Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:19

F_Orumster schreef:
Henriette Andersen & Louis D`or Freestyle Olympia 2011
http://www.youtube.com/watch?v=qxfUoe1MpHs
Deze vond ik echt shockerend dik.

Die vind ik ook zeker echt TE dik. Maar paarden die op standfoto's een beetje "vet" ogen vind ik niet vervelend om naar te kijken.. mits ze niet zo tonnetje rond zijn als die in je link.. want dan ziet het rijden er gewoon ook echt niet meer uit.. haha

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:20

Laat ns zien daf :)

Dit topic vind ik een mooi voorbeeld [ITP] Dressuur Tuiger Kas tijdens fotomeeting! Iedereen struikelt erover dat ie zo mager is.
Ik vind hem juist wel mooi strak, ja er mag wat meer spier op, maar dat heb je soms even met zo'n jonkie die de hoogte in schiet (1.80m). Ik hoop dat de ts het niet erg vind dat ik haar erbij haal.
Vind het wel mooi, dat slanke/strakke.

Anoniem

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:22

Jeetje, wat een discussie. Body condition score is ook niet alles. Kijk ook naar je type of ras paard en naar zijn bouw. Vet voel je zitten, zie je zitten, maar niet ieder 'vet' paard ziet er hetzelfde uit.

Ik vind zelf deze uitleg wel iets gerafineerder dan die in de openingspost om eerlijk te zijn:
http://www.wikihow.com/Condition-Score-a-Horse

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:25

Die van jouw link, F_Oremster, zou naar mijn mening wel wat erbij mogen hebben- niet alleen spier, maar ook wat vet. Zeker bij de schouder/heup/kont zie je duidelijk dat het vel direct over het bot zit zonder vleesjes ertussen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:25

Zijn heup steekt iets uit, maar ik denk dat met wat trainig en spier dat al een stukje ronder wordt.
Zo'n jonge knoepert moet even bijtrekken.

@ Daf, ik vind m mooi slank, maar snap je reserve principe, hij moet niet slanker worden. Trekt hij zijn buik op omdat ie lekker fris is of heeft ie al even niet gegeten?

Ik denk dat veel mensen het al snel als mager zien als de buik wat opgetrokken is.

Ik heb geen paard dus kan ook niks laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:28

Edit: je was sneller met editen dan ik ;) Het was al niet zo duidelijk.

Toch is het lastig te zien vanaf een foto, en daar is dit topic een duidelijk voorbeeld van- foto 2 lijkt hij veel 'ronder' in zijn voorkomen dan foto 5, waarop je toch wel duidelijk ziet dat hij te mager is van achter.

Dat verhaal van de buik werkt twee kanten op: als de buik opgetrokken is lijkt een paard gauw mager, als een paard een volle ruwvoerbuik hebt lijkt hij gauw dik. De truc is dus om naar de punten te kijken waar het vet zich ophoopt en niet zozeer naar hoe vol de darmen zijn.. En de vraag is ook of een 'lege' buik uberhaupt zo gezond is, een paard hoort toch wel 24/7 iets te knagen te hebben- geen retevolle ruwvoerbuik voor ieder paard, maar toch ook geen opgetrokken ingedroogde flanken door gebrek aan ruwvoer of vocht..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-12 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:29

Hij eet de hele dag door....in een laag tempo dat wel maar ik ben echt zo blij met deze stal waar ie altijd hooi/kuil heeft om te eten en dan ook nog drie keer per dag biks/granen krijgt.
Hij trekt snel zijn buik iets op....

