Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:16

@ DD; gezellig topic heb je geopend op EA-CO :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:17

Ik gok 'mixed interests' ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:23

dat lijkt me vrij duidelijk :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:38

Grappig want door de voedingscalculator op hun site (die ik overigens ook met zeer gemengde gevoelens lees altijd, ik vind nl. dat ze vaak erg doorslaan zelfs) begin ik me te realiseren dat ik misschien toch te veel aan supplementen geef. Ik was me al aan't afvragen of ik niet te veel gaf en heb al geminderd, maar ik ga 't toch nog es goed bekijken... Alleen nederlands hooi blijf ik nog steeds geen voorstander van, maar misschien voeg ik met de cobs een liksteen en een beetje zeewier al genoeg toe dat een echt vit.min. preparaat niet meer nodig is.
Overigens vind ik ze ERG hypocriet. Het supplement wat volgens hun dan een goeie is (mooi, wel een zonder zetmeel en melasse, daar was ik naar op zoek) bevat wel BHT!! en dat is volgens hun nog een goed ding ook omdat het een antioxidant is. Jazeker.. maar wel een die zwaar giftig is!
http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm (overigens zit BHT bijv. ook in Havens voer, die schermen met '100% natuurlijk' Het wordt ook nog steeds in humaan voedsel gebruikt maar mag maar een heel laag percentage bevatten (in het artikel staat 0,5 maar da's inmiddels naar beneden gebracht naar 0,3mg. In diervoeder mag tot 150mg per kg. toegevoegd worden!)
Paard Natuurlijk rijdt daar toch even een scheve schaats vind ik...
(Marstallvoer en bijv. Equisanum bevatten geen BHA, BHT of Etoxiquine, maar werken met vit. E en C als antioxidanten. Daarom zijn dit iets duurdere voeders, maar da's de rede dat ik ooi op die voeders ben overgestapt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:43

Ik vraag me wel eens af hè (en zou daar graag een 'kenners'mening over horen..
als ik nu helemaal zou stoppen met krachtvoer bijgeven (gewoon wel flink veel hooi). Ik ga er vanuit dat mijn hooi NIET alles in zich heeft wat een paard nodig heeft (maar weinig hooi zal dat hebben) én ze worden niet dusdanig bereden dat ik voor kracht iets móet bijvoeren...
zou het dan voldoende zijn om bijv. ééns in de maand (of bijv. 2-maanden) simpelweg een vitaminepasta te geven ??

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:45

ik heb ook een tijd marstall gevoerd :) BHT ken ik niet, ga zo even op je link kijken.

Francis, wat betreft de cobs, zou je dan niet méér moeten voeren dan de huidige hoeveelheid die je nu geeft? Het lijkt mij dat de cobs idd best kunnen zonder de vitamine preparaten, maar dat de huidige hoeveelheid dan te wienig is?
Overigens gebruiken mijn beide paarden die likstenen niet :+

Daar ben ik ook wel benieuwd naar dd. Mijn merrie staat nu al 3 kwart jaar op enkel ruwvoer en heb niet het idee dat ze tekort komt, maar ja.. ik weet het niet zeker! Maar als je een vitamine paste geeft, dan geef je in 1 keer een complete boost. Worden ze dan op termijn niet juist futlozer? Omdat het lichaam steeds in 1 keer een hoop vitamines/mineralen te verwerken krijgt en daarna een poos niets meer? ( heb geen flauw idee hoor :+ )

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:57

De WHO-maximumnorm voor menselijk gebruik ligt bij 0,5 mg per kg lichaamsgewicht. En 150 mg per kg diervoeder

tjee... dat is nogal een flink verschil zeg! 0,3 tov 150..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:58

Nee DD, dat denk ik niet. Je hebt dagelijks behoefte aan bepaalde vit. en min. en je lijf slaat het niet op. Daarom vind ik die vit. stoten ook zo'n onzin, 't lijf kan er niks mee want je kunt vit./min. niet opslaan. Dat wat te veel is wordt dus 'verwerkt' en/of uitgescheiden. En dat 'verwerken' moeten lever en nieren doen dus dat betekent alleen maar overbelasting. Die vit. stoten hebben volgens mij alleen zin bij dieren die echt langdurig tekort gehad hebben (verwaarloosde dieren). Maar om je dier eerst een maand tekorten te laten lijden om die dan eens per maand met een stoot aan te vullen lijkt me niet gezond.

