Verontrustende ontwikkeling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Verontrustende ontwikkeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:34

Djilan schreef:
Thats_Me schreef:
Hoevbevangenheid komt niet door suikers Lachen Maar door het eten van te veel koolhydraten. Dat is toch nog een grote fout die veel mensen maken omdat ze denken dat het door de suikers komt maar dat is niet waar Lachen

Suikers en zetmeel zijn koolhydraten....

I know Ja maar komt dus niet door suikers wat veel mensen denken maar door koolhydraten dus suiker én zetmeel Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:53

Thats_Me schreef:
Djilan schreef:

Suikers en zetmeel zijn koolhydraten....

I know Ja maar komt dus niet door suikers wat veel mensen denken maar door koolhydraten dus suiker én zetmeel Lachen

Fructaan is toch alleen een suiker? Een paardje wat alleen op gras staat en bevangen wordt wordt dat dan toch door het fructaan /suikergehalte in het gras, die krijgt toch geen zetmeel binnen? Want daar ben ik dus nieuwsgierig naar. Ik weet dat het de combi is die bevangenheid geeft bij paarden die bijgevoerd worden, maar hoe komt die grasbevangenheid dan tot stand?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:00

Hoefbevangenheid is aangetoont dat het kan worden veroorzaakt door voeding met te hoog suiker/zetmeel gehalte. Daarbij moet je dus ook de fructaan gehalte in het gras optellen.

Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk. Natuurlijk is ruwvoer en paarden peuteren echt niet de granen uit de halmen .

Ben eens met Billy dat je heel voorzichtig moet zijn met zelf samenstellen van eigen voer. Je kan daarnaast nog wel discussie houden welke voeder leverancier dan wel goed is, maar in mijn ogen altijd beter dan zelf rommelen.

En ja, in verleden zijn daadwerkelijk paarden aan onkundig voeren overleden. Vele kennen vast nog wel het verhaal van een manege die op lucerne overging maar de Ca/F verhouding niet in de gaten hield. Aantal paarden/ponies zijn daardoor overleden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:20

Eleonoor schreef:
Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk. Natuurlijk is ruwvoer en paarden peuteren echt niet de granen uit de halmen .

Dat zou mij trouwens best een grappig gezicht lijken *LOL*

Maar wat dat van nature niet eten betreft, granen zijn natuurlijk niet alleen van nu. In het wild waren er ook planten die granen droegen.
De huidige gerst bijvoorbeeld stamt af van de wilde gerst, paarden aten dan waarschijnlijk de hele plant en niet alleen de granen, maar die gingen ook mee naar binnen Knipoog

Granen horen nl tot de grassenfamilie, net als haver (van de wilde haver afstammend), rogge, gierst en rijst.

Hier staat trouwens wel handige info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graan

Granen kunnen dus prima in een paardenrantsoen, maar wel in verhouding staand tot ruwvoer èn de juiste mineralenbalans..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:22

Eleonoor schreef:
Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk.

Wat zit er dan in brokken, toch ook granen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:30

In brokken zitten thermisch behandeld granen. Die hebben dus die eerste verwerkingsstap gehad. Daarom veroorzaakt brok geen bevangenheid. Wel moet je nog met brok oppassen voor overgevoeligheid eiwitten, maar die overgevoeligheid is vele malen lager dan bevangenheid.

In de natuur is het graan een klein percentage van de totale gras. Als we dus zeggen dat we 1 kilo ruwvoer per 100 kilo paard willen geven is dat 6 kilo per normaal paard. Als we daarna nog 2 a 3 kilo pure granen erin stoppen kan je wel uitrekenen dat dit compleet de verkeerde verhouding is van wat de paarden in natuur eten. Een handje granen moet je dan geven om die verhouding te hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:34

Daarom zeg ik erbij, in verhouding staande tot.
Mijn paard (zo'n 430kg gemiddeld wegend) staat 24/7 buiten op kort gras en krijgt nog zo'n 10kg ruwvoer erbij. 1 schep graan per dag is dan prima op te vangen.
Meer dan 3kg krachtvoer vind ik sowieso èrrug veel, neem dan iets dat geconcentreerder is...

