Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MightyJoe schreef:Ik schop dit topic even omhoog! Is het ook geschikt voor paarden die moeite hebben met mesten en verstoppingsgevoelig zijn? Binnenkort gaan wij wisselen van ruwvoer want ons hooi is op en ik wil mijn paard toch een beetje ondersteunen. Van te stengelig ruwvoer raakt hij snel verstopt en van te rijk ruwvoer raakt hij aan de diarree.
salamaleque schreef:Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen. Er komen veel verhalen voorbij over paarden met dunne mest. Die van mij heeft erg veel last van gasvorming en erg veel mestvocht wat eerst eruit komt bij het mesten en langs zijn achterbenen naar beneden loopt maar geen dunne mest. Hij heeft er vooral last van als het kuil wat natter is en op de wei. De rechterkant van zijn buik is soms zo opgeblazen dat hij niet wil lopen en rijden is dan al helemaal ingewikkeld hij kan niet ondertreden / zijn bekken niet kantelen. Ook probiotica geprobeerd zonder resultaat.
Wie herkent de klachten en heeft goede resultaten gezien? Ik twijfel nl ook nog tussen NAF haylage balancer dat lijkt nl net iets meer toegespitst op mijn probleem.
papagroom schreef:salamaleque schreef:Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen. Er komen veel verhalen voorbij over paarden met dunne mest. Die van mij heeft erg veel last van gasvorming en erg veel mestvocht wat eerst eruit komt bij het mesten en langs zijn achterbenen naar beneden loopt maar geen dunne mest. Hij heeft er vooral last van als het kuil wat natter is en op de wei. De rechterkant van zijn buik is soms zo opgeblazen dat hij niet wil lopen en rijden is dan al helemaal ingewikkeld hij kan niet ondertreden / zijn bekken niet kantelen. Ook probiotica geprobeerd zonder resultaat.
Wie herkent de klachten en heeft goede resultaten gezien? Ik twijfel nl ook nog tussen NAF haylage balancer dat lijkt nl net iets meer toegespitst op mijn probleem.
Lijkt erg veel op het geval in de volgende link.
https://m.facebook.com/groups/569810596 ... =bookmarks
Tancreda4 schreef:Ik wil het ook proberen, maar vind dat ik nog best veel moet geven... mijn paard krijgt maar een have voerschep muesli per dag en geloof dat ik 100 gram moet geven (600+ kilo). Dan is het best een grote hoeveelheid in vergelijking met de muesli. of ik moet haar veel meer gaan geven?
Hier hetzelfde als bovenstaande. Door het voeren van kuil enorm opgeblazen harde buik en natte mest. Ik heb ander kuil geprobeerd, wat enorm scheelde, maar helaas te droog was om gewoon te voeren ivm de luchtwegen. Ik kan niet wachten tot ze op gras mag en van kuil af in de hoop dat het dan beter wordt weer.
Tancreda4 schreef:Ik wil het ook proberen, maar vind dat ik nog best veel moet geven... mijn paard krijgt maar een have voerschep muesli per dag en geloof dat ik 100 gram moet geven (600+ kilo). Dan is het best een grote hoeveelheid in vergelijking met de muesli. of ik moet haar veel meer gaan geven?
Hier hetzelfde als bovenstaande. Door het voeren van kuil enorm opgeblazen harde buik en natte mest. Ik heb ander kuil geprobeerd, wat enorm scheelde, maar helaas te droog was om gewoon te voeren ivm de luchtwegen. Ik kan niet wachten tot ze op gras mag en van kuil af in de hoop dat het dan beter wordt weer.
salamaleque schreef:Vandaag dag 2 van de AV. Ik dacht dat mijn paard zijn mest altijd wel ok was maar het zag er toch al wat anders uit. Veel meer compact. Ik hoop wel dat hij het blijft eten want hij liet vanmiddag het grootste deel liggen (meng het met bietenpulp en wat gastro+ brok) ☹️
papagroom schreef:salamaleque schreef:Vandaag dag 2 van de AV. Ik dacht dat mijn paard zijn mest altijd wel ok was maar het zag er toch al wat anders uit. Veel meer compact. Ik hoop wel dat hij het blijft eten want hij liet vanmiddag het grootste deel liggen (meng het met bietenpulp en wat gastro+ brok) ☹️
Je kunt altijd een beetje olie meemengen zo dat het blijft plakken.
se7entje schreef:Vraagje voor papagroom, ik heb begrepen dat er ook koper en zink in zit, nu geef ik dat extra aan mijn paard.
Dat zou ik nu achterwege kunnen laten met AV ?
Branca schreef:Mijn quarter is in training geweest, komt terug, laat haar ff aclimatiseren (was ook wat slechter waaierig weer) Nog geen maand erna loopt ze erg slecht. Ik dacht, kreupel van de wei, konijnenholen.. heb haar laten staan, bekeken. Niet dik, niet warm. Tot paar weken terug, dikke kogels, wat vocht in gewricht.. slecht lopen, een kant hangen, echt schuifelen. DA geweest, chiropractische handelingen en bloedonderzoek en ontstekingsremmers.
Nu blijkt dat ze verhoogde spierenzymen enz heeft. En wat verhoogde leverwaarden. Kennelijk is ze overbelast? Overtraind? Lever is bezig met opruimen enz..
Advies nu even vitamine E en selenium.
Nu gaf n kennis van me dit advies Alge Vitalis. Maar dit is toch heel wat anders? Ander doel..of?