Smurf, in het hooi zit natuurlijk niet 'niks'. De cobs vullen dus aan, vervangen niet. Als je overjarig hooi zou voeren dan zou je idd meer bij moeten voeren.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:03

aah dan was mijn gedachtegang zo gek nog niet :D

Nee dat is natuurlijk zo, maar jij geeft nu toch oko maar 2 kleine schepjes? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat dan voldoende zou zijn om het tekort in het hooi aan te vullen. Ik zou me bijvoorbeeld de verhouding 1/4 cobs en 3/4 hooi beter voor kunnen stellen, snap je wat ik bedoel?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:55

Vergeet niet dat het er niet enkel om gaat wat erIN zit, maar vooral om wat paarden eruit kunnen MAKEN.

Paarden hebben bacterieen enz in hun darmen die wij, mensen, niet kennen en die van haast niks een hoop maken kunnen :j

Wat ik me afvraag, stel je geeft teveel supplementen, wat is dan de "schade"? Van binnen in het paard maar ook van buiten te zien.

Stel je voert inderdaad alleen hooi, en ze zouden iets tekort komen, wat is dan de schade? Van binnen en buiten weer.

Dan heb ik het niet zozeer over gedrag, want dat is ook niet alles zeggend, een paard kan fris en vrolijk doen, maar dat kan ook zijn omdat ie hyper wordt van teveel aan... Net als een dier wat rustig wordt, we weten niet altijd of dat komt door een "gebrek" ergens aan of omdat ie zich misschien juist heel okee voelt ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:48

Verbaast me niks van jouw oude paard Smurf. Ik zei het volgens mij al eerder, maar het is echt zo: als je het krachtvoer weglaat en het paard onbeperkt hooi geeft, komt een mager paard aan en valt een dik paard af ... ze vinden een soort balans daarin. Mijn oude merrie had artrose en viel ook heel snel terug in gewicht. Hoe meer krachtvoer ik erin stopte, hoe magerder ze werd. Pas toen ik het roer om heb gegooid (en dat was eigenlijk vanwege haar hoefbevangen voeten) en haar massa's hooi ben gaan geven en verder alleen een handje bietenpulp met een vitaminemengsel (waar ik nu dus ook vanaf ga) kwam ze aan ... en had ze geen last van haar voeten meer. Ik heb haar uiteindelijk vanwege de artrose moeten laten gaan, maar verder zag ze er geweldig uit vind ik. Ze is op deze foto 23: http://www.taylorville.nl/images/2009_0 ... m/0001.jpg

Goede vraag Jeddah. Naar de schade van teveel is wel al onderzoek gedaan bij jonge paarden (volgens mij door de Waiboerhoeve destijds) en daar was dus een verhoging in het aantal gevallen met OCD ed te zien. De negatieve effecten van granen op groeiende gewrichten ben ik ook vaker tegen gekomen. Maar ik weet dus ook niet of er gevallen bekend zijn van te weinig voedingsstoffen, vooropgesteld dat het paard dus altijd voldoende ruwvoer had en dus niet gewoon tekorten had vanwege een gebrek aan voer ;-) . Heb jij interessante links naar hoe een paard vitamines aanmaakt, Jeddah?

Uit de hoevenwereld is ook al eea bekend over teveel krachtvoer, maar ook bijvoorbeeld teveel gras. Het preciese chemische proces is erg ingewikkeld maar wat er van is blijven hangen bij mij is dat teveel krachtvoer en/of gras de bacterien in de darmen verstoren waardoor het spijsverteringssysteem niet goed meer functioneert. 1 effect daarvan is dat het de doorbloeding en opbouw aantast van de laminae, die de verbinding vormen van de hoefwand aan het hoefbeen (het ""klittenband" dat de witte lijn vormt). Dit klittenband functioneert hierdoor niet goed en het gevolg is ontstekingen, problemen met de aanhechting van de hoefwand en hoefbevangenheid. De symptomen varieren van gevoelige voeten tot hoefbevangenheid.