Maar 5 kg ruwvoer en 4 kg granen is inderdaad grote kans op foute boel...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:38

Eleonoor schreef:
In brokken zitten thermisch behandeld granen. Die hebben dus die eerste verwerkingsstap gehad. Daarom veroorzaakt brok geen bevangenheid. Wel moet je nog met brok oppassen voor overgevoeligheid eiwitten, maar die overgevoeligheid is vele malen lager dan bevangenheid.

In de natuur is het graan een klein percentage van de totale gras. Als we dus zeggen dat we 1 kilo ruwvoer per 100 kilo paard willen geven is dat 6 kilo per normaal paard. Als we daarna nog 2 a 3 kilo pure granen erin stoppen kan je wel uitrekenen dat dit compleet de verkeerde verhouding is van wat de paarden in natuur eten. Een handje granen moet je dan geven om die verhouding te hebben.

oke bedankt voor je toelichting.

Ik snap dit topic, ook ben ik zelf absoluut geen expert, het enige wat ik heb is mijn ervaring.
Mijn paard reageerde echt slecht op brok, veel bulten over het lijf, dikke manenkam, leek soms net niet fit. Sinds we, met hulp van een expert, zijn overgeschakeld op een 5-granenmix met een supplement zijn die klachten gewoon echt verdwenen. Daarnaast is mijn paard dit jaar zelfs opeens van zijn exzeem af. Dus voor mij een reden om vertrouwen in dit dieet te hebben. Ik zou best weer naar een compleet voer overwillen want dat gedoe met een duurder supplement en mijn paard vindt het niet echt lekker. Maar ja, ik zou niet weten welk voer en ben erg bang dat een verkerde keuze ervoor zorgt dat de problemen terug komen!

Hij krijgt trouwens max. 1,5 schep granenmix, verder veel hooi en veel weidegang.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:00

Weet je wat ik me wel afvraag, heel veel mensen geven hun dieren uitgebalanceerd voer van een fabrikant, vanwege de angst dat er anders tekorten of overschotten ontstaan en daardoor gebreken.
Maar nagenoeg alle mensen bepalen wel zelf hun eten en dat van hun kids dito, maw wie staat er stil tijdens het volladen van de boodschappenkar bij: oh ik heb er 1 kg van A in liggen, nu moet er ook nog een 1/2 kilo van B bij anders verstoor ik het evenwicht en kan ik die of die aandoening krijgen? Zomaar een hersenspinsel Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:21

Ken iemand die al jaren zelf samenstelt en het allemaal niet zo ingewikkeld maakt maar er wel wat van afweet.
Met gezond verstand en voorzichtig iets opbouwen kom je een end.
Paarden staan super.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:16

Als je zelf gaat samenstellen lijkt het me sowieso handig om er altijd een deskundige bij te halen. Met een deskundige erbij zie ik geen probleem. Echter totaal zelf samenstellen zonder zelf er iets vanaf te weten, lijkt me ook niet echt handig. Maar ik denk (hoop) dat de meeste toch op zijn minst wel navraag bij hun DA doen.

Anyway. Er is nogal wat op de markt en ik denk dat er voor iedereen wel iets tussen zit. Er zijn ook heel veel soorten complete kant en klaar granenmixen van verschillende fabrikanten en muesli's zonder melasse.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:20

aslo schreef:
Weet je wat ik me wel afvraag, heel veel mensen geven hun dieren uitgebalanceerd voer van een fabrikant, vanwege de angst dat er anders tekorten of overschotten ontstaan en daardoor gebreken.
Maar nagenoeg alle mensen bepalen wel zelf hun eten en dat van hun kids dito, maw wie staat er stil tijdens het volladen van de boodschappenkar bij: oh ik heb er 1 kg van A in liggen, nu moet er ook nog een 1/2 kilo van B bij anders verstoor ik het evenwicht en kan ik die of die aandoening krijgen? Zomaar een hersenspinsel Knipoog

Omdat wij afwisselend eten (tenminste dat doet de gemiddelde mens Lachen ) komen wij wel aan de juiste balans qua voeding. Dieren krijgen standaard 1 soort voer voorgeschoteld als daar dus stoffen in ontbreken dan kunnen ze een gebreksziekten krijgen.

