Voeding voor je sportpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Voeding voor je sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:01

Ginn, het voordeel van een schepje zout over het eten is dat ze dorst krijgen dus beter drinken. Ik reed ook een paard dat er zo opgetrokken bij stond, hiermee werd het een stuk beter.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:23

Mijn paard (15 jarige ruin stokm. 160 cm, L2 dressuur, L-springen, L-SGW)

Training per week:

3 dagen dressuurtraining
1 dag staptraining (onder de man op het harde) of longeren
1 dag springles
1 dag buitenrit
1 dag vrij paddock

Wedstrijden: In het zomerseizoen 1 á 2 crossen per maand en 1 keer crosstraining. Na een cross heb ik 1 dag revalidatie-training en kan daarna weer vol aan de bak. Na een crosstraining heeft mijn paard een dag of 4 nodig om weer de oude te worden.

In het winterseizoen ga ik 2 á 3 keer in de maand op springwedstrijd. Dressuurwedstrijden doe ik niet meer aan, want mijn paard is zo een nerveuze stresskip (en ik ook) dat ik daar de lol niet meer van inzag!!

Huisvesting:

Helaas alleen op stal met stro (paard springt over de sloten en hekken naar de buren en andere weilanden Bloos )

Wat mijn paard krijgt:
7.00 Grote pluk kuilgras
8.30 1.5 kg sportbrok
12.00 Grote pluk hooi
16.30 1.5 kg sportbrok
Na het rijden (ong. 19.00) 1kg Muesli met haver
22.00 Grote pluk kuilgras

Op dagen dat hij vrij is geef ik hem slechts een handje muesli. Appels, peen en brood komen er ook nog bij (een van de drie).

Helaas wordt er maar twee keer per dag bix gevoerd, want ik had hem liever ook nog een kg tussen de middag zien krijgen! Je kan helaas niet alles hebben.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:26

Dank je Lielle, ik ga het nu ook proberen!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:48

Fairlane
5 jarige merrie (1.74 , L2 dressuur en al klaar aan het maken voor het M) iets meer als een jaar onder het zadel

training per week:
4x dressuur training ( waarvan 1x maal les)
2x Longeren (met bijzet:lof of passoa)
1x vrij

ze gaat elke dag rond 9.30 het land op waar niet zo veel meer opstaat. en ze wordt om 16.30 binnen gehaald.

voerschema
7.30 eerst kuil (groote pluk) minuten later krijgt ze een kilo all sports(pavo)
om 17.00 eerst kuil en weer een kilo all sports.
na het rijden meestal rond een uurtje of 21.00 krijgt ze nog een schep mueslie kruidenmelange (pavo) en een schepje elektrolyten in haar drinkensbak (over het voer wilt ze het niet op eten).

wedstrijden heb ik nu even niet gehad de laatste 5 weken maar vanaf het binnen seizoen ga ik toch wel minimaal 2x per maand op wedstrijd.

ik geef niet te veel krachtvoer, maar zorg wel dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:19

Ojack - 12 jarige ruin - 1,78 - Z2 dressuur

Training
5x per week intensieve dressuurtraining.
1x per week een rustige ontspannen training, om de week afwisselend met wat sprongetjes of een buitenrit.
1x per week longeren of een rustdag.

Huisvesting
Vlasstal. 's Zomers loop ie dagelijks gemiddeld zo'n 2 uur per dag op de wei, 's winters in de paddock.

Voeding
's Morgens 1kg sportbrok, 1,5 muesli (Dodson&Horrel) en een bakje Fibergy(Dodson&Horrel, soort Luzerne).
Tussen de middag krijgt ie 2 plakken hooi van goede kwaliteit. 's Winters krijg daarbij ook nog een bakje Fibergy.
Aan het eind van de middag krijgt ie weer 1 kg sportbrok en 1,5 muesli.
's Avonds krijgt hij weer 2 plakken hooi en een bakje Fibergy.
Na de training krijgt hij van mij nog een half bakje Fibergy met daarbij Vitamine E en Selenium.
Na een wedstrijd krijgt hij een bakje Irish Mash(slobber).

Fechenet Z - 6 jarige merrie - 1,70 - M1 dressuur, B springen en L SGW

Training
4x per week intensieve dressuurtraining(soms afgewisseld met 1x longeren).
1x per week springtraining.
1x per week een buitenrit.

