[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:47

Volgens mij mag het ook niet van bokt? Wij hebben dramatisch sloom internet, we zitten schijnbaar te ver van de centrale vandaan. Maar goed.

Ik krijg jouw filmpje niet te zien btw, dan krijg ik 4 verschillende filmpjes onder elkaar, maar geen een met een paard erin :P

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:54

Wat vinden jullie van mijn veulen, 30 maart wordt ze een jaar!
Komt uit de opfok waar ze super dominant was en al het eten opat, nu sinds een halve maand staat ze in de buurt op het land en krijgt ze kuil bijgevoerd, eet ze een stuk minder gulzig en zijn er al wat kilo'tjes af.
Zelf vind ik der goed zo, dalijk als ze weer een groeispurt krijgt is dat kleine buikje weer weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze wordt groot en heeft al lekkere ronde haf billen en zo leuk koppie!

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:27

begin van dit topic staat een afbeelding en kijk vooral de filmpjes om er zelf achter te komen of ie te dik is, ik kan het niet van een foto afhalen of een paard te dik is ja of nee. maar ziet er opzich wel goed uit.

foto's gaan trouwens wel van lekker vies naar nog viezer haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:39

voor een haflinger jaarling ziet ze er goed uit hoor! ik hoop alleen wel dat er een droog plekje voor d'r beschikbaar is om te liggen en te eten?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:09

merrieveulen schreef:
voor een haflinger jaarling ziet ze er goed uit hoor! ik hoop alleen wel dat er een droog plekje voor d'r beschikbaar is om te liggen en te eten?

Achterkant van het land is droog en er staat een container met droog stro ;) paarden zie ik liever zo in een weiland dan op stal :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:51

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:58

Peelie schreef:
http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... qzYxIBF5PA
Filmen en voelen is heeeel lastig tegelijkertijd.
Mara is de laatste tijd weer aangekomen. Ze krijgen schapengras, waar duidelijk een hoop in zit...

Ik kon m vanochtend nog zien op m´n telefoon! Nu krijg ik een hele rare pagina met een overzicht van allerlei filmpjes die ik `Later wil bekijken`...

Ik heb m iig vanochtend dus gezien en vond het heel leuk!! :D
Vooral dat hoofd van je haflinger als je zegt: Oei Mara er moet dus wel wat af. Whahahahaha _O-

Overigens zou ik haar een goed gevulde 4 schatten :)

capopjekop

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:11

Ik kan hem nog steeds niet zien, krijg idd die filmpjes.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:48

vanavond voor de lol 'n paardje van de manege gemeten waar ik op ging rijden.
zijn beetje onduidelijke foto's doordat het donker was en ik een rot camera op mijn telefoon heb. :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik zou 'm over 't algemeen een 4 geven, heeft een dikke nek + buik maar een dun kontje, ook totaal geen spieren, maarja, verwacht ook niet een geweldig sportpaard uit een manegepony. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:18

Afbeelding

Mijn pony :) vind hem zelf perfect zo. Weinig vet, wel lekker maagvulling en mooi droog bespierd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 06:04

Afbeelding
Dit is Mara op foto. Een 4+ zou ik haar toch niet geven, daar is ze nog veel te slank voor. Ze heeft een laagje vet, maar niet heel veel. Het is veel erger geweest :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:19

voor een haflinger kijk je toch altijd iets anders dan voor een rijpaard. Mara is idd wel te dik, maar een 5 is echt 'obese', dwz gevaarlijk dik. dat is Mara volgens mij niet. een 4 wordt het misschien wel.
ik vind trouwens vaak dat een iets te dik recreatiepaard op het oog al snel te hoog scoort. onze haf is ook te dik, maar als je gaat voelen blijkt het erg mee te vallen tov wanneer je alleen maar kijkt.
Mara geef ik een 3,5 denk ik. bovenlijn is niet flodderig voor zover ik kan zien, en als je het gevulde buikje er voor het gemak even af denkt...

@ Themuisje, dat is een héle mooie pony! ik vind hem ook goed zo. erg mooi compact en licht rijtype ook. die krijgt van mij een tweetje, keurige droge sportconditie.

@ Myrtedandy, je foto's zijn echt heel onscherp, eigenlijk kan je daar niet zoveel mee. de contouren die te zijn zijn suggereren wel een dik paard. de hals heeft een vetkam, en de schouder is vlezig/ massief. de achterhand is daarentegen voor een dergelijk type paard een beetje karig. niet te dun maar ik zou er meer spier op willen zien inderdaad. over het geheel krijgt het paardje van mij een 4, maar ondervoorbehoud omdat de foto's zo'n slechte kwaliteit zijn. ik snap wel dat de manege het paardje liever zo ziet, ik denk namelijk dat er van dat kontje niks meer overblijft als je deze op dieet zet. de ronde buik zegt overigens niets over de vetscore van een paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:52

Het buikje is op het moment ook echt een grasbuik. Ze krijgen schapenhooi, wat heeeeel jong hooi is, dus daar komen ze ondsettend van aan.

