Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 23:30

Ja dat is wel wat handiger he, Hoeveel bietenpulp zet je erbij?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:32

Ik had nog ge-edit.
hoe zwaar denk je dat je merrie is?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 23:54

Ik heb even terug gelezen ik dacht er aan om het in de ijskast te bewaren maar dan heb ik geen plek meer.
Ik denk dat 2 keer veel beter is.
Denk dat ze zo'n 250kg weegt in elk geval niet veel meer of minder.
Ik moet eerlijk zijn dat voeren geeft wel stress, ik ben de hele dag bezig met haar.
Zodra de brokjes op ga ik weer een emmer hooi geven. Uiteindelijk loop ik dan 8 keer per dag te voeren. Behalve dat ik het niet meer trek heb ik er geen zin meer in.( zo vaak te voeren)
Ik hoop dat de bietenpulp en de rest wat sneller en makkelijker gaan.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:54

Kun je niet de brok en het hooi tegelijk aan haar geven? Ze zal toch eerst het krachtvoer pakken en daarna het hooi, dat scheelt jou een keer lopen!
Kan me voorstellen dat 8 keer voeren een behoorlijke aanslag is op je dag.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:36

http://www.subli.nl/Assortiment/nl/80/S ... iores.html

hier staat alles wat je moet weten over de Seniores Priores.
het is de bedoeling dat je 1 kg van het spul voert per 100 kg GEWENST gewicht. je merrie weegt volgens jou 250 kg. laten we ervan uitgaan dat ze ongeveer 400 kg zou moeten wegen. in dat geval geef je 4 kg SP.
je hoeft er niets anders bij te voeren. wel is het gewenst om hooi te blijven aanbieden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:35

jackie schreef:
http://www.subli.nl/Assortiment/nl/80/S ... iores.html

hier staat alles wat je moet weten over de Seniores Priores.
het is de bedoeling dat je 1 kg van het spul voert per 100 kg GEWENST gewicht. je merrie weegt volgens jou 250 kg. laten we ervan uitgaan dat ze ongeveer 400 kg zou moeten wegen. in dat geval geef je 4 kg SP.
je hoeft er niets anders bij te voeren. wel is het gewenst om hooi te blijven aanbieden.

hoeft niet maar kan wel, met de pulp en de brokken is het het voldoende voor het gewenste gewicht.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:42

Rhijs ik heb een hardnekkig probleem met kl#te geiten van mijn buurman ze komen constant de stal in om mee te eten ik wordt er helemaal geschift van. Vandaar dat ik 100 keer per dag apart voeren en dan om te kijken of de geiten er niet zijn. Als of dat niet genoeg is hebben we ook last van kippen. Ik kan die beesten wel wurgen. We gaan volgende week de stal dicht maken met een gaas. Op Aruba en vooral waar ik woon lopen al die dieren gewoon op straat ze eten als je geen tuinomheining alles op. Ik gooi stenen maar dat helpt niks. Ik heb de buurman en eigenaar van kippen aangesproken dat als ik last van de kippen blijf houden ik vergif ga strooien. De eigenaar van de geiten kan ik niet bedreigen met wat dan ook, omdat mijn paarden op zijn terrein heb staan. Dus nu moet ik een fortuin gaan uitgeven aan omheining omdat andere mensen hun dieren niet verzorgen en voeren. Ik moet wachten tot de geiten s'avonds worden opgesloten om te kunnen voeren.

Jackie ik heb duidelijk niet goed gelezen ik denk dat een gewenst gewicht voor haar zo'n 323/350 zou zijn ze heeft de lengte van een pony en de paso fino ras is niet zoals de pony's in Nederland. We gaan gewoon voor een mooi plaatje waarbij ze lekker gezond is. Zodra ik een meetlint heb kan ik eindelijk kijken hoeveel ze weegt.
Ik denk dat ik toch ga bijvoeren ik heb maar twee zakken besteld en dan kan ik het een beetje verspreiden dat het langer meegaat.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:13

Je meetlint komt 14 sept. :j :D :D :D

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 19:18

Faruba misschien kun je me helpen geiten en kippen wegjagen :?
Goed nieuws :
Victoria buikomtrek heupen
6-5-2011 153 135
11-6-2011 161 141
15-7-2011 152 139 HIER AT ZE BIJNA NIKS MEER
22-7-2011 152 137.5 HIER OOK NIET, VEEL MAAGPIJN EN PIJN AAN HAAR GEBIT
12-8-2011 154 137.5
20-8-2011 155 141

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:24

Ik heb idd. gezien dat geiten en kippen overal loslopen. Vooral aan de noordkant barst het van de geiten en je weet,van geiten leer je vloeken,dat is op Aruba schijnbaar niet anders :D