Huisvesting
Vlasstal. 's Zomers loop ze dagelijks zo'n 3 uur per dag op de wei, 's winters in de paddock.

Voeding
's Morgens 1,5kg sportbrok en 1kg sportmuesli, en een bakje Fibergy.
Tussen de middag 2 plakken hooi, 's winters ook een bakje Fibergy.
Aan het eind van de middag weer 1,5kg sportbrok en 1kg sportmuesli.
's Avonds weer 2 plakken hooi en een bakje Fibergy.
Na een wedstrijd krijgt zij ook een bakje Irish Mash.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:39

ik zie over het algemeen hier dat er meer krachtvoer gevoerd word dan ruwvoer....hebben jullie weleens last gehad van koliek of spierbevangenheid?
ik ben gewoon nieuwsgierig,omdat ik het vermoeden heb dat de meeste paardenbezitters veel te veel voeren,biks en muslie's bedoel ik.
(ze bedoelen het goed natuurlijk)
een paard wat een uur per dag normaal werkt verricht hoef je niet kilo's krachtvoer te voeren,ze gaan er meer van drinken en al die eiwitten belasten de nieren veel te veel,doordat een paard teveel gaat drinken.
olie kunnen ze ook veel energie uithalen,en olie verdragen de meeste paarden goed,endurence paarden krijgen wel een halve liter olie per dag...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:43

Inderdaad Geerke. Lachen Allen die olie klopt niet: een paard mag maximaal per dag ongeveer 250 tot 300 ml olie krijgen. Anders gaan ze oa aan de diarree.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:47

Geerke; Koliek hebben we hier echt zelden(zeg maar gerust nooit). Deze beide paarden hebben hier ook nog geen koliek gehad. Spierbevangen hebben we nog nooit gehad.
Mijn paarden hebben dit aan krachtvoer echt nodig. Mijn ruin loopt dagelijks zeker een uur/5 kwartier tijdens een intensieve training. Hij laat snel zijn hooi liggen, omdat hij niet zo'n ruwvoer-eter is.
Mijn merrie is een stresskip, en valt dus erg snel af. Zij loopt tijdens een intensieve training ook een uur.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:17

Het voer voor de paarden hier op stal (L-springen t/m Z2 dressuur):
- 's morgens 1/2 tot 1 kg Equiral Stud;
- weidegang van +/- 8 tot 18 uur ('s winters krijgen ze kuil in de wei)
- 's avonds 1/2 tot 1 kg Equiral Stud, aangevuld met een handjevol haver;
- laatste voerbeurt 1 plakje hooi.
Voel me wel erg simpeltjes, maar ze doen het er goed op.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:26

Mijn paard is een keer bevangen geweest door dat ik teveel krachtvoer had gegeven.Ik vond hem wat sloom en dacht;ik ga het krachtvoer wat opvoeren zodat hij wat meer enenrgie gaat krijgen,maar het tegendeel gebeurde. Clown
Hij werd steeds slomer en stugger met rijden,en hij werd steeds boller(vooral zijn buik)
Nu voer ik maar 2 kilo muesli(verdeeld in 2 portie's) en veel arme hooi.
Hier loopt hij heel goed op,(dressuur op Z-nivo)
Dus pas op met teveel kracht voer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:47

Interessant topic. Ik ben wel benieuwd wat hier uit komt wat betreft de verschillen tussen de verschillende takken van sport. Want wat verbranding betreft zijn dressuur en springen totaal anders en moet er in principe ook anders gevoerd worden.

Anouar is nu 13 en loopt klasse 4 endurance.

Huisvesting:
Hij staat 's nachts op stal (met stro, waar hij graag op knabbelt), overdag halve dagen in de paddock en halve dagen in de wei.

Training
Ik rij zo'n 3/4 keer in de week, waarvan minimaal 2 keer een flinke rit in het bos (niet zozeer veel kilometers, maar wel flink tempo)

Voeding:
2 keer per dag zoveel voordroog dat hij het net allemaal op heeft als hij naar buiten gaat of 's ochtends weer nieuwe krijgt. Dat verschilt, soms eet hij meer, soms eet hij minder.
In totaal 3 scheppen sportbrok verdeeld over twee keer ('s ochtends één, 's avonds twee, die twee scheppen doet hij zo de hele avond over, hij heeft nooit haast met eten)
Laat op de avond voor ik naar bed ga geef ik hem nog een schep granenmix (vooral veel haver) met 200 gram Subli EM.