Maar denk maar eens aan vroeger dat scheepslui scheurbuik kregen. Dat is ook een gebreksziekte omdat er te eenzijdig gegeten wordt en je een te kort krijgt in je lichaam Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:28

Thats_Me schreef:
Omdat wij afwisselend eten (tenminste dat doet de gemiddelde mens Lachen ) komen wij wel aan de juiste balans qua voeding. Dieren krijgen standaard 1 soort voer voorgeschoteld als daar dus stoffen in ontbreken dan kunnen ze een gebreksziekten krijgen.

Ja, en ons assortiment is heel uitgebreid omdat we omnivoren zijn, paarden zijn herbivoren maar kunnen binnen dat gebied ook best afwisselend eten lijkt me. Moet het echter wel aangeboden worden ipv 1 standaardvoer voorschotelen. Zoja, vind ik het dus helemaal geen zorgwekkende ontwikkeling. Als ik voederfabrikant en/of -leverancier was van complete voeders, zou ik het wel verontrustend vinden, maar danom een reden die in dit topic wrs niet bedoeld wordt Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:53

Ik ben zeker wel voorstander om af te stappen van melasse etc. in het voer Ja Maar om zelf te gaan klungelen om een voer samen te stellen vind ik niet verstandig. Kies dan voor een zo'n natuurlijk mogelijk gemaakt voer. Zoals je zegt er is keuze genoeg tegenwoordig!

Je moet met zoveel dingen rekening houden. Zoals contaminanten, ANF's etc. Zoveel kennis vergt jaren ervaring. Ik heb er een klein beetje van mogen meekrijgen maar zelfs ik zal er niet aan beginnen om zelf voer samen te stellen. Heb zelf ook een voer samen moeten stellen wel fictief op de computer, dus de eerste stap van de productie en verder zijn we niet gegaan. Dit omdat het niet mogelijk is om in kleine hoeveelheden voer te maken dat aan alles voldoet Lachen. Alleen al het geklungel om de Ca/P verhouding goed te krijgen en het hele gedoe met vitaminen, de juiste grondstoffen zoeken etc. etc. vergt zoveel kennis dat is niet haalbaar voor de gemiddelde en bovengemiddelde diereneigenaar. Dat is echt een vak appart Lachen

Dus je kunt beter je tijd inversteren in het zoeken naar een goed, zo natuurlijk mogelijke voeder. Dan zelf bezig gaan met grondstoffen, vitaminepreperaten, Ca/P verhoudingen etc.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:56

Eleonoor schreef:

Paarden die echte stofwisselingsproblemen hebben kunnen zelfs van een gewone brok nog bevangen raken, maar ook voor die paarden bestaan er geschikte muesli's met een zetmeel&suikergehalte van 10% of lager (marstall, D&H, st hippolyt). Ik zou dan niet weten waarom het nodig is om zelf iets te gaan samenstellen, iets beters dan een bestaand compleetvoer samenstellen gaat toch niet lukken Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:07

Er bestaan geen muesli's met een suiker/zetmeel gehalte lager dan 10%, helaas. Wat ze misschien bedoelen is minder dan 10% toegevoegde suikers, maar zeker niet totaal aan suiker/zetmeel. Marstall bv heeft voornamelijk nog hele granen in hun muesli's verwerkt en als je kijkt zitten ze rond de 40%.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:11

Sorry, het was niet lager, maar rond de 10%.
Marstall Vito bevat 6,8% zetmeel en 3,9% restsuiker, verder is er niks toegevoegd. Er zitten ook helemaal geen granen in; http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:16

Aangezien Marstal alleen Vito op hun site vermeld hier de lijst zoals ze het zelf doorgeven. Let op, waarde Vito is hoger dan op hun site staat (maar blijft laag):

