Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:32

leuke verhalen allemaal!
Ik ben er inmiddels uit wat mijn probleem was.. ik had de volgende problemen:
paard werd sloom, zo sloom dat hij niet vooruit te branden was (dat is heel gek want er zijn tijden geweest dat ik in de winterperiode hem nog niet eens kon houden tot de bak xD)
hij viel af

Heb het aan een (ex) dierenarts gevraagd om advies omdat ik in eerste instantie bang was voor een virus oid. Hij vertelde mij dat het kan dat ik luzerne erbij voer (de brok) omdat daar veel magnesium in zit..

wanneer een paard iets heeft met de spijsvertering en Ph waardes (geloof me ik weet echt niet waar hij het allemaal over had precies, dus mijn excuses als het niet klopt wat ik zeg..) moet ik beschuit meel gaan voeren xD

Ik geef nu dus: metazoa super fixx, lurzerne brok (tot hij weer het land op gaat) en 2 eetlepels beschuit meel (gewoon normaal beschuit maar dan fijn gestampt)

het schijnt dat beschuit ph waardes neutraliseerd.. Ik had het hem zondag gegeven en maandag was hij alweer top fit! ongelofelijk dat beschuit!

dus ik ga nu nog ff zo door en dan kijk ik even of ik hem misschien van de luzerne af haal..

maar ik dacht, misschien een goede tip voor mensen die ook paarden hebben met problemen met hun spijsvertering... het kan nooit kwaad dus altijd het proberen waard:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:40

Zit er in de ruwvoer mix van Subli niet minder?Misschien een optie om die te proberen....

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:54

dus als ik het goed begrijp stamp je gewoon een beschuit en dat geef je je paard?
zou een goedkope oplossing zijn idd. hoelang moet je dat geven?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:06

lissie_zigor schreef:
leuke verhalen allemaal!
paard werd sloom, zo sloom dat hij niet vooruit te branden was (dat is heel gek want er zijn tijden geweest dat ik in de winterperiode hem nog niet eens kon houden tot de bak xD)
hij viel af

Heb het aan een (ex) dierenarts gevraagd om advies omdat ik in eerste instantie bang was voor een virus oid. Hij vertelde mij dat het kan dat ik luzerne erbij voer (de brok) omdat daar veel magnesium in zit..

wanneer een paard iets heeft met de spijsvertering en Ph waardes (geloof me ik weet echt niet waar hij het allemaal over had precies, dus mijn excuses als het niet klopt wat ik zeg..) moet ik beschuit meel gaan voeren xD

Ik geef nu dus: metazoa super fixx, lurzerne brok (tot hij weer het land op gaat) en 2 eetlepels beschuit meel (gewoon normaal beschuit maar dan fijn gestampt)

het schijnt dat beschuit ph waardes neutraliseerd.. Ik had het hem zondag gegeven en maandag was hij alweer top fit! ongelofelijk dat beschuit!

dus ik ga nu nog ff zo door en dan kijk ik even of ik hem misschien van de luzerne af haal..

maar ik dacht, misschien een goede tip voor mensen die ook paarden hebben met problemen met hun spijsvertering... het kan nooit kwaad dus altijd het proberen waard:)

Je trekt iets scheef door iets te voeren en vervolgens ga je iets erbij voeren om het weer recht te trekken..... waarom dan niet stoppen met hetgeen te voeren wat in beginsel voor scheve verhoudingen zorgt? Schiet mij maar lek....

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:49

madamX schreef:
lissie_zigor schreef:
leuke verhalen allemaal!
hij viel af

Je trekt iets scheef door iets te voeren en vervolgens ga je iets erbij voeren om het weer recht te trekken..... waarom dan niet stoppen met hetgeen te voeren wat in beginsel voor scheve verhoudingen zorgt? Schiet mij maar lek....

Omdat (in mijn geval) er geen andere mogelijkheden meer over waren! Als je al 3 jaar lang alle mogelijke poedertjes/drankjes/voermerken/whatever hebt uitgeprobeerd, honderden euro's aan dierenarts kosten hebt uitgegeven, en je paard staat nog steeds met diarree? Daarbij ondanks streng dieet zo dik dat hij op het randje van insulineresistent en hoefbevangen balanceert....