Hij krijgt idd veel, maar hij heeft het ook echt nodig. Eerst gaf ik hem minder, maar hij wilde niet op gewicht blijven. Op aanraden van de DA de brok toch maar naar 3 per dag gedaan en nu blijft hij wel op gewicht.
Energie merk ik niets van bij hem, wat ik hem ook geef. Van meer rijden en een betere conditie krijgt hij meer energie, niet van voer.

Wedstrijd
De dag voor de wedstrijd krijgt hij twee schepjes elektrolyten door z'n voer. Met elektrolyten ben ik heel voorzichtig, zodra het paard tijdens de wedstrijd stopt met drinken en toch elektrolyten heeft gekregen kan dit heel gevaarlijk zijn.

Tijdens de wedstrijd wordt in de endurance natuurlijk ook gevoerd (vetgate). Ik zorg dan dat er vanalles klaar staat in verschillende bakken zodat hij kan kiezen. Wortels en appels, hooi, gras, granen, brok. Ik zie daar altijd een hele duidelijk regelmaat in. Tijdens de wedstrijd eet hij appels en wortels (vocht), na de finish eet hij granen en brokjes (energie) en 's avonds eet hij hooi (darmen), terwijl hij altijd (zelfs 's avonds op stal) kan kiezen uit het hele buffet, ik zorg dat er nooit iets op is.

Tijdens de wedstrijd geef ik alleen elektrolyten als hij veel gedronken heeft en als ik er 100% van overtuigd ben dat hij blijft drinken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:18

@Geerke en dorientjuh, Verstaan jullie Lucerne en Grasmix ook onder krachtvoer? Ik reken het als ruwvoer.
Ik heb zelf de agrarische school gedaan en vanuit die gedachte voer ik imo genoeg ruwvoer. Ik schrik wel van sommige hoeveelheden krachtvoer die hier voorbij komen. Mijn paard is niet de dikste en ik wil dat dus niet oplossen met krachtvoer, maar met ruwvoer.
Een paard wat getraind wordt voor het Z sgw op max 2 scheppen graan/ muslie (mijn muslie is zeker geen kg in een schep) is imo niet enorm veel krachtvoer en zeker geen scheve verhouding tussen ruwvoer en krachtvoer. Nu ze 24/7 buiten staat krijgt ze net aan 1 schep. Paard is ca 1.68 hoog.

Mijn pony doet helemaal niets en die krijgt per voerbeurt een broodje, een wortel of soms een handje musli. En ik voer echt handjes, is nog geen eens een bodem in een voerschep Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:37

ik beschouw grasmix en lucerne als ruwvoer...van lucerne weet ik dat ze in amerika er een beetje van teruggekomen zijn.
aan de hand van onderzoeken bleek dat veel paarden er darmstenen van krijgen,door het hoge gehalte van calcium denken ze.
maar daar voeren ze hele grote hoeveelheden,ik denk dat het geen kwaad kan om een beetje te geven.....dat geld voor alles toch?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:56

Ik voer al jaren lucerne en als het meer dan 1 schep per dag wordt voer ik er zemelen naast voor de calcium/fosfor verhouding.
Heb nog nooit een paard met darmstenen gehad.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:06

Mijn ‘sportpaard’ is een dertienjarige Engels Volbloed ruin. We rijden B springen en L SGW, volgend seizoen starten we M.
Ongeveer twee keer per maand hebben we wedstrijd. Het is een moeilijke eter, als we hem meer geven dan nu, eet hij het niet op, en af en toe moeten we ook over gaan op ander voer, omdat hij anders stopt met eten.

Training
2x per week dressuurtraining.
1x per week springtraining.
1x per week crosstraining (dit is geen zware training, maar op een simpel terreintje. Het is meer voor de afwisseling en om hem vrolijk te houden).
1x per week buitenrit of galoptraining.
1x per week longeren.
1x per week wedstrijd of anders rustig in het weiland rijden.

Huisvesting
Van ongeveer 9 uur tot half 4 staat hij op het weiland. ’s Avonds en ’s nachts staat hij op stal, bodembedekking is vlas.

