Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:01

Het is geen spierverslapper he :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:31

fjordie333 schreef:
voor de mijne is het misschien ook wel iets, best stresserig en te dik dus 2 vliegen in 1 klap, maar ik krijg de gedachte niet kwijt of het echt niet slecht is dat ze rustig worden als of ze een of andere doping krijgen.
Ik zie het dan voor me dat het paard in z'n hoofd nog steeds paniekerig is maar gewoon te lam is om te reageren...ik zeg niet dat het zo is maar vind dat een eng idee

Wees gerust, het is echt niet net zo iets als het geven van "muisjes" ofzo, sterker nog mensen hebben exact dezelfde sympotomen bij een magnesium tekort en dus ook exact hetzelfde aan baat als ze magnesium gaan nemen... google eens voor de grap...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:14

Ze komen gewoon beter in hun vel te zitten omdat ze geen stoffen te kort komen, als je paard een te kort heeft aan magnesium (wat vaak voorkomt) krijgen ze stress en stijve spieren, magnesium voorkomt dat.
Je paard wordt dus gewoon hoe hij hoort te zijn, soepel en relaxed. :)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:18

HTM schreef:
Ik voer het aan mijn paard, en merk zeker verschil.
Voerde eerst Rappo Relex en nu deze
http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... 101044-750

werken beide prima, en merk zeker verschil.

In de equipower zit naast magnesium ook nog tryptofaan en vit B12.
Dat zijn als het gaat om het verlagen van de stressgevoeligheid wel twee belangrijke toevoegingen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:21

MirandaFuego schreef:
Ze komen gewoon beter in hun vel te zitten omdat ze geen stoffen te kort komen, als je paard een te kort heeft aan magnesium (wat vaak voorkomt) krijgen ze stress en stijve spieren, magnesium voorkomt dat.
Je paard wordt dus gewoon hoe hij hoort te zijn, soepel en relaxed. :)

Nou, het magnesiumtekort, dat dat vaak zou voorkomen is net omstreden.
Volgens onderzoek dat vorig jaar september werd gepresenteerd door Anneke Hallebeek net niet.
De rantsoenberekeningen die ik heb gedaan voor klanten, laten in alle gevallen een vitamine E, zink en koper tekort zien, vaak ook natrium, magnesium wisselde erg.
Heel belangrijk zijn de ratio's dus calcium;fosfor, calcium; magnesium etc.
Dat is minstens zo belangrijk dan het aanvullen van tekorten op zich.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:30

Ja dat is zo dat er ook andere tekorten kunnen zijn, maar calciumtekort komt zelden voor.
Als je bekijkt hoeveel er pro zijn geloof ik niet in één ander onderzoek wat iets anders beweerd.
Bovendien spreekt het verschil wat je merkt bij je paard genoeg.
Ik voer zelf ook een vitamine/mineralen supplement bij omdat mijn paarden geen krachtvoer krijgen, alleen onbeperkt ruwvoer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:37

Assiepassie schreef:
HTM schreef:
Ik voer het aan mijn paard, en merk zeker verschil.
Voerde eerst Rappo Relex en nu deze
http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... 101044-750

werken beide prima, en merk zeker verschil.

In de equipower zit naast magnesium ook nog tryptofaan en vit B12.
Dat zijn als het gaat om het verlagen van de stressgevoeligheid wel twee belangrijke toevoegingen.

Ik heb ook wat ingelezen over tryptofaan, en toen kwam ik en artikel tegen dat het in verschillende landen waaronder amerika verboden is, omdat het in verband werd gebracht met een aantal sterfgevallen en ziekte. Alle mensen met die aandoening slikten tryptofaan. Vervolgens is het supplement verboden, waarbij de ziekte ook ineens verdween.
vind ik dan net een beetje eng, hoewel ik denk dat het mss in combi met vit B een goed effect kan hebben op mijn pony. Ik merk wel wat verschil met de magnesium, maar hij kan in stresssituaties nog net ietsje erover zijn. Al is het al stukken gebeterd, zeker wat spieren betreft. Hij wordt binnenkort ook onder handen genomen door de osteopaat, kijken of we ook hier weer een stap vooruit komen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:38

Nou de zak opgehaald, kostte me 14,10 voor 20 kg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:54

Ik las ergens dat kleigrond vooral tekorten aan magnesium kan hebben.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:01

Hier hebben ze het nu 2 dagen gehad en eten het. Hier krijgen ze geen gras en " vogeltjeslandhooi". Staan op kleigrond en hooi wordt geweekt voor 1 paard. Krijgen nu naast vitaminekorrel ook magnesium

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:16

ik moet ook even reageren!