Product
% Suiker
% Zetmeel

Champion
3,5
38,9

Complete
4,7
35,5

Concours
3,2
39,8

ExZem
5,6
27,4

Fokkerij
4,2
36,5

Havervrij
4,8
33,9

Isi Robust
3,9
32,0

Multi Energie
3,7
37,4

Recreatie
5,1
32,7

Senior Plus
3,3
36,6

Veulen
5,6
32,8

Vito
1,9
11,2

Weidemuesli
4,2
33,8

Western
4,7
39,6

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:20

Ik doel even alleen op de Vito Knipoog Vreemd die verschillende waarden.. maar waar het mij om gaat is dat je zoiets met zelf mengen niet voor elkaar kunt krijgen en dat het naar mijn idee ook niet nodig is omdat er voor ieder paard wel een geschikte muesli/brok bestaat.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:38

Ik denk dat veel eigenaren eerst eens zouden moeten kijken wat ze nou precies voeren vooordat ze zelf gaan prutsen.

Ruwvoer is en blijft HET basisvoer. Ik heb mijn paarden jarenlang zomers (1 mei tot 1 november) alleen op gras gehouden en daarbij reed ik 3 tot 4x per week, ook grote buitenritten. Totdat de hype kwam dat mijn paard dan niet voldoende vitamines binnen zou krijgen. Ik had 2 blakende paarden in de wei staan, al jaaaaren, en toch zou het slecht zijn Verward

Als je dan analyseert wat er in gras (hooi) zit, en ja, ook in eenzijdig koeiegras, en je bekijkt hoeveel gras een paard op een dag wegwerkt dan krijgen ze nooit ergens tekorten, met uitzondering van zout. Nadeel is alleen dat de meeste mensen zo hun paard niet willen houden. Die willen geen grasbuik. En dan zal je je paard dus verantwoord bij moeten voeren. Gewone brok is dan een heel prima alternatief zeker als de rest van het voer uit goed ruwvoer bestaat.

Om een vergelijk naar mensen te trekken: je gaat zelf ook niet dood van dat ene dagelijkse koekje als je verder maar volgens de schijf van 5 eet Vingers aflikken
Oh, en mijn paarden vinden het heerlijk om "bloemtjes te snoepen" en gaan in een hoge nieuwe wei vrijwel altijd eerst de halmen eten Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:55

Voorbeeldje ´op de rand van chaos´ ofwel ´toeval bestaat niet´: we zijn vanmiddag voer gaan halen bij de coöperatie aan de overkant. Daar wordt het geitenvoer voor de locale houders vers gemengd met hoofdzakelijk granen van de velden om ons heen.

Tot onze verbazing hadden ze nét vandaag 4000 kilo op proef gemengd voor de vele ruiters hier. Ze hadden voor een recept met zoveel mogelijk locale producten een voedingsexpert laten komen.
Het ziet er bijzonder rijk gevarieerd uit en we zijn positief verrast dat er bijvoorbeeld algarrobo (Ceratonia siliqua) in zit; dat is een typisch zuidspaanse boom waarvan de peulen
een vitaminerijk ruwvoer zijn. Het wordt in de keuken gebruikt als een vervanger van chocolade.
Een grappig detail is dat de zaden zó uniform van formaat en gewicht zijn dat ze de basis zijn voor de ´karaat´. Dát zaad is nu een karaat Knipoog

Maar goed, dit nieuwe voer is een door een voedingskundige samengesteld locaal versproduct dat naadloos past binnen weinig van veel dus we hebben gelijk een paar zakken geladen.
Ze doen echt hun best, voor een locaal coöpje bijzónder hun best zelfs. De granen gaan eerst door een ontstoffer en het mengsel bevat geen conserveermiddelen noch andere toevoegingen. Niks muesli of melasse hier Haha!
Kost 27 ec per kilo, ter vergelijking: vuile haver 26.
Zal eens een foto maken; oogt en ruikt Kwijl

Opvallend is het verschil in voedingwaardes op het samenstellingslijstje met het geitenvoer
want voor de leek ziet het er vrijwel hetzelfde uit. Dat geeft goed aan hoe makkelijk die leek daar
met zelfmengen de fout mee in kan gaan Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:12

Eleonoor schreef:

Pling

Daarbíj moet je dan nog bedenken ´gras´ in de natuur tussen aanhalingstekens moet omdat het wilde grashalmen zijn. Dat heeft niet veel van doen met cultuurgras.
Ook moet je bedenken dat hooi van een weidemengsel al aardig wat granen bevat.
Onze paarden leven op ongeveer 3 op 1 stro en hooi van zelf verbouwd weidemengsel.
We geven een variatie aan locale versproducten bij ter compensatie van de pittige ritten en in de winter beduidend meer (uiteraard ook stro en hooi) omdat het bergklimaat hier ruig kan zijn.
Ten opzichte van stro/hooi is het echter maar ´een handje granen´ wat ze erbij krijgen. Geen muelis, geen melasses.

hc

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:37

ik ben in de gelegenheid om mijn weitje opnieuw in te laten zaaien en heb graszaad besteld wat uit italië moet komen. volgens de importeur is dit van grassen die nog niet over de kop geholpen zijn zoas hier, met suikers en eiwitten. ik krijg er als het goed is nog een overzicht van.

het zou leuk zijn om zelf alles samen te stellen maar dan moet je een echte die hard zijn volgens mij. jammer dat diegene hier niet in dit topic reageren, ik ben wel benieuwd naar hun beweegredenen en idee hoe ze het willen gaan doen.

die naturell is de vervanger van de verouderde melasse vrije muesli, hier had ik goede ervaringen mee maar ben nadat dit voer opgeheven is over gegaan op nature's best. naturell staat hier ook weer in bestelling idd want ik was erg tevreden over marstall! Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:58

Huertecilla schreef:
Voorbeeldje ´op de rand van chaos´ ofwel ´toeval bestaat niet´: we zijn vanmiddag voer gaan halen bij de coöperatie aan de overkant. Daar wordt het geitenvoer voor de locale houders vers gemengd met hoofdzakelijk granen van de velden om ons heen.

Tot onze verbazing hadden ze nét vandaag 4000 kilo op proef gemengd voor de vele ruiters hier. Ze hadden voor een recept met zoveel mogelijk locale producten een voedingsexpert laten komen.
Het ziet er bijzonder rijk gevarieerd uit en we zijn positief verrast dat er bijvoorbeeld algarrobo (Ceratonia siliqua) in zit; dat is een typisch zuidspaanse boom waarvan de peulen
een vitaminerijk ruwvoer zijn. Het wordt in de keuken gebruikt als een vervanger van chocolade.
Een grappig detail is dat de zaden zó uniform van formaat en gewicht zijn dat ze de basis zijn voor de ´karaat´. Dát zaad is nu een karaat Knipoog

Maar goed, dit nieuwe voer is een door een voedingskundige samengesteld locaal versproduct dat naadloos past binnen weinig van veel dus we hebben gelijk een paar zakken geladen.
Ze doen echt hun best, voor een locaal coöpje bijzónder hun best zelfs. De granen gaan eerst door een ontstoffer en het mengsel bevat geen conserveermiddelen noch andere toevoegingen. Niks muesli of melasse hier Haha!
Kost 27 ec per kilo, ter vergelijking: vuile haver 26.
Zal eens een foto maken; oogt en ruikt Kwijl

Opvallend is het verschil in voedingwaardes op het samenstellingslijstje met het geitenvoer
want voor de leek ziet het er vrijwel hetzelfde uit. Dat geeft goed aan hoe makkelijk die leek daar
met zelfmengen de fout mee in kan gaan Pling

hc

Interessant! Wat zit er nog meer in? (nee, niet om zelf te mengen Haha! maar omdat ik benieuwd ben wat een voedingsexpert in zo'n voeder stopt)

Fijn om dit topic te zien Lachen

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:57

Als ik dit zo lees begin ik ernstig aan mijn voerschema te twijfelen.. Die van mij weegt 550 kg ong. krijgt vrij droog kuil, 2 keer een halve kilo standaardbrok en na het rijden een kilo geplette haver.. Ik heb ook enige tijd de kruidenmuesli van havens gebruikt en wilde deze eigenlijk met de haver gaan mengen (ong een halve kilo).. Ik weet dat die muesli niet met andere soorten gemengd mag worden, maar had begrepen dat het met geplette haver wel kan, hebben jullie enig idee wat verstandig is??