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:01

Faruba schreef:
Ik heb idd. gezien dat geiten en kippen overal loslopen. Vooral aan de noordkant barst het van de geiten en je weet,van geiten leer je vloeken,dat is op Aruba schijnbaar niet anders :D

Op Bonaire is dat ook zo... geiten komen gelukkig nu zelden meer binnen bij ons omdat we een goed hek hebben gezet maar die kippen ook....pffff.... vreten alle paardenbrok op als je niet uitkijkt! We proberen ze nu te vangen om te verkopen, maar we hebben nog niet de meest handige manier daarvoor gevonden, iemand tips??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:39

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:05

Jennasilver schreef:
Jackie ik heb duidelijk niet goed gelezen ik denk dat een gewenst gewicht voor haar zo'n 323/350 zou zijn ze heeft de lengte van een pony en de paso fino ras is niet zoals de pony's in Nederland. We gaan gewoon voor een mooi plaatje waarbij ze lekker gezond is. Zodra ik een meetlint heb kan ik eindelijk kijken hoeveel ze weegt.
Ik denk dat ik toch ga bijvoeren ik heb maar twee zakken besteld en dan kan ik het een beetje verspreiden dat het langer meegaat.

ik ging hier voor het gemak even uit van het gewicht van mijn eigen arabier (450 kg). in vergelijking met hem weegt een paso fino waarschijnlijk minstens 50 kg minder, vandaar. het is moeilijk om gewicht te schatten vanaf een foto.

hoe hoog is je merrie ongeveer?

je kunt uiteraard van alles bij de Seniores Priores bijvoeren. bietenpulp zit er al in (vandaar dat het geweekt moet worden).

aangezien je de kippen wel kunt wurgen, kun je ze niet opeten :D ? :D :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:09

Aha, een buurman met geiten! Zulke leuke beesten zijn dat :roll: O:)
Je kunt de Seniores mengen met bietenpulp, dat doe ik zelf ook, ik maak altijd een slobber met van alles erin; seniores, bietenpulp, muesli, gewone biks en lucerne, en dan gaat er ook nog een scheut lijnzaadolie doorheen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:42

Firstofjuli ja van die kippen wordt je helemaal gek.
Mijn zoontje heeft ze proberen te vangen maar ze zijn veelste snel.
We gaan afrastering zetten voor de stal, maar dat is hartstikke duur. Om de hele bak te doen zal wel even duren.
Jackie ze is ongeveer 1.35m.
Rhys hoelang doet jouw paardje erover om het op te eten? Want zo te horen wordt het een flinke bak met voer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:51

mijn kippenboer vangt de kippen met een soort betonijzer waar een haak aan geplooid is en daarmee haakt hij achter een poot als ze gaan lopen. Leek me vrij effectief...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 23:03

Ooh dat klink goed ik ga het opzoeken op internet kijken of het zelf te maken is.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:23

petitparis schreef:
mijn kippenboer vangt de kippen met een soort betonijzer waar een haak aan geplooid is en daarmee haakt hij achter een poot als ze gaan lopen. Leek me vrij effectief...

Hahahaha klinkt goed! Wij hebben het ook al geprobeerd met touwtjes met stropjes om de poten. Werkte op zich goed maar na 3 kippen durfde de rest niet meer dichtbij te komen.... Morgen maar eens met een net proberen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:31

Firstofjuly schreef:
petitparis schreef:

Hahahaha klinkt goed! Wij hebben het ook al geprobeerd met touwtjes met stropjes om de poten. Werkte op zich goed maar na 3 kippen durfde de rest niet meer dichtbij te komen.... Morgen maar eens met een net proberen.

aaaah zielugggg :D

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:33

Hackie schreef:
Firstofjuly schreef:

aaaah zielugggg :D[/quote]

Hahahhahaa kom je helpen???

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:34

Echt niet :Y)

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:36

Kunnen wel een antiliaans huiskamer topic ervan maken ;)

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:45

Hackie schreef:
Kunnen wel een antiliaans huiskamer topic ervan maken ;)

Nou idd voor alle echte Antilliaanse problemen met kippen, geiten en Paso Fino's :D

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:53

En vergeet de leguanen niet _O-

Moet het toch even vragen: Hoe is het met Charly :D ?

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 03:57

Hackie schreef:
En vergeet de leguanen niet _O-

Moet het toch even vragen: Hoe is het met Charly :D ?

Hij leeft nog :Y) maar zit wel vaak aan de ketting, hij is zooooo vervelend, zelfs Snor is een keer door hem aangevallen.... :j