mijn paard is ook snel gestrest. ze kropt zich op etc etc. maar ze is wel dik, is het dan verstandig om magnesium te voeren om wat relaxter te worden?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:47

Magnesium kan juist helpen met afvallen, dus het is zeker de moeite waard om het te proberen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:48

Ja, het is goed om dikke paarden wat af te laten vallen en ook voor magere paarden goed, daar kan het juist andersom helpen wat dikker te worden.
En het kan geen kwaad als het geen magnesiumtekort blijkt te zijn, te veel plassen ze gewoon uit, zo kun je zelf kijken of het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:01

jammer dat die zakken van boerenbond gelijk 20 kilo zijn,vind het echt een flinke hoeveelheid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:15

Anoniem schreef:
jammer dat die zakken van boerenbond gelijk 20 kilo zijn,vind het echt een flinke hoeveelheid.

wat maakt dat uit, in verhouding is het spot goedkoop
wat je teveel hebt kan je misschien met iemand delen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:00

MirandaFuego schreef:
Ja, het is goed om dikke paarden wat af te laten vallen en ook voor magere paarden goed, daar kan het juist andersom helpen wat dikker te worden.

Nou...... dat weet ik dus niet. Mijn paard was vorig jaar zomer ( toen ik hem magnesium gaf ) aan de dunne kant. te dun vond ik. Als ik hem geen magnesium geef is hij gewoon goed op gewicht.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:01

Ik ga het zo eens bestellen bij de welkoop.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:16

heb je misschien een linkje? :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:20

JustMyZtje schreef:
heb je misschien een linkje? :o

Waarvan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:32

Vraagje, ik zat er aan te denken om mijn pony VitamineE met selenium te gaan voeren omdat ze wat moeite heeft met haar spieren en afvalstoffen (oa dezelfde reden als waarom ik magnesium voer) en nu heeft de paardendrogist een actie met 50% korting. Maar in hun Vitamine ESL zit Calcium (590mg/kg). Dat zou dan betekenen dat ze deze twee supplementen niet gedurende dezelfde voerbeurt zou kunnen krijgen ivm een verminderde werking van de magnesium?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:37

van die magnesium :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:00

Britt: pas je op met selenium? Teveel kan spierproblemen geven. Beter alleen vit e.

Er is geen 'linkje' naar 'die' magnesium. Wel een barcode waarmee je het kan bestellen bij de welkoop/boerenbond. Even moeite doen en terug lezen aub

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:36

ja britt, keet heeft gelijk hoor, nooit "zomaar" selenium bijvoeren, vit. E daar en tegen kan geen kwaad net als de magnesium.

Enne... zal nog eens de moeite nemen om het voor te kauwen... :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:23

Oke, thnx voor de info! Ik ga er nog even goed naar kijken dan..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:37

Maris schreef:
MirandaFuego schreef:

Nou...... dat weet ik dus niet. Mijn paard was vorig jaar zomer ( toen ik hem magnesium gaf ) aan de dunne kant. te dun vond ik. Als ik hem geen magnesium geef is hij gewoon goed op gewicht.

Hij is er dus van af gevallen, (ten minste, zeker weten doe je dat ook niet, 't kan natuurlijk toevallig een andere oorzaak hebben.)
En misschien vond jij hem dun maar was hij eigenlijk topfit...(ik vind het zelf ook niet zo prettig m'n paarden erg slank te hebben, hoor....)
Het schijnt goed te zijn voor te dikke paarden en echt te dunne paarden, maar mijn paarden zijn nooit te dun dus persoonlijke ervaring heb ik daar niet mee.
Britt schreef:
Vraagje, ik zat er aan te denken om mijn pony VitamineE met selenium te gaan voeren omdat ze wat moeite heeft met haar spieren en afvalstoffen (oa dezelfde reden als waarom ik magnesium voer) en nu heeft de paardendrogist een actie met 50% korting. Maar in hun Vitamine ESL zit Calcium (590mg/kg). Dat zou dan betekenen dat ze deze twee supplementen niet gedurende dezelfde voerbeurt zou kunnen krijgen ivm een verminderde werking van de magnesium?

Calcium en magnesium werken elkaar tegen, dus dat moet je moet je niet tegelijk voeren, (niet per voerbeurt afwisselen maar helemaal niet)
Normaal gesproken hebben paarden zelden een calciumtekort dus het is toch al niet handig dat extra te geven, zeker in zo'n hoge dosis, dat is juist de oorzaak van een magnesiumtekort.
Het beste om het te testen of magnesium werkt is zo weinig mogelijk andere dingen te geven behalve ruwvoer en dan een week of 6 moet je merken of het werkt anders heeft je paard er geen tekort aan.