corina schreef:Vipagraan van hippostar lijkt mij ook wel iets.
Ik ben toevallig ook aan het rondkijken en wil minder brok gaan voeren en meer granen.
Aan de bokkers uit twente waar halen jullie het voer weg?
Ik haal het voer uit Duitsland bij de Reifeissen in Uelsen.
Maar ik denk dat als je in Hengelo over de grens gaat je je voer daar ook wel bij een reifeissen kunt halen. 
Kendra schreef:@Kaatje 77, ik ben onder de indruk (meen dat serieus hoor) en je paard ziet er super uit! Maar hoe ben je aan deze hoeveelheden gekomen, en moet je ze ook aanpassen aan de omstandigheden? Ik vraag dit omdat ik ook wel eens nadenk over alternatieven, maar steeds vastloop in ingewikkelde voerschema's. Ik krijg het gevoel dat ik me zó moet verdiepen in wat nu waar in zit, dat ik eerder minder dan meer greep op de materie krijg. Want wat bijvoorbeeld als je paard een paar dagen wat minder werkt, of juist meer?
Dank je wel. 
Ik was dus bezig met mueslis en brokken en had wel zoiets: langzaam overgaan.
Dus heb het heel langzaam opgebouwd en het andere voer natuurlijk afgebouwd.
Momenteel heeft Joris een klein beetje een buikje, waarschijnlijk van de suikerbietenpulp en daar voer ik nu iets minder van, maar aan de granen kom ik niet meer.
Dat is zo fijn afgestemd.
Voor mij was het gewoon fingerspitzengefuhl. 
Voorheen kreeg hij 1,5 kg per voerbeurt en nu krijgt hij 1 goeie volle bak.
Maar in kg wel minder, graan weegt immers minder per oppervlak. 
Als je paard te heet zou worden, kan de oorzaak zijn die ie gevoelig is voor gepunte haver en moet je dat vervangen door geplette haver.
Gepunte haver zegt het al, die prikkelen de darmen en sommige paarden worden daar "heet" van. 
Nu moet ik wel vermelding dat hij er uitziet als een bodybuilder, maar dat eeft grotendeesl ook met de training te maken.
Ik rijd hem 3 a 4 keer per week en longeer hem 3 x per week.
Hij is naast zijn dagelijkse weidegang dus volledig in training.
Dat moet je wel in je achterhoofd houden. 
Nog meer vragen?
Barst maar los.
Ik wil je graag helpen.