Wel grappig om erbij te vermelden wat ik m voer, hij krijgt per dag 2,5 kilo sportbrok en ongeveer 4 kilo havens powerplus mix, daarnaast wortels en onbeperkt hooi/kuil van eigen land.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:41

Ik ben het ermee eens dat veel paarden in Nederland veel te dik zijn.
Mijn paard is ook te dik, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Heeft iedereen hier zijn paard aan huis staan ofzo? Ik sta op een pensionstal, net als heel veel andere mensen, en heb echt geen zeggenschap over wat voor ruwvoer mijn paard krijgt. Natuurlijk zou ze het beste stengelig hooi kunnen krijgen, maar ze krijgt kuil en daar kan ik niks aan doen.
Het enige wat je kan doen is de hoeveelheid in de gaten houden, vragen of ze wat minder kunnen voeren, maar verder ben je enorm afhankelijk van de stalhouder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:43

Mijn paard staat sinds 2 jaar aan huis. Niet bij mij, maar bij iemand anders.
Daardoor heb ik inderdaad volledig zeggenschap over zijn voer.
Aan de andere kant, jij bent de eigenaar van je paard. Waarom zou je op een pensionstal niet kunnen regelen dat je paard emer of minder krijgt?
Toen ik nog op een pensionstal kon ging dat ook gewoon.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:55

Amanda schreef:
Mijn paard staat sinds 2 jaar aan huis. Niet bij mij, maar bij iemand anders.
Daardoor heb ik inderdaad volledig zeggenschap over zijn voer.
Aan de andere kant, jij bent de eigenaar van je paard. Waarom zou je op een pensionstal niet kunnen regelen dat je paard emer of minder krijgt?
Toen ik nog op een pensionstal kon ging dat ook gewoon.

Qua krachtvoer en hoeveelheid ruwvoer wel.. maar je hebt als klant echt geen recht om hooi te eisen, is het eerste snede "gedroogd" kuil heb je pech.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:59

vind het een hele slechte zaak als je op een pension stal staat waar je zelf geen zeggenschap hebt over wat je paard aan ruw voer krijgt!

en ja ook ik sta op pension maar wij overleggen wat we vinden dat de paarden mogen en krijgen stal eigenaar kijkt hier ook na! na zowel gewicht van paard als tijd verdrijf!

paard 1 krijgt het in een netje bv.
mijn 2 damens krijgen laatste tijd minder zien er goed uit en er licht als ze sávonds voeren sóchtends nog dus moet voldoende zijn.
ander paard krijgt sinds een week juist wat meer is wat ouder en begon af te vallen!

vind dit om heel eerlijk te zijn ook wel een pre aan een pension stalling ze kunnen toch niet elk paard even veel gaan voeren? of ben ik de eenige die daar zo over denkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:02

F_Orumster schreef:
Laat ns zien daf :)

Dit topic vind ik een mooi voorbeeld [ITP] Dressuur Tuiger Kas tijdens fotomeeting! Iedereen struikelt erover dat ie zo mager is.
Ik vind hem juist wel mooi strak, ja er mag wat meer spier op, maar dat heb je soms even met zo'n jonkie die de hoogte in schiet (1.80m). Ik hoop dat de ts het niet erg vind dat ik haar erbij haal.
Vind het wel mooi, dat slanke/strakke.

Heel mooi voorbeeld idd! Ik vind dit ook een paard wat schitterend in conditie is! Mist idd wat bespiering, maar verder, wow wat een knap dier, mooi slank zonder mager te zijn. Ben heel benieuwt hoe deze dr een jaar later uit ziet als hij meer bespiering heeft!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:13

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:15

Jouw haf vind ik niet te dun Eefje... Ja, er mogen meer spieren op, maar dat we je zelf duidelijk ook.
Ik zal anders ook eens gaan zoeken naar vergelijkingsfoto's van mijn paarden, mooi in conditie en in rustconditie.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:16

Ben benieuwd wat jullie van Iowa vinden! Ze is mijn tinker merrie van 7 jaar.

Deze foto is een klein jaar geleden gemaakt, ik vond ze toen net iets te mager...
Afbeelding

En nu: (helaas nog al een foto uit een rare hoek maar vond niets anders)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:16

Ik vind het ook écht een prachtig paard hoor (de tuiger), dat mag zeker gezegd worden :)
Maar ik vind het om eerlijk te zijn best erg dat dit niet als 'mager' wordt bestempeld.. want dat is hij naar mijn inziens wel. Hoofdvraag is echter of dat erg is in deze situatie- zoals beschreven, jonkie de hoogte in geschoten, uberhaupt nog een jong ding en wordt zo te lezen rustig aan getrained (met 4 ingereden etc). Dan is het logisch dat er nog niet veel spek en spier op zit- maar dit betekent níet dat dit paard op dit moment een schoolvoorbeeld is van een paard wat er 100% 'goed' uitziet op zijn lichaamsgewicht. (Edit: in het oudere topic lijkt hij ook nog wel iets minder ingevallen te zijn voor mijn idee, daar vind ik hem er wel ok uitzien)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:17

De hoeveelheid valt vaak nog wel te overleggen met een stalhouder (en dan is het ook nog maar afwachten), maar het type ruwvoer toch echt niet.