Vervolgens ga je Metazoa voeren en binnen 2 maanden is je paard van de diarree af! Ondanks dat het weideseizoen is begint je paard stilaan wat af te vallen en na een jaar is hij mooi op gewicht.
Neuh, dan kan ik inderdaad beter terug gaan naar een voer waarop mijn paard per direct weer |o aan de diarree gaat (doet hij bijv al op een flinke wortel/appel) en hij me over een paar maanden hoefbevangen staat!

Begrijp me niet verkeerd, ik had ook liever dat ze de verhouding recht trokken, maar ik vind je reactie nogal ongenuanceerd. Soms moet je nu eenmaal voor de beste optie uit 2 "kwaden" kiezen! Daarbij heeft mijn paard aan recent bloedonderzoek te zien nergens een tekort danwel overschot aan, dus voor hem is de scheve verhouding schijnbaar niet verkeerd.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:13

ik ben nu ongeveer een week bezig met de broxxx en geef de dubbele dosis. sinds dinsdag geef ik de luzerne erbij. gisteren en vandaag was paard heel sloom, stijf, wil eigenlijk helemaal niet lopen en vandaag was ie ook niet rad. het lijkt een overschot van iets. hij krijgt drie keer per dag een flinke hoeveelheid kuil. vanavond heb ik hem alleen de broxxx gegeven en de luzerne weg gelaten. iemand een idee, herkenbaar? vanuit het info team van metaoza begreep ik dat je paard erg kan veranderen de eerste twee weken en heel veel kan gaan plassen etc, maar weet niet of dit nu de goede kant op gaat, maak me toch echt wel zorgen om hem. hij heeft altijd al moeite met de spijsvertering vandaar mijn zoektocht naar een goed supplement.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:14

Wat ik mij dus afvraag is als het de verhoudingen zo scheef zou trekken, waarom ziet mijn paard er dan toch zo super uit.
Daarbij zal dit niet bewust scheef zijn omdat er liefst onbeperkt hooi gegeven moet worden en dat dit dan zorgt voor het rechttrekken hiervan.
Mijn paarden doen het er super op.

Chesss, waarom ben je meteen de dubbele dosis gaan voeren en heb je je oude voer een beetje rustig opgebouwt en metazoa rustig opgebouwt??
Als je niet rustig op en afbouwt krijgt je paard in een klap wel een hele grote verandering te verwerken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:15

dat was het advies van de metaoza. dubbele dosis voeren van de broxxx en de muesli eraf

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:23

Dat zou ik dus echt niet doen.
Opzicht snap ik de dubbele dosis die zij idd in het begin aanbevelen ook niet zo goed.
Ik vind dat ieder voer wat gewisseld word moet rustig het oude afgebouwt worden en het nieuwe opgebouwt.
Zo kan het lichaam eraan wennen.
Door in een sprong over te gaan krijgt je paard in een klap andere stoffen te verwerken en daarbij moet je paard ook wennen aan wat er wel in meusli zat maar niet meer in Metazoa, dat is je paard toch gewent.
Ik neem aan dat je paard al compleet om is op Metazoa.
Ik zou gewoon de dosis op het normale zetten dus geen dubbele en eventueel nog effe een handje meusli erbij.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:20

Die dubbele dosis heb ik ook gedaan, ging gewoon goed, paard veranderde wel in positieve zin.
De eerste week heb ik die dosis wel langzaam verhoogd en m'n vorige voer langzaam afgebouwd, het is inderdaad niet goed om opeens van voer te veranderen. Beter is geleidelijk laten wennen.

