geef. Onze paarden, ons geld, dus onze keus.

Ik vind Gastro+ nog niet ideaal qua inhoud, maar wilde het voor onze jonge ruin graag proberen. Hij heeft erge maagproblemen gehad. De andere 3 krijgen het niet en hebben het niet nodig.

Ben ik met je eens hoor, maar er wordt hierboven gezegd dat de mix beter is. Maar dat hoeft niet zo te zijn, bv als je meer eiwit wilt voeren en melasse geen probleem is. Dus idd, kijken per paard.
Ik vind de mais en tarwe in de gastro ook jammer en onnodige ballast..
Mn paard doet het goed, maar ik twijfel wel of ie het nou echt op de gastro beter doet dan zonder..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:37

Ik heb de mix en brix uitgeprobeerd toen het nieuw was en mijn oude merrie krijgt toch snel dikke benen van lucerne, ondanks veel vrije beweging. Mijn oude ruin en shet hebben het niet nodig. Ik vond de mix ook net iets te fijn. Persoonlijk mag het ook wat grover zijn.

Die 3 oudjes krijgen nu wel de nieuwe optiform en op zich vind ik het aardig spul om in een baakje klaar te zetten voor het idee. Maar het is net fijn hooi.

Ik merk nog niet veel van de Gastro+, maar na de verhuizing is er voor de jonge ruin meer veranderd en dan weet je niet precies waar hij op reageert helaas. Ik geef het nog even, nu zak nr 3 en dan gaan we het stoppen. Misschien zien we dan wel of het meerwaarde heeft.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:19

Ik kan alleen maar vol lof zijn. Mijn paard staat er nu een ruim maandje. Al snel kwam er verandering in haar gedrag. Nu heb ik haar een weekje stil gehad en vandaag weer rustig gereden. Het staken deed ze vandaag niet meer en ze liep over het algemeen veel zekerder en was heerlijk ontspannen. Het is jaren geleden dat ik voor het laatst zo met haar heb gereden. Voor mij is het duidelijk, ze blijft zeker op de gastro+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:40

Mijn paard doet het nog altijd goed op gastro+ (combi spelt en luzerne).
Nu hij op het gras staat had ik terug vanalles verwacht. Maar hij doet het super goed.
Geen dikke opgeblazen buik en hij voelt zich duidelijk heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:58

Wat zijn de ingredienten van dit voer?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:11

Staat op pg 2 van dit topic en op de site van Havens