Maar het is zeker waar dat mensen echt een vertekend beeld hebben van hoe een paard moet zijn, mijn haflinger is echt echt dik, maar ik tref nog vaak genoeg mensen die haar prima op gewicht vinden.

Die tinker vind ik er op foto 2 goed uit zien.

Haflinger vind ik schraal, maar niet echt te mager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:20

Volgens mij heeft Yamcha hier op bokt (TS ook toevallig :+ ) daarom haar eigen baaltje hooi geregeld als ruwvoer, of ik ben nu in de war met iemand anders hoor, dat kan ook. Maar mischien is het moraal dat met veel pijn en moeite het dus wel kan :P

Heb ik er hier ook nog eentje, verzorgpaard (arabier of arabierkruising) begin zomer. Zelf vonden wij (eigenaar, ik, andere verzorgster) dat ze er zo top uitziet qua gewicht, maar op de wei vonden veel meiden dat ze wel erg dun was en erbij moest krijgen.

Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:24

Ik vind haar er goed uitzien hoor! Hoeft echt niet wat bij.

Tja ik heb wel gekeken naar zelf hooi inkopen, maar dit was niet te betalen en voor 1 paard nauwelijks te doen. Daarnaast kon ik het nergens opslaan, stalhouder wilde dit niet op het erf en wilde het ook niet voeren (wat ik ook begrijp hoor dus dit is geen kritiek), dus dat was geen doen. Ook nog geprobeerd om samen met andere pensionklant hooi in te kopen maar dit was om bovengenoemde redenen ook geen optie.
Plus dat je dan makkelijk 100 euro per maand bovenop je stalgeld aan hooi kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:28

Alsjeblieft ik zie nu foto's van paarden die ik graag nog met 1 laagje vet erbij zie, waar men zich afvraagt of hun paard niet te dik is! mensen hoe gek worden we..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:30

hooi zelf inkopen is interesant als je korting op je stal krijgt omdat je geen hooi van stal meer afneemt!

logies dat niet voor elk paard ander hooi word aangeschaft

volbloedfan! welke foto's van de paarden zou jij graag zien met meer vetjes

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:33

Ik vind het fijn wanneer mijn paard ietsje voller is (zeker in de winter).
Komt waarschijnlijk ook omdat ze smal is van zichzelf en lastig op gewicht te houden.
Hoewel, dit is de eerste winter dat ze niet is teruggevallen naar 'mager' maar er gewoon nog goed uitziet.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:34

Ik zou niet weten waar ik mijn paardjes moet plaatsen.
Viet vind ik béétje te dik (was erger. maar meer opgeblazen)
Afbeelding

Calina Z
Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:36

o0eefje0o schreef:
hooi zelf inkopen is interesant als je korting op je stal krijgt omdat je geen hooi van stal meer afneemt!

logies dat niet voor elk paard ander hooi word aangeschaft

volbloedfan! welke foto's van de paarden zou jij graag zien met meer vetjes

Inderdaad :)

Het is ook gewoon heel moeilijk hoor. Mijn paard is zeker 100 kg te zwaar. Dit paard wordt dus 4 a 5 keer per week intensief bereden, 2 keer gelongeerd, overdag in de wei en savonds op stal met een beperkte portie kuil, en 2 keer per dag 1 klein handje brok. Verder krijgt ze helemaal niets. Vanaf het voorjaar staat ze ook nog eens altijd met graaskorf in de wei. Denk maar niet dat ze afvalt. Ja een heel klein beetje misschien.