Algae vitalis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:04

Ik schop dit topic even omhoog! Is het ook geschikt voor paarden die moeite hebben met mesten en verstoppingsgevoelig zijn? Binnenkort gaan wij wisselen van ruwvoer want ons hooi is op en ik wil mijn paard toch een beetje ondersteunen. Van te stengelig ruwvoer raakt hij snel verstopt en van te rijk ruwvoer raakt hij aan de diarree.

plutolover

Re: Algae vitalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:28

Ik merkte bij m'n paard weinig tot geen verschil.

Met een ander merk heb ik betere ervaring kwa beter mest.

Ik wil nu niet zeggen dat t niet werkt. Er zijn paarden die doen het er heel goed op

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:50

MightyJoe schreef:
Ik schop dit topic even omhoog! Is het ook geschikt voor paarden die moeite hebben met mesten en verstoppingsgevoelig zijn? Binnenkort gaan wij wisselen van ruwvoer want ons hooi is op en ik wil mijn paard toch een beetje ondersteunen. Van te stengelig ruwvoer raakt hij snel verstopt en van te rijk ruwvoer raakt hij aan de diarree.

Als het om verstopping gaat kun je ook Algae-Bites gebruiken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:50

Ik was gestopt maa ga weer beginnen met de Algae Vitalis. Z'n pootjes worden er niet beter van helaas, maar is opvallend dat ie nu ineens weer regelmatig die snotneus heeft.

Jammer dat je dit nooit tweedehands vindt, haha.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:29

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen. Er komen veel verhalen voorbij over paarden met dunne mest. Die van mij heeft erg veel last van gasvorming en erg veel mestvocht wat eerst eruit komt bij het mesten en langs zijn achterbenen naar beneden loopt maar geen dunne mest. Hij heeft er vooral last van als het kuil wat natter is en op de wei. De rechterkant van zijn buik is soms zo opgeblazen dat hij niet wil lopen en rijden is dan al helemaal ingewikkeld hij kan niet ondertreden / zijn bekken niet kantelen. Ook probiotica geprobeerd zonder resultaat.

Wie herkent de klachten en heeft goede resultaten gezien? Ik twijfel nl ook nog tussen NAF haylage balancer dat lijkt nl net iets meer toegespitst op mijn probleem.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:28

salamaleque schreef:
Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen. Er komen veel verhalen voorbij over paarden met dunne mest. Die van mij heeft erg veel last van gasvorming en erg veel mestvocht wat eerst eruit komt bij het mesten en langs zijn achterbenen naar beneden loopt maar geen dunne mest. Hij heeft er vooral last van als het kuil wat natter is en op de wei. De rechterkant van zijn buik is soms zo opgeblazen dat hij niet wil lopen en rijden is dan al helemaal ingewikkeld hij kan niet ondertreden / zijn bekken niet kantelen. Ook probiotica geprobeerd zonder resultaat.

Wie herkent de klachten en heeft goede resultaten gezien? Ik twijfel nl ook nog tussen NAF haylage balancer dat lijkt nl net iets meer toegespitst op mijn probleem.

Lijkt erg veel op het geval in de volgende link.

https://m.facebook.com/groups/569810596 ... =bookmarks

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:51

papagroom schreef:
salamaleque schreef:

Lijkt erg veel op het geval in de volgende link.

https://m.facebook.com/groups/569810596 ... =bookmarks

Klopt inderdaad, zo zien de benen van mijn paard er in de zomer ook vaak uit :( misschien toch maar eens proberen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:19

Papagroom wat adviseer je voor een pony die 100 kg weegt ongeveer en nu op tweemaal een kwart tot een halve schep staat en nu koeienvlaaien mest omdat hij gisteren op gras stond. Hij had goede mest dankzij esparcette en algae vitalis, maar ik moet hem toch af en toe ook op gras kunnen zetten. Verder krijgt hij lijnzaadolie en metazoa brokjes.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:51

Hoe lang heeft hij op het gras gestaan?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:04

Van 5 tot 7 ongeveer dus hooguit twee uur. Het aparte is ook dat hij 10 minuten na de koeienvlaai ineens wel een goede hoop zonder water maakte. Hij heeft trouwens meestal s nachts er 1 slechte hoop tussen zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:07

Als ie nu weet een beetje voor het eerst op het voorjaars gras staat zou ik me echt niet druk maken om 1 flats tussendoor
Das gewoon een flats met aanwijsbare en logische reden
Gewoon een kwestie van wennen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:24

Zo is het Sonja
Maar je mag het product gerust in een keer geven...dat is hemakkelijker, en effectiever

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:43

Ik heb een emmer besteld. Ik ben benieuwd hoe snel ik resultaat kan verwachten. Ik houd jullie op de hoogte!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:18

Ik wil het ook proberen, maar vind dat ik nog best veel moet geven... mijn paard krijgt maar een have voerschep muesli per dag en geloof dat ik 100 gram moet geven (600+ kilo). Dan is het best een grote hoeveelheid in vergelijking met de muesli. of ik moet haar veel meer gaan geven?

Hier hetzelfde als bovenstaande. Door het voeren van kuil enorm opgeblazen harde buik en natte mest. Ik heb ander kuil geprobeerd, wat enorm scheelde, maar helaas te droog was om gewoon te voeren ivm de luchtwegen. Ik kan niet wachten tot ze op gras mag en van kuil af in de hoop dat het dan beter wordt weer.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:28

Tancreda4 schreef:
Ik wil het ook proberen, maar vind dat ik nog best veel moet geven... mijn paard krijgt maar een have voerschep muesli per dag en geloof dat ik 100 gram moet geven (600+ kilo). Dan is het best een grote hoeveelheid in vergelijking met de muesli. of ik moet haar veel meer gaan geven?