Voeding
's Morgens 1 kg Pavo Energy-Control en 1 schep haver. Daarbij ook nog een grote dot hooi/voordroog en een halve emmer wortels.
's Avonds rond 5 uur 1 kg Pavo Energy-Control en 1 schep Pavo SportsFit Muesli. Daarbij 1/3 emmer wortels en hooi/voordroog.
's Avonds rond half 10 nog 1 schep Pavo SportsFit muesli, 1/3 emmer wortels en hooi/voordroog.

De dag voor een SGW krijgt hij electrolyten en twee dagen erna ook.
Laatst bijgewerkt door Apocalatch op 07-09-08 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:23

Mijn endurancepaard (AV van nu 6 jaar) staat 24/7 buiten in weiland met schuilstal. Daarnaast krijgt hij 2x per dag een flinke hoeveelheid ruwvoer erbij (mengsel voordroog en hooi), tussen de 10 en 12 kg in totaal.
1x per dag 1 schep geconcentreerde muesli (= 650gr), Marstall Corn, zodat ik er ook niet al te veel van hoef te voeren.
Supplement, momenteel B-plus ivm een lichte bloedarmoede (kwam uit bloedonderzoek naar voren) en Equimins Advance, een volledig supplement ivm de lage krachtvoergift.

Ik rij hem momenteel:
2x per week een half uur dressuurmatig waarbij losrijden en uitstappen hier niet bij is meegerekend. Dat half uur is alleen draf en galop.
1x per week een korte buitenrit van een km of 10 door heuvelachtig en zwaar terrein (Veluwezoom/Posbank). Zo'n 6 a 7km draf en een km galop.
1x per 1 a 2 weken een lange rit van 22 tot 30km door gevarieerd terrein, zowel heuvelachtig als glooiende paden, harde paden en mul zand + bospaden. Praktisch alles in draf en enkele stukken galop.
1x in de 1,5 week longeerwerk

Wedstrijden, vorig jaar en momenteel (half jaar blessuretijd gehad door gebroken schoft) klasse I, dus opbouwend van 27 t/m 38km a 12km/h.
Voor een wedstrijd voer ik niet extra, maar op de dag zelf heb ik een emmer met een mengsel van geweekte bietenpulp, grasbrok en muesli mee om genoeg vocht in darmen te houden + wat energie.

Zolang mijn paard op gewicht blijft en fit zal ik het krachtvoer niet ophogen, heeft hij volgend seizoen met meer training en klasse II wedstrijden meer voer nodig krijgt hij dat.

Komende winter ga ik ook beginnen met de dressuurwedstrijden. We beginnen vanaf de B dus geen extra voer nodig Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:33

Mijn paard een 16 jaar jonge dravermerrie klasse 2 endurance (klasse 3 een jaar uitgesteld vanwege een kleine blessure) krijgt als ze vol in training staat het volgende:

- Overdag weidegang (zomer 24/7, hoog winter vanaf he tlicht tot voor het donker) met tot in januari iedere dag een strook vers gras en daarna overdag op het land goede voordroog.
- 's nachts op stal een enorme berg goede voordroog
- een kwart schepje basisbrok bij het op stal gaan
- driekwart schep Marstall Cornmuesli
- twee flinke handen luzerne om alles door heen te mengen
- half bekertje is obg. 150 gr Subli EM
- om de dag een schepje volledig vitaminesupplement
- voor lange wedstrijden en zeker bij warm weer een schepje electrolyten. In de vetgate krijgt ze wortels, voordroog en dunne slobber (van echte ong. 400 gr slobber en een flinke hand luzerne en bijna 2 liter water)

Wortels etc

Training:
1 keer lang op een lager tempo (ong. 25-30 km met 12 km/u)
1 keer kort op een hoger tempo (ong. 15 km met 15 km/u)
1 keer dressuurmatig of longeren
overige dagen dus alleen weidegang of even wandelen/ naast de fiets

Overigens wil ik voor het nieuwe seizoen meer met bloktrainingen gaan werken en tussendoor korte ritjes maken en meer dressuurmatig/ loopscholing doen.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:54

