Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:50

bestellen gaat ook super goed!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:52

Aaah handig! Dan ga ik dat doen!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:55

Ik voer ook sinds 9 maanden vitalbix.
Mijn Fries kwam heel snel fantastisch van haar huidproblemen af en kreeg een mooie glans.
Tot zover super tevreden, maar nu begint zij wat in te vallen bij haar spieren.
Bij rondvraag kreeg ik te horen, dat op de lange termijn de paarden toch energie tekort gaan komen.
Daarom op advies van de voerwinkel care4life gaan bijvoeren, maar binnen 3 dagen stond ze weer te schuren -O-
Dus nu zit ik met mijn handen in mijn haar.
Ik geef overigens ook de luzerne en de lijnzaadolie met vitamine E van vitalbix bij.
Wie heeft voor mij de gouden tip?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:59

Ik geef nu ook care for life en daar schuurt mijn pony ook van. Mischien wat spelt? Heb der verder niet heel veel verstand van haha.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:09

frisian_love, wat krijgt je paard verder voor voer? Gras, hooi etc?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:28

frisian_love schreef:
Mijn Fries kwam heel snel fantastisch van haar huidproblemen af en kreeg een mooie glans.
Bij rondvraag kreeg ik te horen, dat op de lange termijn de paarden toch energie tekort gaan komen.
Daarom op advies van de voerwinkel care4life gaan bijvoeren, maar binnen 3 dagen stond ze weer te schuren -O-
Ik geef overigens ook de luzerne en de lijnzaadolie met vitamine E van vitalbix bij.

Ze hebben nu ook nutrimash, is een nieuw product van hun. Is een slobber. En ze hebben nu ook muesli. Misschien zijn dit nu de aanvullingen die je paard nodig hebben.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:52

fransje23 schreef:
frisian_love, wat krijgt je paard verder voor voer? Gras, hooi etc?

Mijn paard krijgt verder voordroog van een goede kwaliteit en dus luzerne.
Op dit moment ook wel wat gras, maar dat is bij ons in de Betuwe toch wat schaars

De nutrimash heb ik idd een proefzakje van.
Maar ik zou het wel fijn vinden, om een zo compleet mogelijk voer te geven en niet allerlei liflafjes bij te moeten geven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:40

Maureen95 schreef:
Ik geef nu ook care for life en daar schuurt mijn pony ook van. Mischien wat spelt? Heb der verder niet heel veel verstand van haha.

Ha ik voer bietenpulp met spelt bij voor extra energie naast de vitalbix :D
Maar heel weinig hoor, 200 gram bietenpulp en een handje spelt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:41

Ah oke! Ik denk dat pony het ook lekker vind om na het rijden een soort traktatie te krijgen dmv slobber. Maar is dat wel goed bij een eczeempaard?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:43

myk_en_shant schreef:
Ze hebben nu ook nutrimash, is een nieuw product van hun. Is een slobber. En ze hebben nu ook muesli. Misschien zijn dit nu de aanvullingen die je paard nodig hebben.

Waar zie je die muesli? IK vind daar niks over op hun website.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:52

Muesli ken ik ook niet van vitalbix.
Bietenpulp is een optie, maar blijf ik zelf een beetje eng spul vinden :o
En omdat ik in pension sta, is het handiger als ik 1 goed, compleet voer kan geven.
Natuurlijk krijgt mijn paard wel eens wat extra, maar het is ook fijn dat ze niets tekort komt, als ik eens een weekendje weg ben

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:22

frisian_love schreef:

Hoeveel lucerne en olie geef je bij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:27

Maureen95 schreef:

Spelt is nou niet echt gezond voor paarden. De meeste graansoorten (alle behalve haver en gerst) worden door paarden pas in de dikke darm verteerd. Paarden horen hun voedsel in de dunne darm te verteren. Dan hebben ze er wat aan en voorkom je ook nog eens ongezonde gistingprocessen.