Hier hetzelfde als bovenstaande. Door het voeren van kuil enorm opgeblazen harde buik en natte mest. Ik heb ander kuil geprobeerd, wat enorm scheelde, maar helaas te droog was om gewoon te voeren ivm de luchtwegen. Ik kan niet wachten tot ze op gras mag en van kuil af in de hoop dat het dan beter wordt weer.

Volgens mij is de dosering 10 g per 100 kg. Ik zal het doorlopend gaan voeren omdat ik nooit weet wat voor kuil er wordt gevoerd. Paard krijgt in de zomer ook kuil voor hij het land op gaat en aan het einde van de middag als ze weer binnen komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:09

Tancreda4 schreef:

Dat is prima te doen hoor...jou paard heeft 60 gram nodig...dat is anderhalf schepje, en prima mengbaar met een halve schep.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:54

Vandaag dag 2 van de AV. Ik dacht dat mijn paard zijn mest altijd wel ok was maar het zag er toch al wat anders uit. Veel meer compact. Ik hoop wel dat hij het blijft eten want hij liet vanmiddag het grootste deel liggen (meng het met bietenpulp en wat gastro+ brok) ☹️

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:49

salamaleque schreef:
Vandaag dag 2 van de AV. Ik dacht dat mijn paard zijn mest altijd wel ok was maar het zag er toch al wat anders uit. Veel meer compact. Ik hoop wel dat hij het blijft eten want hij liet vanmiddag het grootste deel liggen (meng het met bietenpulp en wat gastro+ brok) ☹️

Je kunt altijd een beetje olie meemengen zo dat het blijft plakken.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:02

papagroom schreef:
salamaleque schreef:

Je kunt altijd een beetje olie meemengen zo dat het blijft plakken.

Oh het plakken is geen probleem hoor. Het is een mooi papje, maar hij lijkt het niet zo lekker te vinden. Maar we geven niet zo snel op, gisteren ook weer enorm opgeblazen door wat natter kuil dus wel het ideale moment om te testen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:03

Vraagje voor papagroom, ik heb begrepen dat er ook koper en zink in zit, nu geef ik dat extra aan mijn paard.
Dat zou ik nu achterwege kunnen laten met AV ?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:13

se7entje schreef:
Vraagje voor papagroom, ik heb begrepen dat er ook koper en zink in zit, nu geef ik dat extra aan mijn paard.
Dat zou ik nu achterwege kunnen laten met AV ?

Dat hangt er een beetje van af hoeveel je geeft.....maar normaal gesproken wel...de elementen in av zijn organisch gebonden, en je hebt dus al snel genoeg...van af een dosering van 10gr/100 kg mag je je andere supplement afbouwen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:47

Ik ben nu 6 weken bezig met AV. Ik moet het echt heel lekker maken (met flink wat brok of muesli) want anders laat mijn paard het staan.

De mest blijft redelijk goed en van mestvocht heb ik nu weinig last. Hij blijft alleen enorm opgeblazen, daar lijkt het niet voor te helpen jammer genoeg.

Ik maak deze emmer nog wel op maar ik moet dan nog even bedenken of ik ermee doorga.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:40

Bij ons op stal staat een paard wat erg dunne mest heeft. Nu met av mooie mestballen. Ze zijn een keertje gestopt omdat het op was maar na 2 dagen weer platte mest. Nu blijven ze de av voeren. Het paard is ook veel bijgekomen qua gewicht, meer spiermassa en is veeeeeeel actiever qua rijden.

ik ben vandaag begonnen met het voeren aan mijn eigen paard.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:12

Mijn quarter is in training geweest, komt terug, laat haar ff aclimatiseren (was ook wat slechter waaierig weer) Nog geen maand erna loopt ze erg slecht. Ik dacht, kreupel van de wei, konijnenholen.. heb haar laten staan, bekeken. Niet dik, niet warm. Tot paar weken terug, dikke kogels, wat vocht in gewricht.. slecht lopen, een kant hangen, echt schuifelen. DA geweest, chiropractische handelingen en bloedonderzoek en ontstekingsremmers.
Nu blijkt dat ze verhoogde spierenzymen enz heeft. En wat verhoogde leverwaarden. Kennelijk is ze overbelast? Overtraind? Lever is bezig met opruimen enz..
Advies nu even vitamine E en selenium.
Nu gaf n kennis van me dit advies Alge Vitalis. Maar dit is toch heel wat anders? Ander doel..of?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:56

Branca schreef:
Mijn quarter is in training geweest, komt terug, laat haar ff aclimatiseren (was ook wat slechter waaierig weer) Nog geen maand erna loopt ze erg slecht. Ik dacht, kreupel van de wei, konijnenholen.. heb haar laten staan, bekeken. Niet dik, niet warm. Tot paar weken terug, dikke kogels, wat vocht in gewricht.. slecht lopen, een kant hangen, echt schuifelen. DA geweest, chiropractische handelingen en bloedonderzoek en ontstekingsremmers.
Nu blijkt dat ze verhoogde spierenzymen enz heeft. En wat verhoogde leverwaarden. Kennelijk is ze overbelast? Overtraind? Lever is bezig met opruimen enz..
Advies nu even vitamine E en selenium.
Nu gaf n kennis van me dit advies Alge Vitalis. Maar dit is toch heel wat anders? Ander doel..of?

Algae-Vitalis is van oorsprong gemaakt voor snel herstel van sportpaarden het bindt mycotoxines aan de mest, zodat je de lever minder belast, en brengt de magnesium-fosfor verhouding in balans zo dat je paard vit e en selenium beter opneemt...de darmflora wordt geactiveerd voor een betere voederconversie...
Die kennis heeft je dus een heel goed advies gegeven.....een kuurtje Algae-Vitalis kan je paard heel goed helpen.