Geerke & Dorientjuh hebben jullie zelf een ´sportpaard´? Natuurlijk is het goed dat jullie hier een kritische kijk op hebben maar ik denk dat al deze mensen echt wel weten wat hun paard nodig heeft..dat blijkt ook uit de diversiteit aan wat er gevoerd wordt. Vaak gaat hier een periode aan vooraf waarin je zoekend bent naar de juiste verhouding energie / gewicht. Mijn paard krijgt echt bergen kuilvoer (waar veel in zit) maar heeft de voeding die ik geef echt nodig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:04

nee,ik heb geen sportpaard....ik heb wel met sportpaarden gewerkt,is dat ook goed?
integenstelling tot wat jij zegt denk ik dat heel veel mensen helemaal niet weten wat hun paard wel of niet nodig heeft....en dan denk ik ook dat veel mensen snel denken dat ze een sportpaard hebben....
het is bekend dat koliek vaak de oorzaak is van verkeerd en teveel voeren....menig sportpaard laat het leven door een koliekaanval,geopereerd of niet....dat komt gewoon door te weinig ruwvoer(en de hele dag opgesloten staan in een box helpt er zeker ook niet aan mee)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:17

Ok dan Geerke: 2 ijslanders die (tijdelijk)niets doen en 24 uur per dag buiten staan 's nacht in paddock, overdag in wei.

's morgens rond 8uur: plakje hooi

van 10 tot 20.00: zeer schrale wei

's avonds rond 20.00 uur: 50 gram vitaminebrokjes

's avonds rond half 11: plakje hooi

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:19

mysa schreef:
Ok dan Geerke: 2 ijslanders die (tijdelijk)niets doen en 24 uur per dag buiten staan 's nacht in paddock, overdag in wei.

Is dat een sportpaard?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:21

Ha,ha, wel als ze aan het werk zijn, ja. En dan eten ze hetzelfde.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:26

Salina krijgt sinds kort Equilin Basic bijgevoerd om nog terug te komen op het supplement, dit is een supplement dat is ontwikkeld door dierenarts en onze osteopaat Sandra van Leeuwen.
Staat nu een heel stuk van haar in de nieuwe Bit over Equilin!!
We merken dat Salina het erg goed doet hierop. Ze krijgt dit dagelijks en niet gericht naar een cross toe. Dit omdat Salina een redelijk druk bezette carrièrevrouw is Bloos Haha! en ook met oog op de crosses maakt dit nu standaard deel uit van haar rantsoen.
http://www.equilin.nl/ voor meer informatie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:28

WolinLotte schreef:
Salina krijgt sinds kort Equilin Basic bijgevoerd om nog terug te komen op het supplement, dit is een supplement dat is ontwikkeld door dierenarts en onze osteopaat Sandra van Leeuwen.
Staat nu een heel stuk van haar in de nieuwe Bit over Equilin!!
We merken dat Salina het erg goed doet hierop. Ze krijgt dit dagelijks en niet gericht naar een cross toe. Dit omdat Salina een redelijk druk bezette carrièrevrouw is Bloos Haha! en ook met oog op de crosses maakt dit nu standaard deel uit van haar rantsoen.
http://www.equilin.nl/ voor meer informatie.

Krijg jij een percentage van de winst of zo? Haha! Haha!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:39

Heel erg interessant topic dit.
Voor het eerst van mijn leven moet ik zelf na gaan denken over wat ik mijn paard ga voeren. Ik heb altijd met mijn paard op een pensionstal gestaan en daar kreeg ze "wat de pot schaft".
Nu staat mijn paard ergens anders en moet ik zelf voor het voer gaan zorgen. Ik heb er echt heel weinig verstand van en ga me hier eens even goed inlezen. Wel begrijp ik dat het voor elk paard verschillend is.
Op dit moment staat mijn paard te herstellen van een blessure en krijgt ze een beetje basisbrok en veel hooi. Ze staat dan ook echt op rust, mag alleen 2x per dag 10 minuten stappen.

Ik zou graag willen weten hoe jullie de keuze voor het voer hebben gemaakt. Als ik het hier zo allemaal lees zijn er heel veel verschillende soorten en merken op de markt. Hoe bepaal je wat het beste voor je paard is? Alle fabrikanten beloven natuurlijk fantastische dingen. Ik snap dat het ook een deel uitproberen is, maar het is wel fijn als je een idee hebt waar je moet beginnen!