Ik zou het tot na het weekend aankijken Chess, anders toch er mee stoppen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:49

Chesss schreef:
ik ben nu ongeveer een week bezig met de broxxx en geef de dubbele dosis. sinds dinsdag geef ik de luzerne erbij. gisteren en vandaag was paard heel sloom, stijf, wil eigenlijk helemaal niet lopen en vandaag was ie ook niet rad. het lijkt een overschot van iets. hij krijgt drie keer per dag een flinke hoeveelheid kuil. vanavond heb ik hem alleen de broxxx gegeven en de luzerne weg gelaten. iemand een idee, herkenbaar? vanuit het info team van metaoza begreep ik dat je paard erg kan veranderen de eerste twee weken en heel veel kan gaan plassen etc, maar weet niet of dit nu de goede kant op gaat, maak me toch echt wel zorgen om hem. hij heeft altijd al moeite met de spijsvertering vandaar mijn zoektocht naar een goed supplement.

Kun je die kuil niet vervangen voor mooi droog hooi? Problemen met de spijsvertering dan is kuil meestal de boosdoener.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:34

Chesss schreef:

Vermoedelijk eiwitten.... zal redelijk wat in je kuil zitten, en dan ook nog luzerne.
Haal de luzerne er gewoon even af.... heb je alleen nodig wanneer je meer spieropbouw wil. Maar daar zou ik even mee wachten...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:53

ik heb inmiddels met yvonne uitgebreid contact gehad. Ik moest de dubbele dosis juist wel geven, mn mueslie in week 1 afbouwen en in week 2 de brok als ik dat nodig vond. Ik heb hem inmiddels wel van de brok afgehaald op advies van Yvonne. Zij geeft aan dat het geen probleem is de kuil en de luzerne naast elkaar te geven, juist beter.

mijn paard heeft een probleem in de spijsvertering welke niet opgelost door hooi te geven. Ik heb geloof mij al heel veel geprobeerd, van dierenartsmuesli tot Marstall in combinatie met hooi.. Het is er nooit beter van geworden. Ik doe alles in overleg met de dierenarts en heb me alleen aangesloten bij dit topic om ervaringen over het product te delen en soms mee te denken waar iets aan kan liggen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:06

Ik gebruik trouwens Super Fit Horse brokjes en de lucerne, ipv de metazoa. Super Fit is biologisch.

Mijn bevangen shetje doet het er goed op haar vacht begint zelfs te glimmen. Mest is een stuk beter geworden.

zijn er nog meer mensen die Super Fit Horse gebruiken in plaats van Metazoa?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:56

dynamiek schreef:
Ik gebruik trouwens Super Fit Horse brokjes en de lucerne, ipv de metazoa. Super Fit is biologisch.

Mijn bevangen shetje doet het er goed op haar vacht begint zelfs te glimmen. Mest is een stuk beter geworden.

zijn er nog meer mensen die Super Fit Horse gebruiken in plaats van Metazoa?

Volgens mij gaat dit topic over Metazoa,dus veel gebrukers van een ander merk zul je hier denk ik niet vinden.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 18:18

Hey ja klopt, ik trek het nu behoorlijk scheef maar de eiwitten moet hij in de wintermaanden toch echt uit de luzerne halen.. ik voer hem liever een klein beetje beschuit bij dan dat ik hem weer moet veranderen van voer.. in de zomer heeft hij de luzerne niet meer nodig dus dan bouw ik daar weer af.. ik weet het ook niet maar het lijkt mij niet goed om mijn paard steeds te verwisselenvan voer.. dit gaat nu goed en inderdaad is hij in sommige opzichten erg vooruit gegaan van metazoa.. gezonde vacht, wondjes helen sneller, mooie poep.. en hopelijk werkt het as zomer ook voor zn eczeem en pollen allergie.. dus ik hou het nu gewoon zo want het gaat super en beschuit kost geen drol:)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:23

Ik voer voor de scheve verhouding nu spelt bij, die heeft de verhouding andersom en dat trekt het weer recht. En ze vinden het super lekker

