Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:46

Prijzig valt mee. Ik doe 2 mnd met een pot glucobalance

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:13

Dan is het in verhouding idd nog te doen, €30,- per maand. Maar blijft een aankoop van €60,- x)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:36

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:58

Zag het inderdaad, helaas niet meer op voorraad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 13:12

Heb je het inmiddels te pakken Kasmir?

Gisteren sprak ik mijn hooiboer, hij wilde van de "rommel" af. Distels dus. Zondeeee! Die ben ik dus vanochtend uit z'n wei gaan halen. Gratish ruwvoer :P

Zijn er hier mensen die anijszaad aan hun paard voeren of gevoerd hebben? Ik denk dat het een interessante toepassing kan hebben, hoewel zelfs mijn merrie nauwelijks nog hoest. Maar om nou meteen een emmer van een kilo te bestellen :=

Eerst maar eens kijken of ze het lusten

Afbeelding

Vandaag ook in de try-out: sellerie. Uit de categorie: als je interesse hebt pak je maar. De voerbakken staan er de hele dag en 4 keer per dag gooi ik er wat in. Twee keer gewoon hun verplichte voer en als dat op is wat anders. Vandaag sellerie en oud bruin :9

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:27

Een weekje geen internet gehad, dus bij dezen nog enkele determinaties van grassen op foto's.

Koper
Foto 1 & Foto 2 - Veldbeemdgras (Poa pratensis)
Foto 3 - Vind ik lastig te zeggen. Aangezien je zegt dat het uit een rietveld komt, denk ik dat het rietgras (Phalaris arundinacea) is, alledrie.

crazyshar
Foto 1 - Witte klaver (Trifolium repens) & engels raaigras (Lolium perenne)
Foto 2 - Engels raaigras (Lolium perenne)
Foto 3 - Witte klaver (Trifolium repens), engels raaigras (Lolium perenne) en rode klaver (Trifolium pratense). En er staat nog een plantje tussen waar ik het niet van kan zeggen zo.
Foto 4 - Engels raaigras (Lolium perenne), veldzuring (Rumex acetosa) en op de achtergrond een wikke (Vicia spp.). Op de voorgrond zie ik nog een ander soort gras die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen hier, maar ik kan omdat hij onscherp is niet zeggen wat het is.

fleur_yen
Foto 1 - Engels raaigras (Lolium perenne), voor het eerst in dit topic timoteegras (Phleum pratense), witte klaver (Trifolium repens) en (ook voor het eerst in dit topic) zachte dravik (Bromus hordeaceus).
Foto 2 - Niet helemaal in genoeg detail, maar ik denk vooral zachte dravik (Bromus hordeaceus).
Foto 3 - Ook niet heel veel detail in de foto, maar ik zie wel duizenblad (Achillea millefolium) staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:52

Dank je wel JewEmm :)

De sellerie gaat hier goed. Vanavond ook weer wat brandneteltjes verstrekt aan de paardjes. Vorige keer taalden ze er niet naar dus ik ben benieuwd of ze het nu weer eten. Omdat overal zo veel brandnetel staat wou ik het nu verzamelen en drogen om in de winter te kunnen gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe kan ik het het beste drogen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:41

Afbeelding

Afbeelding
Ok dan hier mijn gras in de wei. Ben benieuwd wat het is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:41

Ik zie vooral veel veldbeemdgras (Poa pratensis) en verder wat engels raaigras (Lolium perenne) met paardenbloem (Taraxacum officinale). Op de onderste foto is mogelijk ook gestreepte witbol (Holcus lanatus), maar daarvan zie ik de bladeren niet goed en ga ik toch voor veldbeemdgras.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:40

Kruiden drogen vind ik helemaal zo simpel nog niet. Zowel brandnetel als kleefkruid al eens geprobeerd, maar je krijgt er toch schimmel in op een gegeven moment.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 17:31

Kleefkruid heb ik hier niet en brandnetel lusten ze ineens niet meer :=

Misschien in de oven? :)*

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:02

Wij leggen de brandnetels gewoon op het erf te drogen, 3 dagen max, dan is het droog, gooien we het in de loopstal en is het binnen no time op. Zelfde geldt voor distels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 18:13

Dat heb ik nu ook met distels gedaan, ik had er zo veel. Maar ik wou eigenlijk wat drogen voor de winter.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:43

Ja, voor korte tijd drogen gaat gewoon goed. Maar ik bedoelde echt voor als je nu kruiden droogt voor in de winter. Dan ging ik schimmel zien. Wel jammer, nu ook overal kamille langs de weg..

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:49

In dat geval is het denk ik ook het best om op te letten waar je het bewaart. Het mag daar namelijk niet vochtig zijn dan!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:59

Ik blijf dit echt een heel interessant topic vinden, en erg leerzaam aangezien ik mij nog niet zo heel erg lang aan het verdiepen ben in het voer. En wat leuk hoe jullie verschillende kruiden bijvoeren. Hier zie ik wel brandnetels met van die slingertjes eraan, zijn die ook 'goed'? Op een of andere manier zit namelijk in mijn hoofd dat dat niet de goede brandnetels zijn. Behalve distels, hebben jullie nog andere tips van kruiden die ik kan tegenkomen en evt m'n paard kan voorschotelen? Munt heb ik wel eens geprobeerd, moest ze niks van hebben.