Maar ze heeft duidelijk nog geen last van de paar extra kilo's. Ze is nogsteeds vrolijk, loopt graag. Ze is soepel onder het zadel en voor de wagen. Gelukkig is er nog maar een baal schapengras, en dan moet het weer beter gaan :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:38

Oeh Themuisje, jouw pony vind ik echt een heel goed voorbeeld van een nagenoeg 'perfecte' vetscore :j Hij ziet er erg goed uit!
Spier en vetverhouding lijken ook mooi in balans te zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:48

Eliine schreef:
Oeh Themuisje, jouw pony vind ik echt een heel goed voorbeeld van een nagenoeg 'perfecte' vetscore :j Hij ziet er erg goed uit!
Spier en vetverhouding lijken ook mooi in balans te zijn.

Bedankt :D
moet zeggen dat ik er weinig zorg van heb. Hij krijgt nagenoeg onbeberkt ruwvoer. s'ochtend een 1/2 sportbrok s'middags in verband met trainen een handje (lopen op volle maag lijkt me niet fijn) en s'avons nog een keer 1/2 sportbrok. Na het rijden meestal een half slobber. S'ochtends loopt hij een half uur in de molen. S'middags lekker los. En tegen de avond trainen we vaak. In de zomer loopt hij de hele dag op de wei. Dan is hij wel wat ronder, maar niet vet :D

Wat ik vooral gaaf vind is dat de broekspier mooi droog is :) bewijst toch dat hij de motor wel gebruikt :D

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:23

@merrieveulen, ik weet dat ze onscherp zijn, heb een belachelijk slechte camera op de telefoon en het was een slecht licht, had ze alleen even gemaakt voor erbij zodat het niet zo leeg zou zijn en je er een grof beeld bij hebt van het paardje, na dat ik zelf even gekeken had was ik ook op een 4tje uitgekomen, en inderdaad, hij gaat niet op dieet, zal ook niet zo snel lukken want hij staat in een box met meerdere pony's. dus dan zou je de hele box op dieet moeten zetten en dat lijkt me nou net niet nodig :').

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:46

Peelie: Mara vind ik er nu super goed uit zien, vergeleken met hoe ze eruit heeft gezien qua omvang.
Maar heb zelf twee haflingers en weet hoe lastig het is ze mooi op gewicht te houden.

Themuisje: Je pony ziet er super uit, netjes op gewicht en spieren. Vind ik echt een 2, heel netjes.

Kyra(veulen hierboven) is op de eerste 3 foto's net uit de opfok dus is echt allemaal aangekoekte stront helaas. Maar ze heb een lekkere droge container en stukken van het land zijn ook droog, meestal gaan ze alleen(draver, mini shet en kyra) in het natste stuk staan. Bij zowel Peep als Kyra voel je de ribben wel goed zonder te moeten drukken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:33

Afbeelding

Zo slank was mara van de zomer voor de keuring :)
Toen was ze écht mooi :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 05:41

Dan kan ik wel haar voer verminderen, maar heb net mn tinker moeten vangen. Die was uit haar stal gebroken voor een middernacht snackje. Betrapte haar met haar hoofd in mn muesli voederton.

Mijn mening is dus dat het verminderen van haar krachtvoer haar echt hongerig laat. Wat raden jullie nu aan dat ik moet doen? Want deze middernachtse uitbraken zijn het me niet waard hoor. Meer hooi geven is geen optie, dan vind ik alleen maar meer hooi tussen haar mest.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:25

Je kan denken aan bietenpulp met zemelen. Dit is een goede maagvullig zonder dat er suikers in zitten. Moet je natuurlijk wel goed op de verpakking kijken.

Door de pulp kan je dan altijd een klein beetje muslie doen voor de smaak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:47

hmmm... ik geef mijn Welsh juist bietenpulp (Kwikbeet van Dodson & Horrell, dit is voorgekookt en weekt sneller, 5% suiker & zetmeel) om hem wat aan te laten zetten op zijn lijf. hij heeft er maar weinig van nodig. kijk dus wel even goed of je paard er wel daadwerkelijk mee afvalt. de kwikbeet is ook een geschikt voeder voor spieropbouw wanneer je wel gaat trainen. nog een voordeel vind ik dat het zo laag in suiker en zetmeel is, paarden worden er niet zo snel hyper van als van 'gewone' krachtvoeders als brok en Muesli.

ook zou je een deel van de muesli kunnen vervangen door een ruwvoerbrok, hou je d'r mooi voor de gek. mijn beesten kregen in het verleden onder andere Pre Alpin WiesenCobs, dit zijn brokken van gehakseld gras, dus wel lekker vulling maar in wezen is het gewoon hooi, en ze vinden het heerlijk! wat dat betreft doet Safe & Sound van Dodson & Horrell het ook goed, ook zéér geschikt voor sobere rassen. op dit moment voeren wij Healthy Herbs, dit bestaat ook uit grassen en kruiden maar geeft meer de indruk van biks, ze nemen het ook graag aan als snoepje.