Ik weet niet of jij mijn dierenarts (die uit Soest ;-) ) genoeg kenner vindt DD, maar zij beweert dus -in het verlengde van wat Jeddah dus ook al aankaart- dat het hele vitaminenverhaal voor paarden vanwege hun systeem niet echt steekhoudend is. Je gaat je dus ook afvragen waar de vitaminebehoeftes zoals die in boekjes wordt geformuleerd en door voerfabrikanten wordt gehanteerd op gebaseerd zijn. Wie het weet, mag het zeggen, ik ben serieus geinteresseerd! Dezelfde dierenarts raadde vanwege het Nederlandse hooi alleen wel aan om Equilin bij te voeren vanwege oa de magnesium, vitamine E en omega vetten, vooral voor paarden die moeten werken.

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:10

misschien kan je want van dat speciaale voer ruilen met hooi . evt. langer op de wie ?

gr

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:24

Ik moest even het boek erbij pakken :D

Hier wat info wat erin staat:
-vitamine A maken de darmen uit caroteen wat in gras en hooi zit.
-vitamine B worden allemaal in voldoende mate aangemaakt door de bacterieen die in de dikke darm leven
-vitamine C wordt door het paardenlichaam zelf aangemaakt
-vitamine D wordt onder invloed van de zon door het paardenlichaam zelf aangemaakt
-vitamine E zit voldoende in gras en hooi. In hooi neemt het wel af en in ouder hooi kan te weinig zitten. Vitamine E kan wel opgeslagen worden in het vetweefsel en paarden kunnen er een reserve van opbouwen.
-vitamine K wordt door de bacterieen in de dikke darm aangemaakt EN zit voldoende in hooi.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:27

Ja, nou ben ik natuurlijk nieuwsgierig: welk boek is dat?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:29

Oh, dacht dat ik dat gezegd had, das het boek van PN ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:31

Oh jammer ... dat heb ik al :P
Had het alleen niet helemaal uitgelezen en nu heb ik kennelijk het interessantste gemist :))

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:32

Het hoofdstuk van voeding was voor mij eigenlijk het enige wat echt interessant is :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:18

Wel even een belangrijk detail in't verhaal waar ik dan weer vaak op hamer... paarden kunnen die vitaminen maken MITS een gezonde darmflora! En daar gaat 't bij veel paarden ook weer mis. AB's en overmatig ontwormen en noem nog maar wat oorzaken (ook te veel krachtvoer bijv.) tasten de gezonde darmflora aan waardoor ook weer vitaminentekort kan optreden. Daarom hamer ik zo vaak op het EERST op peil brengen van de darmflora voordat je überhaupt iets anders gaat proberen als er spijsverteringsproblemen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:22

Mac schreef:
Dezelfde dierenarts raadde vanwege het Nederlandse hooi alleen wel aan om Equilin bij te voeren vanwege oa de magnesium, vitamine E en omega vetten, vooral voor paarden die moeten werken.

Maar als ze niet werken (definieer 'werken' :D ) dan zouden ze dus zelfs dát niet nodig hebben.
Het testen van hooi is dan eigenlijk wel een vereiste, want ik begreep dat er dus grote verschillen zijn in de samenstelling.

Ik weet wel dat sinds Missy deze zomer op de wei gestaan heeft ze er niet zo goed heeft uitgezien, ik kan haast zeggen dat ze een tikje te zwaar is gezien haar hoefbevangen verleden, maar ik zie het maar als een buffertje voor de winter :D

Overigens krijgen ze nu hooguit een half maatschepje muesli (Nature's Best) per dag.

Overigens heb ik ipv een zoutlik een specifiek mineralen steen opgehangen van EQUISAL.

@francis: goed punt.
Ik merk aan Missy heel snel als er weer iets mis is daarbinnen, meteen aan de dunnere mest.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:26

Klopt Francis :j Vooral krachtvoer en AB zijn niet zo best voor de darmen. Maar die kunnen, zover als ik gelezen heb ;) Zichzelf prima herstellen mits ze de tijd krijgen en mensen niet weer krachtvoer enz gaan geven.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:47

Jeddah; ik dacht al; wat een bekend stukje lees ik daar :D Ik heb het boek dus ook en dat hoofdstuk denk ik wel al een keer of 4 doorgelezen :+

Maar francis; het is mij bekend dat paarden in staat zijn om de nodige voedingstoffen uit het ruwvoer te maken. Maar kunnen zij dit dan ook op het zeer arme hooi uit nederland? Dat is het hem een beetje. kijk, als ik nou hooi had uit de eiffel of zo, dan zou ik niet twijfelen en zou ik gewoon lekker alleen hooi voeren. Maar ( ik weet t niet zeker ) ik denk dat mijn hooi van of met kunstmest of anders zeker organische mest bemest land komt en vrij arm is. Krachtvoer of AB krijgt mijn merrie niet. Dus in theorie zou de darmflora gezond moeten zijn.

