Stro voeren tegen verveling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bananios

Re: Stro voeren tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:06

hoeveel eiwitten/vetten bevat je brok?
en hoelang staat je paard op de wei? (als het gras niet te eiwitrijk is, maakt het niet uit).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 13:17

liekell schreef:
hoeveel eiwitten/vetten bevat je brok?
en hoelang staat je paard op de wei? (als het gras niet te eiwitrijk is, maakt het niet uit).

Staat allemaal al in het topic Knipoog
MysticTinker schreef:
hij krijg nu een speciale brok, vergelijkbaar met de pavokoeken, inderdaad vooral voor de vitamines. (er staat bij: stimulans voor kauwen en langere ‘eettijd’, hoog in vezels, laag in zetmeel, gesupplementeerd met vitamines, mineralen en biotine met specifieke ondersteuning van de hoefkwaliteit.
Verteerbare energie 8,0 MJ/kg
Eiwit 8,5%
Vet 3,8%
Vezel 22,0%
As 8,8%
Vitamine A 8.250 iu/kg
Vit. D3 1.200 iu/kg
Vit. E 85mg/kg
Dat zit dus wel goed Lachen
)

En hij staat dag en nacht op de kale wei (500 m2).
De boosdoener in het gras is niet het eiwit, maar het fructaan Knipoog
Het gras groeit bíjna niet, dus hij krijgt weinig tot niks van gras binnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:00

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:23

Ja, de site van paardnatuurlijk heb ik al een aantal keer doorgelezen. Heb ook al eens een emmer magnesium-chelaat besteld. En let inderdaad op de fructaanindex.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:40

Hier nog eentje die af en toe stro erbij krijgt (ze staat op stal op vlas). Merrie is ook te dik, krijgt niet gek veel meer snachts voor stal, en als dat op is krijgt ze af en toe een plakje stro voor stal om te knabbelen tegen de verveling. Dat gaat prima. In de winter, als ze hele dag op stal staan, krijgen ze ook vaak stro erbij de kuil. Meer voeren zouden ze namelijk tonnetje rond worden, en zo hebben ze toch wat te knabbelen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:48

Ik ben hier nu echt aan het minderen met hooi voeren. Ook al staan ze niet de hele dag op wei. Die dikke buiken wijzen er toch op dat ze voldoende binnen krijgen.
Ik voer de laatste tijd zelfs nog maar 1 plak hooi voor 2 e-pony's als ik ze 's avonds van de wei af haal.

Het heeft volgens mij wel wat geholpen. Mijn schoonzus kwam nl. na 3 weken vakantie terug en meende dat de paarden wat waren afgevallen. Ikzelf kon het niet zien, ik vind ze nog erg flink, maar ja, ik zie ze ook elke dag. Dan zie je 10 kg verschil niet Clown .

En als ze honger hebben, dan eten ze de champignons van de kar af Vork . De afgekeurde champignons worden hier nl. op de mestkar gegooid die in de wei bij de paarden staat. Ze vinden dat echt heerlijk! Het is niet van de honger dat ze die zouden eten. Ze komen er ook voor aangerend als ze op de wei staan en ik de champignons op de kar gooi.

En...tja champignons zijn gezond, je valt er van af als je ze rauw eet. Het verbranden van een champignon kost nl. meer energie dan wat er in zit! Moet je ze natuurlijk niet in olie of jus hebben zitten Clown .
Maar misschien dat dat ook heeft meegeholpen aan hun gewichtsverlies.