Frisian_love inderdaad de zelfde vraag als azmay: wat voor eiwitten geef je en hoe veel? Ik vind olie een handige bron van eiwitten en energie. Lijnzaadolie is het beste geschikt voor paarden.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:32

Ze krijgt 2 pompjes lijnzaadolie per dag.
Luzerne zal ca 600 gram per dag zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:36

2 pompjes zegt me niks. Hoe veel ml is dat?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:37

Koper schreef:

Dat zou ik even moeten nakijken, dit was het advies van Astrid noordhoek van pure paardenvoeding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:37

Koper schreef:

Pompje van vitalbix zelf is 30 ml geloof ik.

Ik geef die dunne van mij 2x3 pompjes per dag.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:39

Klopt, ik heb net gekeken, dat is idd 30 ml per pompje.
Dus 60 ml

En dus wat weinig voor een paard van 550 kg.
Ik zal haar iig een pompje extra geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:49

Ben benieuwd hoe ze er op reageert. Sowieso slim om in de winter meer olie te geven natuurlijk.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een brok zoeken met extra eiwitten. Je hebt daar zo veel verschillende van. Van draversbrok tot grasbrokken. Er is ook zo'n algenpreparaat voor paarden die extra eiwit nodig hebben, ik ben alleen even kwijt hoe het heet.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:51

Koper schreef:
Ben benieuwd hoe ze er op reageert. Sowieso slim om in de winter meer olie te geven natuurlijk.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een brok zoeken met extra eiwitten. Je hebt daar zo veel verschillende van. Van draversbrok tot grasbrokken. Er is ook zo'n algenpreparaat voor paarden die extra eiwit nodig hebben, ik ben alleen even kwijt hoe het heet.

Ik geloof dat ik dat algen preparaat zelfs wel eens in mijn handen heb gehad!
Zal eens kijken, of ik dat nog terug kan vinden.

Dank je wel voor het meedenken iig

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:02

Sorry muesli is in de maak :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:18

Koper schreef:
Maureen95 schreef:

Spelt is nou niet echt gezond voor paarden. De meeste graansoorten (alle behalve haver en gerst) worden door paarden pas in de dikke darm verteerd. Paarden horen hun voedsel in de dunne darm te verteren. Dan hebben ze er wat aan en voorkom je ook nog eens ongezonde gistingprocessen.

Frisian_love inderdaad de zelfde vraag als azmay: wat voor eiwitten geef je en hoe veel? Ik vind olie een handige bron van eiwitten en energie. Lijnzaadolie is het beste geschikt voor paarden.

Dat ben ik niet helemaal met je eens koper, spelt is juist goed voor de darmen mits je ruwe spelt voert. De ruwe spelt heeft veel structuur en vezels door de kaf wat goed is voor de darmen. Het is een veel ouder graan dan de andere gangbare door veredelde soorten zoals o.a. gerst, tarwe, haver. Deze zijn door veredeld omdat ze een hogere energiewaarde hebben en dus veel waardevoller voedingsproduct zijn voor de mens. Spelt is wel familie van de tarwe, zij het dat de tarwe dus veel verder is door veredeld.

Spelt is voor mijn paard het enige energievolle product met een andere ca-p verhouding dan pulp waar ze het goed op doet. Het is een andere afgift dan pulp wat goed bij onze trainingen aansluit. Bij andere granen is de energie afgifte te hoog en raakt ze bij een klein handje al spierbevangen. Voor wie graag een beetje extra energie voert en voor snelle afgift gaat zou ik eerder haver voeren.

edit: Koper, ik ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat granen met uitzondering van haver en gerst in de dikke darm worden verteerd? De dunne darm maakt namelijk geen onderscheid in deze granen; ze worden allen verteerd in de dunne darm. Alleen als er meer granen gevoerd worden dan de dunne darm aan kan komen de granen in de dikke darm terecht. Ieder graansoort zal dan ook met mate gevoerd moeten worden.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:47

Is de nutrimash ook geschikt voor te dikke paarden of paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:01

meiske1577 schreef:
Is de nutrimash ook geschikt voor te dikke paarden of paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

Ik kreeg het advies om een te dik paard de benodigde VitalBix Daily Complete te voeren (dus 65 gram per 100 kg), evt een handje luzerne (absoluut niet meer!) en 2 a 3 pompjes olie.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:17

meiske1577 schreef:

Om hier duidelijkheid over te krijgen, kun je het beste op facebook een pbtje sturen naar simone Pottegieter.