Mac; die ziet er daar nog top uit zeg!! Waardeloos dat je haar hebt moeten laten gaan, maar ze zag er daar toch nog erg goed uit!

k zal binnenkort eens fotos maken van mijn ruin ( die in maart alweer 26 wordt! *\o/* )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:36

Waarom denken we toch allemaal dat het hooi zo arm is? Wie zegt dat?
Mijn hooiboer laat regelmatig zijn hooi analyseren en heeft me daar ooit de resultaten van gestuurd. Het was echt hoog in V(r)EP en er werdt zelfs gezegd dat ik niet te veel krachtvoer er naast moest voeren :?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:44

Hehe! Na het maar blijven aandringen van een niet nadertenoemen bepaalde Smurf ;) , heb ik gevonden wat ik geschreven had, augustus 2008, na het lezen van de Vrijruiter.

Citaat:
Beetje laat maar toch even inhakend op het voedings gesprek, in de Vrijruiter van deze maand staat juist een heel stuk, onderbouwd met labratorium onderzoeken, over het feit dat in normale weidegang al MEER voedingstoffen geeft als een paard nodig heeft.
Het einge waar ze een tekort aan kunnen hebben is zout, wat met een zoutsteen makkelijk op te lossen is. Dit geldt voor paarden die t/m nationaal nivo dressuur lopen.
Met uitzondering van veulens, jaarlingen, zoogende en drachtige merries (vanaf 8 mnd) dat uit de gemiddeldes genomen van verschillende hooi analyses, een "normaal gezond" paard wat niet boven nationaal nivo presteerd aan enkel onbeperkt hooi meer als voldoende heeft. Voeg je voor die groep uitzonderings paarden gras toe aan het dieet, hebben ze weer een ruime hoeveelheid van ALLE benodigde voedingsstoffen volgens het stuk.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:56

Jeddah schreef:
Hehe! Na het maar blijven aandringen van een niet nadertenoemen bepaalde Smurf ;) , heb ik gevonden wat ik geschreven had, augustus 2008, na het lezen van de Vrijruiter.
]

:') :D

Ja maar, ik heb op het moment alle vrijruiters van 2009 en 2008 op stal liggen omdat stalgenootje ervoor schrijft, dus dan wil het lezen ook natuurlijk he :P

en dat hooi; haha nou dat dacht ik eigenlijk helemáál niet! Totdat ik dit topic vond :+

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:36

Ik geloof dat het nog niet gezegd is, maar het is wat beperkt om het alleen over vitamines te hebben. Ook mineralen en spoorelementen moet een paard voldoende binnenkrijgen en deze worden allemaal níet door het lichaam zelf aangemaakt! Juist hierin is Nederlands ruwvoer vaak arm. Ook van caroteen en vitamine E is bekend dat deze gehaltes snel teruglopen in hooi. Ik ben voorstander van het voeren van een goed compleet supplement naast ruwvoer/gras, tenzij er onbeperkt ruwvoer wordt gegeven van zeer goede kwaliteit (dwz geurig groen hooi dat van rijke of goed bemeste grond afkomstig is). Zeewier en een mineralenliksteen zijn beide géen vervanging van een compleet vitaminen/mineralensupplement: zeewier bevat voornamelijk veel jodium en verder verwaarloosbaar lage gehaltes aan de overige stoffen (is echter wél een goede aanvulling om te geven voor de algehele weerstand en conditie), en zout-mineralenlikstenen bevatten ook té lage hoeveelheden aan spoorelementen (m.n. koper en zink) om een werkelijk substantiele bijdrage te leveren (is echter wel noodzakelijk voor de zoutaanvulling).