nog een optie kan zijn om het voer wat langzamer af te bouwen. fysiek is het eigenlijk onmogelijk dat minder muesli je paard zodanig hongerig maakt dat ze uitbreekt, muesli is een fastfood die héél snel door de maag heengaat (snelle energie, wordt ook snel opgenomen, en dat is voor mij een reden om het niet te kiezen, aangezien het paard van nature ruwe vezels hoort te gebruiken ipv licht verteerbare granen). vezelvoeders als pulp en de andere voeders die ik hierboven noem, maken dat het lichaam er meer op moet werken. hierdoor passeert het het spijsverteringskanaal langzamer en heeft je paard dus langer het gevoel met eten bezig te zijn. je zou dus het deel muesli wat je nu voert kunnen vervangen door één van bovengenoemde. dit is gezonder voor het lichaam van het paard en hopelijk houdt het haar ook mentaal wat meer tevreden.

hoeveel muesli heb je weggelaten, en heb je dat in kleine stappen gedaan of ineens?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:18

Als je rustig afbouwt zou ze toch niet hongerig moeten zijn, mits ze wel voldoende hooi krijgt. Ik denk maar even hardop, kan het niet zijn dat ze gewoon moet afkicken van de suikers? Je schrijft melassevrij, maar niets over de suiker en zetmeel dat erin zit? Honger krijgen van minder brok lijkt me stug als je ziet hoe relatief weinig musli ze eten. Lijkt me dat ze juist van hooi hun honger stillen?

Safe and sound doen die van mij het ook goed op :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:00

LecyTinker schreef:
Dan kan ik wel haar voer verminderen, maar heb net mn tinker moeten vangen. Die was uit haar stal gebroken voor een middernacht snackje. Betrapte haar met haar hoofd in mn muesli voederton.

Mijn mening is dus dat het verminderen van haar krachtvoer haar echt hongerig laat. Wat raden jullie nu aan dat ik moet doen? Want deze middernachtse uitbraken zijn het me niet waard hoor. Meer hooi geven is geen optie, dan vind ik alleen maar meer hooi tussen haar mest.

Sorry maar ik vind dat je nu wel heel 'menselijk' redeneert. Pony gaat snacken dus hij zal overdag wel te weinig krijgen. Paard heeft gewoon kans gezien uit te breken, dus klaarblijkelijk zit de stal niet goed op slot ;) Paarden moeten niet vol zitten van krachtvoer maar van ruwvoer. Krachtvoer is er vooral voor de vitamines en energieleverancier voor als ze moeten werken. Niet om de honger te stillen :n

Als mijn pony de kans krijgt breekt ie ook uit, stevent ie recht op de voertonnen af en stopt het liefst niet met eten tot ze leeg zijn. Hongergevoel? Nee hoor. Hij kent geen rem in het eten en dat kan gevaarlijk zijn. Zulke paarden eten ALTIJD of je ze nu een halve schep voer of 5 scheppen voer op een dag geeft. Je kunt 100 keer per dag komen met eten, iedere keer zullen ze weer om je staan te springen. Maar gezond is het uiteraard niet. Een paard kan dat zelf niet inschatten, die eten door tot ze dood gaan. Je kunt ze beter hoger in het ruwvoer zetten dan 2 scheppen voer erin gaan gooien omdat je denkt dat ze honger heeft.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:26

Ze eet nu een baal hooi per dag en vaak gooit ze een deel door haar stal heen. Ik weet dat ze een vreetgraag is, maar toen ze op haar hele schep muesli stond in de ochtend EN in de avond, toen stond ze niet de hele tijd te zeuren. Ik heb het afgebouwd nar 3/4 schep in de ochtend en avond en was sinds twee dagen op een halve schep per keer uitgekomen.
Bietenpulp heb ik ook, maar dat eet ze niet graag en laat dan de helft van haar voer liggen.
Ik hoorde de haak van het stromdraad gaan en wist daarom dat ze uit haar stal was. Ze heeft stroomdraad voor haar staldeur. Maar nu staat daar al een paar dagen geen stroom op en dan duwt ze met volle macht tegen de deur aan en die haak verbuigt dan en op die manier staat ze dus buiten haar stal. Heb nu de staldeur met een geknoopt touw dicht gemaakt.
Ze heeft gewoon een vreetobsessie. Zo heb ik haar ook midden in de nacht al een paar keer uit de schapenweide gehaald toen ze uit haar stal was gebroken, omdat er nog voer bij de schapen in de bak lag.
Echt, het lijkt wel of ze een 6e zintuig heeft als het op voer aankomt. Ze weet het ALTIJD te vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:13

Klinkt precies als mijn shet :D Het is ook een kwestie van wennen. Die van mij vonden het maar niks dat ze niet meer op het gras mochten. Nu zijn ze er aan gewend en staan ze niet meer steeds dromerig naar het gras te loeren.

Grietje eet altijd snel haar bak leeg en wil dan die van Hans plunderen.