Nou heb ik nog een paar vraagjes voor jullie, waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden :)
Hier op het erf staat een stukje hoog gras waar ik als leek al zo een stuk of 5 verschillende soorten kan vinden, paard neemt regelmatig even een hap van dat buffet als ik richting stal loop. Nou is het gras daar eigenlijk enigszins bruin uitgeslagen, iemand een idee wat dat wil zeggen? Bij interesse kan ik uiteraard foto's maken ;)

En hebben mensen hier toevallig nog tips waar ik prijstechnisch gezien het beste lijnzaadolie kan kopen? Zonnebloemolie is op inmiddels en ondanks de kleine hoeveelheden die ik gaf wil ik het liever ook niet meer voeren. Momenteel meng ik de poeders dus even aan met water, maar het liefst geef ik wel weer olie bij, ook vanwege de langzame energie :)

En ik heb absoluut geen idee wat betreft kruiden drogen, dus waarschijnlijk zeg ik iets heel geks, maar kun je ze niet invriezen?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:13

Die slingertjes, dat is de bloeiwijze van de brandnetel.

Bruin uitgeslagen gras betekend meestal uitgebloeid. Tenminste, dat is denk ik wat je bedoelt. Als je wilt weten welke soorten het zijn mag je me altijd een berichtje sturen!

Planten invriezen lijkt mij geen goed plan. Je veranderd de structuur. En je droogt ze niet. Denk maar eens aan het invriezen van sla. zodra je het ontdooit wordt het een slappe snotterige bende. Ik denk dat jij ze zou willen vriesdrogen. Dat gebeurd meestal op veel lagere temperaturen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 00:23

Is bruin gras niet gewoon verdord gras?

Behalve brandnetel, distels en paardenbloemen wou ik dit jaar eens kijken wat ze van kamille en goudsbloem vinden. Ik heb een klein stukje naast de schuilstal waar de paardjes niet bij kunnen. Inzaaien maar! Kijken of de goudsbloem het daar nog wil doen.

Jammer dat de tweede ronde paardenbloemen nog niet echt op gang komt. Ze snakken er naar. Kleefkruid zou ik ook voeren als ik het had. O en ze krijgen riet, maar dat staat gewoon in de wei :P

Munt was hier ook geen succes. Tijm evenmin. Ik ga het ze niet door de strot duwen. Als ik vind dat ze om medische redenen zoiets nodig hebben mik ik het door het voer (anijs bij voorbeeld) en verder kanen ze alleen wat ze blieven. Selderij: ja. Paprika: nee. Broccoli: ook nee. Peterselie: weet nog niet.

Lijnzaad geef ik niet meer als olie maar in gemalen vorm. Alleen afgelopen dagen wel weer even als olie: blender is overleden. En 1 keer per week een beetje gekookt lijnzaad, tegen het zand.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:50

Lijnzaad tegen het zand? Onze 4-jarige likt/hapt geregeld aan de aarde, geef nu voor de zekerheid een kuurtje psylliumvezels. Ben een maand geleden mijn paard plots aan een koliekaanval verloren dus ben nogal huiverig om zo maar te zeggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:56

Ik geef ook gekookte lijnzaad ivm zand :j
Al doe ik het 1x in de 2 weken.

Koper: hoeveel lijnzaad geef jij? Ik doe altijd 1 kopje lijnzaad op 2 kopjes water. Maar heb nogal grote kopjes en het is best veel :=
Ik zit te denken aan halveren en dan elke week.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:19

Kruiden drogen.. ik ken iemand (een fin) die dat altijd zelf doet en heeft daar ook zelf een ding voor gebouwd om t makkelijker te maken.. maar hoe dat nou precies werkte.. ik kan haar wel eens vragen?

Ik denk dat je iets moet hebben wat goed vocht ontrekt.. Zoals je vroeger bloemen droogde in een boek

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:16

Nog andere kruiden: smalle weegbree, klaver en paardebloemwortel
Goed adres voor lijnzaadolie is makana.de

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 10:37

horsies5 schreef:
Kruiden drogen.. ik ken iemand (een fin) die dat altijd zelf doet en heeft daar ook zelf een ding voor gebouwd om t makkelijker te maken.. maar hoe dat nou precies werkte.. ik kan haar wel eens vragen?

Dat zou fantastisch zijn, graag!

Amanda als ik lijnzaad kook doe ik een half glas (gewoon huis-tuin-en-keukenglas) lijnzaad en een heel glas water. Als ik te veel gekookt lijnzaad geef eten ze het niet helemaal op. Daarom elke week een klodder.
Daarnaast krijgen ze ook gemalen lijnzaad (aangezien de omega 3 om zeep gaat als je het kookt), daarvan krijgen ze 2 keer per dag een flinke eetlepel. Of 2 keer per dag 10ml olie.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-06-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:40

Dus inderdaad de helft minder, maar een keer extra :j
Dan ga ik daar maar op over.

Jim staat nu overigens ruim een week op mengsel met oude voer (muesli en force) en Vitalbix en hij doet het er super op! Vandaag nieuw mengsel maken met alleen nog de oude muesli en Vitalbix. Hij heeft nu het grootste deel Vitalbix, dus volgende week muesli helemaal er uit. Hij eet het nog steeds *\o/*
En met smaakt lijkt wel. Hij likt zijn bak uit :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 10:55

Dat is ook mijn ervaring :D Degene die hier de Vitalbix brengt zei dat alle paarden die het krijgen het ook goed blijven eten op eentje na, en dat is er eentje die op prascend staat en blijkbaar beïnvloedt dat de smaakbeleving.

Vos krijgt zelfs weer appeltjes :D In z'n vacht dan.

Kamille is hier goedgekeurd :9