Hoeveel kleine baaltjes hooi gaan er in grote ronde baal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Hoeveel kleine baaltjes hooi gaan er in grote ronde baal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:23

das dan een groot voordeel, vriendlief is hier nu ook weer aan het werk om de volgende lading te maken

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:25

ronde balen kunnen wel gewoon hooi zijn hoor,wegen rond de 300 kg
ook hebben we verpakt hooi,en die wegen ook rond de 300 kg en de kuil wegt hier (zo goed als hooi) een 35 kg meer
ik schat een pakje of 15
Ik voeder hier 7 kwpn ,bwp sbs mee en een veulen en drie a ponys'
kom 6 dagen toe met zo'n pak(bol)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:39

annebe schreef:
MandyR wat wegen die kleine baaltjes van tegenwoordig?
Ik begreep dat ze tussen de 20 en 30 kg wogen

Het zal nog altijd aan je eigen wensen liggen en hoe de loonwerker de pers afstelt. Bij mij op stal hebben we nog steeds de 10 kg pakjes maar, het kan best dat bij jou in de buurt de meeste op 20 kg geperst worden.
Als je echt heel erg nieuwsgierig bent, gewoon even met een weegschaal het land inlopen Haha!
romeorowan schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel verbaasd was toen mij verteld werd dat het balen van 800 kilo zijn. Ik zal het nog eens navragen. Het zijn wel hele droge pakken, het is eigenlijk net hooi.

Het lijkt mij erg slim dat je het nog eens navraagd. Desnoods 1 op een trailer gooien en naar een weegstation rijden.
Hoe droger het gras is, des te lichter het pak wordt.
Ter vergelijking:
Boeren (melkvee) laten vaak kuilgras in ronde balen wikkelen. Dit is vrijwel altijd een standaard maat. Deze balen met "nat" gras wegen rond de
500 kg. Als jij puur hooi hebt en de balen wegen 800 kg zouden deze dus 1,5x zo groot moeten zijn. Doordat het zo droog is, is het niet goed in elkaar te persen.
Laten we zeggen dat een gewone baal 1,50m hoog en 1,60m in doorsnede is (ben de preciese maten even kwijt). Dan zouden de balen bij jou dus onhandteerbaar groot moeten zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:56

Het heeft niet alleen te maken met het afstellen van de pers, maar ook met het soort pers. Wij persen met een pers die oorspronkelijk voor strobalen is, daar krijg je dus behoorlijk grote baaltjes mee.