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:11

Hallo mensen, ik zit eraan te denken om ook Metazoa te gaan voeren. Ik heb een tinker van 8 jaar en rijd hem recreatief. Hij staat nu gewoon op kuil, zonder brok/muesli of iets in die vorm. Hij heeft sinds vorige zomer last van zomerexceem. Ik zou graag nog iets extra bij voeren om zeker te weten dat hij alle mineralen en vitamines krijgt die hij nodig heeft. Ik zou graag de Super Fit Broxxx icm de losse luzerne gaan voeren, de luzerne met name zodat hij goed gaat kauwen en zodat zijn mest iets dikker wordt. Hij krijgt dunnere mest van het kuil, helaas is het op zijn huidige stalling niet mogelijk om hooi te gaan voeren. Meestal zijn het mooie balen en heeft hij gewone stevige mest, maar af en toe is er een hele rijke baal, waar hij dan meteen diarree van krijgt. Hier heb ik verder geen invloed op. Ik zou graag een extra maaltijd voor hem in willen bouwen die gewoon altijd van dezelfde voedingswaarde is, zodat er in ieder geval 1 ding in zijn rantsoen constant is. Nu heb ik even gekeken op internet en ik zou bij divoza kunnen bestellen, alleen staat op hun site alleen de Super Fit Broxxx. De losse luzerne staat niet op de site. Waar kopen jullie (de mensen die de Super Fit Broxxx en de losse luzerne voeren) deze producten op 1 en hetzelfde adres???

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:24

Als ze de brok kunnen leveren kunnen ze ook de lucerne leveren. Even bellen of ze het voor je willen bestellen!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:29

je moet even op de site kijken. Ik begreep dat ze bij divoza alleen de proefemmers hebben.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:03

Wat is verstandiger? Eerst een proefemmer nemen of meteen een grote zak? Paard zal rond de 700 kg zitten. Op de site staat dat je in het begin de dubbele dosis moet geven, dat zou dan 700 gram per dag zijn, maar dan ben je zomaar door die 4 kg heen. En als je de normale dosis voert, kun je bijna twee weken voeren. Is dat lang genoeg om een beeld te krijgen of het iets of helemaal niets is voor mijn paard? Of kan ik beter gewoon meteen een grote zak nemen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:13

Als je paard geen moeilijkere eter is en niet snel ergens op reageert zou ik persoonlijk gelijk voor een grote 20 kg zak gaan.

Is je paard echter wel gevoelig ervoor dan zou ik voor een proefverpakking van 4 kg gaan, dan rustig overzetten.

Maar in de regel is wel aan te raden het langer te voeren om te zien of hij/zij erop reageert.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:28

ik moet zeggen die van mij is echt een vreselijk moeilijke eter. Hij vind de luzerne maar zo zo
de broxxx vind ie daarintegen heerlijk de HP23 vind ie redelijk.
ik moet zeggen vandaag lagen er hele mooie hopen in zijn stal en droge billen! dus heb klein dansje gedaan, meestal niet goed om het te zeggen want dan is ie morgen niet meer droog maar goed. Vooralsnog lijkt ie goed en beter in zijn vel te zitten zo zonder biks.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:37

Dobbelicious schreef:
Wat is verstandiger? Eerst een proefemmer nemen of meteen een grote zak? Paard zal rond de 700 kg zitten. Op de site staat dat je in het begin de dubbele dosis moet geven, dat zou dan 700 gram per dag zijn, maar dan ben je zomaar door die 4 kg heen. En als je de normale dosis voert, kun je bijna twee weken voeren. Is dat lang genoeg om een beeld te krijgen of het iets of helemaal niets is voor mijn paard? Of kan ik beter gewoon meteen een grote zak nemen?

Als jou paard gezond is, zou ik geen dubbele dosis gaan voeren.
Er zitten stoffen in die je niet DUBBEL wilt voeren.
ik snap dit zelf ook niet helemaal van hun, ze adviseerde mij met mijn pony die spierbevangen was ook gewoon om dubbel te gaan voeren.

gewoon beginnen met 50 gram per 100 kilogram
En ik denk niet dat je met 2 weken kan concluderen of het wat is voor jou paard.
Daarvoor moet je toch wel een half jaar voeren. Ik voer het nu bijna een jaar.
En in begin merkte ik weinig verschil. Nu lijkt er soort fijne basis waardoor dingen veranderen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:51

de dubbele dosis is om de grote hoeveel heid aan balast en suikers af te voeren en evt tekorten aan te vullen. Bij heel veel supplementen moet je eerst dubbele dosis voeren